Voerbakjes klaarzetten pensionstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Voerbakjes klaarzetten pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:15

Afbeelding
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:57

Ik ben ooit op stal begonnen met van die hangtassen die je aan een deur kan ophangen. Nu hebben er heel veel hetzelfde idee. Na 4 jaar was de mijne echt helemaal opperdepop (1 van de paarden dacht dat het wel leuk speelgoed was)

Nu net deze week onderstaande gekocht en opgehangen. Hij is diep, er passen meerdere maten bakjes in en momenteel heb ik 4 bakjes per vak erin. Van die chinees ondiepe bakjes zeg maar. En doordat die gladde stof heeft makkelijk schoon te maken.

Lege bakjes doen ze in mijn extra voerbak welke aan de stal hangt (ik gebruik die alleen bij een zandwegkuurtje)

https://www.temu.com/nl/-stoffen-opberg ... vsnmc4g2we

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:05

Ik zou het voeren in eigen beheer houden als pension eigenaar.
Hoe je ook went of keert het word een troep. Bakjes, tonnen...en wat als iemand is vergeten klaar te zetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:15

Zou ik ook doen.
Keuze uit een vitamine korrel en een basisbrok.
Alle extra doen ze zelf maar na het rijden. (behalve door de da voorgeschreven medicijnen)

Ook geen dekenrek aan de staldeuren. Geen voertonnen. Maar een vrije gang.

Voor dekens enz plek maken bij de zadelkamer.

Was waar ik voorheen op pension stond en dat was juist fijn. Ipv de bende die sommige er van maken

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:26

De bovenste die Anne amber op de foto heeft vind ik een nette oplossing lege bakje weer boven in en klaar even op letten dat er wel een normale hoeveel heid brok in kan ( basis en of sport eventueel per schep van uit stal voeten kleine white bordjes voor aan de stal) meer wensen tja dan idd zelf doen of medisch van uit de da voorschriften

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:45

Wij hebben deze aangeschaft.
Mijn paard kreeg een tijdje medicatie, en supplementen. Om die reden blij dat ik mijn eigen voerbakjes kan klaarzetten.

Afbeelding

Zijn ook verkrijgbaar voor kleine bakjes.
Deze heeft een stalgenootje aangeschaft. Zij heeft overigens de verlengde versie, dus kan makkelijk voor een week voer klaar zetten.

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:10

Popstra schreef:
Hoe je ook went of keert het word een troep. Bakjes, tonnen...en wat als iemand is vergeten klaar te zetten?

Het paard alsnog zelf voeren? Vergeten kan altijd. En je kan zelf bepalen hoe coulant je daarin wilt zijn. Bv. 3 keer vergeten op een maand tijd = extra betalen.

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:13

Gini schreef:
Popstra schreef:

Het paard alsnog zelf voeren? Vergeten kan altijd. En je kan zelf bepalen hoe coulant je daarin wilt zijn. Bv. 3 keer vergeten op een maand tijd = extra betalen.

Wordt bij ons op stal zelden vergeten.
En anders krijgt het paard gewoon een normale portie basisbrok.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:16

Hi! Zoals hierboven al genoemd denk ik graag mee! Als je wil kun je aansluiten bij een groep andere stalhouders om over dit soort dingen te sparren?

Over je vraag:
-Wat moet jij in je stalgangen doen? Moet je erdoor met materiaal, hoeveel ruimte kan je kwijt?
-Hoeveel voerbeurten ga je doen?
-Wil je helemaal geen eigen voer geven? Of doe je en en?
-Gaan klanten dan voer op stal opslaan en waar?

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 00:17

DuoPenotti schreef:
Zou ik ook doen.
Keuze uit een vitamine korrel en een basisbrok.
Alle extra doen ze zelf maar na het rijden. (behalve door de da voorgeschreven medicijnen)

Ook geen dekenrek aan de staldeuren. Geen voertonnen. Maar een vrije gang.

Voor dekens enz plek maken bij de zadelkamer.

Was waar ik voorheen op pension stond en dat was juist fijn. Ipv de bende die sommige er van maken

Maar wat als je paard niet op de basis brok kan? Maar echt aangepast voer krijgt.
Dat is dan wel een dingetje.
Om die reden vindt ik het ideaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:27

Dan voer je dat aangepaste zelf toch bij.

De paarden daar stonden allemaal op de basisbrok.
Van recreatief tot Z.
Van volbloed tot koudbloed. Zelfs de enige A pony.
Hoeveelheid was wel per paard anders.
Van een handje voor het idee tot 4 kilo.

Denk dat 90% niets anders bij gaf als enkel voor de gezellig na het rijden.
En dan een paar gaven supplementen en dat ging door een eigen slobber of muesli.

Al die soorten hardvoer is voor een groot deel commercie. Inspelen op het gemoed van de baasjes.

En dat is de laatste jaren steeds groter geworden.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:19

Bij mijn stal is een plank boven de deuren van de stallen, daar zet ik mijn bakjes met supplement + handje voer klaar zodat de stalhouder dat gemakkelijk kan voeren. Olie staat op de voerkar, dat vinden ze zelf handiger. Ik zie hier heel mooie systemen langskomen, met die ronde agradi bakjes en andere dingen aan de voorkant van de stal. Maar dan moet de gang niet te smal zijn; bij mij zou dat niet fijn passen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:27

Ik zou niet willen dat mensen zelf moeten komen voeren, elke keer die onrust op stal als er weer een brokken krijgt. Dus ofwel bakjes klaar laten zetten op een van de nette manieren van hierboven ofwel een soort basisbrok aanbieden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:30

DuoPenotti schreef:

Van recreatief tot Z.

En dan een paar gaven supplementen en dat ging door een eigen slobber of muesli.

Al die soorten hardvoer is voor een groot deel commercie. Inspelen op het gemoed van de baasjes.

Dat is één manier. Een andere aanpak is niet per se verkeerd. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:35

Er hingen altijd bordjes op de stallen met daarop geschreven de hoeveelheid die het paard nodig had. Door het belachelijk grote aanbod van voer tegenwoordig wil iedereen wat anders omdat ze ,,denken,,dat dit beter is voor hun paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:47

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:

Van recreatief tot Z.

dat zeg ik ook niet.

Maar dat is een manier die wel gewoon kan. En ook belicht mag worden.

Persoonlijk vind ik de zooi die tegenwoordig in de gang staat en hangt niet meer normaal.
Maar dat is inderdaad mijn manier (en die van mijn vorige stal)
Komt er per ongeluk een paard in de nacht los wordt je ook niet blij met al dat voer en zooi.

Popstra schreef:
Er hingen altijd bordjes op de stallen met daarop geschreven de hoeveelheid die het paard nodig had. Door het belachelijk grote aanbod van voer tegenwoordig wil iedereen wat anders omdat ze ,,denken,,dat dit beter is voor hun paard.

:j
Dat was daar ook.

en ze weten in totaal niet wat ze er allemaal in stoppen.
En denken dat dit niet schadelijk kan zijn....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:53

Wij hebben een aparte ruimte in de stal met daarin alle voertonnen, op de vensterbank staan dan alle bakjes voor alle paarden. Die mik je in de kruiwagen en dan kar je alles door de stal :D Zo krijgt iedereen afgepast wat er nodig is. Het is zelden dat een bakje wordt vergeten. Mijn merrie krijgt alleen al op dit moment meerdere soorten voer in haar bakje en zo zijn er meer. Ik kan echt niet uit de voeten met alleen basisbrok :=

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:54

LaDonna75 schreef:
Ik zou niet willen dat mensen zelf moeten komen voeren, elke keer die onrust op stal als er weer een brokken krijgt. Dus ofwel bakjes klaar laten zetten op een van de nette manieren van hierboven ofwel een soort basisbrok aanbieden.

Als iedereen alleen zijn eigen paard geeft valt die onrust best mee. De ellende komt juist van mensen die andere paarden ongevraagd voeren. Heb op verschillende stallen gestaan, van met voerrondes door eigenaar, voorronde bij de mestbeurt of zelf voeren.
De meeste ellende zag ik dus bij een stal waar een pensionklant alle paarden wortels voerde, als ze dan een keer dat niet deed was het herrie, ook als je zei dat je het niet wilde deed ze dit toch.
Manege waar mijn paard vandaan komt waren ze ook allemaal onrustig rond voertijd, net als alle stallen met vaste voorrondes.
Waar ik nu sta voert iedereen zijn eigen paard zelf, en daar kijkt geen paard naar de emmer waar je mee loopt, omdat ze weten dat ze niets krijgen.

Is dus echt gewenning.

TS, dit is afhankelijk van hoeveel paarden je in gedachten hebt, wat handig is. Bij veel paarden op stal en je wilt voerrondes doen is een brok vanuit stal aanbieden en met voerkar rondgaan makkelijker, met hooguit 10 gaan de brokken dan te traag en zijn eigen bakjes prima. En dan aan jou de keus of je voerrondes of eigenaren zelf doet.
Vraag is ook wat voor stallen je wilt, er bestaan voorpanelen met onder de voerbak een kastje die van buiten de stal te openen is, dan kunnen mensen daarin klaarzetten, maar dat is wel weer nóg een extra handeling, namelijk kastje open doen en dicht.
Denk er dus vooral goed over na hoe je alles voor je ziet, en als je zelf een keer ziek of op vakantie bent moet het simpel en duidelijk over te nemen zijn

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:09

Sommige stallen hebben in de zadelkamer planken waar je de bakjes neer kan zetten, een andere stal had een voerkar waar je de bakjes in moest zetten elke dag.. Op sommige plekken hebben ze aan de stallen rekjes hangen waar mensen hun voerbakken in kunnen zetten, sommige stallen hebben echt een voerruimte met tonnen en planken waar je dan je bakjes neer kan zetten....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:33

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:

dat zeg ik ook niet.

Je zegt niet letterlijk het woord 'verkeerd' maar je beschrijft het wel als commercie, bende, zooi en je wordt er niet blij van.

Als iemand mijn werk zo zou omschrijven, ga ik ervanuit dat ik verkeerd bezig ben zonder dat die letterlijk het woord 'verkeerd' zegt. :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 10-02-26 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:36

Gini schreef:
Je zegt niet letterlijk het woord 'verkeerd' maar je beschrijft het wel als commercie, bende, zooi en je wordt er niet blij van.

Als iemand mijn werk zo zou omschrijven, ga ik ervanuit dat ik verkeerd bezig ben zonder dat die letterlijk het woord 'verkeerd' zegt.

Wat jij wilt.... ik ga er niet verder op in als je andere belangrijke zinnen weg laat

Citaat:
Maar dat is een manier die wel gewoon kan. En ook belicht mag worden.

Persoonlijk vind ik de zooi die tegenwoordig in de gang staat en hangt niet meer normaal.
Maar dat is inderdaad mijn manier (en die van mijn vorige stal)
Komt er per ongeluk een paard in de nacht los wordt je ook niet blij met al dat voer en zooi.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:57

Dennis schreef:
Ik kwam laatst op een stal een soort ophang systeem/kastje tegen waar een paar bakjes in konden.
Dus mooi van de grond af, niet steeds bukken, geen paarden die het makkelijk om kunnen stoten of makkelijk bakjes open kunnen maken als er eens perongeluk eentje los loopt.
Heb er alleen geen foto van.

Deze wilde ik ook noemen vond het een top idee! Heb het geprobeerd te tekenen :') idee van zeg maar zo'n toiletrolhouder, boven aan vullen onder pakken.
Afbeelding

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:08

Ik zou een goede brok in een grote bulk doen en zelf het voeren doen met een bordje op de stal wat elk paard eet. Al die bakjes ben je gewoon veel drukker mee en kost veel meer tijd lijkt mij. Ook meer ruimte nodig en veel rommel als niet iedereen het opruimt. En als ze wat anders voeren moeten ze dat dan maar in eigen beheer doen. Zo hou je overzicht en krijgen ze allemaal eten ook als de klant om welke reden ook een dag niet op stal komt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:33

Hoezo ‘als de klant een dag niet op stal komt’? Ik heb voor vijf-zes dagen aan bakjes klaar staan :+ En mijn mede stalgenoten net zo. Ben je ziek of op vakantie van vult iemand anders jouw bakjes.

Paarden worden door stal buiten- en binnen gezet, dan krijgen ze ook hun bakjes. Het is echt niet ingewikkeld.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:34

Bedenk je ook dat er dieren zijn die slobber, seniores priores etc nodig hebben. Dat is zwaar en vaak in grotere volumes, dat kan je niet kwijt in een klein bakje of iets hangend.

Ik denk dat alles valt en staat met hoeveel paarden je gaat stalken, wat je in de gangpaden wil doen en hoe je stalgebouw verder ingericht is.