1. Hou een Excel bij rondom de maandelijkse uitgaven rondom de paarden. Hier houd ik alles in bij van voerkosten tot materialen en dierenarts. Geeft inzicht in waar het geld heen gaat.
2. Hou aanbiedingen in de gaten voor inkoop van vanalles wat je nodig hebt
3. Als je bij de grens woont kan het voordeliger zijn om bijvoorbeeld voer over de grens te halen, België is in ons geval goedkoper.
4. Als je de ruimte hebt, hooi inkopen als jaarvoorraad.
5. Kritisch zijn op hooikwaliteit en voedingswaarde die past bij je paard. Onze KWPN'ers hebben rijker hooi nodig. Als ik arme balen ga voeren dan gaan er meer kilo's doorheen, terwijl een arme baal hooi evenveel kost als een rijkere baal.
6. Leer zelf bekappen, sinds ik dat zelf doe spaar ik iedere 8 weken bekapkosten van 2 paarden uit. Ik laat mijn werk 2x per jaar door een goede smid controleren.
7. Kijk of je een akkoordje kan maken met een lokale boer voor het ophalen van de mest in plaats van laten ophalen door een bedrijf (onze buurman haalt het gratis om op zijn kwekerij te gebruiken). Als je de mogelijkheid hebt kan je ook je eigen mest verwerken.
8. Niet te modegevoelig zijn en dure spullen kopen voor de heb, maar alleen als iets aan vervanging toe is
9. Automatische drinkbakken, wij hebben vlotterbakken en dat werkt perfect. De bak vult alleen zichzelf bij wanneer er uit gedronken wordt.
De belangrijkste tip van allen:
Kijk of een 24-7 buiten huisvesting haalbaar is en of je onbeperkt hooi kan voeren. Bij ons spaart dit veel tijd en geld aan buiten en binnen zetten, slepen met kleine porties hooi, bodembedekking in de stallen (paarden slapen buiten in het zand) en dus ook het kwijtraken van de mest (pure mest is geliefder dan stalmest is mijn ervaring). De paarden mankeren hier nooit gekke dingen (klopt af) ik ben er van overtuigd dat passend management voor je paard dierenartsbezoeken voorkomt (en dus ellende en kosten bespaart).
Ook op het gebied van paardenwelzijn zou ik dat nooit anders meer willen, maar dat is een andere discussie
)