Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Of het op het einde van het verhaal ook daadwerkelijk goedkoper is? Dat vraag ik me een beetje af. Want een echt goede plek op een kleine oppervlakte maken is óók zelden goedkoop.
Doordat wij veel oppervlakte hebben, hoeven wij veel minder aan bodem onderhoud te besteden en hebben lagere ruwvoer (en strooisel) kosten.

Voor zulke paarden is dit vaak sowieso al een flinke vooruitgang.Citaat:Maar ik snap als je enige pension optie is, stal met 1 uur paddock van 10x10, dat je er anders tegenaan kijkt.

Kabayo schreef:Matheno schreef:
Zonder gras? Ik denk dat het dan al snel groter oogt als je er 1 paddock met schuilstal(len) van maakt ipv dat je nog vaste stallen, mestplaat, paddock, rijbaan en weiland wil hebben
MJawesome schreef:Bij deze een van de eerste mensen in dit topic die twee paarden op een ‘postzegel’ heeft staan van +- 2.000-2.300 m2 (inclusief alle borders en beplanting). Wij hebben ook buren aan beide kanten. Weliswaar ook met paarden, maar toch.
Tot nu toe ben ik, ondanks dat ik eigenlijk groter had gewild, toch heel blij met ons plekje. We zitten vlakbij het bos, hebben alle extra’s die in een browsing paddock ‘horen’, en mijn paard lijkt een stuk kalmer, vrolijker, en nieuwsgieriger dan ze was op de eerdere pensionstallen waar we stonden met grote lappen weiland.
Eén heel belangrijke kanttekening bij dit alles (uitgaande van dat je een browsing paddock aan zou willen leggen), is dat het echt intens veel werk vraagt. Een stuk meer dan je aanvankelijk zou denken met zo’n klein stuk. Dit heb ik al van aardig wat andere mensen met browsing paddocks gehoord en zelf nu ook ondervonden. Verkijk je daar vooral niet op.
Wij zijn op dit moment nog niet helemaal klaar met de aanleg, omdat er nog meer borders komen en we nog zo’n 80 meter aan meidoorn uit moeten planten. We hebben ook ongeveer 900 m2 paddockplaten gelegd en daar zand overheen laten uitrijden. De rest van de paddock moet ook nog, maar de kosten daarvoor zijn zo hoog en het werk is zo zwaar dat we dat voor nu nog even laten.
Zie hieronder een paar snapshots van onze inrichting voor eventuele inspiratie:).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

_San87_ schreef:MJawesome schreef:Bij deze een van de eerste mensen in dit topic die twee paarden op een ‘postzegel’ heeft staan van +- 2.000-2.300 m2 (inclusief alle borders en beplanting). Wij hebben ook buren aan beide kanten. Weliswaar ook met paarden, maar toch.
Tot nu toe ben ik, ondanks dat ik eigenlijk groter had gewild, toch heel blij met ons plekje. We zitten vlakbij het bos, hebben alle extra’s die in een browsing paddock ‘horen’, en mijn paard lijkt een stuk kalmer, vrolijker, en nieuwsgieriger dan ze was op de eerdere pensionstallen waar we stonden met grote lappen weiland.
Eén heel belangrijke kanttekening bij dit alles (uitgaande van dat je een browsing paddock aan zou willen leggen), is dat het echt intens veel werk vraagt. Een stuk meer dan je aanvankelijk zou denken met zo’n klein stuk. Dit heb ik al van aardig wat andere mensen met browsing paddocks gehoord en zelf nu ook ondervonden. Verkijk je daar vooral niet op.
Wij zijn op dit moment nog niet helemaal klaar met de aanleg, omdat er nog meer borders komen en we nog zo’n 80 meter aan meidoorn uit moeten planten. We hebben ook ongeveer 900 m2 paddockplaten gelegd en daar zand overheen laten uitrijden. De rest van de paddock moet ook nog, maar de kosten daarvoor zijn zo hoog en het werk is zo zwaar dat we dat voor nu nog even laten.
Zie hieronder een paar snapshots van onze inrichting voor eventuele inspiratie:).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat mooi aangelegd! Als ik zo naar de overzichtfoto kijk kunnen ze ook lekker een sprintje trekken, lekker scharrelen, twee stukken weide om te grazen.
Het is klein, maar de afwisseling die je erin gebracht hebt maakt het denk ik voor paarden echt een heel fijn verblijf.
gaat ook nog wel even duren.
en daaromheen eetbare planten.