Paarden houden op +/- 2500m2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:40

Ik had vroeger 1 paard en 1 mini shet op die afmeting. Ik had 1 zeer ruime zand paddock. Een heel kleine weide en een stal gebouw met 3 boxen. Mest ging in een container die wekelijks geleegd werd. Hooi lag op de zolder van het stal gebouwtje. Voer en spullen zoals mn tuig enz in 1 lege box.
Ik reed toen recreatief buitenritten en af en toe wat bak werk tegen een kleine vergoeding bij de buren verderop.
Paarden stonden elke dag lekker buiten. Zomers dagelijks paar uur op het weitje. Waren 2 rustige merries

Dressage1990

Re: Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:58

De winter periode is tegenwoordig vaak langer ( langer nat voorjaar en najaar ). Als je er een leuke paddock van maakt en eventueel voor de zomer een weide kunt huren dan staan ze er beter bij dan het gemiddelde paard .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:18

hier 1 grote D pony en 2 shetjes op iets meer grond, het stuk is 100 x 30 a 35mtr. De schuilstal incl hooiopslag staat in een hoek met roosters rondom. We hebben er een PP van gemaakt met rondom een track, en 1 middenpad halverwege die splitst in 2 met aan de ene kant een zandpaddock en van dat zand een heuvel met pad naar de omloop een stuk verder. Zo zijn er 3 weitjes om beperkt te grazen. Helemaal achteraan, zo ver mogelijk weg is de mesthoop. Het zijn 3 hopen die een jaar of langer composteren, er blijft 1/3 van over, en dan gaat de compost verdeeld over een van de weitjes in het vroege voorjaar.
Aan de ene lange zijde is een meidoornhaag, en aan de andere lange zijde staat nog een strook met fruitbomen. Daar mogen ze grazen als het fruit er (nog) niet aan hangt.
Het is een vrij droog perceel met gewone walnotenbomen her en der voor schaduw. Dat blad vinden ze lekker, en de walnoten verkopen we want het is te veel.
Omdat het rondom de stal wel zwaarder belast wordt zijn roosters onontbeerlijk gebleken, want zodra het regent werd het een blubberzooi en dat is nu over. Af en toe is geel zand ophogen wel nodig maar dat is altijd zo bij paarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:26

Het kán
Of het ook handig/leuk/passend is, hangt van de situatie af.

Vooropgesteld: ik zou het niks vinden voor mijn (energieke) paarden die het heel goed doen op gras.

Maar als:
- je wat rustigere types hebt en kleinere/sobere pony's hebt
- de ondergrond 'makkelijk' is (dus zandgrond met niet de dikke teeltlaag)/ je flink de buidel wil trekken om minder makkelijke ondergronden geschikt te maken
-de eventuele gebouwen gunstig liggen op het erf
- je je perceel heel slim kunt indelen om maximaal meters te maken.

Dan zijn er best formules te bedenken die (ook op de lange termijn) slagen.

Of het op het einde van het verhaal ook daadwerkelijk goedkoper is? Dat vraag ik me een beetje af. Want een echt goede plek op een kleine oppervlakte maken is óók zelden goedkoop.
Doordat wij veel oppervlakte hebben, hoeven wij veel minder aan bodem onderhoud te besteden en hebben lagere ruwvoer (en strooisel) kosten.

Wij zijn hiervoor overigens ook 10km 'de goedkopere kant' op verhuisd. Weer 20km verderop is het nog goedkoper.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:32

Citaat:
Of het op het einde van het verhaal ook daadwerkelijk goedkoper is? Dat vraag ik me een beetje af. Want een echt goede plek op een kleine oppervlakte maken is óók zelden goedkoop.
Doordat wij veel oppervlakte hebben, hoeven wij veel minder aan bodem onderhoud te besteden en hebben lagere ruwvoer (en strooisel) kosten.

dit is zeker zo!
Ik heb hier alleen kapot gelopen stukken gehad in die verschrikkelijke winter een paar jaar terug.
Anders in 20 jaar nog nooit.
En ook wat toen kapot was was niet ernstig kapot, ik dacht dat ik het bij zou moeten zaaien, maar zelfs dat was niet zo.
Kon het na die erge regen wel tot rust laten komen.

daarnaast waren er ook nog steeds plekken droog, dus hoefde geen natten voeten te hebben als ze niet wilde.
Maar dus ook geen investering onze kant uit.

Maar zeker weten als ze kleiner hadden gestaan was het totaal kapot geweest.
En niet alleen dat jaar.

En heb je nog wat meer betalen de loonwerkers om bij jou mest uit te rijden, of als je de beurs gesloten wilt houden jou weide uit te maaien, te draaien enz zodat je heel goedkoop je eigen hooi hebt.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-12-25 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:33

kijk eens op instagram bij brinkerhoeve_emst volgensmij zitten zij ook op een stuk van minder dan 3000m2

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:06

Leuk om dit topic te lezen!
Ik heb nu de luxe van 1.2 hectare. Helaas relatiebreuk, boerderij moeten verkopen en op zoek naar iets anders.

Als het goed is hebben we nu (onder voorbehoud van financiering) een huis met 3400m2. Daarvan is natuurlijk niet alles voor de paarden.
Er ligt een 20 x 40 bak van gekeerd zand die redelijk droog is, ook in extreem nat weer. Daarnaast ligt lager een sloot. Mocht het toch te nat zijn, gaan we drainage aanleggen.

Naast de woning ligt een pensionstal en ik hoop heel hard dat ik hun bak mag gebruiken, zodat de bak paddock wordt. Naast de bak ligt een kleine paddock, die ik wil verharden en daar dan hooi wil voeren.
Dan blijven er twee snackweides over, die ik ze in de avonden wil geven om ook af en toe gras te eten.
Er zijn twee ruime stallen die ik tzt wil voorzien van een uitloopje.
Het gaat om 2 KWPN'ers en een pony.

Gaan ze hun hectare missen? Vast wel! Maar het was dit of op een pensionstal. En dan kan ik hier in de buurt geen pensionstal vinden die zo aan de basiseisen voldoet als dit.
Bovendien weet ik nu zeker dat ze altijd hooi hebben, dekens worden gewisseld indien nodig etc.

Het ligt erg landelijk, dus ik heb ergens nog de hoop dat ik een stuk weiland bij kan huren. Maar zo niet, zullen ze het hier vast prima hebben :)

Als je "bokt" gelooft, kan het niet. Maar in mijn dorpse omgeving gebeurt het echt veel. En ik kan daarvan eigenlijk geen plek bedenken waar de paarden het slecht hebben.

Zal het meer onderhoud zijn? Vast! Maar die hectare van mij is ook absoluut niet onderhoudsvrij, integendeel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:53

Mensen hebben vaak zo veel commentaar maar hun eigen paard staat 12 uur per dag op stal bij een pensionstalling en de overige uren in een paddock formaat postzegel die gaan dan misschien wel in de zomer de wei op maar ik denk dat je paard veel blijer maakt met dagelijks een ruime paddock die jij ze kan bieden. En mocht het geld er ooit zijn kan je altijd nog kijken of ze zomers ergens op de wei kunnen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:58

Dat vind ik dan weer een dooddoener... dat kun je helemaal niet concluderen.

Maar ik denk dat de visie van DuoPenotti goed klopt.
Citaat:
Maar ik snap als je enige pension optie is, stal met 1 uur paddock van 10x10, dat je er anders tegenaan kijkt.
Voor zulke paarden is dit vaak sowieso al een flinke vooruitgang.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:43

Ik heb 2 tinkers op een perceel van 2950 mtr.
Daar staat ook mijn huis op en een schuur.

Dan komen 2 stallen en overdekte poetsplaats en de hooi netten hangen daar ook.
Dan komt de paddock,en dan mijn weitje,en dan mijn rijbaantje.

Overdekte hooi plek en stallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paddock
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Rijbaantje
Afbeelding

Weitje
Afbeelding

Ons perceel is lang maar wel smal.
Het kan best.
Maar diep in mijn hart mis een een rijbaan met normale afmetingen wel.
Mijn baan is 14mtr smal en 50 mtr lang.
En gras heb ik ook nooit genoeg,daarom wilgen geplant waar ook aan gevroten word.
En moet ik het hele jaar door hooi op voorraad hebben want het gras is te weinig.
Meer een bezigheidstherapie.

Ze komen niets te kort,kunnen lekker droog staan hooi netjes altijd gevuld.
Hele dag buiten ,warme schone bedjes.
En ze kunnen ook zeker een potje keten.
En het is mooi te behappen zo.
Laatst bijgewerkt door roosa op 04-12-25 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:56

Ik heb ze ook op 2500m2 staan.

Afbeelding

Afbeelding

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:56

Dat oogt een stuk groter!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:10

Matheno schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zonder gras? Ik denk dat het dan al snel groter oogt als je er 1 paddock met schuilstal(len) van maakt ipv dat je nog vaste stallen, mestplaat, paddock, rijbaan en weiland wil hebben

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:12

Saga schreef:
Dat oogt een stuk groter!

Het is +- 30m bij 80m. Ik heb geen rijbak en geen weiland. Wel het een en ander om van te knabbelen en in de zomer vul ik weleens een snacknetje met gras en kruiden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:14

Kabayo schreef:
Matheno schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zonder gras? Ik denk dat het dan al snel groter oogt als je er 1 paddock met schuilstal(len) van maakt ipv dat je nog vaste stallen, mestplaat, paddock, rijbaan en weiland wil hebben

Ik heb nog een extra stal "om het hoekje" op beton. De mestbak heb ik naast de paddock. Idd geen rijbak of weiland. Mijn paard is met pensioen en het zijn sobere rassen. Ik had liever alles paddock dan kleine weitjes waar je maar een paar maanden profijt van had ipv het hele jaar.

Komende weken ga ik meer borders aanleggen met eetbaar groen.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:25

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:38

En deze nog van het weitje en bak.
Afbeelding
Afbeelding

Saai nu want het is winter alles grijs en grauw

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:39

MJawesome schreef:
Bij deze een van de eerste mensen in dit topic die twee paarden op een ‘postzegel’ heeft staan van +- 2.000-2.300 m2 (inclusief alle borders en beplanting). Wij hebben ook buren aan beide kanten. Weliswaar ook met paarden, maar toch.

Tot nu toe ben ik, ondanks dat ik eigenlijk groter had gewild, toch heel blij met ons plekje. We zitten vlakbij het bos, hebben alle extra’s die in een browsing paddock ‘horen’, en mijn paard lijkt een stuk kalmer, vrolijker, en nieuwsgieriger dan ze was op de eerdere pensionstallen waar we stonden met grote lappen weiland.

Eén heel belangrijke kanttekening bij dit alles (uitgaande van dat je een browsing paddock aan zou willen leggen), is dat het echt intens veel werk vraagt. Een stuk meer dan je aanvankelijk zou denken met zo’n klein stuk. Dit heb ik al van aardig wat andere mensen met browsing paddocks gehoord en zelf nu ook ondervonden. Verkijk je daar vooral niet op.

Wij zijn op dit moment nog niet helemaal klaar met de aanleg, omdat er nog meer borders komen en we nog zo’n 80 meter aan meidoorn uit moeten planten. We hebben ook ongeveer 900 m2 paddockplaten gelegd en daar zand overheen laten uitrijden. De rest van de paddock moet ook nog, maar de kosten daarvoor zijn zo hoog en het werk is zo zwaar dat we dat voor nu nog even laten.

Zie hieronder een paar snapshots van onze inrichting voor eventuele inspiratie:).

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat mooi aangelegd! Als ik zo naar de overzichtfoto kijk kunnen ze ook lekker een sprintje trekken, lekker scharrelen, twee stukken weide om te grazen.

Het is klein, maar de afwisseling die je erin gebracht hebt maakt het denk ik voor paarden echt een heel fijn verblijf.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:17

Paddock voorkant van het perceel, met het deel roosters, de track gaat naar links, 100 meter en dus voldoende voor een galopje.
Eronder de aanleg van de 2e zandpaddock met Kleinduimje en de Reus halverwege. Vanwege de bomen is deze ertussen geplaatst op de hoogste en droogste plek.
En dan in het najaar het heuveltje met een takkenwal erom, en op de voorgrond de meidoornhaag.
De heuvel wordt veel gebruikt, goed voor de eigenwaarde en hoog uitzicht.
Na 1 storm is het blad weggewaaid heeft de ervaring geleerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:27

Het kan wel maar ik vond het krap. Ik huurde nog een wei op zo'n 300m afstand, dus thuis paddock en stal en dan bracht ik ze dagelijks voor een paar uurtjes naar de wei. Totdat laminitis toesloeg. Toen mochten ze nog wel regelmatig een uurtje met graasmasker thuis op 'het gazon', gewoon bosgrond met gras erop. Had echter wel altijd wat oudere merries, zo vanaf een jaar of 12. Jonge ruinen is weer een ander verhaal, lijkt me.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:33

Hier een Haflinger, 2 jarige grote maat appaloosa en een grote b pony op 2000 m2.
Ruime inloopstal en drie buiten boxen met verharde plaats en een track naar de paddock en nog een verhard plaatsje.
Twee kleine stukjes gras voor de appaloosa.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kom maar op met de dieren politie haha.

De paarden hebben het heerlijk, in volle galop over de track en genoeg droge plekken, onbeperkt hooi.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:40

Zijn toch allemaal heerlijke idyllische plekjes!
Tevreden paardjes.
Ik zie dit toch liever dan een pension stal :o
Maar dat is mijn mening.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:57

Ik heb wel eens vaker gereageerd in soortgelijke topics. Vroegah hadden wij paarden in de bebouwde kom op zo'n 2500 m2 incl huis, tuin en stallen. Dat was wel alleen voor de winterperiode, omdat we verderop ook een zomerweiland hadden met schuilstal (2 hectare).

Het perceel thuis was veel te smal voor een rijbak, wel lang. Onhandig voor je omheining, maar de paarden konden volgens mij 175 m rechtuit rennen in de paddockwei op goede zandgrond (nooit nat). Direct aan het bos en tussen twee rijbakken van de vereniging in (bereikbaar via ruiterpad) was dat geen enkel probleem.

Afbeelding

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/dCl6p6.webp

https://boktimg.nl/img/m/RienXF.webp

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:46

_San87_ schreef:
MJawesome schreef:
Bij deze een van de eerste mensen in dit topic die twee paarden op een ‘postzegel’ heeft staan van +- 2.000-2.300 m2 (inclusief alle borders en beplanting). Wij hebben ook buren aan beide kanten. Weliswaar ook met paarden, maar toch.

Tot nu toe ben ik, ondanks dat ik eigenlijk groter had gewild, toch heel blij met ons plekje. We zitten vlakbij het bos, hebben alle extra’s die in een browsing paddock ‘horen’, en mijn paard lijkt een stuk kalmer, vrolijker, en nieuwsgieriger dan ze was op de eerdere pensionstallen waar we stonden met grote lappen weiland.

Eén heel belangrijke kanttekening bij dit alles (uitgaande van dat je een browsing paddock aan zou willen leggen), is dat het echt intens veel werk vraagt. Een stuk meer dan je aanvankelijk zou denken met zo’n klein stuk. Dit heb ik al van aardig wat andere mensen met browsing paddocks gehoord en zelf nu ook ondervonden. Verkijk je daar vooral niet op.

Wij zijn op dit moment nog niet helemaal klaar met de aanleg, omdat er nog meer borders komen en we nog zo’n 80 meter aan meidoorn uit moeten planten. We hebben ook ongeveer 900 m2 paddockplaten gelegd en daar zand overheen laten uitrijden. De rest van de paddock moet ook nog, maar de kosten daarvoor zijn zo hoog en het werk is zo zwaar dat we dat voor nu nog even laten.

Zie hieronder een paar snapshots van onze inrichting voor eventuele inspiratie:).

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat mooi aangelegd! Als ik zo naar de overzichtfoto kijk kunnen ze ook lekker een sprintje trekken, lekker scharrelen, twee stukken weide om te grazen.

Het is klein, maar de afwisseling die je erin gebracht hebt maakt het denk ik voor paarden echt een heel fijn verblijf.

Bedankt! Dat was ook wel echt de eis met dit kleine stukje. Bij ons is het ingetekend door Laura Knoops van paard en landschap, en precies ook met inderdaad die eisen. Ze stormen vaak over de lange zijde en hebben genoeg ruimte om hun benen goed te strekken. Ook is er ruimte om van struiken te snoepen en op twee heuvels te staan, wat ze graag doen. Zelfs de weitjes houden het veel beter vol dan ik had gedacht als ik sommige mensen hoorde.

Ik was altijd het typische paarden houden gewend, met grote weides en verder niets bijzonders, dus ik was eerst ontzettend bang dat dit niet genoeg zou zijn en dat ik een super stomme keuze had gemaakt, maar compleet eerlijk lijken ze echt heel blij. Misschien ook wel omdat ik veel meer naar verrijking ben gaan kijken en ze dus niet alleen maar gras om zich heen hebben? Maar dat is een invulling haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:51

Postzegelbewoner meldt zich.
1790m²incl mjin huis.

Heb 2 fjorden. Toen ik het kocht fjord en knabstrupper, fjord ondanks graasmasker elke zomer moddervet en wegens arthrose nu ook nog eens met pensioen, dus gras, klein stukje, maar meer zeker niet.

Knabstrupper is helaas begin dit jaar overleden ( stonden nog niet aan hius, moest nog veel gebeuren) en er moest dus niuew paard komen want 1 alleen kan natuurljik niet, dus kwam er begin febr. Een 1 1/2 jaar oude fjord.

Eind april dit jaar was het nog niet af,nu nogneit,naar zjin ze naar de ahctertuin verhuist.
Heps haar eerste graasmaskerloze zomer sinds ze jong was.

Isnog steeds niet af overigens :') gaat ook nog wel even duren.

Komt nog de op de plek vd instortende tuinhuisjes ( denk ik),schuilstal en hooiopslag.

Ze kunnen ahcter dus in een paddock met prieeltje :+ en daaromheen eetbare planten.
Er ligt va 20m² hitactief paddockplaat en 25m² rubber matten ( die moeten uiteindeljik schuilstal in)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kunnen via poort naar zjikant vh huis, dat WAS stukje gras en is bestraat,ligt hoger dan de ahctertuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er ligt nog berg hout dat nog houtblokken voor kachel moet worden daarna kan omheining verder zodat ook dat voor de paarden is.

Afbeelding
Dat blauwe lint is al tjid weg was nooddraadje.

Gras in tuin wordt paarden mengeling en mogen ze komen kortwieken.
Voortuin moet nog wat mee maar geld en energie op. Komt nog wel ooit, zal wel voor de paarden worden denk dat dat gras gaat worden. Dus gazon annex snackweitje.
Rest beplanting volgt ook ooit nog.