Dassen en paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 20:56

Een tuin/woonbestemming op zo'n groot perceel lijkt me niet super waarschijnlijk. Als ik ons dorp zoek op ruimtelijke plannen (niet up to date meer maar wel handig) heeft iedereen met grond een stukje woon (geel) en de rest van perceel iets anders, meestal agrarisch.
Hier ook veel burchten in de dijk met dassen en vossen. Dijk loopt langs ons perceel en vele andere percelen met dieren, ook onderbroken met een weg. Het is een soort verbindingszone tussen 2 natuurgebieden. Geloof dat niet dat iemand er ooit veel van merkt. Vossen zie ik nog weleens, dassen heel zeldzaam.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 22:12

Majabeestje schreef:
Het is gewoon onderdeel van ons eigen perceel waar geen aparte bestemming ofzo op zit. Het is onze tuin.

Jullie hebben maar 1 perceel? Van 1.8ha, alles met woonbestemming? Ik zou toch nog heel goed nakijken of dat echt zo is, dat is vrij ongewoon namelijk. Dat het als tuin in gebruik is staat los van de officiele bestemming. En zegt ook niets over meerdere bestemmingen die op het perceel/de percelen kunnen rusten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 23:39

Er zit een heel klein stukje agrarische bestemming op maar dat is aan de andere kant van het perceel. Niet het bos.

Popstra

Re: Dassen en paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:00

Lijkt me prachtig om dat om je heen te hebben.
Wat bescherming dassenburcht betreft, hier achter bij ons loopt een voetpad over de oude spoordijk. Er zit hier al 5 jaar een hele grote burcht.
Mensen lopen er met honden, paarden, crossmotors langs heen en die dassen vinden het wel best blijkt.
Ik zou me dus niet zo druk maken om wat scharrelende mini ponys

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:28

Vrienden van mij hebben ook een dassenburcht op hun weiland.
Dat stuk is vanwege de grote gaten afgezet met schriklint.

Als je honden hebt deze ook in de gaten houden. Er zijn rassen die op instinct graag de holen in gaan.
Dat is uiteraard voor zowel das/vos als hond niet gewenst.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 18:58

fransje23 schreef:
Vrienden van mij hebben ook een dassenburcht op hun weiland.
Dat stuk is vanwege de grote gaten afgezet met schriklint.

Als je honden hebt deze ook in de gaten houden. Er zijn rassen die op instinct graag de holen in gaan.
Dat is uiteraard voor zowel das/vos als hond niet gewenst.

Daar zijn we erg alert op idd..
We hebben een jack russel en een teckel... dusss :')
Er wordt een groot stuk tuin afgezet voor de honden, ze kunnen het bos niet in.

JeaDH

Re: Dassen en paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:32

Wat gaaf om straks zo in de natuur te wonen!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:49

Wij wonen aan de bosrand en hebben een aantal dassenburchten in de omgeving. Onze wei/paddockparadise hoort als fourageergebied bij hun leefgebied. Wat ze wel doen is ook extra bij-burchten en schuilmogelijkheden graven in de gebieden waar ze fourageren. Een keer deden ze dat in een heuvel die we voor de ponies hadden aangelegd, dat hebben we wel ontmoedigd vanwege gevaar voor kleine beentjes die er in konden zakken, maar daarna kozen ze voor een plek binnen een stuk aanplant/voederhaag die we sowieso beschermermen voor de paarden en ezels. Het hol begint zeg maar onder omheining van dat stuk en dat is prima. Ze breiden die nog steeds verder uit, nu ook meerdere ingangen. Leuk om de wildcamera op te zetten. In voor-en najaar krabben ze wel hele stukken gras open, lijkt soms wel of er een rotte mini-zwijnen bezig geweest is. Vroeger kregen onze buren hier nog een vergoeding voor maar tegenwoordig is dat niet meer. Tja ze maken wel een bende af en toe maar we zijn heel druk geweest om er een mooie biodiverse plek van te maken, de paarden en ezels zijn er okee mee, dus ze zijn welkom.
Wat nu wel beetje lastig is, is dat we moeten zorgen dat de wolven er niet in kunnen maar de dassen nog wel de mogelijkheid hebben. Maar ze hebben het uitgevonden nu.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:18

Ik heb in het midden van 1 weiland een gat/hol. Ik heb er prikpaaltjes omheen gezet. Je ziet ook sochtends dat ze verse sporen hebben gemaakt van land omploegen. Er zitten wel meerdere holen in de buurt in het bos.
Ik vind het zelf geen probleem. Degene die voor mij met haar ponys op dit land stond, moest verhuizen omdat 1 pony teveel stress had van de das en alleen maar afviel van de stress.