Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:03

Ik vond die veulens met kouder en natter weer toch vaak met een vacht vol bodembedekking.
Maar ze lagen ook buiten te slapen, zelfs met vorst.

Dus hier wat het denk ik een beetje 50/50

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:11

Afbeelding
Ik heb het zo, je ziet de openingen in de schuur, dat zijn boxen die altijd open staan. Nu heb ik het anders want de shet staat apart, er gaat nu een draad via de overkapping palen dwars door de paddock (op de foto zeg maar tussen de fjord en de vos door) zodat de shet zijn eigen eten heeft. Niet ideaal, maar anders overleeft hij het niet helaas.

Wat jij mee maakt met de kudde heb ik ook gehad op een stal waar ik stond met mijn fjord. Hele mooie opzet, maar 1 paard kan het 'verpesten' met dominantie voor de rest.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:12

Zelf blijf ik het toch het prettigst vinden dat ze kunnen kiezen. Mijn Arab ligt ook graag binnen te slapen met slecht weer maar die heeft echt geen zin om ook gelijk de hele nacht opgesloten te staan als hij een tijdje daar wil liggen.. Hij ligt ook altijd met zijn hoofd bij de ingang zodat hij lekker naar buiten kan kijken.

Afbeelding

Mijn andere pony's slapen liever buiten, die hebben een eigen stal (en ik heb nog een extra schuilstal) maar dat gebruiken ze als wc en gaan dan lekker buiten liggen. Ik heb zelf hooi laag in suiker dus ook al eten ze nog zo veel daar raken ze niet bevangen van. En als ik zie hoeveel ze snachts doen, in een stal zouden ze heel veel beweging missen, dat is juist belangrijk om bevangenheid te voorkomen. Ik heb geen idee wat de mogelijkheden bij jou zijn maar heel vaak kun je met de indeling veel om dit soort problemen te voorkomen. Als je bijvoorbeeld meerdere ingangen en doorgangen creërt zodat ze elkaar wat makkelijker kunnen ontwijken en een voerbak waarvan ze aan meerdere kanten kunnen eten en anders om moeten lopen geeft ook veel rust.
Ik heb ook wel eens gehad dat er wat extra behoeftes zijn met voer maar dat kan dan smorgens en savonds een uur ook wel, of dat ze gewond zijn dat er echt even één binnen moet maar dat is zo kort mogelijk, de hele nacht is toch wel lang vind ik. Tenminste, dat vinden de paarden. :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:41

Hier ook geswitcht van 1 grote inloopstal naar 2 apart boxen.
De dominante stond altijd binnen en de andere 2 stonde buiten te rillen. Of ze blokkeerden expres de weg voor elkaar.

Ik heb nu in mijn paddock gewoon 2 boxen van 3.5mx3m.
Ze staan in principe altijd open maar met heel slecht weer oid gaan ze ieder op een eigen stal (shet is recent overleden dus heb er nog maar 2).
Ook met slobber/medicatie gaan ze op stal.
Afbeelding

Oudere foto met mijn eigenwijze paarden. Hebben ze een stal blijven ze in de regen staan :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:02

Ik heb alles in een groep staan, 24/7 buiten, 2 boxen altijd open en een kleine overkapping.

Mijn oudjes gaan iedere dag een uurtje naar binnen, samen in 1 box voor een extra hapje eten.
En de oudste gaat sinds een paar weken voor de nacht op stal. Die vind de rust fijn, maar lekker slapen doet ze helaas niet binnen.
In de bak slaapt ze wel fijn, die die gaat iedere dag ook een paar uurtjes in de bak, alleen of met een van de ruinen waar ze het liefst mee staat.

Ik zou het zeker doen, ik vind het heel fijn om de mogelijkheid te hebben om wat apart te zetten.

Je hoeft niet meteen alles perce altijd binnen te zetten. De gene die wat extra kan juist de nacht binnen, of eentje die onderdanig is, of juist een dominante. Net wat op welk moment het handigst is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:56

Hier lopen ze 247 rond op de PP met schuilstal, maar die is in 2 delen. Indien nodig dan gaat een deel ervan dicht, en blijft een gedeelte open om te schuilen. Op die manier kan er eentje apart staan. Als het 1 pony is die wat extra zorg nodig heeft dan is in theorie 1 box die afgesloten kan worden voldoende. Als het echt nodig mocht zijn dan kunnen de buitendeuren ook nog dicht en staan ze allemaal binnen, maar wel in 2 afzonderlijke ruimtes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:10

Hier overgegaan van 24/7 pp met inloopstal en afdak naar voor de nacht apart met eigen uitloopjes voor de individuele rust en voermomenten met opgestrooide eigen stal om droog en zacht te slapen, naar inbde nacht op stal vanwege wolvengebied.

Vooral die laatste stap was voor ons als eigenaar een enorme verademing, want ze konden in de nacht er geen bende meer van maken buiten en we kunnen nu in de avond het ruwvoer buiten al klaar hangen en we mesten uit en vegen alles aan.Dan hoeven we ze in de ochtend alleen naar buiten te laten en dan wanneer het ons uitkomt ieder zijn eigen stallen uitmesten en hooinetten vullen voor de nacht.

Die 12 uur in de nacht met slecht weer waarin ze de mesthopen kapot liepen in het natte zand was een ellende om op te ruimen in de ochtend. Ook was de inloopstal vaak erg vies omdat ze er 24/7 toegang tot hadden en we hem alleen net kangdutig slecht weer opstrooiden. Ze gebruikten hem wel als toilet en plasten ook op het beton en de rubber matten.

Ik vind het jammer dat ze niet meer vrij kunnen kiezen 's nachts, en binben staan als hetvprachtig weer is, maar qua werk vind ik het echt minder zwaar nu. En we kunnen veel beter het regime aanpassen aan het paard.

Mijn oudje moest al veel apart i.v.m. geen hooi kunnen eten en meerdere keren per dag bijgevoerd moeten worden. Nu krijgt iedereen voer op maat.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:34

Hier lopen er 5 24/7 buiten met schuilstal, echter mijn draak stuurt alles naar buiten behalve de pony die jaagt ze in de hoek en moet daar blijven. Als mijn andere merrie geluk heeft mag ze schuilen. De andere 2 niet. Ik heb 5 stallen voor echt bagger weer en met de jaarwisseling. Nu komt er een 6 de paard bij en gaan we de schuur verbouwen en komen daar vaste stallen in dan gaan ze 's nachts op stal geeft rust aan mijn draak. Aan de stallen komt dan de winter paddock. In de zomer gaan ze dan weer op de wei en paddock met de schuilstal.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 23:00

Ik zit met vergelijkbare dilemma's en heb inmiddels weer voorwanden aangeschaft om op termijn boxen te realiseren. Ik heb er al wel een schuilstal extra naast gezet waar de meest onderdanige gretig gebruik van maakt, maar vooral met de jaarwisseling/blessures en voermomenten verlang ik echt geregeld terug naar wat stallen.
Ook met de grote ronde uitmesten (Mijn perceel is op 1 manier het meest optimaal toegankelijk, maar dat is ook direct het stuk waar ik ze gemakkelijk even vast kan zetten) is het echt wel eens onhandig om op te voet gevolgd te worden door 4 nieuwsgierige aagjes. Het werkt ook gewoon lang niet zo efficiënt.

Ik zou het doen, en de deuren op andere momenten eventueel gewoon open zetten zodat ze in en uit kunnen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 07:46

Afbeelding
Hier heb ik mijn flexibele halve tussenwanden in de inloopstal geplaatst. Daarvoor gebruikte ik het als 1 grote ruimte waar ik bij nieuwe paarden of bij ziekte een noodbox in kon maken met die wanden.

Ze zijn te zwaar om elke dag weg te halen.Dan kun je beter werken met buizen of kettingen die je ophangt.

Je ziet dat hier de deuren nog open staan. Elk paard had voor de nacht een eigen uitloop. Overdag gingen de deuren dicht en de draden en elastieken voor de uitloopjes weg.

Vanaf februari 2024 staat alles echt op stal met de deuren en luiken dicht. Vanwege het hoge aantal zichtmeldingen van wolven in de omgeving en meerdere aanvallen binnen een straal van een kilometer.

Afbeelding

Omdat de paarden overdag hun grote inloopstal nu misten, hebben we een extra afdak gebouwd met een dak van zonnepanelen. Hij lekt soms wel wat her en der, ondanks afkitten van de naden, maar ze kunnen er wel mooi schuilen bij slecht weer en minder kans op ongelukken bij ruzie omdat hij helemaal open is aan de voorkant.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 08:26

In jouw situatie zou ik het meteen doen. Een paddock paradise of browsing paddock of wat dan ook werkt alleen als je alle zaken goed op orde hebt. Dus genoeg ruimte, genoeg hooi plekken, genoeg schuilruimte, een droge ondergrond en misschien het meest belangrijke... Een kudde die qua voerbehoefte dicht bij elkaar ligt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:53

joyce B schreef:
Hier overgegaan van 24/7 pp met inloopstal en afdak naar voor de nacht apart met eigen uitloopjes voor de individuele rust en voermomenten met opgestrooide eigen stal om droog en zacht te slapen, naar inbde nacht op stal vanwege wolvengebied.

Vooral die laatste stap was voor ons als eigenaar een enorme verademing, want ze konden in de nacht er geen bende meer van maken buiten en we kunnen nu in de avond het ruwvoer buiten al klaar hangen en we mesten uit en vegen alles aan.Dan hoeven we ze in de ochtend alleen naar buiten te laten en dan wanneer het ons uitkomt ieder zijn eigen stallen uitmesten en hooinetten vullen voor de nacht.

Die 12 uur in de nacht met slecht weer waarin ze de mesthopen kapot liepen in het natte zand was een ellende om op te ruimen in de ochtend. Ook was de inloopstal vaak erg vies omdat ze er 24/7 toegang tot hadden en we hem alleen net kangdutig slecht weer opstrooiden. Ze gebruikten hem wel als toilet en plasten ook op het beton en de rubber matten.

Ik vind het jammer dat ze niet meer vrij kunnen kiezen 's nachts, en binben staan als hetvprachtig weer is, maar qua werk vind ik het echt minder zwaar nu. En we kunnen veel beter het regime aanpassen aan het paard.

Mijn oudje moest al veel apart i.v.m. geen hooi kunnen eten en meerdere keren per dag bijgevoerd moeten worden. Nu krijgt iedereen voer op maat.

Zo zie je maar, ze worden echt niet slechter van 12 uur op stal te staan. Het geeft rust zowel voor het paard als voor de baas

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:05

Ik denk dat het zogenaamde natuurlijke te aangedikt word, terwijl hoe wij onze paarden kunnen houden niet natuurlijk is.
Hoe goed we ook ons best doen.

Het word anders bij die hele grote bedrijven, met echt grote kuddes en héél veel hectares land en daar een track op maken. Dat is prachtig en zal bij benadering best dichtbij komen.

Want dan kunnen de paarden vriendjes uitkiezen.
Dat zie je in een grote opfok groep ook, 2 paarden die de hele tijd bij elkaar staan bijvoorbeeld.
Hebben wel interactie met spelen met de andere, maar later staan die weer zij aan zij te grazen met steeds dezelfde.
Maar je ziet ze ook bepaalde uit de groep zoveel mogelijk vermijden.
En als daar de ruimte voor is, dan krijgen ze alle hun rust.

Maar meestal is dat niet zo.
Bij mij ook.
De 2 die ik heb lopen dulden elkaar, groomen ook wel eens, maar het zouden in een kudde van 30 elkaar niet opzoeken als vaste maatje.
Doet me best wel pijn, die weet.
Goed als de ander uit beeld is hinniken ze ook weer, want zo sterk is het kudde gevoel dn ook weer, maar toch.

Maar laten we eerlijk zijn, wie heeft er hier nu een groep van minimaal 10, PLUS de bijbehorende ruimte, dus geen PP waar ze per paard dan nog maar 200m2 hebben.

En dan moeten de groepen zo fijn matchen... en vaak is dat gewoon niet.
En dan is in de nacht op stal geen straf.
Je ziet inderdaad die rust. En die zie je ook overdag terug.

Het grote grijze gebied is in Nederland vaak zo gek niet bij het houden van paarden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:56

Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten wat je overwegingen waren toen je ze 24/7 buiten wilde hebben. Ook daar heb je niet zomaar voor gekozen. De nacht op stal heeft, naast de genoemde voordelen, namelijk ook wel bepaalde nadelen (in ieder geval fysiek). Ik zou daarom eerst op een rijtje zetten of je ze 's nachts kunt splitsen zonder ze op te stallen. Ik heb mijn paarden ook een tijdje 's nachts opgesplitst toen hun behoeften erg uit elkaar lagen, en dat was hier een goede oplossing.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:21

Voor iedereen die zich schuldig voelt voor het ‘s nachts opsluiten en insta heeft.

Een link van 2 van onze paarden, die wel prima samen konden en vrij de stal in/uit konden.
Nee, het regende niet en ik denk dat als het hooi binnen geweest was, ze de stal überhaupt niet uitgekomen waren. :D
https://www.instagram.com/reel/DFXKHZoA ... V0NGV5ajBp

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:32

Leuk filmpje en vooral mooi om te zien dat ze meerdere malen per nacht dus gewoon echt een flinke tijd gaan liggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:04

Als je de schuilstal houdt als je boxen neemt, kan je dan ook niet een manier vinden om de boel te splitsen en de boxen daarbij open te laten? Of zouden die op een niet aan te sluiten stuk van je erf komen?

Als je terug gaat op boxen, vergeet dat niet om ook niet de minpunten mee te nemen in je overweging. Je lijkt nu vooral te focussen op dingen die makkelijker of beter worden. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan s nachts op stal, zowel voor de paarden als jezelf (ik vind het bijvoorbeeld heel lekker dat ik met vrije uitloop pony's in het weekend best iets langer kan blijven liggen zonder dat ik m'n pony's dan een uur bewegingsvrijheid ontneem.

Mijn pony's hebben hiervoor 's nachts op stal gestaan, wat ik vooral interessant vind is de persoonlijke voorkeur om wel of niet buiten te slapen. Ik heb er 1 die bijna standaard binnen slaapt, 1 met voorkeur voor binnen maar die soms buiten aansluit als daar een slaappartijtje is, 1 die liever buiten slaapt tenzij het stom weer is en 1 die alleen binnen wil slapen als ze bijna niet anders kan (en dat is de heks van het stel, dus dat is niet omdat ze niet naar binnen mag). Dus hoewel ik mijn schuilstallen kan opdelen in 3 noodboxen, heb ik ze de afgelopen 2 jaar geen enkele gehele nacht opgesloten. Ze staan momenteel wel gesplitst in 2 groepjes en omdat ik geen oeps baby's wil, maar ook omdat het beter uitkomt met voerbehoeften.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 08:02

Wij hebben de paarden ook aan huis en onze situatie is zoals jij nu wil gaan ombouwen. De redenen die jij opsomt, zijn net ook de redenen waarom wij de paarden individueel ‘s nachts hebben binnen staan. Ze apart kunnen voeren naargelang behoefte en rust geven vind ik fijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:17

Mijn oudste merrie ligt alleen maar als ze apart staat en gaat dan soms ook best wel snel al liggen. Ik vind het super belangrijk dat ze samen kunnen staan, maar als er niet zoveel rust is, dan is dat echt niet altijd leuk voor ze.

Ik heb nu ook 1 herstellend van operatie, met heel veel stalrust dus. Dat lijkt me vreselijk als je dat zou moeten uitbesteden. (Het is nu ook niet echt een feest hoor, maar hij staat gelukkig wel gewoon lekker thuis).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 13:14

Dank voor de vele reacties, daar heb ik super veel aan. Zal later vandaag of morgen even een duidelijke schets maken van hoe het nu is en van hoe ik het wil hebben.

Ik lees overigens een paar keer dat de paarden niet op een droge ondergrond kunnen liggen maar alles is hier gedraineerd en ik heb in 6jr nog nooit modder gehad. De paddock is een passieve eb&vloed bodem met wit rijbakzand. In principe kunnen ze dus wel altijd op een droge ondergrond liggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:49

_Nelleke_ schreef:
Waar ik het meeste tegenaan loop in de huidige situatie:
- Niet individueel kunnen voeren, waardoor 1 te dik, 1 goed en 1 bijgevoerd moet worden.
- De onderdanigste durft niet in de schuilstal te liggen en ligt soms uit ellende in de regen (en het is een pony die echt NIET! van regen houdt)
- Ik voer dmv een voerautomaat maar er blijft onrust en gejaag als de bak open gaat. Onbeperkt voeren is geen optie, ik heb alleen koudbloeden waarvan 1 heel gevoelig voor HB en heb er 1 op onbeperkt hooi verloren aan HB dus dat ga ik nooit meer doen.

Vergunningstechnisch is er qua veranderen/vergroten/verplaatsen van de schuilstal niet veel mogelijk.

Ik zie vanuit de keuken en de woonkamer de paarden de hele dag en ik zie dat ze met slecht weer en in de winter eigenlijk de hele dag rond de hooibak en schuilstal hangen. Er is er maar 1 (de grootste en dominantste) die echt languit in het strooisel gaat liggen, die andere 2 durven niet.

Wij hebben stallen + grote schuilstal. Gekozen voor stallen zodat ik ze kan opsluiten als bv de loonwerker komt, ze schoon moeten blijven omdat de hoefsmid komt of om ze te voeren. Ik gebruik de stallen dagelijks. Ik zou echt niet zonder willen.

Met O&N zet ik ze op stal voor de nacht. En soms omdat er iets is, ziek paard, voorspelde vorstperiode (dan sleept ik alles en laat ik het daarna mooi vlak opvriezen). Wat ik dan vaak doe is 1 paard op stal en 2 in de grote loopstal die gaan de stallen grenst laten lopen. Zo sluit ik maar 1 paard echt klein op en de andere 2 kunnen nog enigszins bewegen (de schuilstal is hier 80m2).

Te vroeg op versturen gedrukt. :D

Opsluiten voor de nacht probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Ja ze maken veel gebruik van de schuilstal om te liggen, maar dat is hun eigen keuze. Ze lopen net zo vaak een rondje over de track. Die keuze wil ik ze zo min mogelijk ontnemen. Daar zit voor mij de crux, de keuzemogelijkheid.

Idee nav waar jij tegenaan loopt Nelleke; zou je niet maar 1 paard (de dominante klinkt het meest logische) kunnen opsluiten voor de nacht (evt wisselend) en de rest vlak in de buurt van de stal vrij laten lopen? Voor wat betreft het hangen rond 1 voerplek, heb je meerdere voerplekken? Ik voer het lekkerste hooi ver weg, en minst lekkere ligt op de favoriete eetplek. Hier lopen ze dus altijd rond ipv bij 1 bak te blijven hangen. Wellicht kun je met een timer hooinetten/hooinetjes met lekker hooi laten zakken? Dan hoef je niet steeds zelf iets te doen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

VogeltjeM schreef:
Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten wat je overwegingen waren toen je ze 24/7 buiten wilde hebben. Ook daar heb je niet zomaar voor gekozen. De nacht op stal heeft, naast de genoemde voordelen, namelijk ook wel bepaalde nadelen (in ieder geval fysiek). Ik zou daarom eerst op een rijtje zetten of je ze 's nachts kunt splitsen zonder ze op te stallen. Ik heb mijn paarden ook een tijdje 's nachts opgesplitst toen hun behoeften erg uit elkaar lagen, en dat was hier een goede oplossing.

Hier ben ik het ook wel mee eens.

Ik zou echt niet meer terug willen naar standaard uren opsluiten. Ja lekker die rust, maar wat dan met al die andere 6 tot 7 uur? Want zo lang slaapt een paard gewoonweg niet.

Ik heb helemaal geen paddock of browsing systeem en toch kan ik aan de voetstapjes goed zien hoe veel ze ook in de nacht gebruik maken van de ruimte. Dat zou ik ze echt niet meer (standaard) willen afnemen.

En ik blijf er mee: 24/7 buiten is echt het allerfijnste voor paarden. Het is alleen een grotere kunst om dat goed te doen dan met een meer traditionele houderij. En soms is het gewoon TE moeilijk of niet meer te realiseren door omstandigheden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:43

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik kan helaas niet op alle reacties individueel reageren maar ik heb ze allemaal gelezen en ik neem ze allemaal mee in mijn overweging.

Om antwoord te geven op waarom ik ooit 24/7 buiten wilde: ik heb mijn dominante extraverte haflinger van de profielfoto nooit (op kleine korte periode na) op stal gehad, dus ik ben niet van stal naar 24/7 buiten gegaan, ik zie dat ik dat in mij OP een beetje krom heb omschreven. Toen hij aan huis kwam heb ik niet eens overwogen om stallen te plaatsen omdat dit paard enorm goed gedijde op 24/7 buiten in welke hoedanigheid dan ook. Met kanttekening dat ik toendertijd nog dacht dat onbeperkt ruwvoer altijd geschikt was als je goed getest hooi koopt en lette ik minder op de voerbehoefte van het individuele paard. Dat is mijn haf helaas wel fataal geworden en dat ga ik dus nooit meer doen.

Ik wil hoofdzakelijk mijn paarden de best mogelijke zorg geven, en als dat kan met 24/7 buiten dan is dat geweldig, maar als dat betekent dat ze ‘s nachts op stal gaan maar het welzijn daarmee vergroot dan vind ik dat net zo geweldig.

Mijn haflinger leeft helaas niet meer en ik heb daarna andere paarden en pony’s aangeschaft en ik zie dat er eigenlijk maar 1, met vergelijkbaar karakter als mijn haf, goed gaat op de huidige situatie. Daarnaast woon ik niet in het meest praktische deel van NL en zijn er vergunningstechnisch en bodemtechnisch flink wat uitdagingen waar ik ook rekening mee moet houden. In the perfect world maak ik meerdere schuilplekken en meerdere tijdsgestuurde hooibakken maar op mijn perceel kan dat helaas niet.

Ik heb een modulaire stal zoals Karin hierboven ook heeft. Die bevalt prima maar qua grootte van de schuilstal is dit het maximaal haalbare vanwege de dragende balken van de dakconstructie die op de wanden van de box en de hooischuur rusten. Zie eerste tekening.

Binnen het bestaande concept zou ik boxen kunnen maken zoals op de 2e tekening, andere afmetingen niet mogelijk ivm dakconstructie en achterwanden.

Echter ben ik niet weg van de afmetingen van de stallen op die manier en overweeg ik ook om volledig opnieuw te starten. De fundering is bestaand en voorzien van heipalen, dus van die afmeting kan ik niet afwijken. Vergunningstechnisch staat de stal precies op het randje van waar ik mag bouwen dus vergroten of uitbreiden kan niet.

Afbeelding

Wie vind het nog leuk om mee te denken?
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op Gisteren, 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:54

JoyceB, wat jammer dat het bij jou verplicht door de wolf moest, maar wel fijn dat het positief heeft uitgepakt en dat het goed bevalt. Dat wat jij omschrijft met de rotzooi op natte nachten herken ik ook en het lijkt me ook heerlijk om daarin wat meer rust te hebben.

Pol013, een paard slaapt en rust maar kort, maar staat verder ook gewoon stil met eten. Dus dat is wat ze die andere uren dan kunnen doen op stal. Als ze in een paddock staan zie ik bij onbeperkt voeren dat er ook paarden uren stilstaan bij hetzelfde hooihuisje. Tenzij er weer veel gejaagd wordt maar dat vind ik ook niet ideaal. Ik weet niet of warmbloeden van nature wat meer uit zichzelf verplaatsen maar de koudbloeden die ik heb staan gewoon non-stop te vreten bij hetzelfde hooipunt tot ze een keer dorst hebben. Gaan ook liggen slapen naast de hooihuisjes en kakken ook naast hun hooihuisje.

Dat is de reden waarom ik ben overgegaan naar een tijdsgestuurde hooibak want als die dicht is gaan ze tenminste iets anders doen en een beetje lopen/bewegen. Mijn waterpunt ligt 60m van de hooibak dus ze lopen nu in elk geval meermaals per dag naar het water.

Toen ik mijn paarden nog niet thuis had dacht ik dat paarden veel meer zouden bewegen/rondlopen in een paddock paradise maar ik zie ze nu de hele dag vanuit huis en de hoeveelheid beweging die ze uit zichzelf maken vind ik vies tegenvallen. Het zijn toch energiebesparende dieren denk ik. Dus dat ze meer stilstaan als je een nacht op stal gaat zetten valt denk ik in de praktijk erg mee.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Is de middelste optie met een overstek mogelijk? Dan zou daar mijn voorkeur naar uitgaan denk ik.
En je hebt wel een alternatief voor de hooischuur al?