Orientatie aanbieden pensionplek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Orientatie aanbieden pensionplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:22

Stel de advertentie op met de zaken die jij belangrijk vindt. Ik val niet over de eis van 5 dagen per week. Ik vind het een evidentie dat je eigenlijk iedere dag naar je paard gaat. Niet iedere Bokker is jouw ideale klant.

Ik veronderstel dat het bedrag van 280 euro niet uit de lucht is komen vallen, dus dan vind ik dat een mooi bedrag. Natuurlijk gaan mensen altijd zeggen dat je meer moet vragen, maar met 1 particuliere plek op niet-volpensionbasis en verplichte mestdiensten denk ik dat je wel realistisch zit. Evt. kan je wel bepaalde dingen lostrekken van de prijs? Bv. voer: wat als de klant duurdere of verschillende soorten (kracht)voer voor haar/zijn paard nodig heeft?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:30

280,- is best realistisch. Bij ons betaal je zo het dubbele aan volpension.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:32

Het enige puntje is dat er nog geen rijbak is. Misschien is het handig erbij te vermelden wanneer deze ongeveer klaar zal zijn. 280 is echt niet gek. Zeker niet met het kwaliteit hooi wat je aan biedt. Tegenwoordig is dat zo kostbaar.

En over die 5 dagen: misschien kun je algemeen benoemen in de advertentie dat je iemand zoekt die veel betrokken is bij het paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:45

Kun je uitleggen waarom je iemand minimaal 5x per week bij zijn paard wil? Ik zou dat zelf benauwend vinden, een pensionbaas/stalgenoot die er iets van vindt hoe vaak ik kom. Ik heb juist eigen paarden om geen verantwoording af te hoeven leggen.

Nu sta ik zelf aan de andere kant (paarden aan huis) en wil ik bewust geen pensionklant meer. Ik vind de inbreuk op mijn privacy te groot (het is hier niet voldoende afgescheiden). Maar áls ik het nog eens zou doen, dan denk ik op basis van volpension. In de praktijk was er toch wrijving over de verdeling van de werkzaamheden, zoals: hoe makkelijk zeg je je mestbeurt af? Moet je dan echt doodziek zijn of zijn mentale redenen ook gegrond? En verwacht je dan van je stalgenoot dat die invalt, of regel je iemand uit je eigen netwerk? Wat is nou echt een eerlijke verdeling van de werkzaamheden? Etc. Als je zo intensief met iemand gaat samenwerken, komen er gewoon verschillen naar boven. Ik zou die wrijving in ieder geval niet meer willen, en het daarom alleen nog doen als ik zelf gewoon alle werkzaamheden kon doen en voor een eerlijke prijs. :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:50

Maar het is toch niet verplicht om de stal van TS te kiezen? Als je niet 5x per week naar je paard wil kan je toch een andere stal kiezen?

Overigens moet je hier in de omgeving bij vrijwel elke stal gewoon elke dag komen. Ik vind het dus absoluut geen gekke eis.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:13

Ik heb ook een hele poos bij iemand aan huis gestaan als enige "klant". Ik betaalde ongeveer hetzelfde als wat jij in gedachten hebt.

We hadden 3 open gebroken stallen + paddock + bak. Alles stond altijd open, dus de paarden konden 24/7 kiezen waar te staan. Het was midden in de polder, dus weinig uitrijmogelijkheden. En er was een fijne plek als zadelkamer en waar je kon poetsen. De bak was zomers wel snel zwaar. Verder onbeperkt onverpakt hooi, altijd hele goede kwaliteit.

Ik deed 2 a 3x in de week alles mesten en af en toe hadden we klusdag.

Ik heb daar super fijn gestaan met mijn pony en we zijn ook echt vriendinnen geworden en gingen vaak samen op pad. Ik ben er nu een jaar of 2 weg en nog steeds spreken we elkaar af en toe :)

Je moet denk ik vooral de juiste combinatie zien te vinden die bij jou matched! Dan heb je een heel redelijk aanbod :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:17

Ik vind die 5 dagen nog mild.
Mijn pony's staan thuis, maar de keren dat ze dat niet gestaan hebben (2 jaar geleden ivm afspenen, en echt heel vroeger) is het op 1 hand te tellen dat ik een dag niet geweest ben (buiten vakantie om). Ziek of niet ziek, tijd of geen tijd, pony moet gedaan worden.

Begin van het jaar had ik een paar weken een pony elders in training staan, 1,5 uur hier vandaan, daar kwam ik niet iedere dag en daar had ik eigenlijk een hekel aan. 2x per week ging ik wel, stond all in (verzorging en training), maar liep altijd de box even na (laatste mest er uit) en zorgde dat ze gepoetst en opgetuigd klaar stond voor de training als ik er was.

Prijs, geen idee, ik heb ze aan huis dus durf het niet te zeggen.
Wel dat ik wel bij jou zou willen staan als ik ze niet thuis had staan.

Ik zou eerder ook vol pension doen omdat ik me dood zou ergeren omdat een ander nooit mest zoals ik zelf zou doen. En ik zou niet 'streng' genoeg zijn om mensen er op aan te spreken zodat ik er waarschijnlijk meer werk (en stress) van zou hebben omdat ik alsnog aan de gang ga dan waneer ik het gewoon zelf doe.

Ik zou een advertentie zelf iets strenger op stellen dan je echt zou willen, iets toe geven of soepeler maken is makkelijker dan strenger worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:11

VogeltjeM schreef:
Kun je uitleggen waarom je iemand minimaal 5x per week bij zijn paard wil? Ik zou dat zelf benauwend vinden, een pensionbaas/stalgenoot die er iets van vindt hoe vaak ik kom. Ik heb juist eigen paarden om geen verantwoording af te hoeven leggen.

Dat heeft ze uitgelegd. Omdat ze geen mensen wilt die amper naar hun paard omkijken en maar 2 of 3 keer per week komen.
En dat begrijp ik wel. Waarom zou je in normale omstandigheden nog minder dan 5 keer per week gaan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:46

Ik denk dat je dus goed moet bepalen wat je dan van je pensionklant verwacht. Want de 1 vindt 1 keer per week uitmesten genoeg (en als je dat goed aanpakt kan dat ook), maar een ander wil elke dag dat het gedaan wordt.
Want gaat het je om het uitmesten of om die 5 keer? Of wil je ook echt zelf een keer een dagje rust? Dan moet je dat ook duidelijk maken in de advertentie.
Wanneer heb je het idee dat iemand niet naar z'n paard omkijkt? Want als je volpension zou aanbieden, dan zou de eigenaar alleen maar hoeven betalen en te rijden. En als er niet gereden wordt, dan komt het paard immers wel buiten, krijgt z'n natje en droogje en een schone stal.

Wil je dan niet liever een semi doe het zelf stal aanbieden? Als je het zo verwoordt krijg je misschien weer andere mensen?

Ik heb juist ervaring met beloftes van een stalhouder die niet nagekomen worden. Soms zelfs niet met contract. Je moet dit goed met elkaar afspreken dus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:09

Kidde schreef:
Maar het is toch niet verplicht om de stal van TS te kiezen? Als je niet 5x per week naar je paard wil kan je toch een andere stal kiezen?

Overigens moet je hier in de omgeving bij vrijwel elke stal gewoon elke dag komen. Ik vind het dus absoluut geen gekke eis.

Als ik moet gaan voor de verzorging, vind ik dat wat anders dan dat ik 5x per week moet komen omdat iemand anders anders gaat oordelen dat ik te weinig naar mijn paard omkijk, zeg maar. (Hier niet van toepassing hè, ik heb ze bijna 9 jaar aan huis dus ik doe alles zelf. Maar het zou mij een gevoel geven van verantwoording af moeten leggen over wat ik doe met mijn eigen paarden.)

Ik vind 2-3 keer per week naar je paard gaan zelf niet raar, als die er verder gewoon goed verzorgd bijstaat in een situatie zoals bij TS. Zo'n paard komt dan echt niet per se iets tekort. Iemand kan kleine kinderen hebben, de afstand kan groot zijn, iemand kan in een opleiding zitten etc. Dus wat maakt dan dat diegene per se zo vaak in de week moet komen? Ben je dan niet vooral op zoek naar gezelschap voor jezelf (en is het daarmee dan niet "gedoemd om te mislukken" omdat je het te persoonlijk maakt)?

Niet kritisch bedoeld overigens hoor, ik gun je natuurlijk een fijne pensionklant met wie je goed op één lijn zit.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 22:35

Ik vind het interessant dat het toch echt mensen een benauwend gevoel geeft. Positief interessant, want ik leer gelijk hoe het over komt.
Voor mij is het niet meer dan logisch om elke dag even je paard te zien en te checken.

Ik heb op vol pension stallen gestaan waar de paarden ‘s winters binnen bleven als de eigenaar hier voor koos.
Sommige paarden stonden hier dus wel eens 4 dagen volledig op stal en werden niet bezocht om daarna gereden te worden en dan werd er gemopperd dat het dier niet los was.

Ik heb op die stal vroeger vaak met tranen in mijn ogen toegekeken. Nu is het voordeel van veel of altijd buiten zijn dat ze niet zo stijf worden. Maar ik heb daar echt moeite mee gehad, ik wil dat hier dus echt niet.

Mijn vorige pensionklant kwam onregelmatig vanwege werk en meestal wel 4-6 keer per week en dat was voor mij echt prima. Die 5 dagen is echt niet dat je je moet verantwoorden of inchecken, maar geeft voor mij een beetje een beeld van wat voor eigenaar ik zoek. Ik zal het in mijn advertentie wel anders verwoorden merk ik!

Ik vind je paard 2-3 dagen per week zien te kort, ook al staat ie prima en hou ik het dier natuurlijk ook altijd in de gaten.

Vanwege gezelschap dat hier gezegd wordt, vind ik inderdaad fijn, maar ik zou het juist heel benauwend vinden als diegene niet ook zelfstandig hier bezig kan zijn. Dus gezelschap en elkaar lekker laten rommelen hier is voor mij beide belangrijk.

Bedankt weer voor alle reacties, tips en ervaringen!
Hopelijk kunnen we snel met de bouw starten en kan ik op zoek naar die ideale pensionklant :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:55

Mijn ervaring is dat je in dit soort gevallen het beste via het "via-via-circuit" een pensionklant kan vinden. Bij mij voert ieder zelf z'n paard krachtvoer (dus elke dag komen), tenzij er overleg over is. Een rondje met de kruiwagen door de paddock verwacht ik eigenlijk van iedereen, elke dag. Zelf mest ik 2 maal daags (s'ochtends en 's avonds rond 7 uur). Ik zit bij jou in de buurt en de prijs is vergelijkbaar.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:13

Ik vind de prijs zeer netjes hoor. Ik sta in Friesland op een stal, halfpension. Ik betaal 300, maar moet wel 5x helpen binnen/buiten zetten en 5x de buitenpaddock mesten (wat ongeveer 45 min per keer is). Ze staan elke dag van 9-19:00 buiten, ik heb dan wel een kleine binnenbak. De buitenbak is niet te rijden in de winter. Ik mest dan zelf mijn stal.

Ik zou per direct wel naar je willen verhuizen als ik in de buurt woonde haha. Ik moet nu zelf veel doen op stal dus ben er elke dag, soms 2x.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:21

Ik snap heel goed dat je iemand zoekt die verantwoordelijkheid neemt en daarom ook regelmatig op stal is. Pas wel op dat je niet het omgekeerde krijgt, op een pensionstal waar ik vroeger stond was iemand die wij de 'manegemaagd' noemden, die was er werkelijk altijd - ik zou dat erger vinden dan iemand die eens een dagje niet komt ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:36

lovelance schreef:
Ik vind het interessant dat het toch echt mensen een benauwend gevoel geeft. Positief interessant, want ik leer gelijk hoe het over komt.
Voor mij is het niet meer dan logisch om elke dag even je paard te zien en te checken.

Ergens is dat logisch, dat het benauwend overkomt op mensen die niet binnen je ideale klantprofiel passen. Maar het is niet erg om een gerichte doelgroep aan te spreken en daardoor benauwend over te komen op mensen die daar niet toe behoren. Zoals ik zei: mij was die regel zelfs niet extra opgevallen, omdat ik die vraag heel erg normaal vind. En je wilt ook niet je advertentie te algemeen maken om je straks te zitten "ergeren" aan iemand die 3-4 keer per week komt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:43

Die 5 keer vind ik helemaal niet onredelijk, ik weet niet beter als dat je elke dag bij je paard moet komen (ook bij een pensionstal) dus het verbaast me eerlijk gezegd dat het niet bij iedereen zo is. Opfok en kudde achtige stallingen even buiten beschouwing gelaten.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:55

Ik vind het ook niet meer dan normaal om dagelijks naar m’n paard te gaan, dus wat mij beteft geen rare eis. Persoonlijk zou ik daar compleet overheen lezen. Qua prijs lijkt me wat je vraagt icm wat je te bieden hebt zeer redelijk. Misschien kan je in je advertentie nog aangeven of het mogelijk is om een eigen trailer op het terrein te hebben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:27

Ik denk dat je vooral moet zoeken naar iemand waar je klik mee hebt :) en die dezelfde kijk heeft op het hele paardenhouden. Iemand die net zo betrokken is bij zijn/haar paard als jij en daar wel mee bezig wil zijn.

Dat zijn imo best logische verwachtingen maar tegelijkertijd niet echt iets wat je kunt afdwingen met afspraken over X keer in de week het paard moeten bezoeken.

Een pensionklant aan huis is altijd anders dan een commerciele stal, je wilt dan toch redelijk op één lijn zitten wat betreft management, training, wel/geen verzorgers en noem maar op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:54

Wat ook nog wel iets is om over na te denken: voor welk type sportruiter sta je open?
Tussen 6 en 8 uur 's ochtends op wedstrijd vertrekken is niet uitzonderlijk (of laat op de avond thuiskomen) en dan moet je rekening houden met ronkende auto's/vrachtwagen, lichten aan op stal, paarden die voor (of juist na) voertijd "gewekt" worden... En als je dan een fanatiek exemplaar hebt dat wekelijks op wedstrijd gaat, is dat misschien niet altijd even leuk als het allemaal praktisch onder je slaapkamerraam gebeurt. Moet je even voor jezelf bepalen of dat al dan niet een issue is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 16:59

Gini schreef:
lovelance schreef:

Ergens is dat logisch, dat het benauwend overkomt op mensen die niet binnen je ideale klantprofiel passen. Maar het is niet erg om een gerichte doelgroep aan te spreken en daardoor benauwend over te komen op mensen die daar niet toe behoren. Zoals ik zei: mij was die regel zelfs niet extra opgevallen, omdat ik die vraag heel erg normaal vind. En je wilt ook niet je advertentie te algemeen maken om je straks te zitten "ergeren" aan iemand die 3-4 keer per week komt.

In my defense (want ik vond het benauwend): ik ben iemand die wel degelijk dagelijks bij m'n paarden komt (vrijwel altijd gedaan, ook toen ze nog niet thuis stonden), ik wil alleen niet dat het verplícht is.

Door de jaren heen heb ik verschillende gradaties meegemaakt van "betrokkenheid" van stalhouders, zeker waar het privéstallen betrof. En op sommige plekken werd zo dicht op m'n huid gezeten over wat ik wel en niet met mijn paard zou moeten en mogen doen, dat het gewoon niet meer als mijn paard voelde. Welke trainingsmethode, hoe vaak, op welke leeftijd, hoe intensief, welke voeding, welke spullen.

Niet dat ik zeg dat TS bovenstaande doet, maar nee: een plek waar ik verplicht 5x per week moet komen omdat ik anders niet voldoe, dat nooit meer voor mij. Mijn paard, ik moet zelf weten hoe vaak ik kom. Hoe vaak ik train, hoe vaak ik borstel. Hoeveel aandacht ik mijn paard wil geven. En als ik elke dag kom, is dat míjn keuze. :))

Als je doe-het-samen staat en diensten draait is dat totaal anders uiteraard.

Pikeur schreef:
Die 5 keer vind ik helemaal niet onredelijk, ik weet niet beter als dat je elke dag bij je paard moet komen (ook bij een pensionstal) dus het verbaast me eerlijk gezegd dat het niet bij iedereen zo is. Opfok en kudde achtige stallingen even buiten beschouwing gelaten.

Ik heb dit nog nooit gehoord als een harde eis als ik ergens kwam staan. Zou jij hier echt mee akkoord gaan? Buitenom de verzorging van je paard zeg maar. Als je zelf uitmest of 5 diensten in de week draait snap ik het natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 17:54

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:

In my defense (want ik vond het benauwend): ik ben iemand die wel degelijk dagelijks bij m'n paarden komt (vrijwel altijd gedaan, ook toen ze nog niet thuis stonden), ik wil alleen niet dat het verplícht is.

Door de jaren heen heb ik verschillende gradaties meegemaakt van "betrokkenheid" van stalhouders, zeker waar het privéstallen betrof. En op sommige plekken werd zo dicht op m'n huid gezeten over wat ik wel en niet met mijn paard zou moeten en mogen doen, dat het gewoon niet meer als mijn paard voelde. Welke trainingsmethode, hoe vaak, op welke leeftijd, hoe intensief, welke voeding, welke spullen.

Niet dat ik zeg dat TS bovenstaande doet, maar nee: een plek waar ik verplicht 5x per week moet komen omdat ik anders niet voldoe, dat nooit meer voor mij. Mijn paard, ik moet zelf weten hoe vaak ik kom. Hoe vaak ik train, hoe vaak ik borstel. Hoeveel aandacht ik mijn paard wil geven. En als ik elke dag kom, is dat míjn keuze. :))

Als je doe-het-samen staat en diensten draait is dat totaal anders uiteraard.

Ik begrijp je, maar in mijn ogen ben je dan gewoon geen potentiële klant. Ik zou misschien ook geen klant worden omdat ik verplichte mestdiensten voor andermans paard niet zo zie zitten. Maar hé, kijk, dat is wat TS wilt dus dan aan mij om te bepalen of ik dat voor alles wat ik in ruil krijg toch wil doen.

In de huidige vraagstelling is het enige wat TS wilt iemand die toch wel zeker 5 dagen naar zijn paard komt en 2/3 dagen daarvan ook nog uitmest. Ik vind dat geen verstikkende eisenlijst. Je kan daar om iedereen tevreden te stellen dan nog soepeler in zijn in de advertentietekst, maar waarom? Om mensen aan te spreken die je eigenlijk niet als klant wilt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:13

VogeltjeM schreef:

Nu sta ik zelf aan de andere kant (paarden aan huis) en wil ik bewust geen pensionklant meer. Ik vind de inbreuk op mijn privacy te groot (het is hier niet voldoende afgescheiden). Maar áls ik het nog eens zou doen, dan denk ik op basis van volpension. In de praktijk was er toch wrijving over de verdeling van de werkzaamheden, zoals: hoe makkelijk zeg je je mestbeurt af? Moet je dan echt doodziek zijn of zijn mentale redenen ook gegrond? En verwacht je dan van je stalgenoot dat die invalt, of regel je iemand uit je eigen netwerk? Wat is nou echt een eerlijke verdeling van de werkzaamheden? Etc. Als je zo intensief met iemand gaat samenwerken, komen er gewoon verschillen naar boven. Ik zou die wrijving in ieder geval niet meer willen, en het daarom alleen nog doen als ik zelf gewoon alle werkzaamheden kon doen en voor een eerlijke prijs. :)

Sterker nog, ik vind dat als je een eigen paard wil, dat je wel elk dag heen moet en niet van alles overlaat aan de stalhouder. Het is niet de bedoeling dat een stalhouder de volledige zorg moet gaan doen omdat jij er geen zin in hebt en onregelmatig komt. Dan moet je naar een all in stal gaan waar er ook voor je paard gezorgd wordt en ze uit de stal komen.

Op de stal waar ik stond helpen stalgenoten en stalhouders elkaar, want waren allemaal betrokken paardenbaasjes en bij ziekte of vakantie etc. Helpen ze elkaar. Maar er was ook een stalgenoot dat nauwelijks kwam. Arme paard. Dus die werd gesommeerd te komen, paard had aandacht en zorg nodig.

En zo nee, dan wegwezen of ze moet een verzorgster zoeken, maar niet zo en een verwaarlozing mag ook niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:49

Ragdollcat schreef:
Sterker nog, ik vind dat als je een eigen paard wil, dat je wel elk dag heen moet en niet van alles overlaat aan de stalhouder. Het is niet de bedoeling dat een stalhouder de volledige zorg moet gaan doen omdat jij er geen zin in hebt en onregelmatig komt. Dan moet je naar een all in stal gaan waar er ook voor je paard gezorgd wordt en ze uit de stal komen.

Op de stal waar ik stond helpen stalgenoten en stalhouders elkaar, want waren allemaal betrokken paardenbaasjes en bij ziekte of vakantie etc. Helpen ze elkaar. Maar er was ook een stalgenoot dat nauwelijks kwam. Arme paard. Dus die werd gesommeerd te komen, paard had aandacht en zorg nodig.

En zo nee, dan wegwezen of ze moet een verzorgster zoeken, maar niet zo en een verwaarlozing mag ook niet.

Ja natuurlijk los van de verzorging hè. Als je DHZ staat, dan ga je uiteraard dagelijks. Maar stel je hebt 2 beurten per week bijv, dan wil ik niet alsnog verplicht zijn dagelijks te komen. Het gaat om de verplichting ervan. Of ik elke dag wil komen of 3x per week is mijn keuze, want het zijn mijn paarden en het is mijn leven, daar heeft een ander niets van te vinden (dat vind ik persoonlijk benauwend). En dit omdat ik vervelende ervaringen heb opgedaan met dit soort regels, in het verleden (zoals ik eerder uitlegde). Maar we gaan in de herhaling, heeft TS niets aan. En het is ook niets ten nadele van TS, die mag natuurlijk vragen wat ze wil op haar eigen terrein, maar er werden ervaringen gevraagd, en dit is de mijne.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 01:15

Dan is de stal van ts dus niet geschikt. Want die wil mensen die zelf vrijwel elke dag hun paard komen checken. Die dat hun eigen verantwoordelijkheid vinden.

Als je als eigenaar vind dst je maar 3x per week heen hoeft omdst het jouw paard is, vind je dan ook dat je stalhouder of je stalgenoten ook verantwoordelijkheid moeten overnemen om de gezondheid van jouw paard te moeten checken op de dagen dat jij overslaat?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 01:47

Ik zou het inderdaad ook verstikkend vinden. Heb ze ook in eigen beheer al jaren en ga dus 7 dagen in de week heen. Toen ik nog volpension stond met zomers 24/7 buiten en winter ook veel uren heb ik een tijd een opleiding naast een fulltime baan gedaan. Dit was 2 volle avonden in de week. In mijn hoofd zou ik dan verplicht de andere 5 heen moeten, terwijl het ook een keer kan voorkomen dat ik verslagen af moest maken. Nu met het gladde weer blijven sommige mensen thuis. Ik denk dat ik dan bang zou zijn voor de veroordeling. Dit gaat niet over volledig vol pension, maar veel mensen willen juist die vrijheid hebben.