Welke full electrische auto mag een paardentrailer trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:13

s0173957 schreef:
En met bv 1600 kg kom je ook nergens als je er 2 achter wil hangen.

Dat wil toch ook niet iedereen? Als je geen E rijbewijs hebt kan dat niet eens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:15

Dee_Es schreef:
De auto's in het chatgpt lijstje zijn absoluut niet klein. Ik zou naar de Volvo EX30 kijken ts maar heel klein zal je sowieso niet gaan als de auto moet trekken.

Nee klopt, de eletre is meer voormaat werkbusje dan suv als je kijkt naar de lengte en breedte :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:57

Saga schreef:
Linkje naar de EV database.
Hier kun je op vanalles selecteren.

Dat is inderdaad dé database als het om EV's gaat.

Dat verbruik met een trailer omhoog gaat is logisch. Meer luchtweerstand en meer rolweerstand door vier extra wielen. Een ICE kan dat soms nog een beetje camoufleren door iets meer rendement uit de brandstof te halen. Een EV is al erg efficiënt, als die harder moet werken zie je dat meteen in verbruik.

Het valt hooguit minder op wanneer je het ene harde werken (130 km/h rijden) vervangt door een andere vorm van hard werken (85 km/h met aanhanger).

Trailer kun je terugkeuren naar b.v. 1300 kg. Auto naar 2200 en je hebt geen E achter B nodig. Maar eerlijk gezegd is BE toch wel een veel handigere keuze.

Maar goed, je ziet dat er op gebied van EV's veel gaande is. Een jaar of wat geleden had je inderdaad geen of nauwelijks auto's die een aanhanger mochten trekken. Een trekhaak voor een fietsendrager was vaak al een probleem. Nu is er ruime keuze.

SunnyHorse

Re: Welke full electrische auto mag een paardentrailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 00:07

Ik heb een BMW i7. Ik was zeer sceptisch, maar zij trekt zonder te verblikken of verblozen een twee paars trailer, denk dat ik nog steeds de van 0 naar 100 in 5 seconden kan rijden. :+

Trekkracht zit snor, ze mag 2000 kilo trekken, maar volgens mij kan meer echt makkelijk zat, (doe ik niet trouwens) de auto ligt als een dijk, en vertoont geen enkele moeite.

Rijbereik is van de auto ook goed. Gaat over de 600 km heen. En zoals eerder in dit topic is genoemd: met trailer erachter gaat verbruik extreem omhoog.

Bij mijn testritje om te ervaren hoe het zou gaan met de trailer zat ik zeker op 65% méér verbruik. Dan zie je het rijbereik echt heel hard dalen. Ik werd daar niet blij van. Ik wil geen extra stress wanneer ik met de paarden op pad ben. Dus een kort ritje vind ik prima. Maar verder pak ik toch liever de oude vertrouwde diesel als ik verder weg ga met de trailer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:00

Ik rij een EX30, heb er een tweepaards achter (leeggewicht 760 kg) en zet daar dan 1x 500 kg of 1x 500 + 1x 250 kg in. De auto mag 1600 kg trekken.
De normale actieradius (zonder trailer) is nu in de winter ca 320 km bij opladen tot 90% (dat is het advies om de accu een langere levensduur te geven).
Volgens de garage zou ik bij 100% opgeladen ongeveer 100 - 150 km met trailer kunnen rijden. Toen ik daarover informeerde was die info gebaseerd op mensen die met de caravan op pad gingen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik kortere ritjes (30-40 km heen en weer, heb dan ook geen optie om te laden) met de EX30 doe, maar als ik verder weg moet, ik toch de benzineauto pak. Maar: ik ben een schijterd en bang dat ik stil kom te staan onderweg (op zich onzin, je kunt vaak prima ergens laden en de pony’s die ik mee heb zullen daar geen probleem mee hebben).

Wat ik tijdens de kleine ritjes opmerk: 1 km rijden = 2 à 3 km actieradius eraf, beetje afhankelijk van binnendoor rijden of een stukje snelweg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:46

Precies wat ik altijd al zei en hier wordt het weer duidelijk. Ik rij met mijn diesel met een trailer nog 1 op 12. Dus kan nog steeds heel Nederland door zonder te tanken.

Ik zou dus echt kijken naar toch zelf een auto aanschaffen. Desnoods naast de auto van het bedrijf. Dat zie ik dus ook steeds meer gebeuren. Je hebt dan 2 auto's bij huis staan, maar ja, dat wil men graag lijkt het. En ja, ik ken dus al mensen die een EV als werkauto hebben van de baas en een eigen voor de priveritten. Gewoon omdat een EV niet voldoet.
En ik ken ook iemand die nog gewoon voor een brandstofauto van de baas mag gaan, omdat die ook vaak een aanhanger mee moet nemen en daardoor krijgt die dus geen EV van de baas.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:03

s0173957 schreef:
De KIA EV9 mag 2500 kg trekken in de AWD versie.

Wij hebben deze.
Als je er een trailer achter hangt halveert de actie radius maar daarna is het verbruik gewoon hetzelfde als zonder trailer erachter.
Ik ga 1x per jaar een weekend weg met paard, dat is dan 140km enkele reis. En de trailer blijft achter dus eigenlijk is het maar enkele reis.
Dan hoeven wij dus niet te laden.
Actieradius is iets van 550km geloof ik.

Mijn man moest een nieuwe auto dus heeft speciaal deze gekozen voor die ene keer per jaar dat ik met de trailer wegga :') (en stiekem vond hij het een toffe auto)

NB: hij is alleen allesbehalve klein :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:38

Phoe dat is een lastige eis voor jou van je werkgever.

Bij een 2 paards trailer kom je dan inderdaad alleen op vreselijk grote dure bakbeesten uit. Ik heb toevallig vorige week nog die zoektocht gedaan.

Als je minimaal 1400kg wil kunnen trekken wordt de lijst al wat langer volgens copilot:
Elektrische auto’s met ±1.400 kg trekgewicht
Volgens actuele overzichten van EV Database en Caravantrekker zijn dit modellen die rond de 1.400 kg mogen trekken:

- Volkswagen ID.4 (77 kWh, RWD) → maximaal 1.000–1.200 kg, maar de 4Motion AWD versie kan 1.400 kg trekken.
- Škoda Enyaq iV 80x (77 kWh AWD) → maximaal 1.400 kg.
- Tesla Model Y Long Range AWD → maximaal 1.600 kg, dus ruim boven de 1.400 kg.
- Mercedes EQA 300/350 4MATIC → maximaal 1.800 kg, maar de lichtere uitvoeringen zitten rond de 1.400–1.500 kg.
- Hyundai Ioniq 5 AWD → maximaal 1.600 kg, maar de RWD-versie zit lager (1.000–1.200 kg).

Ik heb voor mezelf (met 2 paards trailer) al bedacht dat de volgende auto een een hybride wordt. Dan kan in woonwerk op elektrisch doen en de trailer ritjes (minimaal 1 keer per week en ook vaak 40-100km enkele reis) op benzine blijven rijden. Ik moet alleen nog even een tijdje wachten tot die auto's 2e hands in mijn zoekbudget komen.

Ik weet niet hoe jouw km's verdeeld zijn maar wellicht kun je je werkgever overtuigen met je daadwerkelijke gebruik van de auto?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:56

Wij kwamen uit op Tesla Y, ik vind het geen fijne auto, maar mijn man die er het meeste in rijdt is er inmiddels redelijk oke mee. Hadden ook geen keus, dit was echt de enige betaalbare optie waar ook nog kids + hond inpassen.
Hij heeft echt een enorme draaicirkel. Als ik in de stad weet dat ik een bepaalde parkeergarage in moet pak ik de polo. Ik zou de EX30 overwegen, volvo was voor ons te klein (EX30 of EX40) of te duur (EX90), vind die ook heel veel mooier dan Tesla maar dat is persoonlijk. Wij moeten ook BE gaan halen voor deze auto. Om toch wat positiefs te zeggen.....
Mocht je een hond hebben dan is de dog mode briljant, wij kunnen op vakantie eindelijk met z'n alle even 15 minuten de supermarkt. Op een dag als vandaag is het ook superfijn dat je vanuit binnen al de auto kan voorverwamen (niet hoeven krabben *\o/* ) en dan kan met iedere EV.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:59

En als je het nou over een andere boeg gooit. Neem de allerkleinste/goedkoopste EV die je kunt vinden. En schaf daarnaast een benzine/diesel aan die voor de trailer kan, tweedehands.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:35

pol013 schreef:
Phoe dat is een lastige eis voor jou van je werkgever.

Bij een 2 paards trailer kom je dan inderdaad alleen op vreselijk grote dure bakbeesten uit. Ik heb toevallig vorige week nog die zoektocht gedaan.

Als je minimaal 1400kg wil kunnen trekken wordt de lijst al wat langer volgens copilot:
Elektrische auto’s met ±1.400 kg trekgewicht
Volgens actuele overzichten van EV Database en Caravantrekker zijn dit modellen die rond de 1.400 kg mogen trekken:

- Volkswagen ID.4 (77 kWh, RWD) → maximaal 1.000–1.200 kg, maar de 4Motion AWD versie kan 1.400 kg trekken.
- Škoda Enyaq iV 80x (77 kWh AWD) → maximaal 1.400 kg.
- Tesla Model Y Long Range AWD → maximaal 1.600 kg, dus ruim boven de 1.400 kg.
- Mercedes EQA 300/350 4MATIC → maximaal 1.800 kg, maar de lichtere uitvoeringen zitten rond de 1.400–1.500 kg.
- Hyundai Ioniq 5 AWD → maximaal 1.600 kg, maar de RWD-versie zit lager (1.000–1.200 kg).

Ik heb voor mezelf (met 2 paards trailer) al bedacht dat de volgende auto een een hybride wordt. Dan kan in woonwerk op elektrisch doen en de trailer ritjes (minimaal 1 keer per week en ook vaak 40-100km enkele reis) op benzine blijven rijden. Ik moet alleen nog even een tijdje wachten tot die auto's 2e hands in mijn zoekbudget komen.

Ik weet niet hoe jouw km's verdeeld zijn maar wellicht kun je je werkgever overtuigen met je daadwerkelijke gebruik van de auto?

Ik zie dat een Smart #1, #2 en een #5 ook op 1.600 kg zit. Die zie ik wel een caravan trekken (zit in een Facebook groep voor Smart liefhebbers haha).

Hou wel rekening met halvering van het aantal km-ers door de trailer. Maar dit is bij meer auto's zo :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:44

Interessant en toch ook weer niet:
https://www.gelderlander.nl/auto/test-z ... ~abef0b58/

Wat er wel staat: de aanhanger was maximaal beladen.
Wat er niet staat: hoeveel was dat bij die auto en welke aanhanger is gebruikt.

Als het eenmaal rolt is de luchtweerstand belangrijker dan het gewicht. Als ik de trailer achter de V60 diesel heb gaat het verbruik met ingeschat zo'n 75% omhoog. Ik heb er ook een keer een huifkar achter gehad. Zo'n vierkante doos met zeil over een geraamte. Die was zo niet-aerodynamisch dat het verbruik wel 150% omhoog ging.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 29-11-25 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:51

oji schreef:
Stroller schreef:
Ik ben momenteel op vakantie dus even een korte reactie.
Een Smart #1 of een #3 zijn fijne autos mogen 1600 kg trekken .

Ha ha bij smart denk ik aan een inimini autootje dat zelfs overdwars in een parkeerplaats past :+
Wist helemaal niet dat die ook grotere auto's maken

Mijn moeder heeft de smart #1 en ik denk dat die wel echt heel geschikt is voor je!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 10:58

Ik zal zelden tot nooit meer dan 100 km electrisch rijden met de trailer erachter dus dan zou die volvo ex30 nog ruim overhouden. Meestal zullen het ritjes tussen de 20 en 40 km zijn, naar les of naar een wedstrijdje.
Als ik het echt nog een keer in mijn hoofd ga halen om af en toe een eventing wedstrijd zelf te gaan rijden dan zal dat hooguit een paar keer per jaar zijn en dan kan ik voor die gelegenheid een andere auto regelen.

Ik zou mijn trailer een keer met paard en al op de weegbrug moeten zetten. Als dat samen minder dan 1250 is (ik verwacht max 1200) dan kan ik zelfs mijn trailer terug laten keuren tot die 1250 en hoef ik geen E rijbewijs te halen :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:34