Betaling voor mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Mest afvoeren is super duur voor een boer, dus daar help je hem mee.
Ik zou toch even het gesprek aangaan dat hij de kosten van de loonwerker op zich neemt.
En anders is er in de buurt vast wel een ander?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Hier komt een loonbedrijf de mest halen en ik moet ervoor betalen.
Hoewel ze, voor zover ik weet, de mest vaak wel gelijk uitrijden over het land van een champignonkwekerij of iets anders dat de mest kan gebruiken.

Maar goed, ik ben blij dat ze het halen.

Voor koeienmest uitrijden op je eigen land hoor ik inderdaad ook vaak dat het gratis kan, of in ruil voor een andere dienst, of met vergoeding. Maar in ieder geval niet betalen ervoor.
Laatst bijgewerkt door Temeraire op Gisteren, 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

In de meeste gevallen is een vergoeding van minstens 600 euro per hectare voor het gebruiken van je land (voor mest, op papier door boer) redelijk. Als ik mest laat rijden door de loonwerker ipv de boer krijg ik zelfs nog wat meer. Mestprijzen fluctureren maar zijn nu hoog en blijven dat voorlopig vast ook. Een boer die voor niks zijn mest mag uitrijden heeft daar een goede deal aan, het financiele voordeel is 800-1000 euro per hectare. Mest afvoeren kost hem waarschijnlijk +- 28 euro per kuub, incl transport en bemesten. De meeste boeren hebben te veel mest en moeten het dus afvoeren, wat op dit moment duur is.

Volgens mij moet je wel minstens 1 hectare hebben, anders is het niet interessant. En ze mogen echt alleen het weiland mee rekenen, geen stukjes tuin. De regels zijn streng.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Temeraire schreef:
Hier komt een loonbedrijf de mest halen en ik moet ervoor betalen.
Hoewel ze, voor zover ik weet, de mest vaak wel gelijk uitrijden over het land van een champignonkwekerij of iets anders dat de mest kan gebruiken.

Maar goed, ik ben blij dat ze het halen.

Voor koeienmest uitrijden op je eigen land hoor ik inderdaad ook vaak dat het gratis kan, of in ruil voor een andere dienst, of met vergoeding. Maar in ieder geval niet betalen ervoor.

Dat werkt een stukkie anders :D

Heb je paardenmest met stro, geen ander strooisel.
Dan word dat inderdaad opgehaald om champost van te maken.
Dat word samen met andere mest waaronder kippen mest, op een speciale manier verwerkt en gecomposteert dat het samen met een laag champignonmycelium en dekaarde gebruikt kan worden bij een champignonkwekerij.

Als de teelt voorbij is kan het gebruikt worden op het land of de moestuin.

kiko

Re: Betaling voor mest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Hier betaal ik ook voor de mest ophalen door loonbedrijf en datzelfde bedrijf doet ook mijn wei injecteren. Daar krijg ik een speciale bon van maar krijg daar geen geld voor. Hier staat wel op waar het vandaan komt en laatste keer was het 36.800kg
Ik denk dat de wei ongeveer 1-1,2 hectare is. Ons hele terrein is 1,8 hectare