Paard verhuizen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Re: Paard verhuizen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 08:08

Ze zullen bijna niet alleen blijven tenzij er echt een nood situatie is. De buren hebben wel 2 shetlanders en de andere buurvrouw een ander paard. Dus hopelijk kunnen ze daar steun aan vinden als ze wel alleen zouden blijven. We weten niet hoe dat zou gaan. Het plan is ook voornamelijk gezamenlijk dingen te doen en dus ook de paarden samen mee te nemen naar bv het bos. Het is niet perfect maar helaas is er niet heel veel keuze in mijn regio, en is dit de beste optie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:13

Dan komt het vast goed. :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:03

Mijn paard staat 's avonds ook alleen als het andere paard gereden wordt. Zolang ze kan eten heeft ze niet eens door dat hij weg is :+ Andersom ook, als ik de mijne pak staat die ook even alleen. Voorheen stond ze met een shetlander die niet alleen kon staan en die ook echt tussen de draden door ging om weg te komen. Dus die moest ik op stal zetten voor ik mijn paard pakte. Gelukkig nu met het nieuwe maatje niet nodig. Overdag staat de hele kudde buiten :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:12

Let er vooral op dat je paard goed kan slapen. Zeker in het begin kan dat spannend zijn in een nieuwe groep paarden in een stal waar meerdere paarden in ‘schuilen’.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:46

Gewoon een deken op gooien en dat komt wel goed. Een ongevoerd regendeken helpt trouwens enkel om ze droog te houden, maar doet niks voor warmte zeg maar, dan neem je beter fleece gevoerd, of 50-100 grams.
De mijne krijgen (ongeschoren) max 200 grams op in de winter, 24/7 buiten met open schuilstal.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 13:58

Hier een koukleum,die staat onder de smartex extra (300g) met max temperaturen net iets boven het vriespunt (+ nekstuk). Maar moet je zelf even kijken, wanneer hij comfortabel aanvoelt en wat hij nodig heeft. Het ene paard is het andere niet. Sommigen krijgen een hele dikke vacht, die redden het prima zonder of met een dunnetje. Die van mij krijgt weinig vacht, die pak ik dik in. Gewoon zelf even aankijken/aanvoelen wat er nodig is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:07

Hier ook vorige week gewisseld van regendeken 0 gram naar 100 gram. Als het echt gaat vriezen en overdag net rond 0, dan gaat er 200 gram op. Dat is wel het maximum. En geen halzengedoe. Heeft zelf ook best een vachtje en kan de schuilstal in.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:43

Mijn Spaanse merrie staat onder een Bucas powerturnout medium met hals, die heeft ze al een aantal jaar en is echt een heerlijke deken. Helaas heeft zij wel last van artrose bij haar knieen, die zijn minder makkelijk warm te houden dus ik probeer haar regelmatig een beetje te laten bewegen maar in de winter heeft zij er wel meer last van. Het voordeel van 24/7 buiten is dan wel weer dat ze constant beweegt wat weer heel goed is voor artrose.

Mijn Haflinger staat onder een 200 gram Bucas Atlantic. Dit is een waterdichte deken, hij doet er ook al jaren mee en de deken is nog steeds goed. Ik laat ze wel ieder jaar professioneel wassen zodat ze waterdicht blijven. Zojuist voor hem ook een hals gekocht, dat houdt ze net wat warmer bij droog weer. Hij krijgt hem overigens pas op als het onder de 8 graden is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 09:28

Bedankt voor de tips! Ik heb ooit een bucas deken gehad maar hier kreeg hij schuurplekken van op zijn borst. Deze had ook geen loopsplit. Ik heb de winterdekens van Epplejeck (rindal) die erg goed passen. Maar kwalitatief zijn die niet super. Als iemand een ander merk weet die ongeveer dezelfde pasvorm heeft als die van EJ hoor is dat graag!

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:49

Wij hebben op stal veel paarden met dekens van Weatherbeeta. Moet zeggen dat deze ook hele mooi vallen. Zowel bij een rank paard, maar ook bij de pony's. Ook bij een stevig groot paard met brede schouders zit deze mooi.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:56

Mijn paard krijgt dat ook van Bucas. Ben ook fan van Weatherbeeta. Ligt perfect, stevig en nergens schuurplekken. En Kavalkade ook.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:26

Lokii schreef:
Bedankt voor de tips! Ik heb ooit een bucas deken gehad maar hier kreeg hij schuurplekken van op zijn borst. Deze had ook geen loopsplit. Ik heb de winterdekens van Epplejeck (rindal) die erg goed passen. Maar kwalitatief zijn die niet super. Als iemand een ander merk weet die ongeveer dezelfde pasvorm heeft als die van EJ hoor is dat graag!

De epplejeck dekens hebben een minder hoge denier en zijn daardoor wat minder sterk. Maar ik zou het eerst lekker daarmee proberen als je die hebt. Als je geen sloper hebt (of paard erbij die sloopt) en de deken is mooi waterdicht, prima toch?

Qua schuurplekken op de borst: vaak is dan de deken te lang, dus je zou dan altijd nog een maatje (of 2) kleiner kunnen proberen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 16:49

Wederom bedankt voor de tips! De bucas wat kleiner kopen is geen optie want zijn kont stak al uit helaas. ik zal naar de andere kijken!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:00

Goede deken, genoeg ruwvoer en verder gewoon aankijken.

Onze twee paarden zijn net voor de zomer naar 24/7 buiten verhuisd. Kwamen van heel veel op stal. Zijn 2 Arabieren.

Jonkie heeft in de opfok 24/7 buiten gestaan, dus daar maakte ik me weinig zorgen over. Is vrij bijdehand ook. Maar juist deze staat nu in de nachten (samen met een aantal anderen) binnen omdat ie buiten te alert blijft.
Wel is ie in de omgang veel rustiger geworden, kan nu zelfs met kou nog gaan wandelen zonder dat ie meer op zn achterbenen staat dan normaal stapt.

De andere ruin, ons zorgenkindje, is juist helemaal opgebloeid sinds ie 24/7 in de groep staat. Is een stuk brutaler en levendiger geworden.

Qua vacht maken ze best wat aan, maar het blijven Arabs. Staan nu sinds donderdag onder een regendeken met 100 gram liner.
Het is vooral voor ons erg wennen en dingen loslaten. Had bvb een paar weken geleden met storm echt zorgen om ze. Kwam op stal en alles stond rustig bij de hooiruif of op de wei. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:34

Als hij al een lekkere vacht heeft dan kan je hem prima 24/7 buiten zetten. Schuilstal staan die van mij in bij regen/of in zomer bij zon. Ligt ook geen bodembedekking. Slapen doen ze buiten.
Ik heb 1 zonder deken staan (2 jarige) en 1 met (nu 100 gram horseware).
Het kan dat er even een aantal weken overheen gaat voordat het gesetteld is met die 2 en dat ie dan even niet in de stal mag, maar niet te moeilijk over doen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:36

Ik vind dat een paard wel warm droog en uit de wind moet kunnen liggen .Zeker als het lang achter elkaar regent en koud is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:07

Bedankt voor alle tips! Ik ben echter nog steeds opzoek naar een fijne deken voor hem. hij is wat breed bij zijn borst en past de EJ rindal deken goed. Het is een franse draver van 1.68. Iemand hier tips over? (Bucas schuurt bij zijn borst dus die wil ik niet)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:13

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:29

Lokii schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ben echter nog steeds opzoek naar een fijne deken voor hem. hij is wat breed bij zijn borst en past de EJ rindal deken goed. Het is een franse draver van 1.68. Iemand hier tips over? (Bucas schuurt bij zijn borst dus die wil ik niet)

Bij ons staat bijna alles onder dekens van Horseware met liner systeem, van Arabier tot fries/ forse kwpn.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 18:48

Even een update,
Hij staat er nu bijna een week. Opzich doet hij het goed, hij lijkt ook heel happy maar heeft natuurlijk wel wat stress nog. Helaas is zijn voorbeen waar hij voorheen een blessure aan had, weer dikker en warmer geworden. Op advies van de dierenarts nog 2 dagen aankijken in de hoop dat het wat zal zakken... Super balen :( . Ik hoop enorm dat deze plek nu echt fijn voor hem is. Het is namelijk al de derde stal in 1 jaar...

AlinneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:13

Inderdaad zoals al gezegd, gewoon een deken en zorgen voor een goede schuilstal. Is even aanpassen, maar ze zijn het snel gewend.

Mijn draver (van toen 6j) is vorige winter veranderd van een stalling met beperkte weidegang naar 24/7 weide en die is er enkel blijer van geworden