Onbeperkt gras voldoende in winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:56

alice0cullen schreef:
Heel eerlijk zou ik niet wachten tot hij vermagerd, je hebt niet zo weer een plek gevonden en een verhuizing is voor sommige paarden ook echt een aanslag. Voor je het weet zit je midden in de winter met een mager oudje die dan met heel veel bijvoeren weer recht moet trekken, dat is ook niet gratis .

Dit vind ik wel een beetje bangmakerij.
De pensionhouder heeft veel ervaring en het paard doet het bewezen goed in hun systeem. Heb dus vertrouwen.
Veranderen van management ( voeding, huisvesting, dekens, kudde ...) kan problemen geven, en nu gaat alles eigenlijk goed, zodus...

Het is natuurlijk wel aangewezen om zo vaak als mogelijk te controleren of dit geluk ook deze winter blijft duren.
Dat je je paard dan meteen verwend met een handje vitaminebrokjes rangschik ik onder "baat het niet, dan schaadt het niet."

belle_boef

Re: Onbeperkt gras voldoende in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:28

Ik zou gewoon vaker heen gaan. Als hij daar op z’n plek staat en er goed uit blijft zien waarom dan wat veranderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:55

miezelke schreef:
Paarden met een slecht gebit doen het echter beter op kort gras dan op hooi, en ook slechter op langer hooi dan op kort hooi. Mijn oudje zonder onderste kiezen krijgt geen hooi meer weggewerkt, maar ik ben dankbaar voor het gras dat nog in de wei staat en waar hij wel nog aan kan knabbelen. Ik zou het dus niet helemaal negatief afdoen. Hou het in de gaten, als hij ietsje vermagert kan je nog maatregelen treffen.

Hier ga ik wel in mee.

Onze winters zijn ook helemaal niet zo streng, dat er nu sneeuw ligt wil niet zeggen dat er wekenlang sneeuw gaat zijn.

Mijn paarden staan ook 24/7 op weide met voldoende gras. Ze hebben wel hooi ter beschikking in de schuilstal maar eten hier bijna niet van. Trailerhooinet doen ze 3 dagen over.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:33

Met sneeuw is het lastiger gras vinden. En juist ook in landen met sneeuw voeren de boeren hun dieren bij met boldpende hooi. Als het gebit niet goed meer is, dan helpt alleen hooi bijvoeren niet meer. Die van mij is bijna 35 en krijgt nog wrl hooi, maar het grootste deel k9mt er als proppen weer uit. Ik moet hem echt bijvoeren met geweekt en kort gehakseld ruwvoer en krachtvoer.

Advies hier is dus ook om de conditie goed in de gaten te houden. En in te grijpen als je paard te veel af gaat vallen. Ook onbeperkt gras kan op termijn te weinig worden (te lang en stug gras is hier ook al een probleem bijvoorbeeld) en dan is het fijn als je paard ergens staat waar hij d3snoods meerdere keren per dag bijgevoerd wordt met seniorenvoer.

Misschien goed om alvast te oriënteren op een pensionstal waar wel goed bijgevoerd wordt en je paard infibidueel in de gaten gehouden wordt. Is het niet voir nu, dan wellicht in de komende jaren toch wel nodig.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:17

Ik heb oude paarden 24/7 buiten staan en op onbeperkt gras... vijf ha... wij voeren wel hooi bij en ieder paard apart bij... Als ze gaan afvallen als ze oud ,zijn krijg je het er slecht weer bij...Dus ik vind dat helemaal geen bangmakerij wat alice zegt...