Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:12

Eens met de rest.
Het viespeukje moet er echt tussen uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:19

Is het trouwens geen klophengst?
Anders heb je straks nog de kans dat je met een veulen zit ook :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:25

Een klophengst is toch niet vruchtbaar? Doordat ballen in buik zitten is temperatuur van sperma veel te hoog.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:27

Ik vind het vooral bijzonder dat deze ruin dus blijkbaar eerder in de kudde heeft gestaan (met dekgedrag), weg is geweest, en nu weer terug in de kudde gaat, en dat de stal had verwacht dat hij het niet meer zou doen?

Was vooraf bekend dat bij jou dat dit paard met dat gedrag terug zou komen?
Gezien de staleigenaar hem terug heeft laten komen denk ik niet dat degene er iets aan zal doen, tenzij er meer mensen uit de groep zeggen te vertrekken als de ruin er niet uit gaat, en dan zie ik ook wel gebeuren dat een nieuw paard ook toegelaten wordt met voorgeschiedenis van dekken.

Ik zou dus, hoe jammer ook, een andere stal zoeken, helaas blijven dit soort situaties altijd in een kringeltje draaien wiens schuld dit is, en krijgen vaak de merries de schuld, terwijl die de schade oplopen, zelfs als zij zich niet opdringen.

Dit soort ruinen horen gewoon in een ruinengroep thuis, maar niet alle (stal)eigenaren willen dit inzien

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:42

Wat zegt de eigenaar van de ruin over de situatie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:51

Ik zou als eigenaar van de ruin hier ook niet enthousiast over zijn. Als eigenaar van de merrie nog minder. Maar in alle gevallen zou ik niet willen dat er zoveel gedekt wordt.

En een te warme bal zal minder goede zwemmers hebben, maar niet per definitie 0 actieve zwemmers. Dus die kans is zeker niet 0.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:56

roosa schreef:
Eens met de rest.

Viespeukje vind ik erg negatief. De ruin kan er niets aan doen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:02

Tegen mij is verteld dat hij de vorige keer gecheckt is op hormonen oid en dat dat normaal was. Hij zal dus geen klophengst zijn. Hij stopt hem (zo te zien) tot nu toe ook niet in. Hij bijt veel en hij springt er dan dus wel op.
De eigenaar zegt er weinig op, ik heb haar nu niet aangesproken. Vorige keer zei ze dat ze zelf het niet gezien heeft en dat ze hem geen interesse heeft zien tonen. Dus tja, daar kan ik verder weinig meer.

Ik wist niet dat deze terug zou komen, ik wist überhaupt niet van het bestaan van deze. Toen ik kwam stond er een andere ruin apart omdat deze niet in de kudde pastte vanwege oa dekken en jagen en die is dus gevraagd weg te gaan.

Mn stalbaas wil graag iedereen tevreden houden maar goed, ik ben dat nu niet. Ik denk dat haar hengstigheid inmiddels wel voorbij is dus dat geeft weer wat tijd.

Ik ga denk toch maar weer op zoek naar een andere stal. Helaas:(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:29

Lenexa schreef:
Tegen mij is verteld dat hij de vorige keer gecheckt is op hormonen oid en dat dat normaal was. Hij zal dus geen klophengst zijn. Hij stopt hem (zo te zien) tot nu toe ook niet in. Hij bijt veel en hij springt er dan dus wel op.
De eigenaar zegt er weinig op, ik heb haar nu niet aangesproken. Vorige keer zei ze dat ze zelf het niet gezien heeft en dat ze hem geen interesse heeft zien tonen. Dus tja, daar kan ik verder weinig meer.

Ik wist niet dat deze terug zou komen, ik wist überhaupt niet van het bestaan van deze. Toen ik kwam stond er een andere ruin apart omdat deze niet in de kudde pastte vanwege oa dekken en jagen en die is dus gevraagd weg te gaan.

Mn stalbaas wil graag iedereen tevreden houden maar goed, ik ben dat nu niet. Ik denk dat haar hengstigheid inmiddels wel voorbij is dus dat geeft weer wat tijd.

Ik ga denk toch maar weer op zoek naar een andere stal. Helaas:(

Ik wil, als stalbaas, ook iedereen tevreden houden. Wij zoeken dus, waar mogelijk, een oplossing voor iedereen (zie mijn vorige bericht). Heb je dit nu al besproken met de stalbaas? Krijgt het betreffende paard als supplementen? Want dat laatste kan ook een prima oplossing zijn.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:39

@maartje, ik snap ook dat je het liefst iedereen tevreden wilt, maar naar mijns inziens wordt zij nu tevreden gehouden en ik niet. Terwijl ik/mijn pony de dupe is.
De ruin staat op monnikspeper, dat lijkt wat te doen. Ipv de halve kudde dekt hij er nu maar 2. Maar daar is de mijne er eentje van.

Al zou nou ineens 1 vd andere ruinen erop springen die dat idd nooit doen is de situatie heel anders. Dan zou ik het ook wel durven aankijken. Nu wil ik eigenlijk mijn pony niet meer bij hem hebben.

Ze stond vanmorgen een soort van naast elkaar binnen(aan de muur vast) en ze heeft geen 1x staan plassen of knipperen terwijl ze echt een pismerrie kan zijn als ze hengstig is. Dus voor nu ben ik er weer even vanaf, nu maar kijken of we eruit komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:46

Lenexa schreef:
@maartje, ik snap ook dat je het liefst iedereen tevreden wilt, maar naar mijns inziens wordt zij nu tevreden gehouden en ik niet. Terwijl ik/mijn pony de dupe is.
De ruin staat op monnikspeper, dat lijkt wat te doen. Ipv de halve kudde dekt hij er nu maar 2. Maar daar is de mijne er eentje van.

Al zou nou ineens 1 vd andere ruinen erop springen die dat idd nooit doen is de situatie heel anders. Dan zou ik het ook wel durven aankijken. Nu wil ik eigenlijk mijn pony niet meer bij hem hebben.

Ze stond vanmorgen een soort van naast elkaar binnen(aan de muur vast) en ze heeft geen 1x staan plassen of knipperen terwijl ze echt een pismerrie kan zijn als ze hengstig is. Dus voor nu ben ik er weer even vanaf, nu maar kijken of we eruit komen.

Wellicht kan de monnikspeper nog verhoogd worden of verdeeld over 2 momenten? Of een ander supplement dat nog effectiever is.

Ik snap dat jij er niet blij mee bent. Als het bij ons was zou ik daar ook echt nof wat mee doen.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:13

Puur uit interesse.. wat is hier precies schadelijk aan? Buiten dat het vervelend is..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:20

Ik heb voor eenzelfde soort dilemma gestaan. Mijn merrie stond al jaren in een gemengde kudde (2 ruinen, 3 merries). Toen kwam er een ruin bij, en na een maand of vijf, zes begon hij intensief te dekken. Hij dekte alleen de mijne, die daarvoor door de andere ruinen nooit besprongen werd.

Aangekaart bij eigenaresse ruin en bij stalhouder. De aangedragen oplossing: de groep uit elkaar halen als mijn merrie hengstig was. De ene keer mijn merrie met een vriendin eruit, de andere keer de dekkende ruin met een vriendje, dus omstebeurt. Dit was voor mij onacceptabel. Te riskant, want mijn merrie toont hengstigheid niet of nauwelijks, dus dan werd het iedere keer afwachten wanneer de ruin weer zou gaan springen. En ik vond het niet leuk dat mijn merrie om de keer uit de groep zou moeten vanwege het ongewenste gedrag van een ander, later bijgekomen paard.

Ik heb besloten te vertrekken.
We zijn bijna een jaar verder en hoewel ik het als een gedwongen keuze heb ervaren, heb ik totaal geen spijt. Integendeel.
Mijn merrie staat nu 24/7 buiten in een gemengde groep van 20 en het gaat supergoed met haar. Op die stal worden dekkende ruinen in de gemengde groep simpelweg niet getolereerd. Ze gaan in een ruinengroep, of moeten vertrekken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:26

Presumido schreef:
Puur uit interesse.. wat is hier precies schadelijk aan? Buiten dat het vervelend is..

De fysieke belasting voor beide paarden. De ruin omdat hij steeds op de achterbenen gaat, de merrie omdat ze iedere keer een paar honderd kilo op haar kont krijgt. Soms tientallen keren per dag. En dat dan dagen achtereen en iedere paar weken.
Als er ook nog gepenetreerd wordt, vervuilt de merrie van binnen en wordt de kans op inwendige ontstekingen steeds groter.
Veel ruinen bijten ook in de benen en de hals van de merrie. En als dat er een beetje hard aan toegaat, kan dat schade geven.

In de natuur wordt een merrie een paar keer besprongen door een hengst, wordt ze drachtig en is het klaar.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 04-01-26 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:26

Presumido schreef:

Op het moment dat de ruin hem er wel instopt heb je kans op ontstekingen bij de merrie, ook het gewicht op de rug en het bijten in de hals/schoft kan voor ellende zorgen.
Ts, mocht je het toch nog een keer zien, neem het op.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 14:31

@ BigOne, we hebben camera's hangen. Ik heb elke keer dat ik het heb gezien gelijk geappt, het is in principe dus gewoon terug te kijken. Ook toen hij op de andere merrie sprong. Het is dus (zover ik weet) niet eens kwestie van geloven of het wel of niet is gebeurd. Dat zou nl vreemd zijn.
Ik ga nog heel even afwachten met wat voor idee de stalbaas komt en anders blijft er helaas niets anders op dan eieren voor mn geld te kiezen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:32

Presumido schreef:

Blessures aan de rug en kans op inwendige beschadiging/infecties. Daarbij loopt de ruin ook de nodige risico's van bijv een val vd merrie af of hij krijgt een mep.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:32

Lieser schreef:
roosa schreef:
Eens met de rest.

Viespeukje vind ik erg negatief. De ruin kan er niets aan doen.

Pfff jemig

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:00

Stond op een paddock paradise met gemengde kudde, 30 paarden ongeveer. Helaas ook hier 2 dekkende ruinen, de ene penetreerde en de ander sprong alleen. Helaas werd hier niets aan gedaan door de staleigenaar behalve het advies om monnikspeper of Hyperseks te geven. Ervaring is dat beide niet werkten en ik ben dus helaas naar een andere stal gegaan met mijn merrie. Vind het nog steeds vrij vreemd dat ik de enige was die er uiteindelijk om is weggegaan, er werd vrij laconiek over gedaan door zowel stalgenoten als - eigenaar. Geen advies maar herken je frustratie!

Liseennova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:37

BigOne schreef:
Een klophengst is toch niet vruchtbaar? Doordat ballen in buik zitten is temperatuur van sperma veel te hoog.

Zeker wel! Kan hoor.
Mijn dochter heeft ook een Klophengst en de kliniek zegt dat het wel mogelijk is