Mos verwijderen van weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Mos verwijderen van weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:14

Ik heb vandaag 250 kg kalk op de weides gegooit, laatste stukje begon het al te regenen dus perfect. Kan het gelijk de bodem in. Over 2/3 weken verticuteren denk ik. Nog even advies vragen hier in de winkel want men had het ook over een doorzaaimachine. Geen idee wat dat doet.

Ik heb ook pavo korrels liggen voor na het zaaien en graszaad.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:58

Hier hetzelfde. Veel mos en we wonen er nog niet zo lang.

Heb een machine gekocht voor achter de zitmaaier met van die pinnen..daarop doe je stenen (opsluitbanden passen perfect) en rijen maar. Werkte perfect. Kwam echt heel veel mos vrij. Was vooral het gedoe om het losse mos van het land te krijgen.

Ik het najaar had geverticuteerd en gekalkt en dat heb ik 3 weken geleden herhaald. We hadden in het najaar 2 verschillende soorten kalk gebruikt. Dolocal en van ecostyle. Die van ecostyle bleek veel effectiever. Die hebben we dus drie weken geleden gebruikt. Daarna laten injecteren.. met de dag wordt het land groener.

Geen idee waar je woont maar je mag onze machine zo lenen.
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:14

Silly1972 schreef:
Robuuster mengsel? Wat bedoel je daarmee?

Wij hebben september 2024 ingezaaid met een "paardenmengsel"

Puur omdat er dan meer grassoorten in zit. Snellere groeiers en langzaam groeiers.
En als het goed is, maar pin mij niet erop vast. Zit er gras bij wat beter bestendig is qua kort afbijten zoals paarden het doen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:41

Wat bij ons - naast alle al gegeven tips - vooral heeft geholpen, is dat we na eggen en slepen (waarmee het mos loskwam), doorzaaien met Horsemaster en bekalken, het land ruim de tijd hebben gegeven om te herstellen. Eerst een paar maanden niks, toen schapen er op, gemaaid en pas daarna weer de paarden.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:54

tip: Gebruik een mengsel met verschillende grassoorten voor een robuuste grasmat die tegen natte omstandigheden kan!

je hebt grassoorten die dieper wortelen, grassoorten die oppervlakkig wortels hebben, maar snel groeien enz...
ik heb bijvoorbeeld een grasmix laten samenstellen door de loonwerker/fouragehandel en daar zit o.a. rietzwenk en raaigras in. Ivm allergie van mijn ene paard heb ik niet voor een standaard mix gekozen maar een mix laten samenstellen met grassen en kruiden.

Engels raaigras zorgt dat de weide snel "dicht" zit, zodat de paarden er sneller op kunnen zonder de boel kapot te trappen. (wortel netwerk hoog in de grond wat stevigheid geeft aan de grasmat)
Rietzwenkgras zorgt voor de stabiliteit op de lange termijn, omdat het dieper wortelt en beter tegen de wisselende waterstanden van zandgrond kan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 16:08

Ik hoor net van een tuinman dat het nog te vroeg is om te verticuteren en te zaaien, dat zij dat pas halverwege mei doen ivm grondvorst

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 20:55

Silly1972 schreef:
Ik hoor net van een tuinman dat het nog te vroeg is om te verticuteren en te zaaien, dat zij dat pas halverwege mei doen ivm grondvorst

Zaaien wel. Verticuteren en daarna kalken kan altijd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 21:48

Wij hebben eerst gekalkt. Op advies van de mensen van tuindinges hier in t dorp. Zoveel verschillende adviezen hoor je.

Maar nu even twee/drie weken rust en dan verticuteren. Machine staat klaar. En dan eind volgende maand zaaien en mestkorrels erop.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 01:03

Hutcherson schreef:
Ik heb vandaag 250 kg kalk op de weides gegooit, laatste stukje begon het al te regenen dus perfect. Kan het gelijk de bodem in. Over 2/3 weken verticuteren denk ik. Nog even advies vragen hier in de winkel want men had het ook over een doorzaaimachine. Geen idee wat dat doet.

Ik heb ook pavo korrels liggen voor na het zaaien en graszaad.

Hoe groot is het perceel. Doorzakken is precies wat het woord zegt. Zo'n machine zaait zaad tussen het bestaande gras. Dus krijg je een dichtere grasmat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 16:13

Wij hebben ook eerst gekalkt.

Hij zei dat als je nu verticuteren dan je dan de wortels van het gras beschadigd en als er grondvorst overheen komt dat je dan nauwelijks gras nog overhoudt.

Tussendoor zaaien kan ook met de hand.
Ik heb zelf zo'n mestkorrelverdeler gekocht, die kan je instellen op de hoeveelheid korrels die hij strooit.
Kan neem ik aan ook met graszaad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 16:16

SCC schreef:
tip: Gebruik een mengsel met verschillende grassoorten voor een robuuste grasmat die tegen natte omstandigheden kan!

je hebt grassoorten die dieper wortelen, grassoorten die oppervlakkig wortels hebben, maar snel groeien enz...
ik heb bijvoorbeeld een grasmix laten samenstellen door de loonwerker/fouragehandel en daar zit o.a. rietzwenk en raaigras in. Ivm allergie van mijn ene paard heb ik niet voor een standaard mix gekozen maar een mix laten samenstellen met grassen en kruiden.

Engels raaigras zorgt dat de weide snel "dicht" zit, zodat de paarden er sneller op kunnen zonder de boel kapot te trappen. (wortel netwerk hoog in de grond wat stevigheid geeft aan de grasmat)
Rietzwenkgras zorgt voor de stabiliteit op de lange termijn, omdat het dieper wortelt en beter tegen de wisselende waterstanden van zandgrond kan.

Wat voor kruiden heb je er in gemengd?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 23:23

Silly1972 schreef:

Hij zei dat als je nu verticuteren dan je dan de wortels van het gras beschadigd en als er grondvorst overheen komt dat je dan nauwelijks gras nog overhoudt.

Ik heb zelf zo'n mestkorrelverdeler gekocht, die kan je instellen op de hoeveelheid korrels die hij strooit.

Nee zo'n zaaier is daar niet geschikt voor, graszaad is veel te fijn. Bovendien komt het dan niet in de grond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 00:18

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:07

Silly1972 schreef:

In mijn ervaring valt dat wel mee. Zaaien zou ik nog wel eventjes mee wachten, maar het lijkt erop dat het vanaf het Paasweekend prima kan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:49

Zou er meerwaarde zijn aan eerst verticuteren, daarna doorzaaien met zo'n machien en dan (pavo) mestkorrels eroverheen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 13:32