Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

VogeltjeM schreef:Kun je uitleggen waarom je iemand minimaal 5x per week bij zijn paard wil? Ik zou dat zelf benauwend vinden, een pensionbaas/stalgenoot die er iets van vindt hoe vaak ik kom. Ik heb juist eigen paarden om geen verantwoording af te hoeven leggen.
Kidde schreef:Maar het is toch niet verplicht om de stal van TS te kiezen? Als je niet 5x per week naar je paard wil kan je toch een andere stal kiezen?
Overigens moet je hier in de omgeving bij vrijwel elke stal gewoon elke dag komen. Ik vind het dus absoluut geen gekke eis.
lovelance schreef:Ik vind het interessant dat het toch echt mensen een benauwend gevoel geeft. Positief interessant, want ik leer gelijk hoe het over komt.
Voor mij is het niet meer dan logisch om elke dag even je paard te zien en te checken.
en die dezelfde kijk heeft op het hele paardenhouden. Iemand die net zo betrokken is bij zijn/haar paard als jij en daar wel mee bezig wil zijn. Gini schreef:lovelance schreef:Ik vind het interessant dat het toch echt mensen een benauwend gevoel geeft. Positief interessant, want ik leer gelijk hoe het over komt.
Voor mij is het niet meer dan logisch om elke dag even je paard te zien en te checken.
Ergens is dat logisch, dat het benauwend overkomt op mensen die niet binnen je ideale klantprofiel passen. Maar het is niet erg om een gerichte doelgroep aan te spreken en daardoor benauwend over te komen op mensen die daar niet toe behoren. Zoals ik zei: mij was die regel zelfs niet extra opgevallen, omdat ik die vraag heel erg normaal vind. En je wilt ook niet je advertentie te algemeen maken om je straks te zitten "ergeren" aan iemand die 3-4 keer per week komt.
Pikeur schreef:Die 5 keer vind ik helemaal niet onredelijk, ik weet niet beter als dat je elke dag bij je paard moet komen (ook bij een pensionstal) dus het verbaast me eerlijk gezegd dat het niet bij iedereen zo is. Opfok en kudde achtige stallingen even buiten beschouwing gelaten.
VogeltjeM schreef:Gini schreef:
Ergens is dat logisch, dat het benauwend overkomt op mensen die niet binnen je ideale klantprofiel passen. Maar het is niet erg om een gerichte doelgroep aan te spreken en daardoor benauwend over te komen op mensen die daar niet toe behoren. Zoals ik zei: mij was die regel zelfs niet extra opgevallen, omdat ik die vraag heel erg normaal vind. En je wilt ook niet je advertentie te algemeen maken om je straks te zitten "ergeren" aan iemand die 3-4 keer per week komt.
In my defense (want ik vond het benauwend): ik ben iemand die wel degelijk dagelijks bij m'n paarden komt (vrijwel altijd gedaan, ook toen ze nog niet thuis stonden), ik wil alleen niet dat het verplícht is.
Door de jaren heen heb ik verschillende gradaties meegemaakt van "betrokkenheid" van stalhouders, zeker waar het privéstallen betrof. En op sommige plekken werd zo dicht op m'n huid gezeten over wat ik wel en niet met mijn paard zou moeten en mogen doen, dat het gewoon niet meer als mijn paard voelde. Welke trainingsmethode, hoe vaak, op welke leeftijd, hoe intensief, welke voeding, welke spullen.
Niet dat ik zeg dat TS bovenstaande doet, maar nee: een plek waar ik verplicht 5x per week moet komen omdat ik anders niet voldoe, dat nooit meer voor mij. Mijn paard, ik moet zelf weten hoe vaak ik kom. Hoe vaak ik train, hoe vaak ik borstel. Hoeveel aandacht ik mijn paard wil geven. En als ik elke dag kom, is dat míjn keuze.![]()
Als je doe-het-samen staat en diensten draait is dat totaal anders uiteraard.
VogeltjeM schreef:Kun je uitleggen waarom je iemand minimaal 5x per week bij zijn paard wil? Ik zou dat zelf benauwend vinden, een pensionbaas/stalgenoot die er iets van vindt hoe vaak ik kom. Ik heb juist eigen paarden om geen verantwoording af te hoeven leggen.
Nu sta ik zelf aan de andere kant (paarden aan huis) en wil ik bewust geen pensionklant meer. Ik vind de inbreuk op mijn privacy te groot (het is hier niet voldoende afgescheiden). Maar áls ik het nog eens zou doen, dan denk ik op basis van volpension. In de praktijk was er toch wrijving over de verdeling van de werkzaamheden, zoals: hoe makkelijk zeg je je mestbeurt af? Moet je dan echt doodziek zijn of zijn mentale redenen ook gegrond? En verwacht je dan van je stalgenoot dat die invalt, of regel je iemand uit je eigen netwerk? Wat is nou echt een eerlijke verdeling van de werkzaamheden? Etc. Als je zo intensief met iemand gaat samenwerken, komen er gewoon verschillen naar boven. Ik zou die wrijving in ieder geval niet meer willen, en het daarom alleen nog doen als ik zelf gewoon alle werkzaamheden kon doen en voor een eerlijke prijs.
Ragdollcat schreef:Sterker nog, ik vind dat als je een eigen paard wil, dat je wel elk dag heen moet en niet van alles overlaat aan de stalhouder. Het is niet de bedoeling dat een stalhouder de volledige zorg moet gaan doen omdat jij er geen zin in hebt en onregelmatig komt. Dan moet je naar een all in stal gaan waar er ook voor je paard gezorgd wordt en ze uit de stal komen.
Op de stal waar ik stond helpen stalgenoten en stalhouders elkaar, want waren allemaal betrokken paardenbaasjes en bij ziekte of vakantie etc. Helpen ze elkaar. Maar er was ook een stalgenoot dat nauwelijks kwam. Arme paard. Dus die werd gesommeerd te komen, paard had aandacht en zorg nodig.
En zo nee, dan wegwezen of ze moet een verzorgster zoeken, maar niet zo en een verwaarlozing mag ook niet.