Scheve of rechte bak omheining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Scheve of rechte bak omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:07

Ik vind recht niet perse netter ogen. Vind scheef juist wel chique haha.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:14

Ik heb meerendeel in bakken gereden met rechte omheining en nooit problemen gehad qua laars of haken. Wij zijn nu ook bezig met offertes voor nieuwe rijbak omheining en twijfel ook tussen recht of schuin. Nu kwam iemand met betonrand ipv hout als hoefslagrand en dan heb je ook al minder kans op halen bij rechte omheining omdat dat wat afstand creëert. Misschien nog een optie? Heb daar zelf geen ervaring mee.
Afbeelding

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:17

Ik heb ervaring met zowel recht als schuin. Bij recht heb je idd de kans om eens met je voet een kant/paal te raken, maar IMO is dat echt verwaarloosbaar. Ik vind recht er wel mooier uitzien.

We hebben ze nu recht en ook een kantopsluiting die een beetje afstand creëert, maar daarnaast is het ook gewoon een kwestie van niet tegen te kant plakken. Omdat bij ons de track om de bak loopt, was voor mij schuin sowieso geen optie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:29

Hier zijn ze recht, ik vind dat mooier.
Maar wij hebben een treinbiels als rand van de piste om het zand binnen te houden en de palen een 20 cm achter die treinbiels gezet. Dus om het hek te raken moet je paard al op de houten bielzen gaan lopen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:20

KletsKoekje schreef:
Ik heb meerendeel in bakken gereden met rechte omheining en nooit problemen gehad qua laars of haken. Wij zijn nu ook bezig met offertes voor nieuwe rijbak omheining en twijfel ook tussen recht of schuin. Nu kwam iemand met betonrand ipv hout als hoefslagrand en dan heb je ook al minder kans op halen bij rechte omheining omdat dat wat afstand creëert. Misschien nog een optie? Heb daar zelf geen ervaring mee.
[ Afbeelding ]

Ik heb dit; betonnen rand en daarbuiten de paal met rechte omheining. Ik heb een opschroefomheining met de planken aan de binnenkant. Ik kan dus fysiek nergens aan blijven hangen en dat vind ik wel een erg prettig idee, zeker met mijn jonge paarden en zadelmak maken.

Als ik het hekwerk zie wat TS deelt van huidige hek met de isolatoren zo redelijk laag en op paarden been hoogte krijg ik daar een beetje de kriebels van. Zeker als je er paarden in los zet. Ik snap dat het nodig kan zijn voor shets of wolven, maar zeker schuin staat dat zo ontzettend dicht op de benen van de paarden/pony's.

Ik vind zelf een recht hek netter; onze hekken sluiten ook aan op andere houten hekken (weide, tuin etc) die ook recht staan, dus het geheel is daarmee netter en strakker vind ik. Ik heb hier met rijden geen last van, en als ik wel tegen/langs het hek kom kan ik fysiek nergens aan blijven hangen. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan schuin/recht; natuurlijk is de kans kleiner met een schuin hek, maar met uitstekende delen (isloatoren, palen die niet vlak zijn zoals bij een doorsteekomheining, etc) vind ik een groter risico. Een schaafplek om mijn laars is vervelend maar niet erg. Een beugel die blijft hangen aan een isolator.. oei.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:49

Poekkie schreef:
Maar wij hebben een treinbiels als rand van de piste om het zand binnen te houden en de palen een 20 cm achter die treinbiels gezet. Dus om het hek te raken moet je paard al op de houten bielzen gaan lopen.

Wij hebben hier ook zo een randje treinbiels waardoor je niet vlak langs het hek af rijdt. Plus best een ruime piste, als je dan nog zodanig tegen de rand plakt dat je de omheining raakt, dan was je echt niet goed aan het rijden en verdien je een tik. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:33

Zelf heb ik meerdere slecht ervaringen met schuin, de paarden gaan daar soms zelf met hun been over de onderste rand en daar kunnen ze zich pittig mee bezeren. En ik vind ook dat je prima kunt rijden met een rechte rand, hoezo blijf je hangen, tenen naar binnen!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 14:35

Gini schreef:
Poekkie schreef:

Wij hebben hier ook zo een randje treinbiels waardoor je niet vlak langs het hek af rijdt. Plus best een ruime piste, als je dan nog zodanig tegen de rand plakt dat je de omheining raakt, dan was je echt niet goed aan het rijden en verdien je een tik. :D

Hebben jullie een foto?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:50

Geen eigen foto, maar de bodem ziet er uit zoals hier.

Afbeelding

En dan tegen de biels aan (waar hier kiezel en gras is) de omheining.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:32

MirandaMalik schreef:
Zelf heb ik meerdere slecht ervaringen met schuin, de paarden gaan daar soms zelf met hun been over de onderste rand en daar kunnen ze zich pittig mee bezeren. En ik vind ook dat je prima kunt rijden met een rechte rand, hoezo blijf je hangen, tenen naar binnen!

Het zijn niet mijn tenen waarmee ik de palen raak maar mijn knieën :+