Oudere merrie gaat nog als de brandweer! ('help'?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Re: Oudere merrie gaat nog als de brandweer! ('help'?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:22

En het rondje andersom rijden? Soms leggen ze de link dan niet meer met het betreffende racepad. Die hersenhelften communiceren niet altijd even goed met elkaar ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:45

Dabo schreef:
Dankjullie wel voor jullie leuke berichtjes. Ik ga er maar gewoon niet meer te moeilijk over doen. Ze is wie ze is, mijn lieve oude heksje <3

Freya6 schreef:
Magnesium?
Magnesium heb ik ook nog aan gedacht, zou dat helpen?
Baat het niet, schaad het niet?

Magnesium helpt bij spanning.
Als jouw paard gewoon veel energie heeft, zal magnesium vrij weinig doen maar het kan wel bijdragen dat het paard wat relaxter wordt.

Ik stond op een stal en die stalhouder ging er prat op dat alle paarden relaxter werden eens ze een poos bij hem op stal stonden.
Later vertelde hij dat hij een grondanalyse had laten doen en dat daar o.a. uit kwam dat er weinig magnesium in e grond zat. Hij strooide sindsdien een flinke hoeveelheid magnesium over het land om dat te compenseren.
Daarmee snapte ik wel waarom de paarden bij hem relaxter werden; dat is een stukje van de werking van magnesium in het lichaam van het paard.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 21:46

Esther_r20 schreef:
En het rondje andersom rijden? Soms leggen ze de link dan niet meer met het betreffende racepad. Die hersenhelften communiceren niet altijd even goed met elkaar ;-)

Dat maakt helemaal niets uit, ik rij het vaak om en om, linksom , rechtsom :)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:52

c_alsemgeest schreef:
Heb geen tips voor je... mijn merrie is bijna 30 geworden en altijd net zo gek en druk gebleven :')

Hetzelfde hier, tot haar dood op ruim 31 jarige leeftijd vol gas :+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:21

Hier een van 29, als het aan haar lag zou ik nog rijden. Op dr 21e van een manege overgenomen, daar was ze zo rustig. Ze is laatste jaren alleen maar gekker geworden, en drammerig als ze te veel dagen achter elkaar niets doet volgens haar 8)7 daarom longeer ik nog wel, ondanks geconstateerde hartruis en aritmie, ze voelt zich goed en gaat ook uit zichzelf nog uit dr plaat _O-

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 22:40

Geweldig, kerstkransje en Maddy_Paola!
Hoe ouder hoe gekker :D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:51

Maddy_Paola schreef:
Hier een van 29, als het aan haar lag zou ik nog rijden. Op dr 21e van een manege overgenomen, daar was ze zo rustig. Ze is laatste jaren alleen maar gekker geworden, en drammerig als ze te veel dagen achter elkaar niets doet volgens haar 8)7 daarom longeer ik nog wel, ondanks geconstateerde hartruis en aritmie, ze voelt zich goed en gaat ook uit zichzelf nog uit dr plaat _O-

Beetje kort door de bocht maar hartruis is voor watjes.
Je moet het niet bagatelliseren maar aan de andere kant: het is bij mijn paard indertijd vastgesteld toen ze 24 was.
Ik kreeg op 27 jaar van de dierenarts te horen dat ze "forse hartruis" had en heel eerlijk, ik heb er in het werk nooit wat van gemerkt.

Wat ik wel deed: haar uitspattingen binnen de perken houden. Ja, ze mocht met enige regelmaat knoerthard uit d'r plaat gaan want dat was helemaal haar ding maar niet de 2km die ze het liefst af zou jakkeren (langer was het pad niet) en ook niet zo vaak als ze eigenlijk graag wilde maar op deze manier bleef ze wel happy. Daarnaast zorgde ik voor veel beweging, rustig aan maar wel proberen elke dag een stuk te rijden, al is het maar een stapritje van een half uur. Wandelen was niet zo haar ding. Deden we ook maar vond ze minder leuk.

En als ze daardoor maar 29 is geworden en anders wat ouder had kunnen worden? So be it. Ze was blij tot het laatst.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 00:10

ikke schreef:
Maddy_Paola schreef:

Beetje kort door de bocht maar hartruis is voor watjes.
Je moet het niet bagatelliseren maar aan de andere kant: het is bij mijn paard indertijd vastgesteld toen ze 24 was.
Ik kreeg op 27 jaar van de dierenarts te horen dat ze "forse hartruis" had en heel eerlijk, ik heb er in het werk nooit wat van gemerkt.

Wat ik wel deed: haar uitspattingen binnen de perken houden. Ja, ze mocht met enige regelmaat knoerthard uit d'r plaat gaan want dat was helemaal haar ding maar niet de 2km die ze het liefst af zou jakkeren (langer was het pad niet) en ook niet zo vaak als ze eigenlijk graag wilde maar op deze manier bleef ze wel happy. Daarnaast zorgde ik voor veel beweging, rustig aan maar wel proberen elke dag een stuk te rijden, al is het maar een stapritje van een half uur. Wandelen was niet zo haar ding. Deden we ook maar vond ze minder leuk.

En als ze daardoor maar 29 is geworden en anders wat ouder had kunnen worden? So be it. Ze was blij tot het laatst.

Derde poging tot plaatsen.
Aritmie heeft ze al minimaal 7 jaar, is laatste 2 jaar erger geworden, en afgelopen jaar ruis erbij. Meerdere dierenartsen hebben rijden afgeraden ivm eigen veiligheid

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:53

kerstkransje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Heb geen tips voor je... mijn merrie is bijna 30 geworden en altijd net zo gek en druk gebleven :')

Hetzelfde hier, tot haar dood op ruim 31 jarige leeftijd vol gas :+

Ja, zij is ook altijd zo geweest, eerdere eigenaren reden daarom ook bijna nooit met haar buiten.
Maar ook in de bak was ze altijd heet, scherp en vooral heel kijkerig.
Altijd zo gebleven. Kon er op een gegeven moment wel veilig mee naar buiten, ook alleen. Maar dat was meer een kwestie van her opvoeden dan dat ze ouder werd _O-
Ze is altijd fit en ook goed gespierd gebleven, was ook altijd soepel, dus had bij haar niks te maken met op de voorhand lopen oid. Ze zat buiten altijd eerder met haar kont er onder in afschiet naar boven modus :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:34

Maddy_Paola schreef:
Derde poging tot plaatsen.
Aritmie heeft ze al minimaal 7 jaar, is laatste 2 jaar erger geworden, en afgelopen jaar ruis erbij. Meerdere dierenartsen hebben rijden afgeraden ivm eigen veiligheid

Ja, ik snap wel dat ze het afraden; ze kunnen immers moeilijk inschatten hoe jij ermee om springt.

Als ze verder rad en gezond is voor de leeftijd, zou ik er met beleid gewoon mee durven rijden.
Goed kijken, goed luisteren en beter iets te vroeg ingegrepen maar zolang ze er lol in hebben, gun ze een beetje lol.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:23

Alle aanpassingen in management, zoals voer enzo, werken alleen als daar een probleem zit. Je kan tien potten magnesium per dag voeren, als het gedrag voortkomt uit aangeleerd gedrag ipv een gebrek aan magnesium dan gaat dat ze niet rustig maken.

Als ik het verhaal zo lees, klinkt het echt als een trainings'probleem'. Jij hebt haar aangeleerd om daar te gaan rennen, zij zal daar hyper gaan doen. Ik vind de aanvulling van Marigold over eventuele mindere balans door leeftijd en/of weinig gymnastiseren ook een waardevolle.

Je geeft zelf aan niet te willen stoppen met galoperen op dat stuk, dan is het het eerlijkste naar het paard toe om dit gedrag te accepteren en dus niet af en toe opeens wel gaan proberen langzaam te gaan daar.

Met het paard in mijn hoofd zijn er eigenlijk twee opties:
1. Accepteren dat je even een maand of 2 niet je pleziertje haalt aan de twee galoppaden (en eventueel dus wat vaker elders heen gaan om wel even lekker te galoperen) en consequent werken aan rustig stappen op die plek. Daarnaast eventueel iets vaker in de bak gymen als je merkt dat ze op andere plekken moeite heeft met in balans rustig galoperen.
2. Accepteren dat dit gedrag ingebouwd zit en het managen op een manier waarop het veilig blijft, maar jij geen wisselende verwachtingen hebt van haar op dit stuk. Dan hou je je galopstukjes waar je van geniet, maar dan moet je dus ook niet eens in de tijd van haar verwachten dat ze niet uit haar plaat gaat daar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 20:45

Je hebt gelijk hoor mooney :)
het is een trainings'probleem'. eigen schuld dikke bult.

Vandaag ben ik lekker alleen gaan rijden. En ook dat pad. Maar me van te voren bedacht dat ik het in delen zou doen. Dus eerst stappen, dan stuk galop, weer stappen, en dan misschien laatste stukje ook nog een galopje.
Nou wilde het toeval dat er halverwege een wandelaar met hond liep, dus ik moest wel in stap. En wat denk je? Geen probleem. Toen de wandelaar voorbij was wilde ze toch wel weer graag, maar ik kon haar toch wel vrij makkelijk bij me houden. En toen IK dat wilde mocht ze nog een galopje. Heerlijk gereden :D
Morgen gaan we weer wat rekken en strekken in de bak, en daarna nog een staprondje buiten met een stalgenootje (meisje op B-pony) die voor de 2e keer meegaat. Vorige keer aan de lijn, en morgen los.
Kijk en dat kan mijn Bella dan ook weer super! 'nieuwelingen' vertrouwen geven buiten! Leuk toch!? :D