Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boerinnetje

Re: Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:53

Wij hebben afgelopen juli een nieuwe merrie gekocht, ze was toen 3. En nu pas komt ze echt tot rust en merken we dat ze begint te landen.
Hebben dit wel een beetje onderschat. Denk wel dat het per paard verschillend is.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:33

Hier na een half jaar meer zichzelf en dat openbloeien en ontwikkelen ging en gaat nog steeds door. Prachtig om te zien
Hij had ook al het nodige meegemaakt

Quote uit Hoefslag 16 2025 van Dinja van Liere:
Citaat:
"
Neem vooral de tijd om een combinatie te vormen en elkaar beter te leren kennen (...) niet te snel willen.

Durf de puzzelstukjes aan de kant te leggen en rustig de puzzel weer in elkaar te leggen
(...)
Zelf heb ik vaak pas na een jaar ongeveer het gevoel dat ik een combinatie begin te worden met het paard"
[/quote]

Goed plaatje ook met grijs en blauw hier in begin topic

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Nieuw paard.. hoe lang heeft jouw paard moeten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:49

Hier hebben we afgelopen September de paarden verhuisd en het is heel verschillend hoe ze per paard hierop reageerden.

Ze waren eigenlijk allemaal al snel wel ‘rustig’ , in de zin van : gewend aan het vaste regime op stal. Dat eindelijk stabiel was.

Maar qua het rijden en trainen merk ik echt wel verschil. De een had er met een paar maand meer rust in, sommige hebben nu nog steeds niet veel rust in de training.
Dat is nu dus bijna een half jaar geleden.

Op de vorige stalling hebben we 3 jaar gestaan. Na die verhuizing hadden de meesten echt meer dan een jaar nodig.

Het is heel verschillend per paard en per situatie. Ik heb mijn paarden ook gedeeltelijk 24/7 buiten gehad en die werden daar dus echt niet happy van. Stonden het liefst de hele dag binnen in de loopstal. Sommige dagen moest ik ze echt naar buiten drijven, terwijl ze buiten prima eetplekken hadden en gras.
Ik blijf erbij dat niet elk paard gemaakt is voor deze constructie. Mijn paarden deed ik er in ieder geval echt geen plezier mee en die stonden in een fijne stabiele groep samen. Dus na een jaar die weer in het ‘gewone’ stalritme gedaan, en je zag ze opknappen.

Goed om eerlijk naar het paard te kijken. Maagzweren wijzen vaak op stress, dus gaan uitzoeken wat die stress dan veroorzaakt. Het is vaak een combinatie van factoren, kan ook voedsel bij meespelen. Succes.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd wat voor een paard het is.

Ik ga ook met de rest mee, dat zoiets echt wel een tijd kan duren. Als je graag 24/7 buiten wil zou ik dat ook echt de kans geven. Ik deel ook de mening dat niet elk paard geschikt is voor alleen maar buiten, maar omdat er nu veel meer veranderd is zou ik het toch een kans geven. Verder zou ik zorgen dat de rest voorspelbaar gaat worden. Dus dingen in een vast patroon gaan doen dan weten ze op een gegeven moment ook wat er staat te gebeuren.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:46

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Zo veel paardjes, zo veel vehalen. Het stelt mij in ieder geval al een soort 'gerust' dat het herkenbaar is dat sommige paarden wat langer nodig hebben om te wennen.

En ik snap ook helemaal dat 24/7 niet bij ieder paard past, maar op dit moment heb ik hier nog te weinig signalen voor dat dit het issue is. Ik zie haar bijvoorbeeld regelmatig liggen en slapen(altijd buiten terwijl er ook stallen met stro zijn waar ze in kunnen slapen). Er zijn verschillende plekken waar ze kunnen eten maar kiezen er vaak voor om met z'n alle op 1 plek te eten.

Maar uiteraard wanneer onderliggende lichamelijke dingen echt uitgesloten zijn dan ga ik toch ook maar naar de huisvesting kijken. Maar nóg een verhuizing en de stress die daarbij komt kijken is een pad waar ik nog even niet op wil gaan :)

We zijn nu begonnen met de hoeven..het is een quarter, heeft zoals veel quarters van die fijne kleine hoeven en ze loopt wel vrij gevoelig. Osteo komt maandag weer.

Verder leer ik haar steeds beter kennen en merk ik wel dat ze meer een binnenvetter is dan dat ik dacht. Dus ga ook aan de slag met trt. Omdat je haar niet zo lang hebt en al zo'n tijd aan het tobben bent is het soms ook lastig te bepalen wanneer ze echt zichzelf is. :(

Ik ga misschien ook nog wel even een voedingsadvies opvragen. Mocht iemand betaalbare tips hebben? (de rekening staat intussen al op 4000 eu naast de gewone kosten.. dure hobby)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Lasso123 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Zo veel paardjes, zo veel vehalen. Het stelt mij in ieder geval al een soort 'gerust' dat het herkenbaar is dat sommige paarden wat langer nodig hebben om te wennen.

En ik snap ook helemaal dat 24/7 niet bij ieder paard past, maar op dit moment heb ik hier nog te weinig signalen voor dat dit het issue is. Ik zie haar bijvoorbeeld regelmatig liggen en slapen(altijd buiten terwijl er ook stallen met stro zijn waar ze in kunnen slapen). Er zijn verschillende plekken waar ze kunnen eten maar kiezen er vaak voor om met z'n alle op 1 plek te eten.

Maar uiteraard wanneer onderliggende lichamelijke dingen echt uitgesloten zijn dan ga ik toch ook maar naar de huisvesting kijken. Maar nóg een verhuizing en de stress die daarbij komt kijken is een pad waar ik nog even niet op wil gaan :)

We zijn nu begonnen met de hoeven..het is een quarter, heeft zoals veel quarters van die fijne kleine hoeven en ze loopt wel vrij gevoelig. Osteo komt maandag weer.

Verder leer ik haar steeds beter kennen en merk ik wel dat ze meer een binnenvetter is dan dat ik dacht. Dus ga ook aan de slag met trt. Omdat je haar niet zo lang hebt en al zo'n tijd aan het tobben bent is het soms ook lastig te bepalen wanneer ze echt zichzelf is. :(

Ik ga misschien ook nog wel even een voedingsadvies opvragen. Mocht iemand betaalbare tips hebben? (de rekening staat intussen al op 4000 eu naast de gewone kosten.. dure hobby)

Ik zou voorlopig even helemaal niks doen en kijken wat er gebeurt. Dus gewoon rust, reinheid, regelmaat en observeren wat er goed en minder goed gaat en daar op acteren met een doordacht plan.

Quarters zijn wel vaker binnenvetters. Ik heb er eentje gehad en er staat er nu weer eentje in de groep. Leuk paard, gezellig paard, maar als je niet goed oplet, lijkt het alsof ze soms uit het niks explodeert.
Dat doet ze niet maar de signalen zijn best subtiel.
Klinkt alsof die van jou ook zoiets is. Leer dus hoe je die subtiele signalen herkent.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

Merrie was toen ze kwam echt overdonderd (bleek achteraf), kon al binnen een dag bij mijn ruin en 2 shetmerries. Na 2/3 maanden kwam er veel angst naar boven. Nu een jaar verder heb ik het idee dat ze pas echt begint te landen en spanning goed kan afvloeien

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:08

Een paard heeft gemiddeld alle seizoenen 1 keer nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Ik heb mijn paard ook wel eens verhuisd. De ene plek voelde hij zich snel thuis, de andere plek heb ik hem na een week weer opgehaald. Nu op een prettige stal met een vast ritme en soortgenoten en rust momenten. Ik merk dat mijn paard daar echt baadt bij heeft.

Maag en hoefzweren zouden voor mij geen goed teken zijn. Niet elk paard vindt 24/7 buiten prettig. Mijn pony vond dit prachtig en stond liever niet op stal, maar mijn huidige paard vindt ‘s avonds op stal toch erg prettig. Soms hebben ze een stal nodig om even tot rust te komen, rustig te kunnen eten, niet continue scherp te zijn op de omgeving/kudde. Mijn paard eet binnen ook beter dan bijvoorbeeld als hij buiten staat. Is hij veel te druk met andere dingen bezig.

Deze winter is een pittige winter. Hoe is de samenstelling van de kudde? Is er rust? Kijk goed wat het paard laat zin. Maagzweren kan een uiting van stress zijn, maar ook van te weinig ruwvoer, daar zou ik wel zorgen over hebben.