Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sky_As schreef:Voor paarden geldt over het algemeen toch echt hetzelfde als voor mensen... afvallen is 80% voeding 20% beweging.
Lindsey_99 schreef:Sky_As schreef:Voor paarden geldt over het algemeen toch echt hetzelfde als voor mensen... afvallen is 80% voeding 20% beweging.
Paarden zijn geen mensen.
Maar als je toch wilt vergelijken; mensen die dagelijks een uurtje gaan wandelen met een identiek eetpatroon vallen af. Simpelweg door meer te bewegen en daarmee calorieën te verbranden. Conditie neemt toe en gewicht neemt af.
Minder dan 8 kilo hooi per dag is inderdaad onverstandig. Dan wordt het dieet van het paard aangepast aan de omstandigheden terwijl die omstandigheden beter aangepast kunnen worden.
Als ze op deze stalling te dik blijven omdat de kwaliteit van het hooi of de hoeveelheid niet passend te krijgen is zonder ze te weinig te geven, dan is een geschikter onderkomen met meer beweging, en voldoende hooi de betere optie. Met een bevangen paard is TS nog veel verder van huis, en met maagzweren ook.
Mijn paard en 2 shetten eten samen zo'n 14 a 15 kilo hooi per dag en zijn beslist niet te dik. Ze scharrelen de hele dag rond, trekken een sprintje. Gewoon op weidehooi van goede kwaliteit.
In een kwartiertje is de mest opgeruimd, al kan dat op een grotere PP wellicht wat meer tijd kosten maar hoeft dan niet dagelijks door TS gedaan te worden.
Nooit meer stallen uitmesten.
ApplePapple schreef:Ik ben zoals eerder aangegeven heel secuur dus daar zou ik, met timen eens kunnen kijken hoeveel daarop te behalen is.
De tip van een ‘bodem’ maken gaat niet. De stal wil geen ‘pot’ stallen. 1 week de onderste laag laten liggen kan prima maar niet langer. Hun stal dus hun regels…
Gezien ze alleen hooi buiten kunnen eten, en er eigenlijk geen gras staat vind ik een graasmasker niet eerlijk. Ze krijgen al weinig hooi.
Ik zat wel te denken om te kijken naar zo’n frame met zo’n net erin die in die kuub bak past zodat de stal er gewoon wat hooi in kan gooien en dan dat ding er weer over. Dat zou de grote netten voor buiten vullen al schelen.
ApplePapple schreef:Ik ben zoals eerder aangegeven heel secuur dus daar zou ik, met timen eens kunnen kijken hoeveel daarop te behalen is.
De tip van een ‘bodem’ maken gaat niet. De stal wil geen ‘pot’ stallen. 1 week de onderste laag laten liggen kan prima maar niet langer. Hun stal dus hun regels…
Gezien ze alleen hooi buiten kunnen eten, en er eigenlijk geen gras staat vind ik een graasmasker niet eerlijk. Ze krijgen al weinig hooi.
Ik zat wel te denken om te kijken naar zo’n frame met zo’n net erin die in die kuub bak past zodat de stal er gewoon wat hooi in kan gooien en dan dat ding er weer over. Dat zou de grote netten voor buiten vullen al schelen.