Minder werk, meer plezier. Bokt help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:40

Een heel andere invalshoek.
Je paarden krijgen te weinig beweging. Ook al staan ze op een paddock buiten, dat is onvoldoende beweging als ze voor de rest stil staan op stal. Met minder eten geven kunnen problemen onstaan die je niet wilt uitlokken, en eigenlijk draai je dan het probleem om. Het zit 'm niet in het eten, het zit'm in tekort aan beweging.

Haflingers zijn sobere paarden en doen het veel beter als ze veel loopruimte en veel beweging krijgen. Dat kweekt spieren en conditie.

Heb je wel eens overwogen om ze op een Paddock Paradise te zetten?
Dat schept andere mogelijkheden om leuke dingen te gaan doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:58

Voor paarden geldt over het algemeen toch echt hetzelfde als voor mensen... afvallen is 80% voeding 20% beweging.

Van die 2 km die ze dan misschien extra lopen op een dag in de gemiddelde paddock paradise zullen zulke paarden ook niet afvallen.

Ik ken meerdere paarden, die 5 keer per week flinke buitenritten maken, die ook te dik staan, dat is echt voeding en geen gebrek aan beweging.

Sobere paarden zijn over het algemeen gemaakt om steppengras te eten waar niks in zit, maar krijgen soort all you can eat MacDonald buffet als voer....

capopjekop

Re: Minder werk, meer plezier. Bokt help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:12

Mag je ook geen ander hooi zelf bijkopen? Dan zou je bijvoorbeeld zelf enkele balen graszaadhooi kunnen kopen. Daar zit minder in qua voedingswaarden en ze vinden het minder lekker. En dan kleinere netten met het gewone hooi. Dan hoef je niet af te wegen. Ze kunnen altijd knabbelen, maar krijgen wel minder voedingswaarden binnen.

Ik heb bij mijn shet 2 netten hangen. Dat graszaadhooi eet hij alleen als hij honger heeft. Gewoon hooi blijft hij eten tot het op is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:52

Sky_As schreef:
Voor paarden geldt over het algemeen toch echt hetzelfde als voor mensen... afvallen is 80% voeding 20% beweging.

Paarden zijn geen mensen.

Maar als je toch wilt vergelijken; mensen die dagelijks een uurtje gaan wandelen met een identiek eetpatroon vallen af. Simpelweg door meer te bewegen en daarmee calorieën te verbranden. Conditie neemt toe en gewicht neemt af.

Minder dan 8 kilo hooi per dag is inderdaad onverstandig. Dan wordt het dieet van het paard aangepast aan de omstandigheden terwijl die omstandigheden beter aangepast kunnen worden.

Als ze op deze stalling te dik blijven omdat de kwaliteit van het hooi of de hoeveelheid niet passend te krijgen is zonder ze te weinig te geven, dan is een geschikter onderkomen met meer beweging, en voldoende hooi de betere optie. Met een bevangen paard is TS nog veel verder van huis, en met maagzweren ook.

Mijn paard en 2 shetten eten samen zo'n 14 a 15 kilo hooi per dag en zijn beslist niet te dik. Ze scharrelen de hele dag rond, trekken een sprintje. Gewoon op weidehooi van goede kwaliteit.
In een kwartiertje is de mest opgeruimd, al kan dat op een grotere PP wellicht wat meer tijd kosten maar hoeft dan niet dagelijks door TS gedaan te worden.
Nooit meer stallen uitmesten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:06

24 7 buiten in elke weeromstandigheid verbrand ook.

Zo had ik een jaar een koppel jonge paarden die dikker t land op gingen dan er af kwamen. Was zon hele vieze natte zomer..

Je kunt dat idd ook gebruiken bij snel te dikke paarden. Kan bij sommige dus daarom oo in het nadeel werken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 19:21

Ze zouden wel wat minder kunnen krijgen inderdaad maar daar zouden we een balans in moeten zoeken. Dat veranderd uiteraard nog steeds niet de werkzaamheden.

@beestenfreak ik sta op een privé stal, dus bij mensen aan huis. Helaas dus geen anderen met wie ik kan afspreken om en om te doen.
Zoals eerder aangegeven gaat iemand inhuren voor de klusjes ook niet, dat wil de stal niet ivm privacy. Ik heb al een bijrijder en dat vinden hun genoeg. Hun stal dus hun regels!

@lindsey_99 ik snap je invalshoek maar helaas geen optie de oudste heeft erge eczeem en is heel gebaat bij wat later naar buiten en voor de schemer naar binnen. Nu heeft ze eindelijk minder jeuk. Het is eigenlijk een wei waar ze op staan dus echt wel stuk groter dan een paddock. Moeten ook wel een stukje lopen naar het water toe bijvoorbeeld.

Eigen hooi zou wellicht wel een optie zijn maar dat moet ik eerst bespreken, ook ivm de kosten.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:31

Lindsey_99 schreef:
Sky_As schreef:

Paarden zijn geen mensen.

Maar als je toch wilt vergelijken; mensen die dagelijks een uurtje gaan wandelen met een identiek eetpatroon vallen af. Simpelweg door meer te bewegen en daarmee calorieën te verbranden. Conditie neemt toe en gewicht neemt af.

Minder dan 8 kilo hooi per dag is inderdaad onverstandig. Dan wordt het dieet van het paard aangepast aan de omstandigheden terwijl die omstandigheden beter aangepast kunnen worden.

Als ze op deze stalling te dik blijven omdat de kwaliteit van het hooi of de hoeveelheid niet passend te krijgen is zonder ze te weinig te geven, dan is een geschikter onderkomen met meer beweging, en voldoende hooi de betere optie. Met een bevangen paard is TS nog veel verder van huis, en met maagzweren ook.

Mijn paard en 2 shetten eten samen zo'n 14 a 15 kilo hooi per dag en zijn beslist niet te dik. Ze scharrelen de hele dag rond, trekken een sprintje. Gewoon op weidehooi van goede kwaliteit.
In een kwartiertje is de mest opgeruimd, al kan dat op een grotere PP wellicht wat meer tijd kosten maar hoeft dan niet dagelijks door TS gedaan te worden.
Nooit meer stallen uitmesten.

Je weet hoe het in de natuur gaat? Daar staat geen 8 kilo hooi klaar in de winter, dan worden er blaadjes, takjes en alles wat ze nog kunnen vinden, het is natuurlijk dat de paarden in de winter afvallen om vervolgens in de zomer weer bij te komen voor de winter. Het is niet voor niks dat er zoveel hoefbevangen paarden zijn ( kijk eens in landen om ons heen waar paarden schraal geworden gehouden, dat kom je daar niet tegen . Een dier wat sober gehouden moet worden volstoppen is vragen om problemen ( en nee dat betekend niet uren zonder eten, je kunt stro door het hooi mengen en af en toe momenten zonder hooi is prima. Mensen slaan door met overvoeren ( en ja voor sommige kan het geen kwaad , voor veel ook wel ). En maagzweren ? Dat heeft vele oorzaken, vaak niet eens het te weinig eten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 00:28

Hmm het klinkt echt als onnodig lang hoelang je met alles bezig bent.

Mesten is een techniek + het juiste materiaal + niet te perfectionistisch. Ik heb zelf altijd graag een kinderharkje + mestboy. In 5 minuten zijn de drollen er dan echt wel uit. De onderlaag doe ik niet dagelijks.

Hooinetten is een handig vulsysteem voor nodig, anders inderdaad een nachtmerrie. Daar zijn veel topics al over geschreven.

En voerbakjes vullen is zo gedaan toch? Een minuut of 5 per week? Wel in 1x voor een week maken. Zorg voor schepjes waarbij het schepje de hoeveelheid is die je moet hebben. Ik had een stalgenoot die met een keukenweegschaal alles per bakje ging afmeten, dan ben je lang bezig ja.

En hoe haal je de drollen uit de wei? Een ander soort riek of hark kan ook een hoop tijd schelen.

Het helpt sowieso als je alles eens gaat timen. Dan krijg je inzicht in waar je je tijd verliest.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 00:45

Grote metalen platte kruiwagen met dubbele wielen kopen.

Dagelijks snel drollen eruit / eventueel natte plek, twee keer per week flink strooien (eventueel alleen halve baal erin, ze halen m zelf wel uitelkaar, is ook bezigheidstherapie).

Ongeveer 1 keer per (2) maand bodem eruit halen. Niet vaker. Een "bodem" vangt vocht op, houdt de bovenlaag veel droger en schoner. Scheelt zoveel werk... Zelf strooi ik regelmatig vulkamin, dit houdt de bodem droger.

Zo heb je veel minder werk én schonere stallen dan wanneer je dagelijks compleet mest en strooit. Wel, wanneer je de bodem eruit gehaald hebt, beginnen met een hele dikke laag stro. Begin je met te weinig, dan krijg je snel natte plekken en weinig kans om de bodem te "zetten". Vulkamin strooi ik ongeveer 1 keer per week op de bodem/onderlaag (bovenlaag aan de kant)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 02:08

Ben je niet te precies met mesten? Toen ik het nog zelf deed schepte ik gewoon snel paar drollen eruit en deed er een laagje schoon stro overheen en klaar. Eens per week of twee weken deed ik het dan eens extra goed en uitgebreid. Bij ons op stal doen we trouwens een pak zaagsel onder het stro en dat deed ik alleen tijdens de uitgebreide ronde. Ik was met 5 min klaar voor één stal.

Mijn paard heeft een klein hooinet op stal waarvan ik weet dat daar niet veel in past dus die kan gewoon vol. Hij staat buiten in een groep dus heeft overdag buiten altijd een graasmasker om. Hiermee is hij erg veel afgevallen en dat moest ook wel wegens hoefbevangenheid. Misschien ook het overwegen waard dan hoef je voor buiten niet af te wegen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 10:44

Ik ben zoals eerder aangegeven heel secuur dus daar zou ik, met timen eens kunnen kijken hoeveel daarop te behalen is.

De tip van een ‘bodem’ maken gaat niet. De stal wil geen ‘pot’ stallen. 1 week de onderste laag laten liggen kan prima maar niet langer. Hun stal dus hun regels…

Gezien ze alleen hooi buiten kunnen eten, en er eigenlijk geen gras staat vind ik een graasmasker niet eerlijk. Ze krijgen al weinig hooi.
Ik zat wel te denken om te kijken naar zo’n frame met zo’n net erin die in die kuub bak past zodat de stal er gewoon wat hooi in kan gooien en dan dat ding er weer over. Dat zou de grote netten voor buiten vullen al schelen.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 11:03

ApplePapple schreef:
Ik ben zoals eerder aangegeven heel secuur dus daar zou ik, met timen eens kunnen kijken hoeveel daarop te behalen is.

De tip van een ‘bodem’ maken gaat niet. De stal wil geen ‘pot’ stallen. 1 week de onderste laag laten liggen kan prima maar niet langer. Hun stal dus hun regels…

Gezien ze alleen hooi buiten kunnen eten, en er eigenlijk geen gras staat vind ik een graasmasker niet eerlijk. Ze krijgen al weinig hooi.
Ik zat wel te denken om te kijken naar zo’n frame met zo’n net erin die in die kuub bak past zodat de stal er gewoon wat hooi in kan gooien en dan dat ding er weer over. Dat zou de grote netten voor buiten vullen al schelen.

Dat laatste zou ik sowieso doen! Je kan dat ook heel simpel zelf maken met een houten frame en een aanhangernet.

Of evt als je wilt dat ze er langer mee doen kan je ook kijken voor een fijnmaziger net.

Scheelt echt veel werk en gepruts vond ik zelf!

Je kan anders ook nog kijken om zelf de automatische hooibak van Femke Dolle te maken, zij heeft op haar website een soort handleiding staan. Ik heb die laatst ook gemaakt voor bij ons op stal. Je moet dan alleen wel stroom op de paddock hebben. Die kan je afhankelijk van hoe groot je hem maakt voor een aantal dagen volproppen. Je kan dan zelf bepalen hoe lang en hoe vaak ze eten op de paddock, dus dat is helemaal makkelijk! :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 11:05

Zou slowfeeden (dus hooinetten met echt kleine maas) niet je antwoord kunnen zijn? Bv netten met 2/3 cm maas waar in 1x 10+ kg hooi in kan, waar ze dan een, of zelfs meerdere dagen mee doen? Hetzelfde kun je doen voor een palletbak buiten, frame erin met hooinet en kleine maas. Die gevuld houdt het ook meerdere dagen vol, alleen rekening mee houden dat sommige paarden het minder graag eten als het nat is geworden. Voor efficientie is het trouwens heerlijk als je zo'n bak met een palletwagen naar de hooiopslag rijdt, in plaats van hooi in een kruiwagen doet en naar de palletbak brengt. Maar dat is ook afhankelijk hoeveel verharding je hebt. Als de stallen voldoende ruim zijn kun je ook palletbakken in de stallen zetten. Er past véél in, kleine maas net erop, en je bent echt wel een paar dagen voorzien. De stalhouders zouden dan helemaal niet meer hoeven voeren voor jou en je hebt ze zelf ook zo gevuld.

Mocht je voor netten gaan zou ik zeker adviseren een netttenvuller (ring) te gebruiken zoals eerder gedeelt in dit topic. Werkt als een trein en ben je veel sneller mee klaar. Voor 3 netten vullen van 18 kg ben ik hoogstens 10 minuten bezig. Ik heb de inklapbare, maar vastgeschroeft aan twee pallets zodat ik m makkelijk verplaats waar het hooi is.

Maar ik zou je echt adviseren wat te spelen in maasgroote van je netten. Ik heb hier twee groepen paarden lopen en kan ze zo precies fijn op gewicht houden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:35

Of kijk toch eens naar een hooitas. Zó handig, zijn in no time gevuld.

Er bestaan veel misverstanden als het gaat om een stal uitmesten. Ik heb eerder (vaak jonge) meiden horen zeggen dat het een potstal is als je een onderlaag / deel er in laat.

Google maar eens wat een potstal eigenlijk is.

Mijn meest efficiënte manier is:

Dag 1:
echt àlles er uit, schoon aangeveegd. Dit neemt maximaal 20 minuten in beslag (afhankelijk van de grootte van je stal + hoe ver de mesthoop is). Dan even schoon stro ingooien. Reken maximaal 30 minuten voor 1 stal.

Dag 2: enkel wat mest er uit, het schone stro trek je weer naar het midden. 5 minuten werk.

Dag 3: niets eruit halen, enkel met je riek het schone stro naar het midden. 1 minuut werk.

Dag 4: alle troep er weer uit, maar delen schoon stro blijven gespaard / opnieuw gebruikt. Opnieuw vullen met vers stro. Alles samen maximaal 20 minuten werk.

Dag 5: enkel losse mest er uit + schoon stro naar het midden. 5 minuten.

Dag 6: vieze plekken verwijderen (plas + poep), maar proberen zuinig te werken zodat je geen nieuw stro hoeft te geven. 12 minuten werk.

Dag 7: alles wat recht trekken, mag best verzadigd zijn, want morgen alles er weer volledig uit. 1 minuut werk.

Al mijn paarden hebben droge hoeven met dit systeem.

Er zijn nog tig andere methodes, maar dit is wat ik het meest efficiënt vind.

Heb je iedere dag een brandschone stal? Nee. Maar imo heeft stro een functie, en dat is absorberen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:48

Ik zou vooral eens met de stal eigenaar praten over dat ze zeer weinig hooi nodig hebben en het geven er van toch aan hen over laten. Dat scheelt je al
En waarom precies steeds af wegen? Je ziet toch hoeveel je ongeveer geeft als je het een keer gewogen hebt!? Dat gewicht kun je ook voelen en onthouden.
Verder kun je als het je zo tegen staat wellicht beter volpension gaan staan. Dan kun je naast je fulltime job lekker ontspannen rijden zonder je druk te hoeven maken dat al die klussen nog geklaard moeten worden.
Ik zou voor dat laatste kiezen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:11

Hier vind ik het fijn dat ik niet meer bij de waterbak buiten hoef te staan wachten tot die vol is. Heb namelijk nu een vlotterventiel: https://www.agrishop.nl/inhang-vlotterv ... s-1-2.html en die is aangesloten op een IBC vat. Stel dat je regenwater kan opvangen, dan hoef je alleen nog maar te kijken of er nog genoeg water in zit en of hetgeen waar ze uit drinken schoon is.

Verder doe ik zelf om de dag de stallen in de winter. En met uitmesten is het vooral drollen weg halen, ergste natte plekken eruit. Maar ik ga niet de hele stal secuur nakijken of echt ieder drolletje eruit is.

Je zou buiten om de dag kunnen doen. Je loopt dan toch diezelfde ronde, alleen neem je wat meer mee onderweg. Weet alleen niet of je hierdoor dan weer tussendoor meer tijd kwijt bent met naar mesthoop lopen.

Voer klaarzetten voor meerdere dagen. Is dan op 1 dag wat meer tijd kwijt, maar andere dagen is het dan ook pakken en klaar. Mocht je willen afwegen van hooi maar minder lastig dan in hooinetten, dan zijn die hele grote bladerzakken ook fijn. En dan idd buiten in de bakken een net erop wat je alleen maar open en dicht hoeft te klappen nadat je de zak erin gedaan hebt. Hier heb ik vooral voor de haf ook 3x3 mazen zodat hij er wat langer over doet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:58

ApplePapple schreef:

Een frame maken zeker doen let wel dat je geen grapjas hebt die het er gezellig uit tilt en dan verder eet.. ( doet mijn lolbroek) nu dus frame vast ( gaat van boven naar beneden maar er niet meer uit) en idd 15 min per stal is lang..

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 17:33

Goede tips weer waar ik zeker naar ga kijken. Met maaswijdtes spelen is een goed idee.
Ander water systeem gaat helaas niet, dit is wat er is.

We hebben voor nu in ieder geval afgesproken dat het middag hooi, wat normaal 1,5 kg is, de stal te laten doen. Dat is eigenlijk zo weinig dat hun dat ook wel op het oog in kunnen schatten en in de stal kunnen gooien en ons het werk scheelt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:17

Hooinetjes vullen is rot werk.

Kan je grote envelopnetten hangen?

Ik weeg af met een grote ikea zak, ik leg de lussen open, aan een lus een halstertouw vastgeklikt.

Ik gooi gewoon een dots hooi erop, haal het halstertouw eroverheen door de andere lus, en klik mijn bagageweegschaaltje eraan en weeg het zo af.

Dit dump ik dan gewoon onder het net in de hooiruif of aan de net aan de stalwand.

Kleinere porties passen gewoon in zo een tas, dus dan zou ik gewoon een bunch tassen halen, eens per week tassen vullen, en afwegen, zodat je elke voerbeurt gewoon een tas kan nemen en in de net dumpen.

Kleinere maaswijdtes, ev een paar kilo vervangen door voederstro kan ook helpen.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:59

Hoe ik het doe: voor 3 IJslanders
Elk weekend alle hooinetten voor heel de week vullen (incl elk net afwegen), bakjes vullen met de brok/supplementen.
Elke dag de weide uitmesten.

Ik ben 'smorgends 8 min bezig met voeren (mijn paarden staan wel 24/7 op een mini paddock paradise) en 'savonds is het afhankelijk van de hoeveelheid modder 40min-1h mest ruimen + voeren + water bijvullen.

Ik heb natuurlijk wel geen stal om zuiver te maken, maar moet wel heel mijn terrein aflopen voor mest te ruimen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 14:25

De meeste tips zijn wel gegeven denk ik. Ik zet altijd voor een week bakjes voer klaar (incl supplementen etc), dat scheelt veel tijd want dat is maar 1x pw alle potjes en voertonnen open/dicht doen ipv 7x. Verder vul ik alle hooinetten in t weekend. Ik gebruik DEZE hooinet vulhulp. Dat gaat echt veel sneller dan zonder hulp.

Uitmesten doe ik 1 pw heel precies, de rest van de week wat makkelijker. Ze staan er wel altijd tiptop bij. Desnoods wat extra stro gebruiken, die kosten wegen voor mij op tegen de tijdswinst (gaat om een paar plakjes van een kleine baal per week).

Ik weiger om er een haastklus van te maken, ik ben bij de paarden om te relaxen. Dat gaat niet als ik met een timer sta uit te mesten.