Pensionstal handen in het haar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:07

Little_Gift schreef:
Waarom ga je überhaupt op een stal staan waar je geen weidegang hebt?

Omdat niet iedereen en overal die luxe heeft????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:09

ellepel schreef:
Nou ik zou niet meteen weg gaan maar eerst eens met ze in gesprek gaan.
En neem je partner mee :D

Je betaald ergens voor,dan heeft die staleigenaar zorgplicht naar jouw dieren toe dus moet de boel gewoon Voor elkaar zijn toch,kapotte bedrading is niet oké

Lijkt mij verspilde moeite bij mensen die niet eens verantwoordelijkheid nemen als de hond iemand dusdanig bijt dat die naar het ziekenhuis moet.

Zonnetje81

Re: Pensionstal handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:10

Precies dat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:12

Kan mij voorstellen dat er in de zomer wel weide is?

Vaak vraag ik mij af of in gesprek gaan met zulke stal eigenaar dan nut heeft.
Beetje eigenaar wil dat zelf toch netjes hebben?
Dus gewoon stroom op de draad. Genoeg hooi.
En de hond nog maar daarbuiten gehouden.

Vriendin van mij loopt er nu ook tegenaan, steeds minder wei, steeds minder hooi. Minder stro in de stallen.
Terwijl het daar 10 jaar terug top was.
Maar elk gesprek, van elke pensionklant, word als aanval gezien en het word langzaamaan steeds slechter daar.
Zo jammer....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:17

Geen weidegang is geen enkel probleem. Als je her weet en ermee instemt
Net als geen automatisch waterbakken, sommige stallen gebruiken met de hand water geven..

Maar samen naar oplossingen zoeken hoort wel. Soms kan iets niet. Dan is het accepteren of weg gaan.
Soms past het niet meer he, kijk uit naar wat anders.. en verhuis lekker als je wat beters hebt gevonden!

Als de hond zomaar grijpt is dat trouwens wel iets anders dan maar accepteren. Als je m zelf treitert of je staat op zn poot en hij bijt n keer a la.. maar echt grijpen en helemaal vanuit t niks...? Daar moet toch wat mee. Net als met stroom op het draad.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:18

Zonnetje81 schreef:
Little_Gift schreef:
Waarom ga je überhaupt op een stal staan waar je geen weidegang hebt?

Omdat niet iedereen en overal die luxe heeft????

Cioccolato schreef:

Dan hou je geen paard. Simpel.
Het is niet minder dieronwaardig omdat je die luxe niet hebt. Of omdat je het weet en ermee instemt!

Wil je iets, dan moet je zorgen dat je het KAN geven wat het nodig heeft, het is helemaal geen luxe om weidegang te voorzien, dat is een basisbehoefte en een primaire levensbehoefte.

Jouw denkwijze is alsof je een schildpad in een glas water huisvest omdat je geen luxe hebt om die een aquarium te schenken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:23

Voor veel paarden in NL is weidegang eerder welzijns verminderend. Je weet niets over de conditie van de paarden, dus daar kan je niks zinnigs over zeggen i.m.o. :o

Mijn harde mening als bedrijf:
Als je zwart, zonder contract bij een particulier gaat staan moet je ook niet zeuren :o

Dat is een beetje hetzelfde als botox laten spuiten bij Gerda op de hoek omdat het lekker dichtbij en goedkoop is en dan balen dat je eruit ziet als een kabouter...

Snel weg gaan en ergens heen gaan waar je wel eisen kunt stellen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:25

Little_Gift schreef:
Het is niet minder dieronwaardig omdat je die luxe niet hebt. Of omdat je het weet en ermee instemt!

Wil je iets, dan moet je zorgen dat je het KAN geven wat het nodig heeft, het is helemaal geen luxe om weidegang te voorzien, dat is een basisbehoefte en een primaire levensbehoefte.

Jouw denkwijze is alsof je een schildpad in een glas water huisvest omdat je geen luxe hebt om die een aquarium te schenken.

Ik heb 3 hectare gras en met mijn pony's was dat juist een probleem en hadden die beter op een paddock of kaal gevreten stukje kunnen staan. Dus wat een onzin weer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:28

ruitje schreef:
Voor veel paarden in NL is weidegang eerder welzijns verminderend. Je weet niets over de conditie van de paarden, dus daar kan je niks zinnigs over zeggen i.m.o. :o

Als je zwart, zonder contract bij een particulier gaat staan moet je ook niet zeuren :o

Dat is een beetje hetzelfde als botox laten spuiten bij Gerda op de hoek omdat het lekker dichtbij en goedkoop is en dan balen dat je eruit ziet als een kabouter...

nou ja, dat zwart is voor de staleigenaar eventueel een probleem niet voor de klant. En als je maandelijks 350,- per paard betaalt, dan mag je zeker wel wat verwachten. Dat afspraken niet op papier staan is niet zo handig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:34

Mag je onzin vinden en mag jij welzijnsverminderend vinden ruitje, maar een paard is gemaakt voor de open velden, vlaktes en de geestesverrijking die fourageren met zich mee brengt en dat kan je zo goed als mogelijk proberen na te bootsen op aarde paddocks of zandpaddocks en met hooi enz maar de geestesverrijking en de beweging die een paard al grazend in een veld voor zichzelf creëert, kan je niet opvangen daarmee.

En om dan al van tevoren welbewust de keuze te maken om met een gezond paard (want ik lees niets over enige problematiek bij de paarden waardoor anders überhaupt nodig zou zijn) te gaan staan op een plek die geen weidegang aanbiedt, is niet dierenwelzijnsbevorderend.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:38

Little_Gift schreef:
Mag je onzin vinden en mag jij welzijnsverminderend vinden ruitje, maar een paard is gemaakt voor de open velden, vlaktes en de geestesverrijking die fourageren met zich mee brengt en dat kan je zo goed als mogelijk proberen na te bootsen op aarde paddocks of zandpaddocks en met hooi enz maar de geestesverrijking en de beweging die een paard al grazend in een veld voor zichzelf creëert, kan je niet opvangen daarmee.

En om dan al van tevoren welbewust de keuze te maken om met een gezond paard (want ik lees niets over enige problematiek bij de paarden waardoor anders überhaupt nodig zou zijn) te gaan staan op een plek die geen weidegang aanbiedt, is niet dierenwelzijnsbevorderend.

Dan moeten we stoppen met paarden houden want de plekken zoals bij mij waar ze 3 hectare hebben (wat dan ook niet voldoende is) zijn er amper. :+ Andere discussie lijkt me.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:41

Ik ben het dar ook mee eens dat voor de meeste paarden de dag door komen met hapje stapje grazen hun welzijn zeker bevorderd.
En dat dat niet overal kan, zeker in de winter niet, is waar. En dat stallen het dan op proberen te lossen met tracks, heel fijn die tendens tegenover de hele dag op stal en uurtje paddock.
Maar ik vind ook dat een paard een beter paard is met wel weidegang. Of althans in de zomer toch een dagdeel.
En daarmee hoeven ze zeker niet compleet dicht te groeien.

Maar in dit geval weten we helemaal niet of er totaal geen weidegang is, of enkel in de winter niet.
Voor nu is het er iig niet, en zal er fatsoenlijk bijgevoerd moeten worden.
En als de stal al 18 kilo hooi voert en een paard staat nog mager mag je wel van een eigenaar verwachten dat hij zich in gaat spannen voor extra voer. Of beter nog een dierenarts.
Maar krijgen ze een 8 kilo, dan voldoet de stal imo niet aan de zorgplicht.
Zwart of wit maakt mij niets uit.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 12:47

Ze hebben idd het helle jaar geen weidegang ja als ik er ben klein uurtje kunne ze voor hun paddock op een looppad grazen ook dus niet veel.
Maar aangezien er hier in de omgeving waar ik naar toe zelf ben verhuisd is er heel weinig weidegang tot niet eigenlijk alleen maar paddocks en rijbak.
Maar nou wat er allemaal is gebeurd want zo lang sta ik er ook niet ruim half jaar misschien iets langer heeft me toch wel aan het nadenken gezet van nee ik gun mijn paarden meer dan rij ik maar stuk verder doe ik nu ook naar me werk dan maar daar in de omgeving.
Ik gun ze ruimte en gras ik wil dat ze weer kunnen bokken en rennen plaats van met 2 passen en ze zijn weer aan de andere kant van de paddock.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:50

ruitje schreef:

Sorry hoor, totaal irrelevant maar ik ga weer eens helemaal stuk om jouw opmerkingen :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:56

Betreft die hond, daar kun je rechtsbijstand op zetten. Het is namelijk verantwoordelijkheid van de eigenaar...
Spreek helaas uit ervaring na een aanval van een dier van een ander. heeft 3 jaar geduurd die letselschadezaak, maar alles is vergoed + schadevergoeding.

En betreft de stal... rap iets anders zoeken...
Dit is voor jou niet fijn, maar ook voor je paarden niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:58

trysteffy schreef:
Ze hebben idd het helle jaar geen weidegang ja als ik er ben klein uurtje kunne ze voor hun paddock op een looppad grazen ook dus niet veel.
Maar aangezien er hier in de omgeving waar ik naar toe zelf ben verhuisd is er heel weinig weidegang tot niet eigenlijk alleen maar paddocks en rijbak.
Maar nou wat er allemaal is gebeurd want zo lang sta ik er ook niet ruim half jaar misschien iets langer heeft me toch wel aan het nadenken gezet van nee ik gun mijn paarden meer dan rij ik maar stuk verder doe ik nu ook naar me werk dan maar daar in de omgeving.
Ik gun ze ruimte en gras ik wil dat ze weer kunnen bokken en rennen plaats van met 2 passen en ze zijn weer aan de andere kant van de paddock.

Dat meende ik inderdaad al op te maken uit jouw posts dat ze dus effectief het hele jaar geen weidegang hebben.
Dan doet al de rest er niet eens toe en is het sowieso => verhuizen!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:59

Het klinkt alsof je hand vrij ernstig gewond is geraakt door de hond. Als jij daardoor werk / geld / etc mist zijn zij daar voor aansprakelijk ( en verzekerd) heb je daar wel iets mee gedaan?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:02

Little_Gift schreef:
[]
[
Cioccolato schreef:

:+

Er zijn meer manieren om paarden te houden. Her gaat om afspraken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:33

Het gaat imo niet per-sé om weidegang maar om ruimte om de benen te strekken.

En een postzegel van max. 10x15 is natuurlijk waanzin om 2 paarden op te houden 24/7...
Helemaal als het ook nog kapot gelopen wordt....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:45

ruitje schreef:

)

Ben ik het niet mee eens.
Ook als je zonder contract particulier staat kan de eigenaar van de stalling zich wel een beetje aan de fatsoensnormen houden (net als dat van de pensiongast verwacht mag worden).
Want we kennen allemaal wel de verhalen inclusief contract, waar het ook niet even lekker ging of gaat...

Als hond van de eigenaar van de stalling een pensiongast bijt, dan hoort eigenaar op z'n minst een beetje behulpvaardig te zijn in de tijd tussen beet en 'het gaat weer'. Daar heeft een contract helemaal niets mee te maken. De pensiongast zou zelfs de pensioneigenaar aansprakelijk kunnen stellen voor 385 eigen risico en evt. verdere kosten.
Maar dat zullen er maar weinig durven want we weten allemaal wel wat dan meestal het vervolg zal zijn.

Onvoldoende hooi, 3 mandjes vol, en dan commentaar krijgen dat je 'te veel voert'... schrikdraad
niet repareren van een veel te kleine paddock, in de blubber, en dan lopen te mekkeren dat de paarden het hout aanvreten.
TS geeft zelf al aan dat ze ook niet heilig is maar als een beetje normaal overleg niet (meer) mogelijk is dan...

inderdaad, bij zo iemand moet je niet willen staan. Het mag ook wel een beetje gezellig en plezierig zijn om naar je paard te gaan, toch?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:54

Cioccolato schreef:

Afspraken die indruisen tegen wat een paard van nature nodig heeft en wat zijn primaire levensbehoeften zijn, zijn geen manier om paarden te houden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:25

Ik denk dat je beter kan zoeken naar een ander plekje TS. Zo te horen gaat het hier niet beter worden en zelfs als dat wel zo is zullen deze frustraties snel weer naar boven komen zodra er dan weer iets mis gaat. Beter om ergens anders opnieuw te beginnen :j

Mijn paard staat sinds een aantal weken ook maar 3 uurtjes buiten, met geluk soms langer en soms zelfs alleen, maar daar ga ik ook niet mee akkoord en toen ik hierover in gesprek wilde gaan was ik opeens de boeman 8)7 Zijn onderhand meer kleine dingetjes gebeurd dus ik ben op zoek gegaan naar ander plek en godzijdank is er in de buurt een plekje vrijgekomen op een paddock paradise; precies wat ik wilde *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:36

Little_Gift schreef:
Cioccolato schreef:

Afspraken die indruisen tegen wat een paard van nature nodig heeft en wat zijn primaire levensbehoeften zijn, zijn geen manier om paarden te houden.

Het maakt alleen helemaal niet uit wat jij daar van vindt als een ander er bewust voor kiest :D
Jij kiest jou stalling naar wens en een ander naar zijn wens. Waar jij voor kiest moet nageleefd worden en waar de ander voor kiest ook.
Het kan altijs tegenvallen. Maar bewust tegenwerken of anders werken dan afspraken kan van beide kanten niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:42

Voor 1 paard of pony vind ik € 350,- erg veel daar. Je zit zo te zien in West-Friesland, daar zou toch wel iets te vinden moeten zijn.

Verder, ongeacht de ideeën of afspraken: je bent daar helemaal niet happy. Te veel beperkingen en eigenlijk ook geen goede plek voor je paard als ik het zo hoor.

Ga op zoek naar iets anders. Soms kun je ook bij boeren/particulieren terecht. Kijk niet alleen naar stalhouderijen.

Succes!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:48

Cioccolato schreef:
Het maakt alleen helemaal niet uit wat jij daar van vindt als een ander er bewust voor kiest :D
Jij kiest jou stalling naar wens en een ander naar zijn wens. Waar jij voor kiest moet nageleefd worden en waar de ander voor kiest ook.
Het kan altijs tegenvallen. Maar bewust tegenwerken of anders werken dan afspraken kan van beide kanten niet.

Maar TS vroeg meningen waarom ze zou verhuizen.
Dat is er één van. :o