Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

Klopt...stro is vaak (niet altijd natuurlijk) het beste.

Wel zie ik vaak dat stallen die adverteren met 2 x per dag hooi en brok nog op de ouderwetse manier voeren... En dat is eerst 1,5 kg krachtvoer er in, dan wat hooi.
En dat is natuurlijk niet oke.

Ik denk dat stallen die zo veel hooi voeren dat ze bijna nooit zonder staan, adverteren onder de naam: nagenoeg onbeperkt hooi, verdeeld over 2 voerbeurten of zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Wij voerden op onze vorige stal altijd 4x per dag uit fijnmazige netten, helaas van stal moeten verhuizen en hier 3x per dag en op stal mogen geen netten.
Ze staan hier wel op stro, en als we zelf eind van de middag of begin van de avond komen geven we ze nog zelf een plukje hooi of wat ruwvoermix en ze staan een dagdeel buiten waar ze ook hooi krijgen, dus zo komen ze wel aardig rond zonder helemaal met niks te staan.
Ze zijn op stal nu bezig om evt in alle boxen vaste slowfeeders te gaan maken, hebben er nu een paar als proef, dus dat is wel een fijn idee.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Ik heb op een stal gestaan waar ze 2x per dag een plukje hooi kregen. Wat na 1-2 uur wel op was. Mijn paard was echt doodongelukkig daar. Mentaal is het ook goed voor een paard om de hele dag toegang tot hooi te hebben.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

996981 schreef:
Ts heeft een Engels volbloed gekocht, een ras dat bekend staat voor het ontwikkelen van maagzweren en is vervolgens verbaasd dat het paard maagzweren heeft… De Engelse Volbloed is "gebouwd" om maagzweren te krijgen. Ze maken meer maagzuur aan en hebben hogere cortisol waardes. Zelfs op de weide hebben ze een hogere kans op zweren.

Dat TS haar paard maagzweren heeft betekent niet dat het management van alle stallen slecht is. Het betekent ook niet dat alle paarden ieder moment van de dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Sterker nog; voor een sober ras is dat ronduit gevaarlijk. Het betekent ook niet dat een paard met twee keer per dag voeren per definitie te weinig hooi krijgt en/of maagzweren zal ontwikkelen.

Daar ben ik het volledig met je eens. Bovendien kunnen maagzweren heel veel oorzaken hebben, waaronder het rijden met het paard een heel groot aandeel is..

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Het aantal voerbeurten zegt niks over de hoeveelheid die per keer gegeven wordt. Bij ons op stal wordt ook 2x per dag gevoerd en mijn paarden staan nooit zonder.
Dus de veronderstellingen in de OP zijn volledig mis.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Ik las net een advertentie van een stalling in de buurt waar de paarden 4x per dag krachtvoer krijgen := dat vond ik schokkend! In dezelfde advertentie stond dat de paarden wel elke dag 4u weidegang krijgen. Nou hallelujah, dat dat soort stallingen nog bestaan vind ik een wonder 8)7
Ben ook erg benieuwd wat voor bommetjes die paarden zijn met 20u op stal en 4x pd krachtvoer :wow:

Zoals hierboven vermeld zegt het aantal (ruw)voeder beurten vrij weinig, het ligt aan hoeveel er per beurt gevoerd wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Skessa_ schreef:
Ligt meer aan de hoeveelheid. Bij ons worden ze ook maar 2 x per dag gevoerd, staan nooit zonder eten :=

Dat was op de stal waar ze 2 keer ruwvoer voerde bij ons ook zo. Dat was s avonds nog niet op van de ochtend. S ochtends wel soms, maar ook niet altijd.
Plus ze stonden op stro dus zelfs als het hooi op was stonden ze niet zonder want ook stro valt onder ruwvoer en kunnen ze eten. Je wilt alleen niet te veel stro laten eten.

Er is blijkbaar ook een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit bleek dat die uren zonder voer s nachts minder snel voor maagzweren zorgden dan overdag.

Deertje schreef:
996981 schreef:
Ts heeft een Engels volbloed gekocht, een ras dat bekend staat voor het ontwikkelen van maagzweren en is vervolgens verbaasd dat het paard maagzweren heeft… De Engelse Volbloed is "gebouwd" om maagzweren te krijgen. Ze maken meer maagzuur aan en hebben hogere cortisol waardes. Zelfs op de weide hebben ze een hogere kans op zweren.

Dat TS haar paard maagzweren heeft betekent niet dat het management van alle stallen slecht is. Het betekent ook niet dat alle paarden ieder moment van de dag hooi tot hun beschikking moeten hebben. Sterker nog; voor een sober ras is dat ronduit gevaarlijk. Het betekent ook niet dat een paard met twee keer per dag voeren per definitie te weinig hooi krijgt en/of maagzweren zal ontwikkelen.

Daar ben ik het volledig met je eens. Bovendien kunnen maagzweren heel veel oorzaken hebben, waaronder het rijden met het paard een heel groot aandeel is..

Eten is zelfs helemaal niet de grootste factor. Dat is juist Stress oa en pijn zorgt ook voor stress en veel grotere kans op maagzweren. Daarom heb je ook paarden die onbeperkt ruwvoer hebben die nog steeds maagzweren krijgen. Als voeding de enige oorzaak was zoals ts vaak doet dan zou dat dus niet kunnen...

Want qua gezondheid betreft zijn hangende hooinetten ook niet echt het beste voor het paard. Ik heb persoonlijk liever 3 uur zonder ruwvoer (want de maag is nog niet meteen leeg na de laatste hap) dan een paard continu uit hooinet laten eten. Hooinet wil ik maar voor een klein percentage van het volledige ruwvoeraanbod
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op Vandaag, 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Temeraire schreef:
Het aantal voerbeurten zegt mij niks. Juist de stallen die vaker voeren, geven maar een plukje per keer in mijn ervaring.

Ik deel die ervaring. De enige stal die ik ken die prat ging op het aanbieden van 4 voerbeurten, gaven iedere keer een pluk die sowieso binnen het uur op was. Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept van maakt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Ligt compleet aan de hoeveelheid die ze voeren.
Bij onze pensionstal voeren de eigenaren 2x per dag. Ochtend en voor de nacht wat de eigenaren klaar hebben gezet. De mijne heeft bijv een heel groot hooinet waar hij de hele nacht mee doet en waar sochtends nog hooi over is. Met 2x per dag zo'n net zou hij het dus prima redden

Dus 2x per dag voeren zegt niks. Vaak bedoel ze in een advertentie dat er vanuit stal 2x gevoerd wordt. Door de pensioneigenaren.

op veel stallen moeten eigenaren zelf de paarden bij toerbeurt binnen zetten en voeren. Dus dan krijgen ze 3x.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Gini schreef:
Temeraire schreef:
Het aantal voerbeurten zegt mij niks. Juist de stallen die vaker voeren, geven maar een plukje per keer in mijn ervaring.

Ik deel die ervaring. De enige stal die ik ken die prat ging op het aanbieden van 4 voerbeurten, gaven iedere keer een pluk die sowieso binnen het uur op was. Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept van maakt.

Hoe denk je dat paarden in het wild eten? Dat is hapje stapje op een karige steppe. Geen buffet van onbeperkt rijk hooi op dezelfde plek.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Hier worden de bakken buiten en ruiven binnen maar 1 x per dag gevuld.
Maar reken maar dat dit zoveel is dat ze dit niet in 24 uur leeg kunnen eten.
Het hangt dus meer af van de hoeveelheid dan van het aantal voerbeurten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

996981 schreef:
Gini schreef:

Hoe denk je dat paarden in het wild eten? Dat is hapje stapje op een karige steppe. Geen buffet van onbeperkt rijk hooi op dezelfde plek.

Maar zulke stallen ken ik ook en dan wordt er echt niet de minimale hoeveelheid ruwvoer gegeven die het paard hoort te krijgen. Echt plukjes die binnen kwartier tot hooguit 3 kwartier op zijn. En als je weegt is het soms maar 1 kilo. Dat heeft niks met onbeperkt rijk hooi te maken. Het zijn beide uiterste, waarbij het onbeperkte voor heel aantal paarden wel werkt maar het veel te weinig ruwvoer voor geen paard.

Ik vind niks mis met 4 keer ruwvoer voeren of met 2 keer. Als het totaal gewicht over een dag maar genoeg is. En dan kan je per paard kijken of je eventueel de snelheid moet beperken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

996981 schreef:
Gini schreef:

In het wild zou mijn paard gestorven zijn op 3 weken ouderdom, dus die directe vergelijking zonder enige nuance laat ik vaak aan me passeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Gini schreef:
In het wild zou mijn paard gestorven zijn op 3 weken ouderdom, dus die directe vergelijking zonder enige nuance laat ik vaak aan me passeren.

Je stelt: “Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept”. Dat is gewoon onzin. Ook in de natuur zijn er momenten dat er niks, of bijna niks in de maag zit. Het idee van hooi voeren is dat er zo weinig momenten zonder iets in de maag zijn. Krachtvoer, stro tellen ook mee in de optelsom als het gaat om maagvulling. Een paard hoeft niet 24/7 beschikking tot hooi te hebben om altijd iets van maagvulling te hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

MyWishMax schreef:
Maar zulke stallen ken ik ook en dan wordt er echt niet de minimale hoeveelheid ruwvoer gegeven die het paard hoort te krijgen. Echt plukjes die binnen kwartier tot hooguit 3 kwartier op zijn. En als je weegt is het soms maar 1 kilo. Dat heeft niks met onbeperkt rijk hooi te maken. Het zijn beide uiterste, waarbij het onbeperkte voor heel aantal paarden wel werkt maar het veel te weinig ruwvoer voor geen paard.

Ik vind niks mis met 4 keer ruwvoer voeren of met 2 keer. Als het totaal gewicht over een dag maar genoeg is. En dan kan je per paard kijken of je eventueel de snelheid moet beperken.

Heb je die plukjes wel eens gewogen? Een standaardplak van een kleine baal hooi weegt doorgaans tussen de 1,5 en 2,5 kilogram. Lijkt me sterk dat men 4x per dag minder dan 1/4 van een plakje voert.

Gemiddeld eet een paard 2kg stro per dag. Dus al je 4 keer per dag een standaard plak hooi voert en het paard op stro staat zit je al op meer dan 10kg aan ruwvoer.

Als ze inderdaad maar 4x 1kg hooi voeren is dat veel te weinig, ook als ze op stro staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

996981 schreef:
MyWishMax schreef:

Heb je die plukjes wel eens gewogen? Een standaardplak van een kleine baal hooi weegt doorgaans tussen de 1,5 en 2,5 kilogram. Lijkt me sterk dat men 4x per dag minder dan 1/4 van een plakje voert.

Gemiddeld eet een paard 2kg stro per dag. Dus al je 4 keer per dag een standaard plak hooi voert en het paard op stro staat zit je al op meer dan 10kg aan ruwvoer.

Als ze inderdaad maar 4x 1kg hooi voeren is dat veel te weinig, ook als ze op stro staan.

Ja ik heb ze destijds meerdere keren gewogen. Daarom weet ik dat een aantal maar 1 kilo waren en dus maximaal 4 kilo per dag kregen. Ik ken namelijk zat stallen waar ze geen plak per keer krijgen maar ze die plak verdelen over meerdere paarden. Of dat je de 'grote' voorbeurt woog en dat maar 2,5 kilo was en die keer was altijd een stuk meer als de andere keren. Vandaar dat het aantal voerbeurten mij niet kan schelen. Alleen de hoeveelheid in kg. En kijk ik bij nieuwe stallen ook niet naar aantal voerbeurten.

Ik heb ook liever niet dat ze standaard 2 kilo stro meerekenen in de minimale hoeveelheid ruwvoer. Dan moet namelijk ook dat stro gegeven worden of iig in schoon stro beschikbaar zijn. En mijn ervaring bij die stallen was dat dat de dag van het uitmesten was, maar daarna al lastiger werd. Of ze juist gingen bezuinigen op hooi of voordroog (van voordroog horen ze al meer kg te voeren vanwege hogere watergehalte) omdat het paard zoveel stro at en een buik had...

De kg waar ik het over had waren trouwens kuil/voordroog, dus dat is nog minder qua voeding als hooi en zou juist meer in kg gegeven moeten worden. Want de richtlijnen gaan over droge stof per dag. Dus dan moet je met hooi ook al wat meer geven als de richtlijn en voordroog nog meer.

Mijn huidige merrie kan je beter onbeperkt voeren trouwens. Die stopt dan juist met eten en eet precies hoeveel ze nodig heeft. Terwijl met beurten ze echt alles op eet tot laatste spriet. Nu kan onbeperkt bij ons helaas niet, maar daar deed ze het beter en rustiger op dan beurten. En het scheelde niks in hoeveel ze at per dag als je het nawoog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

1kg voordroog is al helemaal een konijnenbultje. Bizar dat het bestaat. Moeilijk voor te stellen. Zelfs de stallen met minder voer beleid in de regio geven toch minimaal +- 8kg aan ruwvoer (wat ik nog steeds weinig vind). Als je stro meetelt als ruwvoer zul je inderdaad wel dagelijks in schoon stro moeten voorzien. Dat lijkt me logisch

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

996981 schreef:
1kg voordroog is al helemaal een konijnenbultje. Bizar dat het bestaat. Moeilijk voor te stellen. Zelfs de stallen met minder voer beleid in de regio geven toch minimaal +- 8kg aan ruwvoer (wat ik nog steeds weinig vind). Als je stro meetelt als ruwvoer zul je inderdaad wel dagelijks in schoon stro moeten voorzien. Dat lijkt me logisch

Daarom. Ik heb het helaas gezien dus ik ben altijd sceptisch ;) en ik vind het ook logisch, maar is het hier blijkbaar niet altijd.

Maar ik heb het makkelijker als bijvoorbeeld een koudbloed die je schraal moet houden. En tegelijk ook makkelijker als warmbloed of volbloed die je juist enorm moet voeren om ze op gewicht te houden. Want zij kan op onbeperkt rijk ruwvoer want ze overeet niet. Maar kan ook op porties want ze heeft niet extreem veel meer nodig.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Ik denk dat het ook per paard verschillend is. Mijn paard heeft nooit onbeperkt gehad. Wel eens een net geprobeerd maar van alles wat er dan viel werd de vlas box een bende en als het wat langer er in zat moest hij het niet meer.

Wij voerden 4x per dag voordroog maar volgens vele mensen veel te weinig. Paard zag er prima uit en nooit geen maagzweer gehad.

Op diverse pensionstallen gestaan en daar vond ik het wel te weinig. 1800 laatste ronde. Dan was het 1900 of 19.30 op en dan volgende dag pas weer.

Dan voerde ik in de avond vaak nog een x na het rijden iets van een emmer luzerne of slobber zodat hij wat had. Maar dat vond ik niet fijn aan een pensionstal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Het gaat inderdaad om de hoeveelheid, niet om de frequentie.

Hier hebben ze vrijwel onbeperkt hooi tot hun beschikking. Overdag in de paddock hebben ze een goed gevuld hooinet. Als ze 's avonds op stal komen ligt er hooi op ze te wachten. Later op de avond loopt er nog even iemand een rondje met de hooikar om te kijken of er nog hooi bijgevoerd moet worden voor de nacht.
's Ochtends als ze weer naar buiten gaan dan is vrijwel al het hooi op wat in stal lag, maar dan hebben ze weer een nieuw hooinet in de paddock.

De stalhouder heeft weleens gezegd dat vrijwel bij elk nieuw paard dat komt ze in eerste instantie altijd alles schoon op hebben, zowel paddock als op stal. Na een aantal weken komt daar wat meer rust in en zie je dat ze ook wel wat overlaten als ze beseffen dat het echt onbeperkt is.

Eigenlijk wat MyWishMax ook aangeeft.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

crow schreef:
Hier worden de bakken buiten en ruiven binnen maar 1 x per dag gevuld.
Maar reken maar dat dit zoveel is dat ze dit niet in 24 uur leeg kunnen eten.
Het hangt dus meer af van de hoeveelheid dan van het aantal voerbeurten.

Wij doen dat net zo,smorgens vullen we vooral aan,vaak ligt er nog vd andere dag.Nu staan ze bij ons ook nog wel op de wei waar ze nog steeds wat af plukken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

996981 schreef:
Gini schreef:

Je stelt: “Het hele idee van hooi gaat verloren als je er een maaltijdconcept”. Dat is gewoon onzin. Ook in de natuur zijn er momenten dat er niks, of bijna niks in de maag zit. Het idee van hooi voeren is dat er zo weinig momenten zonder iets in de maag zijn. Krachtvoer, stro tellen ook mee in de optelsom als het gaat om maagvulling. Een paard hoeft niet 24/7 beschikking tot hooi te hebben om altijd iets van maagvulling te hebben.

Een paard eet niet volgens maaltijden. Die eet - zoals je zelf zegt - hapje stapje. Het enige moment dat een wild paard langere periode vast, is bij grote voedselschaarste, ik denk niet dat we dat willen simuleren bij onze paarden?
Roofdieren eten in maaltijdvorm. 1 piekmoment waarop veel voedsel gegeten wordt en dan een aantal uren of zelfs dagen niets.

Als jij je paarden 4 keer een plukje hooi wilt geven en ze voor de rest wilt laten teren op stro, is dat je volste recht natuurlijk. Maar ik voer mijn paarden niet volgens het maaltijdconcept.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Ja, het leed dat pensionstalling heet.

Heb er meerdere gehad met mijn eerste ruin. En stond er zelden langer dan een jaar omdat er altijd iets in de basis faciliteiten voor de paarden was wat me irriteerde. Heel vaak te weinig hooi, te weinig buiten etc.1 stal maakte het zo bont dat ik toestemming had gekregen om hooinetten op te hangen voor de nacht. En die zouden zij dan ophangen als ik ze zelf zou vullen. En dan kreeg ik een appje met foto van een stalgenoot dat ze het hooi er voor de helft weer uit gooiden. Zodat ie alsnog maar voor een uurtje of twee hooi had in de nacht. Vreselijk. Alles voor de centen.

Paarden hebben daar nog met regelmaat maagzweren, koliek, etc.

Inmiddels ruim 6 jaar voor mezelf en voer drie keer per dag maar kan er ook voor kiezen slechts 1 keer te voeren. Echter staan er drie grote slowfeeders, die ik tot de nok kan vullen waar ze de gehele dag mee rond kunnen. Ik bezuinig echt niet op hooi. En dat werpt zn vruchten af.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Bij ons op stal wordt er ook 2x per dag gevoerd, moet er niet aan denken dat ze het meer zouden maken :+

Alle paarden hebben een grote ruif in de stal die 2 keer per dag gevuld wordt. Ik vind het heel fijn om te zien dat mijn paard zelf stopt met eten omdat ze weet dat haar ruif altijd gevuld is. De eerste week op stal schranste ze er echt in en probeerde ze het allemaal op te eten. Ze leerde heel snel dat ze altijd hooi heeft en altijd eten kan, zo lang en zoveel als ze wil.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

1) Slechte stallen bestaan, dat vooropgesteld.

2) Meeste stallen die slechts 1x of 2x per dag hooi voeren gebruiken wel hooinetten/ruiven/slowfeeders, dan maakt de frequentie niet uit voor wel of niet onbeperkt kunnen eten.

3) Meeste recreatiepaarden in Nederland zijn alsnog te dik :+ meer dan de helft zo uit mijn hoofd? Ik durf te gokken dat minstens 80% van de recreatief bereden koudbloeden en/of pony's echt veel te zwaar is, dat zie je op bokt ook. Paar kleine plukjes op een dag klinkt misschien sneu, maar onbeperkt eten met obesitas tot gevolg is ook sneu. Ik heb persoonlijk iig veel vaker bevangenheid gezien dan koliek of zweren :')

Als je een "afwijkend" paard hebt qua voerbehoefte is het wel lastig ja. Ik merk ook wel dat meeste pensionstallen hun ruwvoerbeleid eerder op koudbloeden / easy keepers afstemmen dan paarden die eerder te mager zijn dan te dik. Maar vanuit die stallen gekeken is het wel logisch.