Tijd en geld besparen met paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:53

Ik heb de paarden in eigen beheer en aan huis, en door de volgende zaken ga ik bewuster met de uitgaven om:

1. Hou een Excel bij rondom de maandelijkse uitgaven rondom de paarden. Hier houd ik alles in bij van voerkosten tot materialen en dierenarts. Geeft inzicht in waar het geld heen gaat.
2. Hou aanbiedingen in de gaten voor inkoop van vanalles wat je nodig hebt
3. Als je bij de grens woont kan het voordeliger zijn om bijvoorbeeld voer over de grens te halen, België is in ons geval goedkoper.
4. Als je de ruimte hebt, hooi inkopen als jaarvoorraad.
5. Kritisch zijn op hooikwaliteit en voedingswaarde die past bij je paard. Onze KWPN'ers hebben rijker hooi nodig. Als ik arme balen ga voeren dan gaan er meer kilo's doorheen, terwijl een arme baal hooi evenveel kost als een rijkere baal.
6. Leer zelf bekappen, sinds ik dat zelf doe spaar ik iedere 8 weken bekapkosten van 2 paarden uit. Ik laat mijn werk 2x per jaar door een goede smid controleren.
7. Kijk of je een akkoordje kan maken met een lokale boer voor het ophalen van de mest in plaats van laten ophalen door een bedrijf (onze buurman haalt het gratis om op zijn kwekerij te gebruiken). Als je de mogelijkheid hebt kan je ook je eigen mest verwerken.
8. Niet te modegevoelig zijn en dure spullen kopen voor de heb, maar alleen als iets aan vervanging toe is *D
9. Automatische drinkbakken, wij hebben vlotterbakken en dat werkt perfect. De bak vult alleen zichzelf bij wanneer er uit gedronken wordt.

De belangrijkste tip van allen:
Kijk of een 24-7 buiten huisvesting haalbaar is en of je onbeperkt hooi kan voeren. Bij ons spaart dit veel tijd en geld aan buiten en binnen zetten, slepen met kleine porties hooi, bodembedekking in de stallen (paarden slapen buiten in het zand) en dus ook het kwijtraken van de mest (pure mest is geliefder dan stalmest is mijn ervaring). De paarden mankeren hier nooit gekke dingen (klopt af) ik ben er van overtuigd dat passend management voor je paard dierenartsbezoeken voorkomt (en dus ellende en kosten bespaart).

Ook op het gebied van paardenwelzijn zou ik dat nooit anders meer willen, maar dat is een andere discussie :j

Evercreek

Re: Tijd en geld besparen met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:17

Oh dat eerste punt van Stitchlover is ook een goede inderdaad, schrijf alles op dat je uitgeeft. Ik zelf gebruik de app Money Manager. Het verbaast me hoeveel ik uitgeef zonder dat ik dit door heb, "even snel dit en even snel dat" _O-

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:26

Als je het kwijt kunt is groot hooi inkopen inderdaad goedkoper.
Ik heb een tijdje grote ronde balen hooi gevoerd. Maar dat gaf zoveel meer werk dan kleine baaltjes, dat ik toch liever meer betaal en kleine baaltjes voer.
Mijn paarden krijgen niet onbeperkt dus een grote baal in de wei zetten wil ik niet. En om dan meerdere keren per dag hooi te pakken en te wegen, kost veel tijd.
Dus ik pak nu veel makkelijker kleine baaltjes, die gooi ik op een kar en verspreid ik over de voer plekken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:03

Wij hebben onze paarden aan huis dus dit is specifiek voor onze situatie.

1) automatische drinkbakken, enkel als ze bevroren zijn moeten we met water lopen. Maar dat gebeurt gelukkig bijna nooit.

2) de buitendeur van onze stallen lopen uit op de paddock/bak hierdoor gaan de paarden vaker niet in hun stal mesten, want meestal staan ze buiten.

3) dit is bij ons per ongeluk gekomen, de plaatser van de stallen had het beton te hard gepolierd. Erg glad maar wel makkelijk in onderhoud (vuil veeg je zo weg)

4) door het gladde beton moesten we rubberen matten leggen in de stallen en ook dit is onverwacht een tijdsbespaarder geworden want we wachten met stro in de stal doen tot het begint te vriezen. mest uit een stroloze stal halen is een stuk sneller dan tussen het stro gaan zoeken (één van onze paarden begraaft zijn mest ook altijd, erg handig :') )

5) ipv een dure bodem in de bak hebben wij twee dagen een kraantje gehuurd om de zavel in de grond naar boven te halen en de zwarte grond onder te steken. Dat maakt dat de paarden eigenlijk altijd een vrij droge paddock hebben. En anders kunnen ze in de stal sowieso droog staan.

6) voor de hooinetten heb ik twee schragen staan waar ik dan de lussen van de hooinetten achter haak, en dan blijven ze mooi openstaan en gooi ik het hooi er zo in.

7) wordt resistent tegen marketingtrucjes, heeft je paard echt die 20 supplementen nodig? Want vaak doen die niks. Wij geven alleen iets bij op advies van de dierenarts.

8) Als je paard onbeperkt hooi heeft komt die vaak zelfs toe met enkel het hooi (dit moet dan wel goed hooi zijn natuurlijk) Jolanda Adelaar bijvoorbeeld voert enkel onbeperkt hooi en zij rijdt toch wel erg hoog niveau met haar paarden.

9) geen ijzers als ze niet strikt nodig zijn, bespaart ons elke maand een hoop geld en het is zelfs beter voor ze.

10) bespaar op jezelf! ik heb de laatste tijd wel echt een beetje een grote ommekeer gemaakt in kleding voor mezelf. Ik draag gewone sokken, gewone shirts van de h&m en normale vesten. Die paardenjasjes van lemieux etc zijn een hoop geld en eigenlijk heb je dat zelfs niet eens nodig. Tenzij je echt veel zweet tijdens het rijden dragen (bij mij persoonlijk) die speciale (en vooral dure) shirtjes en vestjes niet veel uit. Niet de meest blitse laarzen en cap (ook geen trainingsversie en wedstrijdversie).

11) En geen matchy setjes, ook minder dekjes en dingetjes die niet nodig zijn. Ik heb 1 dekje voor mijn dressuurzadel en eentje voor mijn barokzadel. Ik kom bijna nooit in de problemen dat een dekje niet droogt voor ik hem weer nodig heb (ik rijd nu wel niet vaak) maar niemand heeft 20 dekjes nodig. Oornetjes? geen meerwaarde, weg ermee. Beenbescherming? tenzij je springt of je paard het echt nodig heeft, weg ermee. Ik heb nog een setje peesbeschermers in de kast liggen in een gewone saaie kleur die overal bij past.

12) als je je paard niet scheert spaar je en tijd en geld uit met het gezeul met dekens.

13) deze was ik nog vergeten: ontvolg merken/winkels/influencers/rijke paardenmensen op insta. Hoe meer je ziet wat er aangeboden wordt en hoe meer je ziet wat andere mensen hebben, hoe meer je zelf ook wil. Plus dan ben (ik toch) sneller geneigd om toch onnodige dingen te kopen omdat 'het toch in de korting is'

14) misschien een stomme, maar ik heb een erg speciaal zadel gekocht, dat an sich was dan wel weer duur, maar er zijn ongelooflijk weinig dekjes te vinden die er mooi onder staan, kan je ook niet zwichten voor alles wat zelfs maar half leuk is haha

Nogmaals, dit is hoe wij het doen, ik weet niet hoe haalbaar het is voor jou :)
Laatst bijgewerkt door Waidida op 10-12-25 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:37

Ik zet vooral in op moeite besparen op dingen die niet perse mijn hobby zijn, maar er wel bij horen. Dus heel blij met onze waterpunten, waar dus gewoon kraanwater heen gaat, geen gesleep meer met zware kruiwagens met water. Zelfs met vorst blijven ze tot nu toe goed, dus dat is echt feest. Dan vul ik de waterbakken ‘s ochtends ipv ‘s avonds.
En mijn elektrische kruiwagen is ook echt een uitkomst. Het poepscheppen wordt er niet minder van, maar het ploegen met zo’n zware kruiwagen vanuit het achterste stuk weiland in de zomer of nu met de nattigheid in de winter is niet mijn hobby.
Maar dat bespaart voornamelijk mijn energie en ergernis.

Ik durf de kosten echt niet bij te houden. Ik vrees dat nagenoeg mijn hele salaris zo niet alles opgaat aan de paarden. Daar moet ik niet teveel bij stil staan :D
Ik zou ook de paarden weg kunnen doen en stoppen met werken.. maar dat is ook net nix :)

Ik ben verder gek op korting scoren voor supplementen en voer. Dus ik ben altijd wel aan het speuren naar de beste optie daarvoor.
Maar verder is er weinig besparen. Dierenarts, hoefsmid, fysio, tandarts…

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:41

Ik zie niet zo goed hoe je én tijd, én geld kunt besparen. Sommige dingen kosten meer tijd, maar dan bespaar je er geld mee, en andere dingen kosten geld, maar leveren tijd op. Zoals de automatische voer- en waterbakken.

Hier hebben we in ieder geval voor tijdbesparing een grote 1000 liter regenton naast de stal om de waterbak mee te vullen. Werkt uiteraard niet als het vriest, dan moet het alsnog met de waterslang, maar anders is het de slang van regenton in de waterbak leggen als je bezig bent met mesten/voeren/zadelen etc.
Inloopstallen met een paddock, dus geen in of uit de stal halen.
Paddock grenst aan de wei, dus alleen de wei open zetten als ze erop gaan. Geen halsters om en meelopen met de paarden.

Dat soort dingen hebben wij bewust voor gekozen toen we de paarden aan huis kregen. ;)

Daarnaast heb ik een cursus bekappen gevolgd, dus hoeven houden we zelf zo goed als mogelijk bij. Smid komt 1 keer per jaar, dus dat scheelt weer in kosten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:00

Popstra schreef:
Je kan geen geld besparen in de paarden. De verzorging hoort daar niet door te lijden!

Natuurlijk kun je wel geld besparen zonder dat paarden er onder lijden. Hooi en strooisel groot inkopen. Voer en evt supplementen groot inkopen als er een aanbieding is. Idem voor gebruiksvoorwerpen die je nodig hebt, ik koop alles in de aanbieding.

Ik gebruik hooinetten oa omdat er minder gemorst wordt = hooi besparen. Hooi dat wel gemorst wordt of restjes die niet gegeten worden gaan op de slaapplek in de schuilstal.

Hoe bespaar je tijd? Alles dat automatisch kan automatisch doen. In ons geval: vlotterdrink (geen waterbakken meer vullen), hooistomer op timer (klaar als ik het nodig heb zonder dat ik er extra voor naar buiten moet), zorgen voor voldoende hooi zodat we maar 1x per dag hooi hoeven te voeren.

Onze paarden krijgen hooi uit netten, die vul ik 1x per week. Is drie kwartier werk maar dan staat het hooi voor de rest van de week klaar en dat scheelt door de week echt tijd. Idem voor het voer. Elk paard krijgt op hem afgestemd voer, dat staat voor een week klaar in bakjes. Hoef je niet elke dag 5 voertonnen open te draaien.

Overigens kost alles wat tijd bespaart wél eerst geld. :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:42

Wij hebben een Ibc waar de dakgoot van de kleine schuur op uit komt. Die is mooi schoon.
Zo hebben we gratis water. Enkel in de zomer gebruiken we soms kraanwater.
Bespaart toch weer :D
En ik ben ongeveer 3 kwartier per dag kwijt aan werk voor een Tinker en een shet.
Vind ik niet erg. Is ook een stukje ontspanning en hoef je ook niet naar de sportschool. Bespaard ook weer geld :D

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:47

Ik koop graag tweedehands, als ik iets nodig heb.
Dingen repareren als het kapot is.
Op aanbiedingen letten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:27

- de stalmatten, scheelt tijd en geld aan vlas
- de mesthoop afdekken met zeil, composteert veel sneller en veel minder onkruid erin. Om de compost te verspreiden - geld besparen door iedere week een kruiwagen, tijd besparen door een shovel te huren
- tweedehands kopen waar mogelijk
- stroom op een slimme wifi stekker, met je telefoon aan en uit doen
-24/7 buiten met onbeperkt hooi in netten scheelt ook veel tijd, niet op een vaste tijd voeren (niet nodig als er altijd hooi is) scheelt ook en geeft veel vrijheid

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:05

Afbeelding

Mijn hooinetten besparen mij extreem veel tijd. Ik stop enkel de kruiwagen vol, leg het rek op de rand van de kruiwagen, volstoppen en weer dicht. :) echt zo fijn niet meer worstelen met hooinetten vullen en te maken in elke maat :D ze zijn niet heeeeeel goedkoop, dat dan weer niet. Ze gaan hier nu 3/4 jaar mee en is eigenlijk geen slijtage aan te zien.
Ook rubbertegels een investering maar heeft mij ook veel opgeleverd.
Verder kosten ze altijd meer als dat je bedacht heb :+

Edit: en hout slingers zelf maken! Ze knabbelen daar aan en niet aan mijn andere hout!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 14:50

Zie toch wat handige tips voorbij komen nog. Ik ben van plan een hooibak op timer te maken om het onszelf makkelijker te maken en zodat ik minder hooi kan voeren. Nu 1x per dag een hele bult zodat ze genoeg hebben tot de volgende dag, maar daardoor verspillen ze wel veel.

Verder besparen we niks op de gezondheid van onze paarden hoor. Krijgen prima hooi, een dierenarts als nodig is en aanvullende behandelingen. Spullen zijn we al heel zuinig mee. Alleen op bekappen wil ik nog gaan besparen door het zelf te doen. Heb eens uitgerekend wat het per jaar gaat kosten met de prijsverhoging van onze smid. Daar kan ik een hele uitgebreide cursus van doen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:26

Ik denk dat ik best veel geld heb bespaard met mijn paard door:
- Extra te voeren, want anders was de kans op koliek groter geweest, maagzweren etc. (Ze stonden veel buiten, maar in de winter op een paddock zonder hooi)
- Zelf altijd water te controleren (is het bevroren etc, daarmee denk ik ook wel een dierenartsbezoekje bespaard ;))
- Dingen van "vorig jaar" te kopen, dan maar niet het kleurtje dekje/deken van deze periode, maar boeiend, het doet zijn werk;
- Zelf diverse dingen te kunnen en te hebben, zodat ondersteunen makkelijker is, want voorkomen is altijd beter dan genezen.

AlinneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:48

Niet, geld besparen en paarden kunnen niet in 1 zin. Tenzij de zin is ´ik ka geen geld besparen want ik bezit paarden´ _O-