Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Re: Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 11:11

Maar stel we doen het, en over X aantal tijd word er gehandhaaft. Hang je dan met een boete, of is het gewoon paarden verhuizen en accepteren dat het niet meer mag?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:13

Maar als ik dat lees staat er toch dat je je 3 paarden mag houden, of lees ik dat zo verkeerd?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:19

Anouk_H schreef:
Weet niet of ik het hier mag plaatsen maar dit is wat we via de gemeente op de mail hebben
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Is in onze gemeente ook zo. Ons 'weiland' was 'boomgaard' en is nu voor de pony's, 3 stuks, en dat is hobbymatig, en vergunningsvrij. De schuur/stal, stond er al, is alleen intern verbouwd.
Ons bouwblok is vol (iets te vol zelfs, vorige eigenaar), we mogen dus niets bijbouwen, of nieuwbouw neerzetten, maar verbouwen binnen de huidige maatgeving mag wel.
Willen we een totaal nieuwe schuur of stal neerzetten dan zal die dus altijd kleiner moeten zijn dan wat er nu staat. Of iets anders moet weg.
Mesthoop boven 3m2 moet op een mestplaat. Anders is het een composthoop en dat mag wel weer.
Wij maken dus meerdere composthopen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:28

Little_Gift schreef:
Tegenwoordig moet iedereen met paarden aan toch ook de paarden registreren op plek van stalling/weide? Inrichting dus?
Ook als je ze aan huis houdt moet dit toch? Dan kunnen ze je toch zo weten te vinden en hoeft er helemaal niemand melding te maken zelfs.

Of is dat enkel in België zo qua registratie?

Nee toevallig kreeg ik vorige week een brief ervan. Je moet nu ook gaan betalen voor je UBN nummer met geregistreerde paarden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:04

Anouk_H schreef:
Maar stel we doen het, en over X aantal tijd word er gehandhaaft. Hang je dan met een boete, of is het gewoon paarden verhuizen en accepteren dat het niet meer mag?

Dan is het paarden verhuizen. Een boete (betalen) heft namelijk de overtreding niet op.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:19

Lieser schreef:
Anouk_H schreef:

Dan is het paarden verhuizen. Een boete (betalen) heft namelijk de overtreding niet op.

Dat kan de uitkomst zijn. Een handhavingstraject neemt wel enige tijd in beslag. Een van de onderdelen is ook een legalisatie onderzoek. Het bevoegd gezag moet eerst kijken of de overtreding gelegaliseerd kan worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:34

MizzMontana schreef:
Dat kan de uitkomst zijn. Een handhavingstraject neemt wel enige tijd in beslag. Een van de onderdelen is ook een legalisatie onderzoek. Het bevoegd gezag moet eerst kijken of de overtreding gelegaliseerd kan worden.

Maar als het legaliseerbaar is, kan TS gewoon de vergunningen aanvragen. Uit de berichten van TS haal ik dat die vergunningen niet zullen worden verleend. Dus dan is het niet legaliseerbaar.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:55

Wij zitten momenteel met een vergelijkbaar probleem.
Interesse in een huis met grotendeels grond op agrarische bestemming en de gemeente geeft ons niet direct veel vertrouwen dat we daar op een goede manier plaats voor de paarden kunnen creëren.
In de straat staan veel paarden en daarvoor is van alles gerealiseerd, maar wij twijfelen of wij een risico aan gaan door voor dit huis te gaan of niet..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:15

Ik zou even goed door vragen en niet zo n beslissing nemen op de gedachte “ het zal wel goed gaan “.
Ik denk dan direct aan dit verhaal jaren geleden ..
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... oeten-weg/
Ze zaten er prima niemand in de weg maar ineens gingen ze handhaven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:29

pmarena schreef:
Anouk_H schreef:
Ja het zit bij een Natura2000 gebied maar zover ik weet niet uitgekocht door de provincie. Gewoon erfgenamen die het willen verkopen. Er zijn al bijgebouwen, oud kippenhok bijvoorbeeld, de makelaar zei dat je dit wel mocht verbouwen zonder extra vergunningen omdat het er al staat?

Ik zou een makelaar niet verder vertrouwen dan je hem kan gooien, die zijn vaak nogal makkelijk met hun uitspraken :=

De makelaar van de buren hoor ik nog zo praten over vergunningen en onzin e.d.
Die was duidelijk in zijn eigen voordeel bezig.
Voor nu zou ik zelf onderzoek doen en wel zekerheid willen hebben wat kan en mag zonder dat het gezeur op gaat leveren. Wij hebben 2 paarden aan huis gehad maar wilde ook geen gezeur met vervuiling e.d. dus had de mesthoop ook goed aan laten leggen. Puur voor gemak maar ook voorkomen van.
Je kunt ook altijd met de mensen in de straat een praatje maken en horen wat bij hun van toepassing is en wat jullie wensen zijn. Houd wel in gedachten dat wat bij je buren toen kon nu niet meer van toepassing kan zijn, er zijn veel regels veranderd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:36

Ja precies.
het gaat vaak om de woningen die agrarisch waren en nu omgezet zijn naar burgerwoning omdat er stallen zijn gesloopt.
Dat geeft toch andere regels dan huizen die al burgerwoning waren.
Tenminste dat denk ik dan.
Jammer als een gemeente dan niet die duidelijkheid geeft.
Want dat zou je toch wel van ze mogen verwachten.
En ze weten ook wel dat een huis met een stuk grond hobbydieren komen lopen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:01

Hier zei de gemeente ook, kijk vooral niet naar wat buren hebben want vaak is het grootste gedeelte onvergund en geeft dus totaal geen zekerheid :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:27

Als jij dit huis graag wil ook als je uiteindelijk de paarden toch niet aan huis mag houden dan kun je de gok prima nemen natuurlijk. Voor mij zou het een dikke nee zijn want dat was nou juist de reden om te verhuizen, dus ik zou nooit de gok nemen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:05

Zou je het huis kunnen kopen met als voorbehoud dat je de vergunning rondkrijgt? Dat hebben wij in een koopcontract laten opnemen maar dat ging om een woonbestemming.
Overigens is er sinds 2024 de omgevingswet van kracht en moet je hier waarschijnlijk een BOPA-vergunning voor aanvragen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:15

De makelaar hoort dit allemaal wel te weten wat er wel en niet kan. Dat is namelijk ook waarde bepalend. Zo niet dan is dat een slechte makelaar voor dat object

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:29

GDG schreef:
Als jij dit huis graag wil ook als je uiteindelijk de paarden toch niet aan huis mag houden dan kun je de gok prima nemen natuurlijk. Voor mij zou het een dikke nee zijn want dat was nou juist de reden om te verhuizen, dus ik zou nooit de gok nemen.

:j Mee eens.
Sterker nog, ik zou vermoedelijk als ik ging kijken naar een pand waar ik dieren aan huis wil houden eerder niet eens gaan kijken naar iets wat aan een Natura2000 gebied grenst.

Zie het nu bij ons in de straat, iemand die al 30 jaar de paarden aan huis heeft ligt dik in de clinch met de gemeente, die eigenlijk daar (bijna) geen dieren meer wil zien.
(Nu speelt daar nog wel eea mee, maar toch).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:36

Popstra schreef:
De makelaar hoort dit allemaal wel te weten wat er wel en niet kan. Dat is namelijk ook waarde bepalend. Zo niet dan is dat een slechte makelaar voor dat object

Klopt. Maar de makelaar heeft ook een doel, en dat is dit huis verkopen. Als dat makkelijker gaat door wat te mompelen over wat de buren hebben en een gebrek aan toezicht, zal hij/zij dat echt niet laten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:44

Popstra schreef:

Klopt maar ze kunnen zich ook prima van de domme houden. Wij waren ook bij een huis gaan kijken en daar liep vlakbij een spoorlijn. Online had ik al het een en ander gevonden over een extra spoor erbij alleen nog niet welke kant was duidelijk, het omleggen van een rondweg welke dan pal langs het huis kwam te lopen. Ook info gevonden dat er veel plaatselijk aan informatieavonden waren geweest hierover. Makelaar kwam ook uit dat dorp, hij bleef volhouden dat het allemaal nog lang niet zeker was en dat er al jaren lang sprake van was maar dat het misschien ook wel niet door ging, de informatie die ik online had gevonden zei toch echt wel binnen 3 jaar. Uiteindelijk hebben we het gelaten voor wat het was want we gingen voor de rust en als de rondweg dan vlak bij je huis komt te lopen is die wel weg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:32

meggiemeg schreef:
Popstra schreef:

Klopt maar ze kunnen zich ook prima van de domme houden. Wij waren ook bij een huis gaan kijken en daar liep vlakbij een spoorlijn. Online had ik al het een en ander gevonden over een extra spoor erbij alleen nog niet welke kant was duidelijk, het omleggen van een rondweg welke dan pal langs het huis kwam te lopen. Ook info gevonden dat er veel plaatselijk aan informatieavonden waren geweest hierover. Makelaar kwam ook uit dat dorp, hij bleef volhouden dat het allemaal nog lang niet zeker was en dat er al jaren lang sprake van was maar dat het misschien ook wel niet door ging, de informatie die ik online had gevonden zei toch echt wel binnen 3 jaar. Uiteindelijk hebben we het gelaten voor wat het was want we gingen voor de rust en als de rondweg dan vlak bij je huis komt te lopen is die wel weg.

En is die daar dan uiteindelijk ook gekomen of had de makelaar achteraf gelijk?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:58

Het is maar net hoe veel risico je wilt lopen...
Ik zou wel gaan voor de versie, of alles op de legale/ officiële manier, of gewoon doen en vooral geen slapende honden wakker maken.

En hou er dan vooral rekening mee dat ze eerst de boeren aan het wegpesten zijn, maar dat we niet moeten staan te kijken als de paarden sector next wordt... En het huidige kabinet en hun plannen beloven weinig goeds....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:39

Little_Gift schreef:
meggiemeg schreef:

En is die daar dan uiteindelijk ook gekomen of had de makelaar achteraf gelijk?

Ja uiteindelijk is de spoorlijn aan de kant van het huis en de rondweg is ook klaar. Blij dat we dat huis niet hebben gekocht ook al was mijn man er helemaal verliefd op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:56

Denk dat de verliefdheid snel over was gegaan als je zoiets rond je huis krijgt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:28

Dat denk ik ook Little_Gift

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:37

Anouk_H schreef:
Waar kan ik hier beter een vraag over stellen dan op paardenforum Bokt? :7

Als eerste; ik wist niet zo goed onder welke categorie mijn vraag moest maar verplaats het maar als het ergens anders beter past.

Onze droom kan misschien binnenkort uitkomen, de paarden aan huis *\o/*

We zijn bij een huis wezen kijken, hebben een bieding gedaan, en na afhaken van de 1e partij, hadden wij het een na hoogste bod, en mogen wij nu het huis kopen! :D

Het gaat om een huis met genoeg grond om paarden te kunnen houden, het zou om hobbymatig houden gaan, niet meer dan 5 paarden. Maar de 1e partij is hier dus op afgehaakt. Dit heeft de makelaar dan ook netjes vermeld waardoor wij ook meer onderzoek zijn gaan doen. Want de stikstofregels is iets nieuws voor ons en wij dachten; agrarische grond, paarden houden zal dan wel mogen. Niet dus. We hebben al contact gehad met de provincie, en zij vertellen ons dat er een omgevingsvergunning nodig is om daar legaal paarden te houden, alleen de kans om deze te krijgen is nihil, ivm ligging van het huis. De grond heeft dus een agrarische bestemming maar het huis staat op een kavel met een woonbestemming.

Máár deze persoon vertelde ons ook dat de kans op handhaving eigenlijk 0 is, pas als iemand een melding maakt komen ze kijken. Meerdere mensen in de straat hebben ook paarden, dus waarschijnlijk (ga ik nu dan even vanuit) ook zonder vergunning. Dus hun zullen waarschijnlijk geen melding maken, want dan komen ze bij hun ook alles controleren. (Dit is wat de persoon van de provincie vertelde)

Maar wat nu? Neem je die gok? Of laten we het huis gaan. Maar word paarden aan huis houden dan ooit wel mogelijk, want deze persoon van de provincie vertelde dat die stikstofregels voor paarden houden landelijk zijn, en er nog veel meer paardenhouders, illegaal, hun paarden houden.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Die het er gewoon op gegokt hebben? Zijn er dingen wat we nog moeten uitzoeken? De makelaar heeft gevraagd om voor morgenavond te laten weten of we door willen gaan met de koop van het huis, maar we vinden het een lastige beslissing.

Het gaat om een huis in de provincie Limburg.

Stuur me het adres even via PB als je wilt, dan duik ik even in de systemen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:16

Wij zitten zo ongeveer naast natura2000, ik denk op max 150 meter er vandaan en iedereen heeft hier paarden, wij ook. Onder de 7 is hobbymatig dacht ik. Wij hebben de bestemming van ons huis omgezet van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning. Daarbij kon de rijbak die er al was maar op agrarische grond (en illlegaal) ook tuin/ woonbestemming worden (dus nu is hij zonder lichtmasten legaal want in een tuin mag je grote zandbak maken). Alles is nu woonbestemming op circa 1500m2 weide na, erg handig. We moesten wel 300m3 stierenstal opruimen. Ik zou het eens bespreken met een planoloog/ bureau die meerdere projecten in de omgeving heeft gedaan. Opzoeken wat er recentelijk succesvol is gewijzigd/ aangevraagd en wie die plannen heeft gemaakt/ ingediend. Staat eigenlijk altijd wel bij welk adviesbureau. Die mensen kennen de regels vaak beter dan de gemeente, kennen de ambtenaren. ambtenaren vertrouwen vaak ook op hen etc en kunnen je goed adviseren.