Als je tweede paard overlijdt, afweging pensionklant of nieuw tweede p

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Re: Als je tweede paard overlijdt, afweging pensionklant of nieuw tweede p

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Heb je tijd voor 2 eigen paarden? Zin in 2 eigen paarden? Geld voor 2 eigen paarden? Dan zou ik voor die optie gaan.

In ieder geval geen mensen op je erf. De mentaliteit van mensen wordt er niet beter op.

Anders een betalend pensioenpaard. Er zijn mensen die hun paard naar Frankrijk brengen, dan moet NL ook nog lukken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

Gini schreef:
Ik vind dat altijd zo dubbel. Mensen die een oud paard ergens op pensioen zetten en er amper meer naar omkijken. Klinkt in dit geval perfect, maar ik zou het persoonlijk moeilijk te aanvaarden vinden dat ik mensen met zulke mentaliteit een dumpplaats geef. Maar goed, dat is emotie, voor TS kan het echt een oplossing zijn.
Of misschien zelf een ouder paard overnemen? Zelfde zorg en verantwoordelijkheid als pensioenpaard, niet het risico dat eigenaren zich toch willen mengen (meestal wanneer het niet goed gaat of het levenseinde nadert).

Hoezo dump plek? Veel oudjes hebben het prima naar hun zin tussen soortgenoten. Het is nu niet bepaald zo dat ze er dan nog naar uit kijken hun eigenaar dagelijks te zien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Popstra schreef:
Gini schreef:
Ik vind dat altijd zo dubbel. Mensen die een oud paard ergens op pensioen zetten en er amper meer naar omkijken. Klinkt in dit geval perfect, maar ik zou het persoonlijk moeilijk te aanvaarden vinden dat ik mensen met zulke mentaliteit een dumpplaats geef. Maar goed, dat is emotie, voor TS kan het echt een oplossing zijn.
Of misschien zelf een ouder paard overnemen? Zelfde zorg en verantwoordelijkheid als pensioenpaard, niet het risico dat eigenaren zich toch willen mengen (meestal wanneer het niet goed gaat of het levenseinde nadert).

Hoezo dump plek? Veel oudjes hebben het prima naar hun zin tussen soortgenoten. Het is nu niet bepaald zo dat ze er dan nog naar uit kijken hun eigenaar dagelijks te zien.

Klopt, Mando heeft het vreselijk naar zijn zin tussen al die ouwetjes, en wordt zelfs nog ondeugend hahahaa.

Hij MOET niet meer he, alleen beetje rondscharrelen, goed voer, knuffel, wortel en een fijne stal.
Ik sta nu met hem bij Stal Yn it Span, echt een geweldige plek voor de oudjes.
Er staan er ongeveer 20 met allemaal hun eigen verhaal. Sommige kunnen buiten nog wel een stapritje aan.

Ik vind het wel confronterend dat dit eigenlijk hun eindstation is maar wel met de beste zorg en heel veel liefde die je je kan bedenken.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Gini schreef:
Getup schreef:
Of je kunt het anders bekijken; Mensen zoeken de beste plek ( niet de goedkoopste, maar de fijnste plek) voor hun paard en als het daardoor verder weg is , of ze niet meer als 1x pw mogen gaan kijken , hebben ze dit alsnog voor hun dier over.

Daar ben ik te cynisch voor helaas. Wat was er mis met de plek waar die stond? Als een paard 20 kan worden op een bepaalde plek zie ik niet in waarom die er niet 30 kan worden?
Maar goed, deze mening heeft niks rechtstreeks met dit topic te maken, dus daar zal ik niet over doorbomen.

Wie zegt dat ieder paard al die 20 jaar daar heeft gestaan... Mijn kudde is bijvoorbeeld in nog geen 1,5 jaar tijd gekrompen van 3 naar 1 doordat ze zijn komen te overlijden. Eerder stonden ze altijd aan huis of in eigen beheer en deed ik ze met heel veel liefde zelf alles geven wat ze nodig hadden. Door complexe priveomstandigheden had ik enkel de keuze om de laast overgeblevene met spoed op een pensionstalling te zetten, zodat hij niet alleen zou komen te staan.

Ik sta dus aan de andere kant van de lijn en ben dus zoekende voor hem wat het beste is voor zijn oude dag, omdat ik hem het allerbeste gun. Ik ken de situatie dus van beide kanten.
Ik denk dat ik stiekem ook al contact heb gehad met Ts hahaha. :o

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Ik loop straks tegen hetzelfde probleem aan inderdaad, huur een eigen stekje, heerlijk, t is niet groot maar met een hengst kom je toch al nergens op een stalling terecht. Nu een exdekhengst er bij op stal en een stuk paddock tussen hun weitjes in want ze kunnen niet naast elkaar met alleen een draadje er tussen, beetje te dominant. Mis soms wel de luxe van het maar 1 x per dag naar je paard, want nu ben ik er drie keer per dag. De hengst wordt vrijdag 27 maar gaat nog heel goed verder hoor maar toch, je weet het nooit...twijfel ook of een pony voor dochter er bij of wat verstandig is. Soms hoop ik wel eens op een ideaal stalgenootje die bv ook super verantwoordelijk is en een keer een voerbeurt wil pakken enzo, zou me zo veel schelen...

Ik zou toch in jouw situatie eerder kiezen voor een oude shet er bij ofzo, geen gezeur van anderen. Staan zat oude sokjes op tweedehands.be of marktplaats...maar dan heb je straks wel weer hetzelfde probleem natuurlijk als nu als er 1 weg valt...

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Ik heb ook pensioen paarden in pension staan....de meeste eigenaren moet ik zelfs eens appen kom eens naar je paard kijken want er moet dit en dat gebeuren...Het geeft wel wat werk,ze moeten allemaal apart eten ,ook diverse soorten,3/4 eet slobber van wege geen tanden...
hoefsmid,tandarts enten regel ik en word door eigenaren betaald...Ik heb er 10 staan,maar zie er maar 1 1x per week van de anderen niet eens 1x per maand...
Ik zou naar zo iemand zoeken als ik jou was en ze gewoon iets laten betalen voor je kosten en zorgen..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Ik zou aan je smid of locale Manege vragen of ze iemand weten die een paard/pony hebben die met pensioen is/gaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Zonnetje81 schreef:
En hoe moet dat dan als jij vindt dat het dier extra zorg nodig heeft en de eigenaar het wel best vindt? Ik zou iemand anders zijn zorgen niet op me nemen, geen discussies over voer/geld/dierenarts etc.

Om deze reden zou ik nooit een pensioenpaard van een ander willen hebben. Straks vind jij dat er extra zorg nodig is en krijgt het paard het niet, zit je dus de hele dag tegen de ellende aan te kijken.

Een pensionklant zou ik -heel selectief- wel willen. Wij hebben nu 2x een paard van bekenden gehad. Ik vond het gezellig en zeker geen spijt van. Maar ook nadelen, bij ons bleek achteraf dat het pensionpaard 2 van onze eigen paarden sloopte (en ik gaf onze jongste er de schuld van :oo ). En je houdt toch een beetje rekening met iemand, ik tenminste wel. Niet erg maar als het niet hoeft ook wel weer lekker.

Tip: maak op voorhand super duidelijke afspraken over wat je qua geld en inzet verwacht van je pensionklant, zodat er geen ruis op de lijn kan ontstaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Ir111 schreef:
Zonnetje81 schreef:
En hoe moet dat dan als jij vindt dat het dier extra zorg nodig heeft en de eigenaar het wel best vindt? Ik zou iemand anders zijn zorgen niet op me nemen, geen discussies over voer/geld/dierenarts etc.

Om deze reden zou ik nooit een pensioenpaard van een ander willen hebben. Straks vind jij dat er extra zorg nodig is en krijgt het paard het niet, zit je dus de hele dag tegen de ellende aan te kijken.

Een pensionklant zou ik -heel selectief- wel willen. Wij hebben nu 2x een paard van bekenden gehad. Ik vond het gezellig en zeker geen spijt van. Maar ook nadelen, bij ons bleek achteraf dat het pensionpaard 2 van onze eigen paarden sloopte (en ik gaf onze jongste er de schuld van :oo ). En je houdt toch een beetje rekening met iemand, ik tenminste wel. Niet erg maar als het niet hoeft ook wel weer lekker.

Tip: maak op voorhand super duidelijke afspraken over wat je qua geld en inzet verwacht van je pensionklant, zodat er geen ruis op de lijn kan ontstaan.

Inderdaad, als je dan iemand vindt die niet zozeer meer wilt omkijken naar zijn paard, is dat in goede en slechte tijden. Als er dan iets meer zorg aan het paard komt of er belangrijke beslissingen genomen dienen te worden, wil je misschien wel weer een meer betrokken eigenaar. Dat is helaas geen knopje dat je kan aan- en uitschakelen.

Ik denk dat een eigen paard aankopen het gemakkelijkste is. Nul kans op privacyverstoring, dezelfde zorg en verantwoordelijkheid.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Ir111 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dit is wel een punt waar ik bij sommige van mijn klanten tegen aanloop..maar er zijn er ook die heel braaf doen of wat ik mag doen als ik het vraag...
Ik heb wel nu in de contractjes staan dat bij nood en zij zijn niet te bereiken ik een Da mag bellen..en nood, noem ik kolieken , hevige wonden die genaaid moeten worden
Ed....iedereen staat gelukkig bij mijn da als klant...dus de rekening gaat rechtstreeks naar daar..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Qua privacy enz ligt het er ook wel heel erg aan wat voor regels jij opstelt. Bijvoorbeeld mogen ze je aanspreken als je in de tuin bent? Je kunt prima zeggen dat de tuin verboden terrein is.
Mogen ze zomaar aanbellen of dat niet?
Mogen ze zomaar langskomen of moeten ze van tevoren appen? Is er een tijdvak? Allemaal dingen om over na te denken

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Dorine92 schreef:
Qua privacy enz ligt het er ook wel heel erg aan wat voor regels jij opstelt. Bijvoorbeeld mogen ze je aanspreken als je in de tuin bent? Je kunt prima zeggen dat de tuin verboden terrein is.
Mogen ze zomaar langskomen of moeten ze van tevoren appen? Is er een tijdvak? Allemaal dingen om over na te denken

Dat alleen al is toch vermoeiend in je eigen huis?

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:24

VogeltjeM schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit, maar in mijn regio zit bijv het manegepaarden pensioenfonds. Je kan je aanmelden als adoptant en het paard blijft dan in eigendom van de stichting. En je doet ook nog eens een goede daad :)

Bij ons thuis is privé niet goed afgescheiden van het paardendeel, dus ik wil geen pensionklant meer. Ik trok het gebrek aan privacy niet goed, ongeacht hoe aardig iemand is.

Dankjewel ik heb net met haar gebeld! Ik vind het echt een super initiatief :)

Heb je toevallig zelf ervaring hiermee of ken je iemand die dit heeft?

Klinkt fijn

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:25

Echt heel erg bedankt voor al jullie reacties ik wil echt wel op iedereen reageren maar ik ben een beetje bang dat er dan 30 berichten met alleen maar mijn naam komen te staan. Echt ontzettend bedankt. Heb veel stof om over te denken gekregen!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Faily schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit, maar in mijn regio zit bijv het manegepaarden pensioenfonds. Je kan je aanmelden als adoptant en het paard blijft dan in eigendom van de stichting. En je doet ook nog eens een goede daad :)

Bij ons thuis is privé niet goed afgescheiden van het paardendeel, dus ik wil geen pensionklant meer. Ik trok het gebrek aan privacy niet goed, ongeacht hoe aardig iemand is.

Dankjewel ik heb net met haar gebeld! Ik vind het echt een super initiatief :)

Heb je toevallig zelf ervaring hiermee of ken je iemand die dit heeft?

Klinkt fijn

Wat leuk :) ik ken veel mensen die de stichting kennen (en ook iemand die zelf adoptant is), en bij een goede match sta ik zelf ook open voor een oudje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

Extra zorg kan net zo bij een jonger paard zijn dat daar geen overeenstemming om is.

Ik heb er nu een van 11 en een van 19.

Die van 19 gaat nog goed.
Maar je merkt wel dat hij wat meer senior word.

En door mijn gezondheid zit ik ook wel, wil ik van mijzelf wel er 1 bij?
Want dan blijf je als er 1 wegvalt weer met dit dilemma zitten.

Plus de niet grappige kosten meer van gewoon de smid, gewoon de wormkuren en tandarts. Echt die basic is zoveel gestegen. Dus laat staan dat ze wat krijgen. Maal 3 is toch veel meer dan 2.

Maar ja een ander, dat kan heel gezellig zijn, maar ook niet.

Heb hier paarden gehad waar 1 keer in de zoveel weken eens iemand kwam.
En ik verdere zorg deed.
En dat vind ik prima.

Maar heb ook gezeik gehad om niks. En dan denk je ook, laat maar.

Daarnaast wonen we hier op zo'n fijn paarden stekje. Zou ik niet te erg balen als er niets meer loopt?

Dus ook hier al een hele poos aan het denken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Gini schreef:

Nou ja, zolang ze betalen. Hoeveel mensen geven hun paard niet weg als weidemaatje.dat vind ik dumpen. Zorg uit handen geven naar een goed adres en daarvoor betalen vind ik juist liefde naar het dier tonen. Als het paard fijn staat maakt het hem niet uit of je 1 of 4x per maamd langskomt. En hij os veilig voor handelaren oid

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Ik begrijp dat iedereen daar anders in staat. Ik vind het niet zo tof als er door de eigenaar niet of amper nog naar een dier gekeken wordt van zodra die een minder sexy leeftijd bereikt. Maar dat is een mening.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Zolang die netjes betaald voor een fijne plek zie ik dat probleem ook niet.

Maar de "pijn in mijn hart" paarden die verkocht worden en de kosten bij een ander gedumpt worden vind ik wel wat van.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Gini schreef:
Ik begrijp dat iedereen daar anders in staat. Ik vind het niet zo tof als er door de eigenaar niet of amper nog naar een dier gekeken wordt van zodra die een minder sexy leeftijd bereikt. Maar dat is een mening.

Maar denk je dan serieus dat het paard zijn baasjes mist ? Ik denk juist dat veel paarden er op vooruit gaan, veel buiten met soortgenoten.
Het is een menselijke emotie dat een paard jou gaat missen.
Niet voor niks maken veel mensen de keuze om hun paard bv naar Frankrijk te brengen ( veel ruimte). Jaa ook bekende ruiters die echt wel welzijn voorop hebben ( geld speelt geen rol ).
Je ziet duidelijk op zulke filmpjes dat de paarden het geweldig hebben ( ondanks dat ze gewend waren dag en nacht menselijke aandacht ).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Ik vind ook dat als je betaalt voor een pensioenplekje, in welk land(deel) ook, neem je je verantwoordelijkheid en dat is mooi. Ik heb zelf ook een hekel aan de 'met pijn in het hart'-advertenties.
Vreselijk. Paarden zijn zo duur geworden, je maakt nog maar weinig mensen blij met een gratis kapot paard dat nog 20 jaar zorg nodig heeft.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Even voor als je wel nadenkt over een gewoon pensionpaard. Dat je niet alleen de eigenaar er eventueel bij krijgt, maar ook eventuele lesgevers , hoefsmid, dierenarts, osteo, zadelmaker en dergelijke. Incidenteel misschien maar als het je heel erg om privacy gaat wel iets om aan te denken.

Ik sta ook bij een particulier en ben daar echt voor mijn paard, dus als ze in de tuin zitten zwaai ik wel een keer maar meer niet. Iedereen die ik extra laat komen gaat in overleg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

Ik heb 2 pensionpaarden die bij ons met pensioen zijn, worden niet meer bereden en dus dus het gezelschap voor mijn paard. De eigenaren komen regelmatig langs voor een wortel en poetsbeurt en meer niet. Ik heb alles bij elkaar 7 jaar pensionpaarden en nooit problemen met de eigenaren gehad. Ze staan aan huis en ik doe alle verzorging dus geen wekelijkse aanloop. Zorg wel voor goede afspraken en wat jou manier van werken is. Ook kunnen koudbloeden problemen opleveren met bv 24/7 weidegang. Als je meer wil weten kan je mij een pb sturen over het hoe en wat, ook belangrijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:32

Zonnetje81 schreef:
Dorine92 schreef:

Dat alleen al is toch vermoeiend in je eigen huis?

Nee want als ze niet aanbellen en niet de tuin in mogen is je thuis gewoon prive. En het kan ook gewoon leuk zijn he.. dat je je hobby een beetje kunt delen