Caravan mover of vergelijkbaars voor verplaatsen van trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:14

Little_Gift schreef:
Altijd vooruit? Euh... Ok _O-

Ben wel blij voor je dat je nog nooit een obstakel of ander onverwacht euvel tegen kwam.

Zelf zou ik mijn paard nooit overleveren aan louter geluk en vind ik dat als je een levend wezen afhankelijk hebt van jouw kunnen, dat jouw kunnen dan ook optimaal getraind moet zijn en alle basishandelingen moet kunnen uitvoeren.

En laat TS dat nou ook vinden en een oplossing zoeken voor het verplaatsen van een LEGE trailer op een terrein waar draaien met een combi onmogelijk is.
Persoonlijk vind ik het veel erger als mensen niet lezen wat er geschreven staat. Daar komen pas ongelukken van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:15

Little_Gift schreef:
Duhelo schreef:
Ts heeft al extra uitleg gegeven dat ze wel achteruit kan rijden, maar dat er door paaltjes van de gemeente je niet achterwaarts op hun oprit kan rijden.

Het ging ook niet over ts, effe beter lezen :=

Oef, korte teentjes? Jullie zijn behoorlijk offtopic bezig dan, dit dan gewoon maar even niet doen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:15

rien10 schreef:
Little_Gift schreef:
Altijd vooruit? Euh... Ok _O-

Ben wel blij voor je dat je nog nooit een obstakel of ander onverwacht euvel tegen kwam.

Zelf zou ik mijn paard nooit overleveren aan louter geluk en vind ik dat als je een levend wezen afhankelijk hebt van jouw kunnen, dat jouw kunnen dan ook optimaal getraind moet zijn en alle basishandelingen moet kunnen uitvoeren.

En laat TS dat nou ook vinden en een oplossing zoeken voor het verplaatsen van een LEGE trailer op een terrein waar draaien met een combi onmogelijk is.
Persoonlijk vind ik het veel erger als mensen niet lezen wat er geschreven staat. Daar komen pas ongelukken van.

De quote ging ook niet over ts maar over alja haar opmerking. Wie leest er nou niet goed? :j

rien10

Re: Caravan mover of vergelijkbaars voor verplaatsen van trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:16

Ik. Dat is wel duidelijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:17

Duhelo schreef:
Little_Gift schreef:
Het ging ook niet over ts, effe beter lezen :=

Oef, korte teentjes? Jullie zijn behoorlijk offtopic bezig dan, dit dan gewoon maar even niet doen?

Bedoelde je niet "lange teentjes"? :=

En dat heb je met een topic hé, vaak vinden er daarin ook nog paralell lopende gesprekken plaats naast het onderwerp maar wel gerelateerd aan het onderwerp zelf. Scheelt dat ik ook wel een reactie extra plaatste met hoe ik het zou oplossen in ts haar plaats natuurlijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:18

rien10 schreef:
Ik. Dat is wel duidelijk.

_/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:19

Mijn on topic tip staat op de vorige pagina.
Neuswiel heel hoog opdraaien zodat de twee voorste wielen van de grond komen. Dan staat je trailer nog maar op twee wielen, gedraagt zich dan als een enkel-asser en kan gemakkelijk gedraaid worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:19

Alja schreef:
Nee hoor
In principe moet je altijd vooruit toch?
Ga nu twee jaar wekelijks op pad met de trailer en nog nooit gehad dat er een probleem was.

Totdat je ergens op een smalle weg iets breeds tegenkomt. Zoals ik laatst, een stacaravan van 4 meter breed die naar een camping werd gemanouvreerd. Was voor dat ding maar een klein stukje over de openbare weg (want uiteraard mag 4 meter breed niet zonder 'convoi exceptionel' begeleiding), maar die kon écht niet achteruit, en ik wel, met de trailer.

Of dat je ingebouwd wordt omdat iemand z'n auto pal voor je neus parkeert. Heb ik al regelmatig meegemaakt (net als trouwens je klep blokkeren, mensen zijn soms oerdom)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:20

rien10 schreef:
Mijn on topic tip staat op de vorige pagina.
Neuswiel heel hoog opdraaien zodat de twee voorste wielen van de grond komen. Dan staat je trailer nog maar op twee wielen, gedraagt zich dan als een enkel-asser en kan gemakkelijk gedraaid worden.

Doet TS al. Ze heeft artrose in haar rug en daarom is het alsnog te zwaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:20

Oef, dat is wel heel zuur. Ik zal mijn brein eens kraken....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:24

Ibbel schreef:
Alja schreef:
Nee hoor
In principe moet je altijd vooruit toch?
Ga nu twee jaar wekelijks op pad met de trailer en nog nooit gehad dat er een probleem was.

Totdat je ergens op een smalle weg iets breeds tegenkomt. Zoals ik laatst, een stacaravan van 4 meter breed die naar een camping werd gemanouvreerd. Was voor dat ding maar een klein stukje over de openbare weg (want uiteraard mag 4 meter breed niet zonder 'convoi exceptionel' begeleiding), maar die kon écht niet achteruit, en ik wel, met de trailer.

Of dat je ingebouwd wordt omdat iemand z'n auto pal voor je neus parkeert. Heb ik al regelmatig meegemaakt (net als trouwens je klep blokkeren, mensen zijn soms oerdom)

Ik ga verder niet meer reageren want ik wil het topic niet overnemen van ts.
Maar iedereen bedankt voor het advies en zal gelijk lessen nemen bij een rijschool..
Domme onverantwoorde ik, dat ik toch op pad durf te gaan….

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:26

Ik begrijp dat sommige mensen het bericht lezen alsof er wordt verwezen naar een mover zoals die tegenwoordig onder veel caravans zit. Dat type systeem is echter behoorlijk prijzig, vraagt om een extra accu en onderbouw, en werkt niet altijd even handig in modderige omstandigheden.

Bij ons tegenover zit een caravanstalling, en daar gebruiken ze een elektrotrekker zoals deze:
https://www.verhagenleiden.nl/elektrotr ... u0QAvD_BwE

Wellicht zijn er ook goedkopere varianten van dit soort elektrotrekkers te vinden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:38

rien10 schreef:
Muronia schreef:
Ik vind het leuk om met mijn paard op pad te gaan met de trailer, maar mijn grootste struikelblok is dat de trailer daarna weer netjes op zijn plek moet komen te staan.

Ik kan alleen vooruit de oprit op rijden met mn combinatie omdat er een aantal fantastisch irritante paaltjes van de gemeente vooraan staan waardoor achteruit inparkeren (voor mij tenminste) onmogelijk is. Achter het huis is het te krap om met de auto en trailer in het rond te kunnen draaien, dus er zit niks anders op dan paard afladen op de oprit, trailer loskoppelen, auto opzij zetten en dan met de hand de trailer naar achteren rollen, omdraaien en op zn plek zetten.

Nou was dat altijd al een zware klus, maar met zn tweeën lukte dat. Nu ben ik sinds een tijd een flinke rugpatiënt (artrose) en het wordt een steeds hogere berg om die trailer weer op zn plek te krijgen en het plezier van weg gaan, gaat er steeds meer af. Ik ben op zoek naar een (zo betaalbaar mogelijke) oplossing om dit niet meer op kracht te moeten doen.

Ik las over een caravan-mover, een elektrisch apparaat om een caravan of aanhanger te verplaatsen, of een elektrisch neuswiel? Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor paardentrailers (het gaat om een 2-paards bockmann, geen aluminium) of dat er andere opties zijn die jullie gebruiken hiervoor?

Tips zijn erg welkom.

Een betaalbare oplossing is; je neuswiel helemaal opdraaien zodat je trailer maar op 2 wielen staat in plaats van vier. Dan is hij veel makkelijker met de hand te draaien.

Dat doe ik al, anders is hij helemaal niet te draaien maar helaas is dit nog veel te zwaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:59

Laatst bijgewerkt door rien10 op 10-12-25 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:00

Wij hebben ook zo’n Verhagen ding.
Ideaal. Onlangs gebruikt aangeschaft.
4100,- ex btw. Tot 3500 kg.
Nieuwprijs 6800 ex meen ik.

Geen gesleur meer met de sleurhutten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:03

Lys_PPA schreef:
Ik begrijp dat sommige mensen het bericht lezen alsof er wordt verwezen naar een mover zoals die tegenwoordig onder veel caravans zit. Dat type systeem is echter behoorlijk prijzig, vraagt om een extra accu en onderbouw, en werkt niet altijd even handig in modderige omstandigheden.

Bij ons tegenover zit een caravanstalling, en daar gebruiken ze een elektrotrekker zoals deze:
https://www.verhagenleiden.nl/elektrotr ... u0QAvD_BwE

Wellicht zijn er ook goedkopere varianten van dit soort elektrotrekkers te vinden.

Een mover heb ik ook over nagedacht, maar ik zat met name met de accu. Ik heb geen zadelkamer. Ik twijfelde volgens mij ook over het extra gewicht, want ik had destijds niet heel ruim over (afhankelijk van welke pony’s ik meenam).
De elektrotrekker uit deze link zie ik bij mijn trailerboer ook, maar ook een palletwagen (op accu) met trekkogel erop gemonteerd. Zelfde idee dus, maar wat langer.
TS, je hebt geen tractortje, of wel?

Ook nog een optie, mits stevig genoeg aangelegd: een elektrische lier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:07

rien10 schreef:
En heb je zoiets al eens bekeken? Zo worden auto's verplaatst die niet zelf kunnen rijden. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... 3AQAvD_BwE

Ik heb gegoogled op Auto zijdelings verplaatsen met behulp van kleine wieltjes.

Maar ook dat gaat met elbow grease. Maw, zelf duwen. En vermoedelijk gebukt zelf duwen, wat het dubbel zwaar voor je rug maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:08

He oliebol, je heb gelijk.

Weer aan het Googlen geslagen: het gebruik van een krik wordt aanbevolen. Het is wel een heleboel werk zo.
AI-overzicht
Om een auto zijdelings te verplaatsen op kleine wieltjes, gebruik je automovers (garage dollies). Je tilt elke hoek van de auto op met een krik, plaatst de automover onder het wiel, laat de krik zakken, en herhaalt dit voor alle vier de wielen, waarna de auto gemakkelijk 360 graden kan draaien en verplaatsen op de zwenkwielen.
Hoe je de auto op de wieltjes (automovers) krijgt:
Voorbereiding:
Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat en zet de handrem aan.
Gebruik wielblokken om te voorkomen dat de auto wegrolt zodra je begint met krikken.
Één wiel optillen:
Plaats een krik onder het chassis, dicht bij één wiel.
Krik de auto op totdat het wiel loskomt van de grond.
Automovers plaatsen:
Schuif een automover (een verplaatsbare steun met zwenkwielen) onder het wiel. Zorg dat de band stevig tussen de beugels van de dolly zit.
Laat de krik langzaam zakken zodat het wiel op de automover rust.
Herhalen voor alle wielen:
Herhaal stap 2 en 3 voor de andere drie wielen. Zorg voor een evenwichtige ondersteuning door alle vier de hoeken van de auto op een automover te zetten.
Verplaatsen:
Zodra alle vier de wielen op een automover staan, kun je de auto gemakkelijk zijdelings duwen of draaien, zelfs in krappe ruimtes zoals een garage

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:24

rien10 schreef:
Muronia schreef:
Ik vind het leuk om met mijn paard op pad te gaan met de trailer, maar mijn grootste struikelblok is dat de trailer daarna weer netjes op zijn plek moet komen te staan.

Ik kan alleen vooruit de oprit op rijden met mn combinatie omdat er een aantal fantastisch irritante paaltjes van de gemeente vooraan staan waardoor achteruit inparkeren (voor mij tenminste) onmogelijk is. Achter het huis is het te krap om met de auto en trailer in het rond te kunnen draaien, dus er zit niks anders op dan paard afladen op de oprit, trailer loskoppelen, auto opzij zetten en dan met de hand de trailer naar achteren rollen, omdraaien en op zn plek zetten.

Nou was dat altijd al een zware klus, maar met zn tweeën lukte dat. Nu ben ik sinds een tijd een flinke rugpatiënt (artrose) en het wordt een steeds hogere berg om die trailer weer op zn plek te krijgen en het plezier van weg gaan, gaat er steeds meer af. Ik ben op zoek naar een (zo betaalbaar mogelijke) oplossing om dit niet meer op kracht te moeten doen.

Ik las over een caravan-mover, een elektrisch apparaat om een caravan of aanhanger te verplaatsen, of een elektrisch neuswiel? Ik weet niet of die ook geschikt zijn voor paardentrailers (het gaat om een 2-paards bockmann, geen aluminium) of dat er andere opties zijn die jullie gebruiken hiervoor?

Tips zijn erg welkom.

Een betaalbare oplossing is; je neuswiel helemaal opdraaien zodat je trailer maar op 2 wielen staat in plaats van vier. Dan is hij veel makkelijker met de hand te draaien.

Dat is bij met de hand verplaatsen inderdaad het makkelijkste. Maar als je een zwaardere tweepaards trailer hebt wordt dat wel een uitdaging. Helemaal als je (zoals de ts) fysieke klachten hebt.
Mijn lichte 1,5 paards trailer verplaatste ik op deze manier fluitend (wel met juiste bandenspanning).

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:26

Wil je perse een elektrische? Wij hadden een manuele, dat ging ook niet zwaar.
Ik ben niet zo groot en moest wel even met mijn gewicht op het handvat hangen om hem te liften. Maar dan reed hij zo weg.

Voorbeeldje even snel via Google
https://masta.nl/aanhangwagen-mover-ran ... olley.html

Zoeken op
Aanhanger mover manueel of aanhanger dolly.

(Ik moet zeggen dat die van ons wel wat degelijker leek dan die uit het voorbeeld.)

Deze lijkt wat degelijker:
https://www.vevor.nl/aanhangwagen-dolly ... 024ccf09e6
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 10-12-25 13:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 13:31

Zoiets mag het ook best zijn, als ik me maar niet rot eraan moet trekken/duwen want dat breekt me nou net op. Dus als jullie hier ervaring mee hebben en dat echt een boel scheelt, dan sta ik overal voor open. Ik moet wel eerlijk zeggen dat een apparaat van 1000 euro of nog meer hem gewoon niet gaat worden. Het moet wel te doen zijn :o

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:46

Ik ben helemaal niet sterk (en rugklachten) maar ik kan wel alleen met de hand de trailer verplaatsen en draaien. Wel met een 1,5 aluminium trailer. Zou een nieuwere, lichtere trailer niet schelen? Wellicht ergens uit te proberen. Hoop dat je een oplossing vind.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:50

Ben je in het bezit van een zit- grasmaaier voor je tuin?

Mijn schoonvader heeft een caravanstalling en heeft het zichzelf makkelijker gemaakt door een trekhaak aan de zitmaaier te laten maken,hiermee haalt hij nu zonder al teveel fysiek lichamelijke inspanning de caravans in en of uit de stalling.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 10-12-25 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:53

Muronia schreef:
Zoiets mag het ook best zijn, als ik me maar niet rot eraan moet trekken/duwen want dat breekt me nou net op. Dus als jullie hier ervaring mee hebben en dat echt een boel scheelt, dan sta ik overal voor open. Ik moet wel eerlijk zeggen dat een apparaat van 1000 euro of nog meer hem gewoon niet gaat worden. Het moet wel te doen zijn :o

Duwen en draaien was vrij licht. Een beetje alsof je een volle winkelwagen hebt.

Trekken vond ik wel zwaarder dan dat om weg te komen maar nog altijd lichter dan zonder trekhulp. Maar wel makkelijker te sturen. Bovendien kan je rechtop blijven.
Als iemand de trailer duwt stuurt het wel heel licht.