Ervaringen gevraagd met stalling voor kennis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:34

En elke maand een andere bijrijder als je pech hebt. Als je aan je privacy gehecht bent, niet doen.

Ik heb ooit zo bij iemand aan huis gestaan en dat werkte prima. Vooral omdat zij huis en stal strikt gescheiden hield. En dat vond ik ook prima. We waren geen vriendinnen en ik had bij haar in huis niets te zoeken. Voor het paardengedeelte moest je wel het erf over, maar niet bij hun huis of in hun tuin zijn. Alles ging in goed overleg maar met gepaste afstand.

Ik weet niet of het zo goed had gewerkt als wij wel vriendinnen waren geweest, want dan spelen er (andere) emoties mee. Nu hadden wij een zakelijke overeenkomst.

liberia

Re: Ervaringen gevraagd met stalling voor kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:43

Denk goed na voordat je hier aan begint. Ten eerste ga je er niets aan verdienen. Verder lever je privacy in. En het is je vriendin, maar omdat ze betaalt is ze gewoon een klant. Ook al ben je al vijftien jaar vriendinnen, een klein misverstand tussen stalbaas en klant kan je deze vriendschap kosten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:41

CD6400 schreef:
Nee zo kort door de bocht zal het niet gaan, als er iets met het paard is, is nood breekt wet. En alles natuurlijk in overleg. Alleen het dubio (voor mij) is dat ik niet sta te springen als iemand 7 dgn in de week langs komt op tijden die ze zelf mogen bepalen. Daar zou ik dus afspraken over willen maken.

Dan niet doen. Ik kan je nu al verzekeren dat daar gezeur over komt. Jouw stal jouw regels maar zou jij akkoord gaan met ‘vaste dagen en uren’ om je eigen paard te zien als je betaald voor stalling?
Ik nl niet. En ik denk velen met mij niet.

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 23:42

Ja volledig mee eens. Ik stel inderdaad dan beperkingen in terwijl ze er wel voor moet betalen. Ik kan natuurlijk altijd de vraag stellen. Maar ik denk dat ik kan concluderen dat ik te gesteld ben op mijn privacy en ik dit beter niet kan gaan doen. En daar kan ik dan maar beter vooraf achter komen dan dat ik straks spijt heb..

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 00:07

CD6400 schreef:
Ja volledig mee eens. Ik stel inderdaad dan beperkingen in terwijl ze er wel voor moet betalen. Ik kan natuurlijk altijd de vraag stellen. Maar ik denk dat ik kan concluderen dat ik te gesteld ben op mijn privacy en ik dit beter niet kan gaan doen. En daar kan ik dan maar beter vooraf achter komen dan dat ik straks spijt heb..

En als je het wel doet en je hebt spijt en je vraagt andere stalling te zoeken voor haar paard.
Ben jij de boosdoener en is je vriendschap van 15 jaar gelijk kapot.
Niet doen, zat stallen mogelijk in de omgeving van zelfde prijs en dat behoud de vriendschap.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:35

Ik neem ook vaak gezellig iemand mee naar stal. Juist omdat het een kleine stal is.
Als he privacy je heel lief is dan is een pensionklant inderdaad niet wat je wil.
Goed van je om deze vraag je te stellen en er achter te komen dat dit je struikel blok is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:20

Met vrienden moet je wandelen, niet handelen. Dat is het eerste dat ik dacht toen ik je op las. Kijk hier heel erg mee uit. Zet alles op papier, spreek alles door. Iedereen heeft andere verwachtingen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:45

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken voor geen enkele prijs, vaste tijden en dagen afspreken blijft denk ik altijd een dingetje. Kijk maar is naar je zelf er is toch zo veel keer in de week dat je planning toch net ff anders is om wat voor reden dan ook.
Als klant zou ik ook echt niet vast willen zitten aan tijden lijkt me super irritant als je alles om je paard heen moet plannen. Het is dan net weer of je naar je vaste manage lessen moet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:49

Ik heb ook paarden aan huis en ik heb een tijdje een "pensionklant" gehad (ze stond tegen onkostenvergoeding op doe-het-samenbasis). Het had zeker ook voordelen en kon gezellig zijn. Maar er ontstond ook makkelijk wrijving en dan is het altijd in jouw bubbel. En uiteindelijk vond ik het ook heel belastend dat er ieder moment iemand kon komen (tuin en paarden zijn hier niet echt gescheiden). In de winter was het prima, dan zitten we veel binnen. Maar in de zomer stond ik bij ieder geluidje op scherp "er komt iemand". Dat lag niet aan mijn stalgenoot, die kwam gewoon naar haar paard. Maar ik heb zelf dat stukje privacy echt onderschat. Het hangt misschien ook van de rest van je leven af, ik heb werk "met mensen", een jong gezin en sta al de hele dag aan. Als je het verder vrij rustig hebt dan kan die aanloop misschien ook juist gezellig zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:29

Het is niet gemakkelijk om zoiets met vrienden te doen. De kans is reëel dat de vriendschap eronder gaat lijden.
Ik begrijp heel goed dat je je privacy wil bewaken, maar tegelijkertijd vanuit het standpunt van de ander zou ik het ook niet prettig vinden om maar op bepaalde dagen naar mijn paard toe te mogen komen. Ik heb op een pensionstal gestaan waar er de gewone openingstijden waren, maar het toch echt niet geapprecieerd werd als je op bepaalde momenten kwam (doorgaans 's ochtends, voor de middag). Je werd dan echt zowat buiten gekeken met een zeer nors gezicht. En ook kregen we soms een bericht van de pensionhouder dat we maar beter allemaal thuis konden blijven ipv naar ons paard te komen (weekend), met dan één of ander smoesje waar niks van aan bleek. Prettig is dat niet. Niet als klant, maar ook niet voor de pensionhouder. En voor alle duidelijkheid: dat was een professionele / commerciële stal, niet bij een vriend / kennis dus.

Wat voor positiefs zou het voor jou opleveren als je vriendin bij jou komt staan? Als ik jouw berichten zo lees, is het voordeel voor jou zeer beperkt (jij doet het werk zoals mesten etc, je verdient er weinig of niets op, jij geeft jouw privacy op,..). Als je dit al zou doen, moet er imo voor jou toch ook enig voordeel aan zitten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:39

Ik kan zeggen begin er niet aan want je krijgt irritatie en gezeik maar je kan het uiteraard proberen enkel moet je wel sterk in je schoenen staan dat als er dan gezeik komt je diegeen kan verzoeken te vetrekken.
Ik zou het ook zeker niet voor 350 doen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:41

En vergeet niet, je kan er niet zomaar mee stoppen, immers er moet maar een geschikte plek elders beschikbaar zijn. Dat duurt soms maanden!

Wat zou het jou opleveren, naast mogelijk geld? Daar lees ik namelijk niks over.

Als je vriendin bijv de helft vd mest- en voerbeurten zou overnemen en daarmee jouw last verlicht, dan wordt het misschien al een stukje interessanter?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:09

pateeke schreef:
Het is niet gemakkelijk om zoiets met vrienden te doen. De kans is reëel dat de vriendschap eronder gaat lijden.
Ik begrijp heel goed dat je je privacy wil bewaken, maar tegelijkertijd vanuit het standpunt van de ander zou ik het ook niet prettig vinden om maar op bepaalde dagen naar mijn paard toe te mogen komen. Ik heb op een pensionstal gestaan waar er de gewone openingstijden waren, maar het toch echt niet geapprecieerd werd als je op bepaalde momenten kwam (doorgaans 's ochtends, voor de middag). Je werd dan echt zowat buiten gekeken met een zeer nors gezicht. En ook kregen we soms een bericht van de pensionhouder dat we maar beter allemaal thuis konden blijven ipv naar ons paard te komen (weekend), met dan één of ander smoesje waar niks van aan bleek. Prettig is dat niet. Niet als klant, maar ook niet voor de pensionhouder. En voor alle duidelijkheid: dat was een professionele / commerciële stal, niet bij een vriend / kennis dus.

Wat voor positiefs zou het voor jou opleveren als je vriendin bij jou komt staan? Als ik jouw berichten zo lees, is het voordeel voor jou zeer beperkt (jij doet het werk zoals mesten etc, je verdient er weinig of niets op, jij geeft jouw privacy op,..). Als je dit al zou doen, moet er imo voor jou toch ook enig voordeel aan zitten.

Op een dergelijke (commerciele) stal heb ik ook ooit gestaan, die met heel beperkte openingstijden werkte. Het was tevens een manege en eigenlijk voornamelijk op de tijden dat er ook manegelessen waren kon je er goed terecht. Daarom zijn er daar veel mensen vertrokken. Ik heb er toch zeer lang gestaan omdat de volpensionverzorging van de paarden heel goed was. Ze deden echt alles, logisch ook wat wel moest als je maar beperkt open bent. Ik vond dat eigenlijk prima want zo kon ik zelf onbezorgd op vakantie etc.. Die stal is zelf gestopt anders had ik er nu nog gestaan. Want wat ik daarna op andere stallen meemaakte is dat het zog. volpension erop neerkomt dat je er zelf toch vrijwel dagelijks naartoemoet om vanalles te doen, bij te voeren enzo en dat die nog veel duurder zijn ook.Wel bijna altijd open wat wel moet als je je paard gedeeltelijk zelf moet verzorgen. Het is ieders keuze natuurlijk.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:25

anjali schreef:
pateeke schreef:

Op een dergelijke (commerciele) stal heb ik ook ooit gestaan, die met heel beperkte openingstijden werkte. Het was tevens een manege en eigenlijk voornamelijk op de tijden dat er ook manegelessen waren kon je er goed terecht. Daarom zijn er daar veel mensen vertrokken. Ik heb er toch zeer lang gestaan omdat de volpensionverzorging van de paarden heel goed was. Ze deden echt alles, logisch ook wat wel moest als je maar beperkt open bent. Ik vond dat eigenlijk prima want zo kon ik zelf onbezorgd op vakantie etc.. Die stal is zelf gestopt anders had ik er nu nog gestaan. Want wat ik daarna op andere stallen meemaakte is dat het zog. volpension erop neerkomt dat je er zelf toch vrijwel dagelijks naartoemoet om vanalles te doen, bij te voeren enzo en dat die nog veel duurder zijn ook.Wel bijna altijd open wat wel moet als je je paard gedeeltelijk zelf moet verzorgen. Het is ieders keuze natuurlijk.

Bij ons waren de officiële openingsuren zeker oké, maar als je binnen die uren ging op een moment dat pensionhouder geen zin had in klanten op zijn erf, dan wist je dat wel…
Ik heb er ook lang gestaan, tot de prijs behoorlijk fors omhoog ging en de zorg veel slechter werd. En ondanks dat zij minder gingen doen, mocht je ook amper zelf dingen doen voor je paard om die tekorten op te vangen.

Maar goed het is ook gewoon lastig omdat iedereen wat anders wil. Als je dat dan met vrienden gaat doen, is de kans dat het tussen jullie in komt te staan, want iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze, wensen,…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:43

Ik denk ook dat het mogelijk zou zijn dat dit een vriendschap zou kunnen verzuren. Zelfs met eigen familie zou dat kunnen (met ouders misschien minder maar met zussen zeker wel! (eigen ervaring).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:58

Pensionstal moet je alleen aanbieden als je er de persoon voor bent. Geen schande om toe te geven dat je andere prioriteiten hebt.
Ik zie mezelf als een goede en coulante pensionklant :+ maar ik zou ook niet akkoord gaan met vaste dagen en tijdstippen. Dat is iets wat ik verwacht als bijrijder, niet als paardeneigenaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:19

Ik zou ook niet op een stal willen staan waar ik niet elke dag welkom ben. Openingstijden vind ik logisch en natuurlijk geen probleem. Maar ik heb het idee dat je nu echt korte tijdblokken voor ogen hebt?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:50

Als klant wil ik geen beperking in wanneer ik langs mag komen. Zeker met alleen een buitenbak rijd ik graag tussen de buien door. Erg k*t als ik dan alleen tussen 10 en 12 mag komen en het nu net de hele ochtend regent. :+

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Je verdient er eigenlijk niks aan en hebt er wel veel werk van. Als zij nu ook een aantal keren (bijv 2x) p.w. voor alle paarden gaat uitmesten bijvoorbeeld, dán heb je er iets aan.

Maar als jouw terrein zo is ingericht dat je je privacy dan kwijt bent en je hecht daar veel waarde aan, zou ik het sowieso niet doen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:41

CD6400 schreef:
Nee zo kort door de bocht zal het niet gaan, als er iets met het paard is, is nood breekt wet. En alles natuurlijk in overleg. Alleen het dubio (voor mij) is dat ik niet sta te springen als iemand 7 dgn in de week langs komt op tijden die ze zelf mogen bepalen. Daar zou ik dus afspraken over willen maken.

En dat zou voor mij als klant echt een dealbreaker zijn zeker voor dat geld. Ik betaal in zuid-Limburg 395,- voor een stal met 1 binnenbak, 2 buitenbakken, weide gang of paddock, stapmolen en solarium.

CD6400

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 21:17

Ik heb haar gisteren verteld dat een ‘pensionstal’ niet bij mij past. Verder uitgelegd dat ik haar niet wil beperken in haar tijd met haar paard en dat het beter is om dit niet aan te gaan. Ze had hier gelukkig alle begrip voor en snapte mijn beslissing. Dus eind goed al goed..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:49

Goede communicatie, werkt fijn binnen en voor een vriendschap.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:33

Goede beslissing, ts!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:03

Gewoon vragen en eisen wat jij wil. Jouw plek, jouw voorwaarden. Als de ander het niet mee eens is, zoekt diegene een plek op waar die het wel mee eens is. Werkt ook zo op andere stallingen.

Edit:
Zie nu dat er een tweede pagina is. :+
Als pensionstalling aanbieden niet bij je past is dat net zo goed natuurlijk! :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:11

Goed gedaan. Dit was heel snel vervelend geworden.

Eerste waar ik nog aan dacht was, waar moet ze naar de wc :P Maar daar hoef je dus al niet meer over na te denken :))

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Prairy schreef:
Goed gedaan. Dit was heel snel vervelend geworden.

Eerste waar ik nog aan dacht was, waar moet ze naar de wc :P Maar daar hoef je dus al niet meer over na te denken :))

Genoeg stallen zonder wc hoor, gewoon even in stal :+