Aubiose gehakseld stro vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

02Eli18

Re: Aubiose gehakseld stro vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

Wij hebben ook een inloopstal waar ze 24/7 in en uit kunnen lopen. We hebben stro en strokorrels gehad. Ik heb door omstandigheden uiteindelijk gekozen voor vlas. Waar ik zeg zo een 3 jaar terug een artikel over gelezen had dat de meeste mensen vlas totaal verkeerd gebruiken. In het artikel werd gezegd 20 cm vlas aanbrengen, enkel de mest eruit halen en wekelijks op strooien. Wat een verademing! Onze bodem ligt nu zeker 15 maanden. Gemiddeld genomen laten we de stal een jaar met rust, toen we meer paarden hadden lag het een half jaar en nu met wat minder ligt het dus langer. Het scheelt me ontzettend veel tijd, zware arbeid en vulling op de mesthoop. Het stinkt niet, is mooi droog en ze liggen er veel in. Met de regen staan ook onze pony's graag binnen, tot nu toe steeds 1 met een deken gehad en in die periode strooi ik wat meer op. Wellicht is dat nog het proberen waard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

Ik had ook muizen in de pakken gehakseld stro hoor. Dat maakt niet uit. Op een zeker punt had ik er 12 in een aangebroken pak wonen.. Maar die stal toen had ook wel echt een muizenplaag.

Is elke 2/3 weken groter uitmesten niet wat te veel om de bodem goed te houden? Wat je ook gebruikt, het is de kunst om echt een dikke onderlaag op te bouwen die wekenlang blijft liggen. Wij hebben nu in de uitloop vlas liggen. Vorig jaar deed iemand dat en die haalde er ook altijd heel veel uit. Was altijd een klein dun laagje daardoor die snel vies werd. Nu heeft iemand anders de taak op zich genomen en het bed is verdriedubbeld in formaat en hoogte. Dan heb je dus echt een vieze natte onderlaag die goed opneemt, daarna een laag met half viezig vlas en daar bovenop een schonere laag. Nu hebben we helaas gravers in ons midden die de bodem wel eens overhoop trekken, maar het lijkt best aardig te houden nu. Toen ik nog in een eigen stal stond had ik dat gehakseld stro. Veel mensen kregen dat ook niet op orde omdat er te snel uitgehaald werd, waardoor het juist viezer bleef. Dus misschien is die winst te behalen door echt de bodem goed op te potten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Ik heb nu koolzaadstro in de uitloopstal, maar ik merk wel dat het behoorlijk omgewoeld wordt.
Ze banjeren natuurlijk constant heen en weer en plassen er graag in. Bij de trekpaarden zie je dat ze tot op de bodem komen bij het opstaan na het liggen (laag van 20 cm momenteel)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Celebi schreef:
Wat je ook gebruikt, het is de kunst om echt een dikke onderlaag op te bouwen die wekenlang blijft liggen. Wij hebben nu in de uitloop vlas liggen. Vorig jaar deed iemand dat en die haalde er ook altijd heel veel uit. Was altijd een klein dun laagje daardoor die snel vies werd. Nu heeft iemand anders de taak op zich genomen en het bed is verdriedubbeld in formaat en hoogte. Dan heb je dus echt een vieze natte onderlaag die goed opneemt, daarna een laag met half viezig vlas en daar bovenop een schonere laag. Nu hebben we helaas gravers in ons midden die de bodem wel eens overhoop trekken, maar het lijkt best aardig te houden nu. Toen ik nog in een eigen stal stond had ik dat gehakseld stro. Veel mensen kregen dat ook niet op orde omdat er te snel uitgehaald werd, waardoor het juist viezer bleef. Dus misschien is die winst te behalen door echt de bodem goed op te potten?

Zo ervaar ik het ook. We hadden eentje staan die het bed steeds overhoop trok. Was geen beginnen aan om dan een een mooie potlaag te creëren. Dat paard is nu weg. Er ligt nu een dikke laag hennep met erop wat stro. Mooie potlaag dus warm en comfortabel liggen. Vorig jaar (met de rotzooi maker erbij) gebruikte ik 2 pakken aubiose per week, nu een galve! Plus 2 balen gerstenstro, maar dat wordt grotendeels opgegeten dus dat telt niet alleen als vloerbedekking.

Key is dus om een dikke laag op te bouwen en het is enorm helpend als je paarden hebt die t netjes houden (niet graven/ploegen).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Nouja mijn ruin alleen woelde zijn hele stal om. Iets met artrose en voeten niet hoger meer optillen dan nodig. Met stro maaide hij alles altijd weg tot hij op een kale natte bodem stond en lag. Met gehakseld stro haalde hij ook wel regelmatig de schone laag eraf, maar de onderlaag bleef altijd goed in takt en dan was het een kwestie van de bovenlaag weer recht trekken en de bodem bleef top.

De eerste week met nieuw vlas/stro is altijd prut omdat het allemaal los en glad is, vanaf week 2 wordt het beter en eigenlijk is je bodem met 3 weken pas helemaal goed op de rit met een vieze spons als bodem en dan een laag half vies en een laag schoon erboven. Op dat punt alweer het meeste eruit halen is zo zonde. Geloof dat ik iets van 6 weken deed met een bodem en daarna pas de hoognodige plekken eruit. Die waren dan niet meer bruin, ook niet meer rood, maar zelfs wit geworden. De meeste mensen halen het rode er al uit, maar het kan nog meer verzadigd tot het weer wit uitlaat. En mijn ruin was echt heel erg nat. Kon gewoon niet fatsoenlijk op normaal stro staan zo nat was hij. Zat elke dag helemaal onder zijn eigen urine ondanks dagelijks de mest plus natte drap eruit en altijd goed op strooien. Was echt een dikke laag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Verschil is denk ik ook dat het bij mij in de inloopstal ligt en zo te lezen bij jou in een box?

Ik werd niet heel blij van het paard dat graag door de slaapplek (hennep dus) heen galoppeerde... :roll: Dat scheelt enorm in verbruik nu dat niet meer gebeurd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ja toen wel, nu staat hij weer in een loopstal met dus vlas in de inloop stal. Was eerst dramatisch, maar nu echt een mooi bed geworden, ondanks de gravers en rollers die uitgebreid gebruik maken van dat spul. Ze staan daar soms inderdaad ook te klooien en te springen. :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:10

Ik heb ook echt smeerkees eerste klas hier. Als ik hem meeneem op wedstrijd moet hij dus op stal staan snachts, echt hij maakt er echt een enorme vieze bende van -O- En op die wedstrijden krijg je altijd maar een minimale hoeveelheid om je stal op te strooien oid :(
Intussen weet ik nu een beetje welke wedstrijden op de aankomstdag “vrije” pak hebben, dan gaat er echt een berg in waar je u tegen zegt. Dan overleven we het 3 dagen. :')
Gelukkig nu door de inloop stal is het een stuk minder bende _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Ik hou wel een onderlaag aan, maar eens in de zoveel weken blijft die boven komen en is de bovenlaag na 1 of 2 dagen ook nat.
Paard ook niet blij dat hij zn kop stoot bij buitenluik :')
Met gehakseld stro had ik daar geen last van. Was veel stabieler.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Ik gebruik Myscantus dus olifantengras en dat meng ik met vlas, mijn shet is gevoelig voor rotstraal dus wil ik een droge stal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

marleen_usar schreef:
Ik gebruik Myscantus dus olifantengras en dat meng ik met vlas, mijn shet is gevoelig voor rotstraal dus wil ik een droge stal.

Waar is dat verkrijgbaar? Was vorig jaar op een cursus en daar hadden ze een mix van koolzaadstro en olifanten gras. Fijn spul, maar heb het nergens meer gezien daarna.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Je kan het alleen krijgen in een grote hoeveelheid dus veel pakken, dan is het ook goedkoper. Ik moet even zoeken bij wie ik het heb besteld.