paard ijzers sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Re: paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:42

en dat sneeuwbeslag kan gecombineerd worden met speciaal beslag? Paard staat met een geslacht balk ijzer met hierin een wigzool en sportfoom… Geen idee of hier nog een rubberzool tussen kan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:43

floortjeRein schreef:
en dat sneeuwbeslag kan gecombineerd worden met speciaal beslag? Paard staat met een geslacht balk ijzer met hierin een wigzool en sportfoom… Geen idee of hier nog een rubberzool tussen kan?

Oh heeft hij al een zooltje met foam ertussen? Dan krijg je ook geen klompen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:44

floortjeRein schreef:

Volgens mij wel, wij hadden er ook een met speciaal beslag die het had.
Het stuk dat tussen de hoef en het ijzer gaat is ook heel dun, de ring in het midden is dik.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:45

Ik heb gister 10 min gestapt in de sneeuw en er zat er echt klonten van cms dik onder de hoef! Ik kreeg ze er erg makkelijk af alleen het klonters wel degelijk mega

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:45

Maar met een zooltje kan het toch nergens tussen klonten?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:47

Dit heeft die op beide voor voetjes en achter wel normale ijzers. En dit klonterde gister echt enorm, met hoeven krabber ging de bal er meteen weer af maar er zal zeker een enorme ijsbaal

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:47

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:06

Bijzonder dat daar nog een ijsbal in komt. En als je het invet met uierzalf ofzo?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:07

Daar zou ik het idd ook niet meer zo snel verwachten.
Oké het beweegt niet zoals de rubberen ringen doen.
Maar toch

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:52

Voor ijzers en 24/7 buiten. Altijd sneeuwringen in de winter er tussen laten slaan en geen omkijken naar gehad. De ringen gaan meestal 2 beslag beurten mee dus eigenlijk grotendeel van t sneeuw seizoen en de extra kosten zijn het me waard omdat het enorm ontzorgd (en zo duur is het ook weer niet)

Nu vanwege omstandigheden andere zolen en helaas enorme klompen. Had ik iet verwacht. Ik heb de hoeven geducktaped en daarna met vet wrap gedaan. Maar bedacht me daarna dat ik nog ergens hoefzakken had moeten liggen. Die heeft ze nu aan. Ze stond op 3 hoog en schuin bij d'r hooibak, dat vond ik niet oké. Dus nu even behelpen.

Afbeelding

Afbeelding

@ Floortje bij mij dit dus ook. Waarschijnlijk omdat er een randje omhoog langs het ijzer mist, en de klonten nog langs het binnenstukje ijzer kunnen vormen.

Mijn ervaring is dat deze wel werken, door t opstaande randje zeg maar.

Afbeelding
https://siersmeden.com/work/de-hoefsmid-the-farrier

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 01:28

Wat je nu nog kunt doen is de hoeven inwikkelen met vetrap en ductape.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:09

Ik laat altijd stiftgaten zetten in de wintermaanden.
Als het dan sneeuwt, kan ik met kleine widia studs sneeuwveren in de ijzers bevestigen.

Mijn hoefsmid verklaarde mij begin december nog voor gek, "er komt toch geen sneeuw meer in Nederland", maar ik heb vrijdag de stiftgaten schoon staan maken en de sneeuwveren erin geschroefd en ik heb gisteren een fantastische sneeuwrit door de bossen gemaakt <3

Voordeel van de sneeuwveren tov van sneeuwringen tussen ijzer en hoef is dat je deze er alleen in zet als er daadwerkelijk sneeuw ligt.
Ik heb mijn setje sneeuwveren inmiddels een jaar of 12 en het werkt nog net zo goed (alleen de studs moet ik regelmatig vervangen, want die slijten).

Die sneeuwringen gingen bij mij maximaal 2 beslagbeurten mee, met een paard dat 24/7 buiten loopt met een deel van de wei altijd modder.

Afbeelding
https://www.schneefeder.at

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:31

Ik heb dezelfde sneeuwveren als Marije. Heel tevreden over :) Via via kon ik ze in nederland kopen maar helaas zit er (denk ik) nu geen leverancier meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:34

Interessant die sneeuwveren! Enige is dat ik een hekel heb aan stiftgaten schoonmaken.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:36

Dat hoef je maar 1x te doen voor je ze erin zet. Ik haal de veren er pas weer uit als de sneeuw weg is. Paard staat gewoon in de avond op stal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:40

Eventer30 schreef:
Dat hoef je maar 1x te doen voor je ze erin zet. Ik haal de veren er pas weer uit als de sneeuw weg is. Paard staat gewoon in de avond op stal.

Oh je laat ze er gewoon in. Dat is handig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:43

Toen die van mij nog op stal stond in de nacht liet ik ze ook zitten.
Nu loopt hij 24/7 buiten en laat ik het uiteraard ook zitten tot de sneeuw weg is.
Wel goed hoeven krabben als ze van stal weer naar buiten gaat, er mag geen rotzooi onder de veren zitten, want dan werken ze niet goed.

Ik heb de mijne ook in Nederland gekocht, de meninstructeur van 1 van mijn stalgenoten verkocht ze destijds.

Maar ik heb van vele anderen begrepen dat de Oostenrijkse website goed en snel levert.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:56

Wat ook nog wel een dingetje is, er zijn 2 verschillende maten. Mocht iemand ze willen kopen moet je daar ook goed op letten. Mijn paard heeft ijzer maat 5 en die mij zijn groter dan die van jou Marije. Maar ook toen hij op een maat 3 stond had ik volgens mij ook de grootste maat.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:19

Ik ga daar ook eens naar kijken. Helaas nu geen stiftgaten er in laten zetten en ook geen sneeuwzolen er in. Ze staan op de paddock en leken zich goed te redden. Vandaag maar weer even kijken, als het echt niet gaat laat ik ze er af halen. Helaas geen mogelijkheid om de paarden op stal te zetten :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:38

maar die veren gaat wel je hele wei mee aan gort denk ik.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:42

Ik heb mijn paard jaren geleden ingepakt in lagen vet wrap en ducttape maar dat bleef maar een paar uur heel maximaal. Moest dat 3x daags vervangen dus dat was niet handig. Uiteindelijk heb ik hem in van die Kerbl behandelschoenen gezet en daar hield hij het iets van 4 dagen op vol voordat hij er doorheen scheurde. Beide werkte goed tegen ijsvorming en glijden. Nu staat hij gelukkig op duplo's dus minder ijsvorming en minder glad. Heb er gisteren nog protoplast in gepropt in de hoop dat het blijft zitten (werkt beter met ijzers denk ik) en er dus helemaal geen sneeuw meer in kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:54

DuoPenotti schreef:

Niet als je ze er alleen in doet met sneeuw.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:55

Marije_jiplover schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet als je ze er alleen in doet met sneeuw.

Hier indd ook geen slechte ervaring mee hoor. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:56

Suzanne F. schreef:
floortjeRein schreef:

Oh heeft hij al een zooltje met foam ertussen? Dan krijg je ook geen klompen.

Jawel helaas wel. Voor een pees blessure moest hij even op een zooltje. Die kreeg flink klompen. Ik ben toen uit nood hoefschoenen gaan kopen op maat van de ijzers. Die dus over de ijzers gingen buiten.

Sokken, emmertjes op maat knippen, tape… ik had het allemaal geprobeerd.
Dus hoefschoenen er rond.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:37

Mijn vriend is zo lief geweest om een heel stuk sneeuw vrij te maken. Ik sta bij de stallen waar hij dus ook in kan.
Ik had zijn hoeven in de vaseline gezet maar toch klompjes. Het is niet zo groot als dat ie anders heeft, maar kan veilig naar buiten.

Afbeelding