27/7 buiten,welke echt waterdichte dekens..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaaikkee

Re: 27/7 buiten,welke echt waterdichte dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:41

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten met schuilstal (al gebruiken ze die enkel bij echt dramatisch weer en staan verder het liefst met de kont in de regen).

Wij hebben amigo en rhino dekens en absoluut geen probleem met doorlekken. Wel dekens met een halve hals of bij langdurige reken de hals eraan vast maken zodat ze niet in regenen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:52

Gebruik je halzen of dat niet?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:16

Mijn pony staat ook 24/7 buiten. Ik heb felix buhler highneck outdordeken, van kramer.
Werkt perfect. Ze heeft de huidige deken voor de 2e winter op, kurkdroog eronder. Ook vorig jaar met die moesson-periode. Is met halve hals.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:25

Kentucky heeft een Hurricane lijn van dekens en die zijn 100% waterproof, ook na wassen en hoef je niet te behandelen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:29

loulou schreef:
De oude Horseware dekens lekte bij mij nooit door, maar de nieuwe helaas wel. Ik had nu een Lemieux regendeken en die leek niet door te lekken en ligt ook heel mooi. Meteen nog 1 gekocht…. Lekt ook door. -O-

Ik wissel ze nu dus maar gewoon om na een regen dag.

Dit wilde ik ook zeggen,de oude modellen lijken beter waterdicht te blijven. Daarom zoek ik vaak op mp naar een oud model dat weinig gebruikt is :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 06:06

Zou het kunnen dat een hoog denier de deken beter waterdicht maakt? Weet niet of dat echt zo werkt, maar bij mij lijkt het tot nu toe wel zo te zijn.

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. De Bucas Smartex was hier goed waterdicht, maar past hem niet goed (schuurplekken). Nu heb ik de Perfect Fit highneck-dekens van Felix Buhler (Kramer) en die doen er niet voor onder. Ze zijn onverwoestbaar en perfect waterdicht. Ik heb ze in 100, 200 en 300grs, ben echt fan.

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... .125.CF%3e

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:44

Dat helpt wel volgens mij, maar ik heb ook dekens met hoge denier die toch doorlekken. En dan bedoel ik dus echt op de rug, niet inregenen bij de schoft

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:52

Met regen en gure dagen doe ik bij die van mij een hals er aan vast maken. Dekens zijn waterdicht, maar regenen dan toch in. Dit kan ook door naar achter trekken. Met hals geen probleem en alles netjes droog. Misschien dat daar het probleem ligt?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 07:54

Devic schreef:
Maar waar worden je paarden nat? Echt midden op de rug of zou het ook kunnen dat het inregent? Dus aan de borst of op de billen?

Hier altijd Bucas en echt nog nooit lekkage gehad.

echt op het midden van haar rug...bij een gewone bui dus niet te hard,zie je de druppels nog wel vd dekens lopen,maar bij echt veel regen lekt hij juist op haar rug die droog moet blijven door..Mijn ene weather beata is 8 jaar oud,dat die niet meer 100% waterdicht is snap ik...Maar de andere is helemaal niet zo oud .Mijn ene Bucas is gewoon nog praktisch nieuw.Nu is dat de irisch en dacht ik idd over te stappen na een smartex,maar ik zie dat ze een waterkolom van 5.000 aangeven terwijl mijn eigen regenjas 10.000 is. De enig die droog blijft is de kentucky,maar die zit van pasvorm dan weer niet goed....Die is te krap op haar borst.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:57

De Rhino(van horseware) beviel mij het beste en langste, daar zit de waterdichte laag ertussen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:59

Rambo, paarden waren altijd warm en droog, ongeacht de weersomstandigheden.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:07

Inderdaad Rambo. Die van mij staat rustig de hele dag in de stromende regen. Terwijl hij gewoon droog binnen kan staan of onder een overkapping, maar nee hoor, liever in de stromende regen. Door het inregenen is op zijn borst en hals wel wat nat, maar voor de rest kurkdroog.
Ik merk wel dat als hij drijfnat is, ik geen deken af moet doen. Dan slaat de deken door of je moet hem goed uithangen. Maar met dat zeikweer doe ik toch niets.
Ik was de dekens ieder jaar wel met Bucas waterdicht wasmiddel. Wellicht dat dat ook nog scheelt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:32

Daihyo schreef:
Ik wil ook een 27-urige dag! Waar heb je die gevonden? :D

Anders ik wel hoe heerlijk zou dat zijn! Ik kan wel een paar uur extra gebruiken.

Hier ook nooit lekkage gehad zowel met de duurdere en de goedkopere dekens. Alleen als ze echt echt oud zijn gaan ze wel is lekker. Dan is het tijd voor een nieuwe.....

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:49

Daihyo schreef:
Ik wil ook een 27-urige dag! Waar heb je die gevonden? :D

Maar ontopic: van Bucas vind ik alleen de Smartex fijn voor 24/7 buiten. De andere modellen van Bucas zijn wel waterdicht, maar de pasvorm is minder.

De Atlantic, die ik heb, heeft dezelfde pasvorm als smartex maar zonder de fleece voering.

Mijn paard blijft er kurkdroog onder

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:57

Hier al vele jaren 24/7 buiten, stal is alleen wc dus ik voer ook altijd alleen buiten. Ze lopen momenteel onder Nika dekens, maar heb ook Amigo, Rhino, de Kroo, QHP, EJ, Pagony, HH. Het gaat hier eigenlijk vrijwel altijd goed. Heb misschien 1 deken per jaar lek en gebruik sommige dekens al wel 4-5 jaar. Alleen Waldhausen was keer op keer mis hier. Ik heb 4 grote Tinkers dus ook barok.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:59

Mijn Bucas Smartex was altijd droog. Helaas paste die niet goed en ging ik over op Rambo vanwege de V sluiting. Wat een drama was dat. 2 nieuwe dekens lekten binnen een paar dagen tot een paar weken midden op de rug. Wel binnen de garantie maar was het zo zat dat ik een Rhino heb gekocht. Daarvan zit de waterdichte laag onder de buitenstof en zou nooit meer anders willen. Dat is zo robuust en voelt veel betrouwbaarder. Mijn paard staat al jaren onder de Rhino's nu 24/7 buiten en staat regelmatig in de zware regenval ipv onder een van de afdakken. Maak me eigenlijk nooit zorgen dat het doorlekt. Alleen wil het met hevige regen van voor nog wel eens inregenen maar daarom doe ik tegenwoordig gewoon een halsje op als er veel regen of sneeuw voorspeld is. :j

Ik was deze dekens trouwens gewoon thuis met de bucas wash en spray ze daarna in met de bucas conditioner. Durf het niet aan om ze weg te brengen omdat er juist wordt aangegeven dat waterdicht maken niet nodig zou zijn en veel deken wasserijen hebben toch een waterdicht maak wasprogramma wat ik niet heb aangedurfd. Op deze manier blijven mijn Rhino's al 4 seizoenen kurkdroog.

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:22

Op de oudjes (31 en 32 jaar jong :P ) van de kudde, die altijd buiten staan ongeacht het weer en eigenlijk nooit de inloopstal in willen, ongeacht het weer, ligt bij veel regen en sneeuw en vooral in de wintermaanden de ouderwetse en ruim 20 jarige Buccas Smartex Rain. De één is met 100 grams voering, de ander met een flink versleten 50 grams. De laatste gooi ik vaak over een buitendeken die dikker is, maar niet 100% waterdicht. Niet wassen, slechts 1x per jaar inspuiten met waterdichte spray van de Decathlon. Als ze niet gebruikt worden hangen ze aan het dekenrek. Ze liggen op een ouderwetse KWPN- merrie en een Lipizzaner-ruin. Passen prima en zijn er altijd droog onder. Daarnaast staan er in de kudde ook twee welgevoede europese sportpaarden, die ook bij uitzondering onder de nieuwe versie van de Buccas Smartex staan. Ook hierbij nooit problemen met doorlekken. Super sterke dekens, zelfs met hengstenveulens in de kudde, veel bomen waartegen geschuurd kan worden en noem maar op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 23:45

Ik zal wel heel veel pech hebben, maar ik ben naar meerdere lekke amigo’s overgegaan naar een rhino, maar die lekte nog harder door dan de amigo.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:02

loulou schreef:
Ik zal wel heel veel pech hebben, maar ik ben naar meerdere lekke amigo’s overgegaan naar een rhino, maar die lekte nog harder door dan de amigo.

Ik lees bij jou zo beetje de zelfde ervaring als wat ik heb met dekens...Nu dacht ik na het lezen hier dan toch maar een rhino te kopen,maar dat hoeft dan ook niet...
Het is gewoon ook een verschil of een paard een aantal uur buiten staat of echt 24 uur in de regen,de meeste dekens halen die paar uur wel...
Ik had ook altijd amigo,s die zaten goed ik vond het fijne dekens,maar door het gaan lekken ben ik met die gestopt en overgegaan op bucas...
Op het moment blijft ze aardig droog met twee regen dekens over elkaar.Maar eigenlijk vind ik het geen oplossing...
Dus loop ik nu weer 2x per dag dekens te wissellen,nu moet ik s,avonds vaak werken en dan vraag ik mijn man te wissellen,die vind dat vreselijk,hij is niet echt een paardemens en weet dan weer niet hoe een deken dicht moet :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Marije_jiplover schreef:
Mijn paard blijft kurkdroog onder diverse Weatherbeeta dekens.
Hij loopt ook 24/7 buiten en ik hoef na een dag stortregens geen deken te wisselen.

Mijn pony bleef ook altijd droog onder Weatherbeeta dekens. Veel geprobeerde andere merken lekten door.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Onze paarden lopen wel steeds op een weide met schuilstal, maar ik merk ook dat ze regelmatig gewoon buiten staan, van buiten ziet het water er doorweekt uit, maar eronder is het paard droog.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Als je rhino door lekt zit daar wel vaak garantie op. Toen die van mij binnen een jaar door ging lekken op de rug (ronde natte patches) heb ik heel netjes een nieuwe deken ontvangen. En gelukkig de nieuwe 0 problemen mee.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Tancreda4 schreef:
Als je rhino door lekt zit daar wel vaak garantie op. Toen die van mij binnen een jaar door ging lekken op de rug (ronde natte patches) heb ik heel netjes een nieuwe deken ontvangen. En gelukkig de nieuwe 0 problemen mee.

Ik had dezelfde ervaring met een Rambo, lek binnen een jaar en een nieuwe deken gekregen, toen weer voor de rhino gegaan

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Ja precies hier 2x de Rambo vrij snel lek en de eerste meteen in de garantie een nieuwe gekregen maar bij nummer 2 was ik het zat. Had iets betrouwbaars nodig met 24/7 buiten in hoosbuien. De Rhino's met het waterdichte embraam zijn life saving tot nu toe voor mij. Maar goed als je daar slechte ervaringen mee hebt is het lastig.

Mijn vermoeden met die Rambo's is dat een kuddegenootje hem altijd op zijn rug kriebelde. Ik denk dat met het kriebelen de waterdichte laag over de stof gewoon weg gevaagd werd ofzoiets. Er was namelijk geen enkele beschadiging te zien maar tot 2 keer toe vrij snel ging de deken lek op de rug. Eerlijk? Als een deken binnen een aantal dagen niet meer waterdicht is omdat hij met een kuddegenootje zachtjes aan het kriebelen is, vind ik dat bizar. Enige ding wat ik heb kunnen bedenken na al die jaren. Doordat bij de Rhino de waterdichte laag eronder zat kon deze niet meer beschadigen en heb ik dus nooit meer last gehad van lekkages. Maar goed dat is een hypothese hoor.

Oud stalgenootje van me had ook dezelfde Rambo. Ze gebruikte de deken maar heel af en toe bij flinke regenval en toch ook opeens na een paar keer gebruiken zo lek als een mandje en met die Rambo Originals lees ik dat zo vaak op Bokt. Echt heel vreemd voor zulke dure dekens.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:03

Misschien probeer ik in de toekomst dan toch nog eens een rhino. Ik vind de pasvorm gewoon goed van Horseware.
Mijn lemieux 100 grams doet het trouwens ook goed. Die is nog nooit doorgeregend het afgelopen jaar. Maar de 0 grams die ik daarna kocht dan weer wel.
Heb sowieso het idee dat het probleem met de 0 grams het grootst is.