Luizen gaan niet weg!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:47

ellepel schreef:
Ja hoor,byemite werkt hartstikke goed :j
Hier ook een Tinker met enorme vacht, twee keer gespoten met dectomax maar toen zaten er nog steeds luizen.
Gewassen met byemite, en je moet er echt goed voor zorgen dat ze goed overal nat zijn met dat spul en dan na tien dagen weer en die van mij was er toen van af.
Sommige tinkers blijven er gevoelig voor als er toch wat luizen blijven zitten.
daarom is het verstandig om ze regelmatig na te kijken, zie je wat dan meteen behandelen :j

Dierenfan: dat spul wel echt schadelijk voor de longen bij inademen, zou echt bedenken of het echt nodig is om dat te gebruiken?

Hutcherson, in jouw geval kun je ook kijken naar anti parasiet van Beaphar.
Dit spul: https://www.medpets.nl/beaphar-anti-ong ... 1842178205 ( kun je ook bij de dieren winkel halen)

Voor in sokken of voorpluk is dit heel handig. Je kunt het op een vochtig sponsje spuiten en zo even de plekken inmasseren,

Ja gezien hoe de benen er nu uit zien is het absoluut nodig ook dat te behandelen. Het is een inloop containerstal dus altijd open. Kan het ook strooien terwijl ze net vers hooi en voordroog krijgen dan blijven ze zeker uur buiten. Zet ze ook regelmatig dagje op ons hooiland dan kan het sowieso dag liggen voordat er paarden in komen. Kan het ook enkel onder het verse stro strooien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:15

Mijn jaarling had als 7 maand oud veulen luis. Je zag ze zo op de vacht kruipen.
Ik moest hem afsponsen met sanacuran (paar ml in emmer lauw water) en goed door de vacht masseren. Wel handschoenen aandoen!!
Ik heb dat na 14 dagen herhaald gehad ookal was er toen niks meer te zien in de vacht.

Ik had toen ook de stal behandeld met diatomeeënaarde

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:24

Art_Ificious schreef:

Hoe?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:44

dierenfan schreef:
Art_Ificious schreef:

Hoe?

Voorzichtig poeder rondgestrooid, met een schuurborstel goed de grond en muren geschuurd en in de spleten zo goed mogelijk gegaan.
Ik had ook overschot van watermengsel met sanacuran over de grond van de stal uitgegoten en uitgesmeerd, de grond was dus nog nat toen ik de diaromeeënaarde eroverheen deed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:11

Art_Ificious schreef:
dierenfan schreef:

Hoe?

Voorzichtig poeder rondgestrooid, met een schuurborstel goed de grond en muren geschuurd en in de spleten zo goed mogelijk gegaan.
Ik had ook overschot van watermengsel met sanacuran over de grond van de stal uitgegoten en uitgesmeerd, de grond was dus nog nat toen ik de diaromeeënaarde eroverheen deed.

Bedankt!!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:05

_Nelleke_ schreef:
Mijn ervaring met Shetlanders met mammoetvachten is dat byemite echt werkt als een trein. Luizen vallen er dood vanaf als je er naar kijkt.

Ik hoor men altijd zeggen: wassen met byemite maar byemite is geen shampoo. Het is een oplossing die je door een emmer water mengt waarmee je je paard moet afsponsen.

En dat afsponsen is dan genoeg?
Mijn shetten hebben ook van die mega vachten namelijk.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:08

.[/quote]

Jahoor, even handschoenen aan en gaan :D

Heb te tip al vaker op bokt gezet. Het is inderdaad de vliegenspray van de zomer.[/quote]
Dank je wel

Sky_miss123

Re: Luizen gaan niet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:47

Bedankt voor alle tips!!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:10

RanjaRietje schreef:
Ik kreeg bij de DA een druppel die over de rug, bij de schoft gedruppeld werd. wel oppassen dat paard of ander paard er niet aan zitten. Weet niet meer hoe het heet

Hier ook gehad voor mijten. Is eigenlijk voor schapen en koeien. Maar erg goed spul! Gewoon 1x om de week 3x over de rug spuiten. +- 10ml

Dispar_Vulgo

Re: Luizen gaan niet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:17

Hier werkte byemite ook goed tegen luizen/mijten.

Vergeet vooral ook niet al je spullen (dekens, dekjes, borstels etc) te wassen op 60 graden, te weken in byemite of 24 uur in de vriezer/vorst te leggen.

En nu x dagen herhalen. En dan moet je dus ook de spullen die je tussentijds gebruikt hebt, weer wassen.

Ik heb de stal toen niet behandeld, maar het was toen in de winter met vorst, dus zouden ze theoretisch al dood moeten gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 05:17

Sentir schreef:
RanjaRietje schreef:
Ik kreeg bij de DA een druppel die over de rug, bij de schoft gedruppeld werd. wel oppassen dat paard of ander paard er niet aan zitten. Weet niet meer hoe het heet

Hier ook gehad voor mijten. Is eigenlijk voor schapen en koeien. Maar erg goed spul! Gewoon 1x om de week 3x over de rug spuiten. +- 10ml

Cydectin pour on? Dan gebruiken jullie dat wel verkeerd als het dat is. Ben benieuwd naar de naam