Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Re: Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 13:51

Barbalala, ik snap ook niet dat niet meer mensen het zo doen. Paarden aan huis kost al zo veel tijd, dan is het zonde als je ook nog vaak met hooi moet sjouwen. En je bent veel vrijer in het moment waarop je er moet zijn.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:01

Tegenwoordig hebben we hooihuisjes maar voorheen jarenlang al balen met een net erom gevoerd.
Wij deden een net om de baal en deze aan de onderkant dicht maken met elastieken en karabijnhaken. Werkt top en hooguit als ie bijna leeg is dat er wat mee gesleurd werd. Inzakken van de hooibaal viel altijd wel mee en dat het net er losser omheen zat was ook nooit een probleem. We hebben altijd maas 3x3 gehad

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:28

Wij hadden het op de vorige stalling ook.
Wel handig, want je hoeft niet vaak voeren.
Wij hadden ze met 4,5cm maas van fossfarming van de agrishop.
Heb even wat foto’s gezocht

Afbeelding

Wel een tip om van de baal aan de onderkant een laag plastic te laten zitten.
Er zijn vaak wel paarden die met de voeten wat gaan staan graven bij het net langs.

en doe je dat niet dan kan er wel hooi onder vandaan komen.
Krijg je dit idee

Afbeelding

Wat ik wel nadeel vond als de balen wat langer stonden en nat werd door regen dat het wel wat vies werd met de netten.
Dan haalde ik het net er af en deed het goede hooi in bakken zodat ze dat nog konden eten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:58

kebie schreef:
Barbalala, ik snap ook niet dat niet meer mensen het zo doen. Paarden aan huis kost al zo veel tijd, dan is het zonde als je ook nog vaak met hooi moet sjouwen. En je bent veel vrijer in het moment waarop je er moet zijn.

Het is hier ineens een samenkomst van oud stalgenoten zo :D Leuk om jou hier ook tegen te komen! En dat je nog in de paarden zit :)
Het voelde voor mij als een soort "illegale lifehack" :')
Tegenwoordig is voeren uit netten natuurlijk helemaal hip, dat speelt denk ik ook mee.
Ik heb de paarden op een track staan en dacht ook dat ze minder zouden lopen als ik op 1 plek zou voeren. Nou is dat misschien een beetje veranderd, maar ik zie ze nog geregeld helemaal achterin staan als ik langs rij of net op stal ben, dus volgens mij valt dat allemaal wel mee.
Plus als je ze in eigen beheer hebt en eenmaal in een structuur zit, alles vaak zo op de automatische piloot gaat dat je niet zo snel nadenkt over of iets niet anders kan, denk ik.
Het inzicht kwam voor mij ineens met de enorme sneeuwval. Dat ik bij een ander online zag dat ze een hele baal gaven. Toen dacht ik hoe simpel en hoe slim!

Ik vind het vooral makkelijk omdat het toch dagelijks veel tijd en energie kost om netten te vullen, elke dag opnieuw weer. Dat vervalt allemaal door gewoon een baal te geven. En daardoor hou je weer extra tijd en energie over voor andere dingen.
Wat denk ik alleen maar voordelen zijn als je ze in eigen beheer hebt!

@Wesseltje ik had er overheen gelezen dat de baal in een schuilstal staat, dan heb je het helemaal ideaal voor elkaar zo!

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 17:27

Sinds zo'n 3 jaar laten wij ook een grote baal plaatsen en doen daar een net omheen.
Wij hebben wel nog om de baal heen een soort "bak" gemaakt van houten schaaldelen zodat ze niet kunnen gaan graven en klooien met de baal.
Bij mij eten er 2 paarden van en we doen iets langer dan 2 weken met de baal in de winterperiode.
Wel merk ik dat mijn oudere paard de hele dag bij de baal blijft staan en dus echt niet meer loopt op deze manier.
Mijn jongere paard loopt nog wel rond om overal wat te scharrelen.
Ik heb totaal geen verspilling maar dat is ook omdat er dus nog een soort bak om de baal heen zit.
Als de baal zo ver op is dat de nieuwe bijna komt doen we de resten uit de bak in losse netten en voeren die op de paddock.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 18:13

ellepel schreef:
Wij hadden het op de vorige stalling ook.
Wel handig, want je hoeft niet vaak voeren.
Wij hadden ze met 4,5cm maas van fossfarming van de agrishop.
Heb even wat foto’s gezocht

[ Afbeelding ]

Wel een tip om van de baal aan de onderkant een laag plastic te laten zitten.
Er zijn vaak wel paarden die met de voeten wat gaan staan graven bij het net langs.

en doe je dat niet dan kan er wel hooi onder vandaan komen.
Krijg je dit idee

[ Afbeelding ]

Wat ik wel nadeel vond als de balen wat langer stonden en nat werd door regen dat het wel wat vies werd met de netten.
Dan haalde ik het net er af en deed het goede hooi in bakken zodat ze dat nog konden eten

Dank voor de tip! De baal kan bij mij gewoon droog staan gelukkig :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:36

Ik voer ronde baal uit een net vanuit m'n ruwvoerstation. Deze staat op en verharding, verder heb ik een zandpaddock. Hier eten op het moment 4 paarden en twee veulens van.

Het fijne van m'n ruwvoerstation is dat het voer droog blijft bij slecht weer.

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:59

BarbaLala schreef:
Toevallig ben ik hetzelfde aan het doen, maar dan net iets anders :D

Ik voer voordroog midibalen aan mijn 3 en was ook helemaal klaar met het eeuwige netten vullen.
Nu rol ik gewoon een baal de track op, knip er een paar gaten in en wens ze er veel succes mee :evaw:

Ze gaan inderdaad wel er mee sleuren op een gegeven moment, maar dat stoort mij niet.
Verspilling valt mij ook alles mee, maar ik ben ook wel "streng"; Ze krijgen hier pas een nieuwe baal als al het oude op is.

Ze zijn ook niet perse meer gaan eten want ze stonden al op onbeperkt en hadden al 1 "all you can eat" bak.

Ik denk als je hooi voert, dat het meest ideaal is om zo'n stolp er over te plaatsen, of een ruif met dak aan te schaffen want nu met droog lenteweer is het natuurlijk ideaal, maar als het wekenlang regent dan kan je er gif op innemen dat die baal op enig moment niet meer te vreten is.
Daar heb ik dan weer geen last van door de folie.

Ik heb er nu 4 opgevoerd op deze manier en ik vind het super. Sterker nog; Waarom heb ik hier niet eerder aan gedacht?! :')
"Verrijking" is leuk, maar gemak dient de mens.

Oh dit klinkt super zeg! Zou je eens een foto willen maken?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:11

Oh ik vind het zo ideaal, een hele baal in 1x voeren, ruim een week geen omkijken meer naar het hooi!! Wij hebben een hele tijd deze ruif gehad, superfijn, net eroverheen en het gaat top! Wij zetten de baal op een pallet, reden hem er met een palletwagen in en dan de ring weer dicht en het net erover, daar hadden we een ring in gemaakt en klikten we vast aan de ruif.

Afbeelding

Afbeelding

Nu hebben we, na jaren, toch een andere, met een dakje, omdat het laatste beetje niet meer gegeten werd als het echt heel nat werd en omdat we nu een trekker hebben met een balenklem zodat we hem er makkelijk in kunnen leggen.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:23

Hier op stal hebben de paarden zo'n grote ruif en daar gaat elke week een nieuwe baal in met net erover. Werkt uitstekend! Paarden hebben altijd eten en door het grote afdak blijven de paarden en het hooi goed droog.

Afbeelding

Even een foto gezocht waar geen kudde genoten op staan. Die waren weg gerend voor de kraan die bomen aan het verslepen was. Die ouwe van mij zag het als kans om uitgebreid alleen te eten. :+

Enige nadeel is misschien dat het gruis op de bodem gaat ophopen en dat er wel regelmatig uit moet.

En een nadeel van vorige stallen: wanneer het niet goed overdekt is (of enkel zo'n dakje boven het hooi), dan regent het nat en wordt het wel een bende.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:18

Ja, ik had ook verwacht dat het nog wel in zou regenen met het kleine dakje boven onze ruif, maar dat gebeurt dus niet gelukkig! We hebben de baal nu op kunststof pallets liggen, dus van de grond af. Een keer in de zoveel tijd halen we de pallets weg en halen het gruis dat eronder is gekomen weg, maar dat valt echt enorm mee en zo eten ze het eigenlijk tot het laatste beetje gewoon op, de pallets zijn dan echt school leeggegeten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:49

Wij hebben het zo opgelost .
Zelf gemaakt en nog steeds heel blij mee
Ze waren hier wel net aan een nieuw lading toe :D Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:57

Al jaren voeren we een baal van 450 kg.
Zonder net erover en in een ruif. Wordt erin gezet met een tractor.
Doen er ongeveer 5 dagen mee en dan in het echt wel op.

Afbeelding

Afbeelding

Hier moeten we de nieuwe baal er nog inzetten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:02

Ik heb ze ook een paar jaar een ronde baal in een hooi huisje gegeven. Net met kleine gaatjes en maar 1x in de week een half uurtje werk aan ipv elke dag.

Maar... Sinds dit najaar voer ik weer losse netten (was om diverse redenen nodig) en ik zie dat mijn oudere ruin deze winter minder last heeft van zijn achterhand. Ook mijn merrie loopt ruimer deze winter dan voorgaande jaren.

Dit geeft mij het vermoeden dat elke week 2 dagen continue met het hoofd hoog eten niet zo goed is voor hun lichaam. Ze eten namelijk alleen vanuit het midden van de baal (dus met het hoofd hoog).

Zou goed kunnen dat het toeval is, of dat ik net rare paarden heb die weigeren vanaf de zijkant laag van de baal te eten... Maar ik durf het voorlopig niet meer aan om ze met een hele baal met net te voeren.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 23:17

Jokonootje: met zijn 2en? Dan zijn grote eters.. ik heb er 3 en die doen er 12 dagen mee.. (ik voer nu nog onbeperkt in netten).

callippo, dank voor het delen. Zeker iets om in de gaten te houden.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 23:39

Hier voerde ik al langere tijd een midibaal zo in de bak, maar wat een gesmeer met ze, met 4 dagen waren ze door de baal heen en dan niet te vergeten wat er versmeerd is. Sinds een paar maanden voer ik nu met een net van 4.5 cm maas grote. Echt geweldig. Ze doen nu met 3 grote en een shet +/- 8 a 9 dagen met een baal. En vooral goed om te weten de vos op de foto heeft geen tanden meer door EORTH.

Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:52

Wesseltje schreef:
Jokonootje: met zijn 2en? Dan zijn grote eters.. ik heb er 3 en die doen er 12 dagen mee.. (ik voer nu nog onbeperkt in netten).

callippo, dank voor het delen. Zeker iets om in de gaten te houden.

Nee hoor dat zou wel wat veel zijn.
Op dit moment bestaat de kudde uit 7 merries.
Alleen op deze foto waren ze beiden net klaar met werk. Dus was de paddock nog afgesloten voor de rest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Wij deden zelf altijd een ca. 100kg rol in slowfeeder hooinet en dan het geheel in een kunststof kuubskist en dat beviel super goed +:)+ Maar die grotere zijn lastiger natuurlijk....

Nu staan de paardjes van iemand anders op de wei, volledige zelfzorg en zij zetten een rol met net er omheen zó op de bestrating..... ik ben 'not impressed' voor hoe dat uitpakt en zou dat zelf echt nooit zo doen.

Het wordt ene grote smeerboel. Vanaf dat de helft ofzo op is gaan ze er bovenop staan als een stel berggeiten. Pas zat er 1 met een been vast in de opening aan de bovenkant -O- Het laatste beetje wordt helemaal zwart van het zand en verslepen en is een vieze papperige bende.....

Ik zou er dus altijd iets onder en omheen doen zodat het wat veiliger, stabieler en schoner blijft.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Ik lees stiekem even mee, ik kan altijd manieren gebruiken die het werk makkelijker maken. :D

Hoe krijg je die baal in een kuubskist pmarena? Deed je dat machinaal?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Op mijn vorige stal zetten we grote vierkante balen of ronde balen in de schuilstal achter een enkel stroomdraadje waar ze makkelijk overheen én onderdoor kunnen eten. Dat werkte zo goed dat ik dat hier thuis nu ook zo heb ingericht zodat ze 24-7 hooi kunnen eten met nauwelijks verspilling.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Ik heb op vorige stallen ook een grote baal in een ruif gehad, met een net erover. Het is voor degene die voert absoluut makkelijker. Maar de paarden bewogen veel minder. Ja, van de hooiruif, naar een ligplek, naar water en weer terug naar de ruif.
Nu heb ik veel meer plekken op de track. Voor mij intensiever, maar voor de paarden beter. Ze lopen veel meer, zeker omdat ik ook nog minimaal 2 soorten ruwvoer, maar vaak 3 soorten geef. Dus gaan ze op zoek naar het lekkerste hooi. Ik houd ze beter op gewicht en soepeler in het lijf.
Voor mezelf heb ik het makkelijker gemaakt met 2 kuubskisten met hooinetten en hangende netten in de stal. Vooral het vullen moet makkelijk zijn, dus heb ik een vulhulp gekocht die ik dagelijks gebruik.
Ik heb in totaal 15 plekken die ik kan gebruiken, maar ik gebruik er in de praktijk elke dag 5-8 (op 3 pony's). Die wissel ik dan wel af, zodat ze niet alsnog steeds bij dezelfde staan. Zo is het goed te doen.
En wil ik voor meerdere dagen voeren, dan zorg ik dat er op alle plekken hooi is en kan ik voor 3 dagen voeren.
Maar dan is mijn ervaring: onbeperkt voeren = meer verspilling en meer eten, dus sneller dik.
Door dagelijks te voeren eten ze minder (afgewogen), is er minder verspilling en blijven ze beter op gewicht. Er is overigens altijd wel eten (stro, bomen, struiken), dus leeg staan ze nooit.
Voor mij dus geen grote baal hooi meer in 1x voeren :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Niwla schreef:
Hoe krijg je die baal in een kuubskist pmarena? Deed je dat machinaal?

Een kleinere rol gaat prima met de hand, ook in je eentje :j

Plastic en net er af snijden.
Buitenste laagje afrollen (moet toch al om het net er helemaal uit te krijgen) en dat hooi in hangend net doen.
Hooinet-in-zak-vorm er over de bovenkant heen trekken, helemaal tot op de grond.
Hooirol omkiepen en zak goed strak dichtmaken aan de 'onderkant'.

Hooirol op zijn zij leggen.
Kuubskist op zijn zij er tegenaan leggen.
Hooirol er zover mogelijk in duwen / rollen.
Kuubskist weer rechtop kantelen.
Hooirol vastzetten in kuubskist.

En kleine week later, als het op raakt, restje hooi er uit, in hangende netten, nieuwe rol en weer hetzelfde :j

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:29

Ik ga het testen, ben benieuwd :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Ik voer ook een volledige baal (midi ronde baal, ca. 100kg). Er stond al een overdekte hooiruif achtig gebeuren op ons terrein, maar die hebben we nog wel wat aangepast. Aan 3 kanten gesloten kist met aan de voorkant een afsluiting van ijzeren stangen. Nou, daar maakten ze een zooitje van, trokken gewoon alles naar voren uit de ruif en vertrapten het dan. Toen een net eromheen gedaan (gewoon een aanhangernet vast gemaakt aan de ruif), werkte wel beter, maar nog steeds veel verspilling door het eruit trekken. Dus nu aan de voorkant ook nog een extra houten plank gemaakt die ik weg kan halen en nu werkt het ideaal. Door de plank kan ik nog steeds de baal gewoon er in rollen, maar vrijwel geen verspilling meer. Voor de ruif is ook verhard en dat scheelt ook veel met de zooi.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Wij voeren ook een volledige baal van 450 kilo. 2 fjorden en een shetlander eten ervan.
Ik gebruik een net over de baal, en daarover heen een stolp.

Ik heb de baal wel op een plek staan die ik kan afsluiten. Dus ze hebben bij mij niet 24u toegang tot de baal. Want anders gaan ze staan, en (vr)eten ze de hele dag op dezelfde plek.

Hier staat wel tegenover dat ze een behoorlijke track hebben waar ze lekker kunnen browsen en grazen. In de zomer heb ik 3 weides waar ik mee rouleer, en dan voer ik geen hooi bij.