Wat is jullie reistijd naar stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wat is jullie reistijd naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:42

Ik heb ze nu aan huis, maar ik heb ook wel een uur moeten fietsen voor mijn eerste pony, weer en wind.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:50

Ik vind dat wel lastig voor je twee keer per dag wat als het glad is of erge storm of een kapotte auto als je ziek ben of een dier extra zorgen nodig heeft ? Je denkt dat er een koliekerig is maar je moet echt op tijd op je werk zijn bijvoorbeeld…
Lijkt me niet ideaal eigenlijk dat gaat je echt opbreken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:13

ALs er electriciteit aanwezig is, en de mogelijkheid om ze een inloopstal te bieden, dan is een automatische hooivoerder/hooivoerautomaat een oplossing. Dan hoef je maar 1 x per dag te gaan.
Met camera's kun je ze monitoren.
Een verzorger zoeken die dagelijks helpt is geen overbodige luxe.

Het is wel een behoorlijke afstand, dat is zeker zo, en voor lange termijn is de afstand denk ik wel te groot. Het gaat een keer irriteren dat het zoveel reistijd kost.
Maar je kunt in de tussentijd op zoek gaan naar wat geschikters dichterbij.
Zolang ze bij elkaar blijven is verhuizen naar een ander onderkomen niet zo spannend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:13

Op 15 minuutjes rijden met een auto.
Eigen beheer, samen met een vriendin en dochter.

Wij hebben het geluk dat de mensen waarvan wij het huren, paarden echt missen.
In de weidegang periode zetten hun altijd de draden open naar de wei.
Wij komen (indien mogelijk, want met bv medicatie, gladheid etc lukt dat niet) 1x per dag.
Mesten alles, hebben 24/7 hooi tot hun beschikking.
Stallen staan open en kunnen via een bestraat stukje naar de bak/paddock.
Nu hebben wij er nu maar 3 staan ( 2 paarden en een welsh a veulen van bijna 11mnd).

Eerder deden we het wel 2x daags, maar door omstandigheden lukte dat niet meer.
Maar omdat er vanuit de verhuurder 24/7 toezicht is durfde we dit in overleg wel aan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:23

5 minuten van huis, dus praktisch om de hoek.

Maar paard heeft ook op een uur van huis gestaan, toen ging ik niet iedere dag.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:41

Mijn paarden staan precies op 6 minuten van huis en halverwege mijn rit naar werk. Hou er even rekening mee dat 1 of 2x per dag naar stal in de ideale situatie is, maar wat als je paard wat mankeert waardoor je ineens langere tijd 4 tot 6x per dag moet? Ik heb dit inmiddels 3x meegemaakt voor steeds ruim 2 maanden… dat is niet vol te houden als ze zo ver weg staan..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:45

Ik zou ook al vast wat dieren verkopen want je hoort steeds vaker dat dieren niet echt meer snel verkopen .Straks is het oktober en zit je met 20 dieren.Wel echt heel veel trouwens zag je niet aan komen dat je hier ooit weg zou moeten ?
In jou geval zou ik toch echt overwegen om alles weg te doen en er twee of drie op pension in de buurt te zetten.

Lisanne_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:16

Ik heb geen eigen paardjes maar verzorgponies:
Een hafje op 30 minuten fietsen van huis en op 20 minuutjes een paar shetlandertjes.
Helaas geen auto in mijn bezit.

Ik merk dat ik de haflinger waar ik ook op rij nu minder "graag" bezoek als de shetjes die op nog net geen 20 minuten staan.
Voelt toch minder ver door de kou en nattigheid.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:21

Melzazu schreef:
Ik heb heel dichtbij gestaan maar dat was qua management niet goed voor mijn paard. Toen op een kwartiertje gestaan. Dat leek eerst beter tot de winter kwam en hij vrijwel niet buiten kwam. Levensgevaarlijk werd hij en geef hem eens ongelijk.

Toen weer een zoektocht gehad. Veel stallen gezien en heel bewust ook gedacht: als ik iets verder moet dan is dat maar zo. Hij woont daar en moet het goed hebben. Nu sta ik op ongeveer 20 minuten met de auto en als ik echt heel veel pech heb is dat 30 minuten. Ik vind dat prima te doen maar sta volpension dus ga 1x per dag of een dagje een keer niet. Er zijn momenten dat ik 2x per dag wel eens ga (toen mijn paard niet lekker was voor temperaturen en medicatie wat zij ook willen doen als ik het ze vraag maar dat doe ik dan liefst toch zelf) en dat vind ik dan voor af en toe ook geen probleem.

Als ik dit zelfde dichtbij zou kunnen krijgen dan zou dat natuurlijk mooi zijn maar alleen “dichtbij” is voor mij dus niet het criterium.

Dat was voor mij ook de allerbelangrijkste criteria. :j
Heb ze op 20 minuten met de auto gehad en ging 1 of 2x per dag, naast fulltime job.
Nu heb ik ze aan huis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:22

Nu geen, want ze staan aan huis. Toen ze nog op stal stonden ongeveer 10 minuten.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 12:26

Bieden schreef:
Ik zou ook al vast wat dieren verkopen want je hoort steeds vaker dat dieren niet echt meer snel verkopen .Straks is het oktober en zit je met 20 dieren.Wel echt heel veel trouwens zag je niet aan komen dat je hier ooit weg zou moeten ?
In jou geval zou ik toch echt overwegen om alles weg te doen en er twee of drie op pension in de buurt te zetten.

Nee hoor dat is niet van toepassing. En we gaan zeker niet alles verkopen.

De jonkies zullen er uit gaan, de meeste zitten dan op leeftijd van 2/2,5 jaar. Normaal fok ik ze echt op tot 3 jaar, zadelmak maken en dan verkocht worden. Nu zullen ze dus van de zomer vanaf de weide verkocht worden. En dat zijn alle goed gefokte serieuze paarden met papier dus die gaan wel hun huisje vinden.

Mijn ezeltjes hebben al een plekje op de ezel opvang, daar blijf ik ze steunen in onderhoud. Dus deze zijn geblokt mocht het zover zijn.

De rijpaarden gaan mee. De Welsh pony fokkerij zal ik dan wel mee stoppen en dit zijn alle kinder pony’s, dus deze gaan ook hun huisjes wel vinden. De dekhengsten laat ik ruinen in feb met oog op “wat als ze toch verkocht moeten worden?”

De andere twee jonkies van dit jaar die aangehouden zijn, 1 word verkocht en de ander kan naar de opfok.

Enigste wat ik echt wil blijven houden zijn mijn 3 schaapjes. En deze kunnen wellicht mee naar deze locatie ook. Mijn konijntjes en cavia’s kunnen gewoon weer thuis wonen in hun buiten verblijf ipv stal.

Kortom we hebben echt wel al goed nagedacht en overwogen welke wel en welke niet verkocht worden. Dat we moeten minderen nu is niet leuk maar ergens ook wel fijn om vooruitzicht te hebben dat we gewoon minder hebben. We waren al langzaam aan, aan het minderen maar nu moet het gewoon wat serieuzer.

Overigens lees ik ergens of minder werken een optie is en dat is nee.
Ik werk in de zorg en ik werk bijna altijd avonddiensten /nachtdiensten dus ik zou op de dag gaan. Ik zit wel in een Flexpool dus ik maak zelf mijn rooster voor groot gedeelte als ik deze strakker zou plannen heb ik natuurlijk meer ruimte.

Mijn partner ging normaal nu voor zijn werk voeren en buiten zetten op de paddocks met hooi. Ik kom in de middag checkte ze, deed de klusjes en de paarden en ga naar werk.
Mijn partner ging na werk altijd weer binnen zetten en wederom voeren.

Op de nieuwe locatie kunnen ze ochtends gevoerd worden, dus deze handeling zal ook geblokkeerd zijn. Het gaat mij echter dan echt om de winter voor het buiten zetten. Iemand dan evt voor 3x in de week inhuren zou prettig zijn, dan heb je toch 3 x in de week meer ruimte.
Mijn partner kan altijd in de eind middag naar stal, weekende is hij er vaak hele dag. En zomers kunnen ze of op de paar hectare in ons dorp staan en stuk leeg laten en door betalen wat haalbaar is of 24/7 daar buiten op de wei zodat je maar 1 x per dag hoeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:00

Ik heb altijd 20-35 minuten enkele reis gereden. Hier in de directe omgeving kreeg ik destijds geen stallen met inloopstal en/of veel buitentijd in de winter (zonder enorme blubber) gevonden. Dure regio en alles is erg nat in de winter.

Nu staan ze al bijna 9 jaar aan huis. :)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:09

10 minuutjes, bewust in de omgeving gezocht omdat ik het inderdaad fijn vind om alles zelf een beetje in de hand te hebben zoals vliegenkap op/af doen, dekens, of als er iets is meerdere keren per dag te kunnen gaan.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:24

Ik rijd ongeveer 20 minuten naar stal. Ik werk er ook, dus dat is een bijkomend voordeel.
Hij staat vol pension, en de enige dag dat ik niet ga is zondag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:35

1 minuut met de auto, 10 minuten te voet.

Ik ga maar een keer per dag. Paarden onbeperkt hooi in grote ruiven die ik eens per week vul. Ze worden een keer per dag gemest (schuilstallen, verhardingen, paddocks) en krijgen een keer per dag krachtvoer, bieten, wortels.

In de zomer krijgen ze strookbegrazing, dus dat is twee weken even opbouwen en dan staan ze 24/7 op het "gras" maar met strookbegrazing zodat ze telkens maar een half metertje oid bijkrijgen.

Ik heb wel live camerabewaking waardoor ik 360° rondom kan zien met verschillende camera's, meldingen en opnames. Dus als ik opsta en ga slapen check ik sowieso en tussendoor ook regelmatig.

35 Min afstand is enkel te doen met max 1 keer per dag.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:40

Hij staat nu bijna 2 jaar op 7 minuten afstand met de auto of 20 minuten fietsen. Ik ga 1x per dag toen het nodig was 2 of 3x, maar dat vond ik heel zwaar.

Hij heeft ook verder weg gestaan, 30 minuten met de auto. Toen ging ik 3 of 4x per week, was naast fulltime werken niet te doen anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:42

Ik heb jaren lang 5 min fietsen van huis gestaan, voor mij ideaal, overal dicht bij, de vereniging, de duinen, etc…
Helaas moesten we daar vorig jaar weg en stalling in deze regio is echt heel lastig, er is weinig, het meeste is vol of het niet te betalen, of ze komen helemaal niet buiten…

We staan nu op een grotere stal, 12/15 min met de auto of 25/30 min met de elektrische fiets.
Dat is ook nog wel goed te doen.
Omdat wij jonge paarden hebben en ze er daar maar een dagdeel uit komen gaan we nog zoveel mogelijk zelf ook om ze er uit te doen. Dat betekent dat ik op vrije dagen of als ik op tijd uit mijn werk ben vaak 2 tot soms. 3x per dag ga.
Ook omdat het doe het zelf is en je dus ook de taken moet doen die erbij horen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:39

Ik heb op een stal gestaan waar ik 25 min moest reizen, had er 3 paarden staan.
Dat vond ik echt te lang, management was ook niet goed waardoor ik vond dat ik iedere dag ook wel moest gaan.
Nu staan ze aan huis maar als ik ze ooit nog in pension moet zetten is het max 20 min of het moet zijn dat ik het vertrouw om een dag thuis te blijven :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:33

Hier ongeveer 3 minuten met de auto en 10 minuten op de fiets, paard staat op halfpension alhoewel dit net zo goed volpension kon zijn. Doordeweek wordt alles gedaan; binnen/buiten zetten, brok voeren, onbeperkt ruwvoer, eventuele nek of vliegmasker op of af, uitmesten etc. Alleen in de weekenden en feestdagen moeten we het onderling oplossen. Dit betekend dat ik 1 dag in de twee weken iets moet doen. Ben erg blij met dit plekje en paard oogt gelukkig :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 17:10

1x per dag 35 minuten is echt geen probleem en went snel.

2x per dag 35 minuten rijden naar je paard i.c.m. 32 uur werken zou ik niemand toewensen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:51

Wow 25 dieren, waarvan een heel deel ook nog in training %) En 32 uur per week werken. Hoe doe je dat sowieso al zonder reistijd haha.
Met zoveel paarden ben je er sowieso al uren neem ik aan. Als ze 's ochtends al gevoerd worden, kan je ze dan niet gewoon buiten zetten zo lang je er bent?

Ik heb er twee en ben met trainen en klusjes al zo 3-4 uur bezig per dag. Hoe lang ben jij bezig per dag? Als dat 4+ uur is zou ik ze lekker dan buiten zetten, binnen halen als je weer weggaat en voeren etc voor je weggaat. Beetje meer per keer voeren en ze kunnen het overleven tot er in de ochtend gevoerd wordt.

Misschien niet ideaal. Idealiter zou je misschien vaker voeren en langer naar buiten, maar goed, soms is het beste wat je kan doen misschien goed genoeg.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:04

Spaansepony schreef:
[knip]

Optie om iemand 3 x in te huren per week is zeker een
Optie en overweging. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week. Vaak de hele weekend maar dan gaat mijn vriend (ook paardenman in kwestie)
Dus ik zou circa 3 dagen moeten blokken door de weeks. maar wat zijn de normale tarieven daar tegenwoordig voor? En wie wil nou 3 x per week in de ochtend 2 uurtjes werk hebben? Lijkt mij dat ze dan vaker of langere tijden willen?

[knip]

De uren en aantal dagen is juist perfect voor een fitte pensionado die zelf geen dieren/paarden (meer) heeft. Maar graag nog wel een paar uren lekker buiten bezig wil zijn.
Normaal tarief: niets zinnigs over te zeggen. Doe dit in overleg met de persoon. Iets rondom minimum uurloon is zeker redelijk. Maar misschien wil iemand het ook wel doen voor bijvoorbeeld €50 per week.

Let wel op de regeling "dienstverlening aan huis":
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/huishoudelijke_werkzaamheden_voor_anderen/u_doet_huishoudelijk_werk_voor_iemand/voorwaarden/voorwaarden_regeling_dienstverlening_aan_huis

Antwoord op je vraag: met de auto ca. 45 minuten vanaf werk. Doordeweeks ga ik 3x vanaf mijn werk. Reisafstand is ongeveer gelijk aan reistijd en -afstand naar huis. Vanaf huis ca. 10 minuten. Ik werk fulltime en mijn paard staat in volpension. Als ik naast werk en reistijd ook nog mijn paard zou moeten binnen en buiten zetten en voeren en afmesten: niet te doen. Ik ben heel blij dat ik alleen nog maar hoef te poetsen en op te stappen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:20

Ik heb kwa reistijd 30 min enkele reis.
Dit doe ik naast 40 uur werken waarvan 2 dagen thuis en 3 dagen in de grote stad.
Daarnaast heb ik een hond, en een huishouden.
Ik ga zelf 5x per week en heb gelukkig een verzorgster die mij 2x per week helpt.
Binnen en buiten zetten en voeren wordt gelukkig gedaan, maar mesten moeten wij zelf doen.
Hoe je zoveel paarden kan houden naast je baan vind ik echt heel knap.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 21:23

Aelin schreef:
Ik heb kwa reistijd 30 min enkele reis.
Dit doe ik naast 40 uur werken waarvan 2 dagen thuis en 3 dagen in de grote stad.
Daarnaast heb ik een hond, en een huishouden.
Ik ga zelf 5x per week en heb gelukkig een verzorgster die mij 2x per week helpt.
Binnen en buiten zetten en voeren wordt gelukkig gedaan, maar mesten moeten wij zelf doen.
Hoe je zoveel paarden kan houden naast je baan vind ik echt heel knap.

Dat is niet ingewikkeld hoor.
Mesten, voeren en buiten zetten in de ochtend is 1,5 uur werk. Doet mijn vriend.
In de middag voor werk (ik werk avonden of nachten) ben ik er. Dan krijgen ze extra pluk hooi, veeg terrein aan, doe het klein spul dus de cavia’s en konijntjes eten geven. Circa 30 minuten werk.
Ik geef er 1a 2 beweging, vaak longeren ik rij nooit in de winter geen motivatie.

Kinderen zijn er in de middag voor hun lease pony’s. Die rijden tutten en mest hun eigen paddockje uit.

De overige dieren zijn allemaal jonkies die onbeleerd zijn, paar ezeltjes die niet gereden zijn. Wat oudjes die niet meer gereden hoeven te worden en wat fok merries.
Die worden 2/3 x in de week geborsteld door de kids.
Die lopen in groepsverbanden en op mesten en voeren na vragen die niet zoveel aandacht

Rond 17 u gaat alles naar binnen (dan loopt het al buiten vanaf 07.00) dan mest mijn vriend nog een half uurtje de paddocks na wat iedereen vergeten is en gaan ze naar binnen. Alles loopt los naar binnen hun eigen stal in. Dus niet 1 voor 1 binnen zetten.
Daar ligt hun voer al in wat er ochtends ingegooid is, paarden check op wondjes als ze in de box staan en klaar.

Kortom in de winter is het ochtends 1,5 uur
Middags 30/60 minuten
Avond circa 30 minuten

Zomermaanden loopt alles 24/7 buiten. Dan is het enkel de weide leeg mesten. De fokmerries en jonkies gaan allemaal paar hectare op en die controleren we alleen elke dag. En daar slepen we de wei 2 x per week.

Maar dit word lastiger straks, dan is ochtend erheen rijden geen optie meer voor werk.
De boer kan voeren wat we klaarzetten voor de ochtend maar begint niet aan buiten zetten wat ik begrijp.
Hier zou ik dus iemand voor moeten inhuren en evt met combinatie van stallen mesten (dan maar 11 stuks nog) zou dit tijd voor ons sparen
Financieel is dit ook mogelijk om te doen.
We hebben ook zitten denken om iemand gratis te stallen, dat we er zelf maar 10 meenemen en daarvoor in de ruil 3/4 x per week de boxen mest en buiten zet, of een keer binnen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 21:27

Roodvos schreef:
Spaansepony schreef:
[knip]

Optie om iemand 3 x in te huren per week is zeker een
Optie en overweging. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week. Vaak de hele weekend maar dan gaat mijn vriend (ook paardenman in kwestie)
Dus ik zou circa 3 dagen moeten blokken door de weeks. maar wat zijn de normale tarieven daar tegenwoordig voor? En wie wil nou 3 x per week in de ochtend 2 uurtjes werk hebben? Lijkt mij dat ze dan vaker of langere tijden willen?

[knip]

De uren en aantal dagen is juist perfect voor een fitte pensionado die zelf geen dieren/paarden (meer) heeft. Maar graag nog wel een paar uren lekker buiten bezig wil zijn.
Normaal tarief: niets zinnigs over te zeggen. Doe dit in overleg met de persoon. Iets rondom minimum uurloon is zeker redelijk. Maar misschien wil iemand het ook wel doen voor bijvoorbeeld €50 per week.

Let wel op de regeling "dienstverlening aan huis":
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/huishoudelijke_werkzaamheden_voor_anderen/u_doet_huishoudelijk_werk_voor_iemand/voorwaarden/voorwaarden_regeling_dienstverlening_aan_huis

Antwoord op je vraag: met de auto ca. 45 minuten vanaf werk. Doordeweeks ga ik 3x vanaf mijn werk. Reisafstand is ongeveer gelijk aan reistijd en -afstand naar huis. Vanaf huis ca. 10 minuten. Ik werk fulltime en mijn paard staat in volpension. Als ik naast werk en reistijd ook nog mijn paard zou moeten binnen en buiten zetten en voeren en afmesten: niet te doen. Ik ben heel blij dat ik alleen nog maar hoef te poetsen en op te stappen.

Bedankt voor de link, handig om
Rekening mee te houden.