Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

joyce B schreef:Hier overgegaan van 24/7 pp met inloopstal en afdak naar voor de nacht apart met eigen uitloopjes voor de individuele rust en voermomenten met opgestrooide eigen stal om droog en zacht te slapen, naar inbde nacht op stal vanwege wolvengebied.
Vooral die laatste stap was voor ons als eigenaar een enorme verademing, want ze konden in de nacht er geen bende meer van maken buiten en we kunnen nu in de avond het ruwvoer buiten al klaar hangen en we mesten uit en vegen alles aan.Dan hoeven we ze in de ochtend alleen naar buiten te laten en dan wanneer het ons uitkomt ieder zijn eigen stallen uitmesten en hooinetten vullen voor de nacht.
Die 12 uur in de nacht met slecht weer waarin ze de mesthopen kapot liepen in het natte zand was een ellende om op te ruimen in de ochtend. Ook was de inloopstal vaak erg vies omdat ze er 24/7 toegang tot hadden en we hem alleen net kangdutig slecht weer opstrooiden. Ze gebruikten hem wel als toilet en plasten ook op het beton en de rubber matten.
Ik vind het jammer dat ze niet meer vrij kunnen kiezen 's nachts, en binben staan als hetvprachtig weer is, maar qua werk vind ik het echt minder zwaar nu. En we kunnen veel beter het regime aanpassen aan het paard.
Mijn oudje moest al veel apart i.v.m. geen hooi kunnen eten en meerdere keren per dag bijgevoerd moeten worden. Nu krijgt iedereen voer op maat.
_Nelleke_ schreef:Waar ik het meeste tegenaan loop in de huidige situatie:
- Niet individueel kunnen voeren, waardoor 1 te dik, 1 goed en 1 bijgevoerd moet worden.
- De onderdanigste durft niet in de schuilstal te liggen en ligt soms uit ellende in de regen (en het is een pony die echt NIET! van regen houdt)
- Ik voer dmv een voerautomaat maar er blijft onrust en gejaag als de bak open gaat. Onbeperkt voeren is geen optie, ik heb alleen koudbloeden waarvan 1 heel gevoelig voor HB en heb er 1 op onbeperkt hooi verloren aan HB dus dat ga ik nooit meer doen.
Vergunningstechnisch is er qua veranderen/vergroten/verplaatsen van de schuilstal niet veel mogelijk.
Ik zie vanuit de keuken en de woonkamer de paarden de hele dag en ik zie dat ze met slecht weer en in de winter eigenlijk de hele dag rond de hooibak en schuilstal hangen. Er is er maar 1 (de grootste en dominantste) die echt languit in het strooisel gaat liggen, die andere 2 durven niet.
VogeltjeM schreef:Ik zou voor jezelf op een rijtje zetten wat je overwegingen waren toen je ze 24/7 buiten wilde hebben. Ook daar heb je niet zomaar voor gekozen. De nacht op stal heeft, naast de genoemde voordelen, namelijk ook wel bepaalde nadelen (in ieder geval fysiek). Ik zou daarom eerst op een rijtje zetten of je ze 's nachts kunt splitsen zonder ze op te stallen. Ik heb mijn paarden ook een tijdje 's nachts opgesplitst toen hun behoeften erg uit elkaar lagen, en dat was hier een goede oplossing.