Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Silly1972 schreef:Robuuster mengsel? Wat bedoel je daarmee?
Hutcherson schreef:Ik heb vandaag 250 kg kalk op de weides gegooit, laatste stukje begon het al te regenen dus perfect. Kan het gelijk de bodem in. Over 2/3 weken verticuteren denk ik. Nog even advies vragen hier in de winkel want men had het ook over een doorzaaimachine. Geen idee wat dat doet.
Ik heb ook pavo korrels liggen voor na het zaaien en graszaad.
SCC schreef:tip: Gebruik een mengsel met verschillende grassoorten voor een robuuste grasmat die tegen natte omstandigheden kan!
je hebt grassoorten die dieper wortelen, grassoorten die oppervlakkig wortels hebben, maar snel groeien enz...
ik heb bijvoorbeeld een grasmix laten samenstellen door de loonwerker/fouragehandel en daar zit o.a. rietzwenk en raaigras in. Ivm allergie van mijn ene paard heb ik niet voor een standaard mix gekozen maar een mix laten samenstellen met grassen en kruiden.
Engels raaigras zorgt dat de weide snel "dicht" zit, zodat de paarden er sneller op kunnen zonder de boel kapot te trappen. (wortel netwerk hoog in de grond wat stevigheid geeft aan de grasmat)
Rietzwenkgras zorgt voor de stabiliteit op de lange termijn, omdat het dieper wortelt en beter tegen de wisselende waterstanden van zandgrond kan.
Silly1972 schreef:Wij hebben ook eerst gekalkt.
Hij zei dat als je nu verticuteren dan je dan de wortels van het gras beschadigd en als er grondvorst overheen komt dat je dan nauwelijks gras nog overhoudt.
Tussendoor zaaien kan ook met de hand.
Ik heb zelf zo'n mestkorrelverdeler gekocht, die kan je instellen op de hoeveelheid korrels die hij strooit.
Kan neem ik aan ook met graszaad.
Silly1972 schreef:Wij hebben ook eerst gekalkt.
Hij zei dat als je nu verticuteren dan je dan de wortels van het gras beschadigd en als er grondvorst overheen komt dat je dan nauwelijks gras nog overhoudt.
Tussendoor zaaien kan ook met de hand.
Ik heb zelf zo'n mestkorrelverdeler gekocht, die kan je instellen op de hoeveelheid korrels die hij strooit.
Kan neem ik aan ook met graszaad.
Kendra schreef:Als je een goede grasmat wilt, moet je niet met de hand doorzaaien. Je moet het gras inwerken, anders slaat het niet aan.
https://youtube.com/watch?v=PO-lpSZEt-g ... 1xgFu9d2YT