Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:Ik vind dat altijd zo dubbel. Mensen die een oud paard ergens op pensioen zetten en er amper meer naar omkijken. Klinkt in dit geval perfect, maar ik zou het persoonlijk moeilijk te aanvaarden vinden dat ik mensen met zulke mentaliteit een dumpplaats geef. Maar goed, dat is emotie, voor TS kan het echt een oplossing zijn.
Of misschien zelf een ouder paard overnemen? Zelfde zorg en verantwoordelijkheid als pensioenpaard, niet het risico dat eigenaren zich toch willen mengen (meestal wanneer het niet goed gaat of het levenseinde nadert).
Popstra schreef:Gini schreef:Ik vind dat altijd zo dubbel. Mensen die een oud paard ergens op pensioen zetten en er amper meer naar omkijken. Klinkt in dit geval perfect, maar ik zou het persoonlijk moeilijk te aanvaarden vinden dat ik mensen met zulke mentaliteit een dumpplaats geef. Maar goed, dat is emotie, voor TS kan het echt een oplossing zijn.
Of misschien zelf een ouder paard overnemen? Zelfde zorg en verantwoordelijkheid als pensioenpaard, niet het risico dat eigenaren zich toch willen mengen (meestal wanneer het niet goed gaat of het levenseinde nadert).
Hoezo dump plek? Veel oudjes hebben het prima naar hun zin tussen soortgenoten. Het is nu niet bepaald zo dat ze er dan nog naar uit kijken hun eigenaar dagelijks te zien.
Gini schreef:Getup schreef:Of je kunt het anders bekijken; Mensen zoeken de beste plek ( niet de goedkoopste, maar de fijnste plek) voor hun paard en als het daardoor verder weg is , of ze niet meer als 1x pw mogen gaan kijken , hebben ze dit alsnog voor hun dier over.
Daar ben ik te cynisch voor helaas. Wat was er mis met de plek waar die stond? Als een paard 20 kan worden op een bepaalde plek zie ik niet in waarom die er niet 30 kan worden?
Maar goed, deze mening heeft niks rechtstreeks met dit topic te maken, dus daar zal ik niet over doorbomen.
Zonnetje81 schreef:En hoe moet dat dan als jij vindt dat het dier extra zorg nodig heeft en de eigenaar het wel best vindt? Ik zou iemand anders zijn zorgen niet op me nemen, geen discussies over voer/geld/dierenarts etc.
). En je houdt toch een beetje rekening met iemand, ik tenminste wel. Niet erg maar als het niet hoeft ook wel weer lekker. Ir111 schreef:Zonnetje81 schreef:En hoe moet dat dan als jij vindt dat het dier extra zorg nodig heeft en de eigenaar het wel best vindt? Ik zou iemand anders zijn zorgen niet op me nemen, geen discussies over voer/geld/dierenarts etc.
Om deze reden zou ik nooit een pensioenpaard van een ander willen hebben. Straks vind jij dat er extra zorg nodig is en krijgt het paard het niet, zit je dus de hele dag tegen de ellende aan te kijken.
Een pensionklant zou ik -heel selectief- wel willen. Wij hebben nu 2x een paard van bekenden gehad. Ik vond het gezellig en zeker geen spijt van. Maar ook nadelen, bij ons bleek achteraf dat het pensionpaard 2 van onze eigen paarden sloopte (en ik gaf onze jongste er de schuld van). En je houdt toch een beetje rekening met iemand, ik tenminste wel. Niet erg maar als het niet hoeft ook wel weer lekker.
Tip: maak op voorhand super duidelijke afspraken over wat je qua geld en inzet verwacht van je pensionklant, zodat er geen ruis op de lijn kan ontstaan.
Ir111 schreef:Zonnetje81 schreef:En hoe moet dat dan als jij vindt dat het dier extra zorg nodig heeft en de eigenaar het wel best vindt? Ik zou iemand anders zijn zorgen niet op me nemen, geen discussies over voer/geld/dierenarts etc.
Om deze reden zou ik nooit een pensioenpaard van een ander willen hebben. Straks vind jij dat er extra zorg nodig is en krijgt het paard het niet, zit je dus de hele dag tegen de ellende aan te kijken.
Dorine92 schreef:Qua privacy enz ligt het er ook wel heel erg aan wat voor regels jij opstelt. Bijvoorbeeld mogen ze je aanspreken als je in de tuin bent? Je kunt prima zeggen dat de tuin verboden terrein is.
Mogen ze zomaar aanbellen of dat niet?
Mogen ze zomaar langskomen of moeten ze van tevoren appen? Is er een tijdvak? Allemaal dingen om over na te denken
VogeltjeM schreef:Ik weet niet in welke regio je zit, maar in mijn regio zit bijv het manegepaarden pensioenfonds. Je kan je aanmelden als adoptant en het paard blijft dan in eigendom van de stichting. En je doet ook nog eens een goede daad
Bij ons thuis is privé niet goed afgescheiden van het paardendeel, dus ik wil geen pensionklant meer. Ik trok het gebrek aan privacy niet goed, ongeacht hoe aardig iemand is.

Faily schreef:VogeltjeM schreef:Ik weet niet in welke regio je zit, maar in mijn regio zit bijv het manegepaarden pensioenfonds. Je kan je aanmelden als adoptant en het paard blijft dan in eigendom van de stichting. En je doet ook nog eens een goede daad
Bij ons thuis is privé niet goed afgescheiden van het paardendeel, dus ik wil geen pensionklant meer. Ik trok het gebrek aan privacy niet goed, ongeacht hoe aardig iemand is.
Dankjewel ik heb net met haar gebeld! Ik vind het echt een super initiatief
Heb je toevallig zelf ervaring hiermee of ken je iemand die dit heeft?
Klinkt fijn
ik ken veel mensen die de stichting kennen (en ook iemand die zelf adoptant is), en bij een goede match sta ik zelf ook open voor een oudje. Gini schreef:Ik vind dat altijd zo dubbel. Mensen die een oud paard ergens op pensioen zetten en er amper meer naar omkijken. Klinkt in dit geval perfect, maar ik zou het persoonlijk moeilijk te aanvaarden vinden dat ik mensen met zulke mentaliteit een dumpplaats geef. Maar goed, dat is emotie, voor TS kan het echt een oplossing zijn.
Gini schreef:Ik begrijp dat iedereen daar anders in staat. Ik vind het niet zo tof als er door de eigenaar niet of amper nog naar een dier gekeken wordt van zodra die een minder sexy leeftijd bereikt. Maar dat is een mening.
Zonnetje81 schreef:Dorine92 schreef:Qua privacy enz ligt het er ook wel heel erg aan wat voor regels jij opstelt. Bijvoorbeeld mogen ze je aanspreken als je in de tuin bent? Je kunt prima zeggen dat de tuin verboden terrein is.
Mogen ze zomaar aanbellen of dat niet?
Mogen ze zomaar langskomen of moeten ze van tevoren appen? Is er een tijdvak? Allemaal dingen om over na te denken
Dat alleen al is toch vermoeiend in je eigen huis?