Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
996981 schreef:Ts heeft een Engels volbloed gekocht, een ras dat bekend staat voor het ontwikkelen van maagzweren en is vervolgens verbaasd dat het paard maagzweren heeft… De Engelse Volbloed is "gebouwd" om maagzweren te krijgen. Ze maken meer maagzuur aan en hebben hogere cortisol waardes. Zelfs op de weide hebben ze een hogere kans op zweren.
Dat TS haar paard maagzweren heeft betekent niet dat het management van alle stallen slecht is. Het betekent ook niet dat alle paarden ieder moment van de dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Sterker nog; voor een sober ras is dat ronduit gevaarlijk. Het betekent ook niet dat een paard met twee keer per dag voeren per definitie te weinig hooi krijgt en/of maagzweren zal ontwikkelen.
dat vond ik schokkend! In dezelfde advertentie stond dat de paarden wel elke dag 4u weidegang krijgen. Nou hallelujah, dat dat soort stallingen nog bestaan vind ik een wonder
Skessa_ schreef:Ligt meer aan de hoeveelheid. Bij ons worden ze ook maar 2 x per dag gevoerd, staan nooit zonder eten
Deertje schreef:996981 schreef:Ts heeft een Engels volbloed gekocht, een ras dat bekend staat voor het ontwikkelen van maagzweren en is vervolgens verbaasd dat het paard maagzweren heeft… De Engelse Volbloed is "gebouwd" om maagzweren te krijgen. Ze maken meer maagzuur aan en hebben hogere cortisol waardes. Zelfs op de weide hebben ze een hogere kans op zweren.
Dat TS haar paard maagzweren heeft betekent niet dat het management van alle stallen slecht is. Het betekent ook niet dat alle paarden ieder moment van de dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Sterker nog; voor een sober ras is dat ronduit gevaarlijk. Het betekent ook niet dat een paard met twee keer per dag voeren per definitie te weinig hooi krijgt en/of maagzweren zal ontwikkelen.
Daar ben ik het volledig met je eens. Bovendien kunnen maagzweren heel veel oorzaken hebben, waaronder het rijden met het paard een heel groot aandeel is..
Temeraire schreef:Het aantal voerbeurten zegt mij niks. Juist de stallen die vaker voeren, geven maar een plukje per keer in mijn ervaring.
Gini schreef:Temeraire schreef:Het aantal voerbeurten zegt mij niks. Juist de stallen die vaker voeren, geven maar een plukje per keer in mijn ervaring.
Ik deel die ervaring. De enige stal die ik ken die prat ging op het aanbieden van 4 voerbeurten, gaven iedere keer een pluk die sowieso binnen het uur op was. Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept van maakt.
996981 schreef:Gini schreef:Ik deel die ervaring. De enige stal die ik ken die prat ging op het aanbieden van 4 voerbeurten, gaven iedere keer een pluk die sowieso binnen het uur op was. Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept van maakt.
Hoe denk je dat paarden in het wild eten? Dat is hapje stapje op een karige steppe. Geen buffet van onbeperkt rijk hooi op dezelfde plek.
996981 schreef:Gini schreef:
Ik deel die ervaring. De enige stal die ik ken die prat ging op het aanbieden van 4 voerbeurten, gaven iedere keer een pluk die sowieso binnen het uur op was. Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept van maakt.
Hoe denk je dat paarden in het wild eten? Dat is hapje stapje op een karige steppe. Geen buffet van onbeperkt rijk hooi op dezelfde plek.
Gini schreef:In het wild zou mijn paard gestorven zijn op 3 weken ouderdom, dus die directe vergelijking zonder enige nuance laat ik vaak aan me passeren.
MyWishMax schreef:Maar zulke stallen ken ik ook en dan wordt er echt niet de minimale hoeveelheid ruwvoer gegeven die het paard hoort te krijgen. Echt plukjes die binnen kwartier tot hooguit 3 kwartier op zijn. En als je weegt is het soms maar 1 kilo. Dat heeft niks met onbeperkt rijk hooi te maken. Het zijn beide uiterste, waarbij het onbeperkte voor heel aantal paarden wel werkt maar het veel te weinig ruwvoer voor geen paard.
Ik vind niks mis met 4 keer ruwvoer voeren of met 2 keer. Als het totaal gewicht over een dag maar genoeg is. En dan kan je per paard kijken of je eventueel de snelheid moet beperken.
996981 schreef:MyWishMax schreef:Maar zulke stallen ken ik ook en dan wordt er echt niet de minimale hoeveelheid ruwvoer gegeven die het paard hoort te krijgen. Echt plukjes die binnen kwartier tot hooguit 3 kwartier op zijn. En als je weegt is het soms maar 1 kilo. Dat heeft niks met onbeperkt rijk hooi te maken. Het zijn beide uiterste, waarbij het onbeperkte voor heel aantal paarden wel werkt maar het veel te weinig ruwvoer voor geen paard.
Ik vind niks mis met 4 keer ruwvoer voeren of met 2 keer. Als het totaal gewicht over een dag maar genoeg is. En dan kan je per paard kijken of je eventueel de snelheid moet beperken.
Heb je die plukjes wel eens gewogen? Een standaardplak van een kleine baal hooi weegt doorgaans tussen de 1,5 en 2,5 kilogram. Lijkt me sterk dat men 4x per dag minder dan 1/4 van een plakje voert.
Gemiddeld eet een paard 2kg stro per dag. Dus al je 4 keer per dag een standaard plak hooi voert en het paard op stro staat zit je al op meer dan 10kg aan ruwvoer.
Als ze inderdaad maar 4x 1kg hooi voeren is dat veel te weinig, ook als ze op stro staan.
996981 schreef:1kg voordroog is al helemaal een konijnenbultje. Bizar dat het bestaat. Moeilijk voor te stellen. Zelfs de stallen met minder voer beleid in de regio geven toch minimaal +- 8kg aan ruwvoer (wat ik nog steeds weinig vind). Als je stro meetelt als ruwvoer zul je inderdaad wel dagelijks in schoon stro moeten voorzien. Dat lijkt me logisch
en ik vind het ook logisch, maar is het hier blijkbaar niet altijd.crow schreef:Hier worden de bakken buiten en ruiven binnen maar 1 x per dag gevuld.
Maar reken maar dat dit zoveel is dat ze dit niet in 24 uur leeg kunnen eten.
Het hangt dus meer af van de hoeveelheid dan van het aantal voerbeurten.
996981 schreef:Gini schreef:In het wild zou mijn paard gestorven zijn op 3 weken ouderdom, dus die directe vergelijking zonder enige nuance laat ik vaak aan me passeren.
Je stelt: “Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept”. Dat is gewoon onzin. Ook in de natuur zijn er momenten dat er niks, of bijna niks in de maag zit. Het idee van hooi voeren is dat er zo weinig momenten zonder iets in de maag zijn. Krachtvoer, stro tellen ook mee in de optelsom als het gaat om maagvulling. Een paard hoeft niet 24/7 beschikking tot hooi te hebben om altijd iets van maagvulling te hebben.
meer dan de helft zo uit mijn hoofd? Ik durf te gokken dat minstens 80% van de recreatief bereden koudbloeden en/of pony's echt veel te zwaar is, dat zie je op bokt ook. Paar kleine plukjes op een dag klinkt misschien sneu, maar onbeperkt eten met obesitas tot gevolg is ook sneu. Ik heb persoonlijk iig veel vaker bevangenheid gezien dan koliek of zweren