Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Stal Jochemsen in Ede krijgt stallen vrij.
Maar geen idee of dat te ver is en aan je eisen voldoet.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op Gisteren, 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

RanjaRietje

Re: Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Zsm verhuizen maar dat typt bijna iedereen hier.
En desnoods ter overbrugging maar even een aantal maanden op een plek verder weg als je op een wacht lijst staat voor een stal dichterbij je woonplaats. 2x verhuizen is niet wenselijk maar deze situatie is ook zeker niet goed. Hopelijk vind je snel een plek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Er zijn goede pensionstallingen maar ook afschuwelijk slechte. Ik heb ook al vanalles meegemaakt, en omdat je er niet altijd bent weet je niet alles wat er (niet) gebeurt. Ik denk zoals velen hier zeggen dat rechtszaken geen zin hebben, dat wordt vechten tegen de bierkaai. Het enige wat je kunt doen is vertrekken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

je hebt gelijk. De pensionstalhouder zit in een machtspositie, zeker omdat jouw dier afhankelijk is van zijn/haar verzorging. Je betaald maandelijks een flink bedrag en bent wel overgeleverd aan die pensionstalhouder. Het moet een kwestie van vertrouwen zijn. En dat lijkt er bij jouw nu niet meer te zijn.
Dat is heel jammer, maar de enige oplossing is verhuizen. In het belang van je paard. Ik hoop dat je snel een betere plek vindt.

Of je een pensionstalhouder aansprakelijk kan stellen weet ik niet, het zal niet meevallen, maar je zou het met je rechtsbijstand kunnen overleggen. Bewijslast ligt bij jou en dat is niet makkelijk om rond te krijgen vrees ik.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

in mijn optiek heb je meerdere opties

1. verhuizen; wat mij betreft de enige juiste optie. Dan maar verder weg met minder faciliteiten voor de ruiter maar dat je paard goed staat. En ondertussen rustig zoeken naar een andere plek dichterbij. overal op de wachtlijsten laten plaatsen.

2. zelf je paard verzorgen; zelf een stap of 10 bijzetten om te zorgen dat je paard het goed heeft. Dus zelf voeren, mesten, buiten zetten, binnen zetten alles. En dan zoeken naar een andere plek.

3. rechtszaak starten over de rug van je paard en de illusie hebben dat je paard het beter krijgt daarna.
Ik denk dat als je dat doet je stalhuur, met opzeg termijn, wordt beëindigd en dan heb je je paard op straat staan straks en kom je alsnog uit bij optie 1.
En kost de hele rechtzaak je ontzettend veel geld en tijd die je beter in je paard kan steken zodat die de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

SensyTassie schreef:
Als paardeneigenaar met een paard in pension ben je over het algemeen behoorlijk afhankelijk van de handelswijze van de pensioneigenaar. Helaas hebben wij momenteel te maken met een zeer slecht management op de stal waar ons paard staat, denk aan een zeer slecht voermanagement, veel te weinig of gewoon helemaal niet buitenkomen, stiekem gedrag en van alles verbergen en liegen hierover, tja ga zo maar door. Contractueel zijn de zaken heel anders vastgelegd en komen ze de gemaakte afspraken hierin absoluut niet na. Na herhaaldelijke gesprekken hierover verandert er helaas niks en wordt alles weggelachen en maken ze heel duidelijk dat ze weinig op hebben met de pensionpaarden maar vooral druk zijn met hun eigen paarden waar wij als pensionklanten de financiering voor doen blijkbaar. Pensionstallen hebben een behoorlijke machtspositie en helaas komt het veel te vaak voor dat de paarden de dupe worden van de grillen en grollen van de pensioneigenaren. Hoe goed we ook proberen on speaking terms te blijven en altijd maar vriendelijk en beleefd te blijven en hoe goed we er ook voor zorgen dat wij vanaf onze kant altijd netjes onze afspraken nakomen, andersom schijnt dat niet nodig te zijn en mogen ze ons paard en ons behandelen als oud vuil. Met als gevolg dat wij ons ernstig zorgen maken om ons paard. Heeft iemand ervaring met zaken waarin duidelijk is gebleken dat door nalatigheid van de stal/pensioneigenaren het paard fysieke en lichamelijke klachten heeft gekregen en in hoeverre je de staleigenaar hiervoor aansprakelijk kan stellen? Het kan toch niet zo zijn dat staleigenaren overal maar mee wegkomen, terwijl zij zeer grove nalatigheid vertonen. Stel dat een paard een maagzweer krijgt door slecht voermanagement en dit kan aangetoond worden, zijn er dan wettelijk gezien mogelijkheden dat je dus de staleigenaar hiervoor aansprakelijk stelt?

Even alleen afgaande op je vraag, volgens mij zou dit alleen kunnen slagen als je met bewijslast komt. Dus foto's/ filmpjes, een dierenarts die dat de maagzweer is ontstaan door slecht voermanagement etc. Anders wordt het zijn/ haar woord tegen de jouwe.

Lastige situatie hoor, heb zoiets ook weleens gezien/ zijdelings meegemaakt toen een stal van stal eigenaar veranderde. Toen zijn eigenlijk bijna alle pensionklanten opgestapt en ik denk dat dit achteraf ook het doel was. Dat is denk ik ook het enige wat echt werkt, met z'n allen opstappen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Pensionstal heeft geen machtspositie, het is jouw keuze daar te staan met het management dat zij voeren.

Als jouw paard niet goed gedijt op het voerbeleid en management dat een stal voert, dan is dit dus gewoon niet de juiste stal voor jouw paard.

Ik zie in je andere topic dat je een stal zoekt voor max ca €400 per maand in een omgeving waar de goede stallen gewoon veel meer vragen. Als je aan de onderkant van de markt gaat zitten met wat het mag kosten, is de kans groot dat je ook aan de onderkant van de markt komt te zitten qua service. Goed management en goed voer in het centrum van het land, kost nou eenmaal veel geld alleen al omdat de grond waarop de stallen zijn gehuisvest heel duur is. Prijzen zijn in midden Nederland gewoon niet vergelijkbaar met regio's zoals Drenthe/Friesland/Groningen.

Als er stallen zijn met die service en management voor die prijs in die regio, ja dan zal daar idd een wachtlijst van 10 jaar op zitten, want dan wil iedereen in midden Nederland daar wel staan. Wil jij gewoon goed betalen en evt wat reizen voor goed management voor je paard, dan is er echt wel wat te vinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Hoe jammer ook, rechtszaken zijn in dit soort kwesties vaak tijd en geld verslindend.
Het idee dat de tegenpartij - mocht je in het gelijk worden gesteld - alle kosten betaalt, klopt ook niet altijd. Dus als je geen rechtsbijstand hebt (en anders moet je eerst met hen overleggen): wegwezen.

Bedenk daarna of je ook nog andere stappen wilt zetten, als je paard daar nog staat terwijl je een rechtszaak aanspant gaat alleen nog maar meer ten koste van je paard.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je de afgelopen tijd zelf hebt ondernomen om de situatie te veranderen. Want als je het er niet over hebt zal er ook niets veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Ik kan alleen maar zeggen, zoals nagenoeg iedereen. Wegwezen voor je paard blijvende schade heeft opgelopen. Been there done that, ;( wij waren helaas net te laat weg naar een noodbox op een andere stal. Mijn tinker heeft zijn leven lang ernstige hinder gehad van de ontstane schade dankzij eerst een en later een tweede pensionstal met een ziekmakend beleid en onwillige/liegende stalhouders.

Een gevecht ga je gewoonweg niet winnen, en al zou je het winnen. Het vertrouwen krijg je nooit terug, altijd zal in je achterhoofd blijven of het goed blijft gaan.

De eerste klap voor mijn tinker was een spierbevangenheid (en als gevolg daarvan IR) met blijvende restschade. En een kapotte rug dankzij een overvoerende stalhoudster die zelfs na ingrijpen van de dierenarts en de belofte dat ze het nooooit meer zou doen.en toch stug bleef doorvoeren met blijvende restschade. Hij knapte maar niet op, werd zelfs zieker en toen bleek ze alle dringende dingen van deDA opzij te leggen en te doen wat ze steeds al deed. We zijn toen halsoverkop naar een stal verhuisd in een noodbox van heras hekwerk. Maar de rest van zijn leven (hij was toen net 3,5 ;( ) is het puzzelen gebleven door zijn problemen.

Stal twee jaren later heeft hem bijna dood gekregen door het voeren van drijfnatte schimmelkuil ipv droog hooi. En ook nog veel te weinig ook waardoor hij aan een niet te remmen diarree en stikbenauwd net op tijd hals over kop naar een revalidatie stal kon verhuizen om het te overleven. In twee weken tijd was hij zo graatmager en doodziek dat het kantje boord was bijna. Met als trap na bijna een rechtzaak aan onze broek omdat we hadden gezegd dat ze mijn tinker hebben ziekgemaakt. De stal bestaat niet meer nu dus ik kan het eindelijk neertypen.

Als pensionklant verlies je altijd, nou ja eigenlijk je paard of pony is de verliezer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard dus moet je zelf stappen ondernemen door het weg te halen daar als het echt zo verschrikkelijk slecht is. Als een paard er schade van ondervind moet het wel bar slecht zijn. Is dat het ook echt of lopen jullie elkaar daar op te stoken en gek te maken wat nogal eens gebeurt op stallen tegen een pension eigenaar!?
Eerst maar eens goed te rade gaan bij jezelf zonder bemoeienissen van anderen want het moet wel echt mega slecht zijn wil een paard blijvende schade op lopen door slecht management.
Als je het echt zo aan het hart ging was je al lang vertrokken!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Bovendien help je je paard niet met een rechtzaak.

Ik sta op een hele fijne stal maar ook daar zijn dingetjes. Mijn paard doet het niet goed op de brokken van stal dus dat koop ik zelf en zet alles in de juiste porties klaar. Paard van een stalgenootje kan niet tegen het hooi dus die koopt eigen hooi in. Ander paard maakt een smeerboel van zijn stal en verbruikt veel meer zaagsel dan de rest dus die koopt zelf extra pakken in. Te weinig hooi? Zelf hooinetten klaarzetten zodat je controle hebt op de hoeveelheid. Wij kunnen niet van de stalhouder verwachten dat hij het management op ieder paard kan aanpassen, het is al bijna liefdadigheidswerk als je ziet hoeveel tijd en geld erin gestopt wordt ten opzichte wat er aan verdiend wordt.

Natuurlijk zijn er situaties die echt niet door de beugel kunnen en dan moet je vooral zo snel mogelijk verhuizen maar kijk ook naar wat je zelf kan doen. En kijk uit met hoe je over je stalhouder praat, ik ken jouw regio niet maar als een klant moeilijk is gaat dat snel rond en is er ineens overal een "wachtlijst".

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Ik zou eerst bij jezelf een aantal zaken nagaan en op een rijtje zetten.

- Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.
- Een rechtzaak gaat jou niets brengen.
- JIJ bent degene die op de eerste plaats verantwoordelijk is voor JOUW paard!

Als er daadwerkelijk zo slecht met je paard wordt omgegaan, dan maak je dat je als de sodeknetter van stal verhuisd.
Daarna kun je nog kijken of je verdere stappen neemt, maar dat is bijzaak.
Je paard is je prioriteit.
Ik vind ook dat je met vreemde argumenten komt om je paard niet te verhuizen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

nee, geen vreemde argumenten hoor.
Je gaat een overeenkomst aan met de pensionstalhouder, tekent daar een contract voor, betaalt netjes elke maand een flink bedrag.
Dan is het wel de bedoeling dat de pensionstalhouder zich aan zijn/haar kant van de overeenkomst houdt en dus goed voor het paard zorgt, volgens afspraak.

het complicerende in dit verhaal is dat het paard een levend wezen is, dus dan zijn de risico's op schade groter.

Maar als je sec naar de overeenkomst kijkt zou aansprakelijk stellen wegens het niet nakomen van de afspraken logisch zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Je verhaal klinkt echt exact als een stal hier in de buurt. En na dat een paar jaar te aanschouwen: dat ga je niet veranderen.
Ik kan alleen maar waarnemen dat die pensionhouders gewoon 100% overtuigd zijn van hun gelijk en recht en gewoon op geen enkele manier te bereiken zijn met hoe het gros van de andere mensen (en een deel van hun weggelopen pensioenklanten) er naar kijkt.

Dus hoe onrechtvaardig ook: gewoon weg gaan. En wellicht een eerlijke google review achterlaten om toekomstige klanten te waarschuwen. Al zien we hier ook dat er toch nog steeds mensen 'in trappen'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

juval schreef:
nee, geen vreemde argumenten hoor.
Je gaat een overeenkomst aan met de pensionstalhouder, tekent daar een contract voor, betaalt netjes elke maand een flink bedrag.
Dan is het wel de bedoeling dat de pensionstalhouder zich aan zijn/haar kant van de overeenkomst houdt en dus goed voor het paard zorgt, volgens afspraak.

het complicerende in dit verhaal is dat het paard een levend wezen is, dus dan zijn de risico's op schade groter.

Maar als je sec naar de overeenkomst kijkt zou aansprakelijk stellen wegens het niet nakomen van de afspraken logisch zijn.

Punt is, de kant van de klant aan de afspraken houden is heel simpel, je betaalt een bepaald bedrag per maand, je komt binnen de openingstijden.

De afspraken aan de kant van de pensionhouder is heel erg voor interpretatie vatbaar. Wat is goed voer? Daar zijn de meningen nogal over verschillend. bv 3 voerbeurten per dag, verschilt nogal op welke tijdstippen of dat bij jouw ideeën aansluit. Binnen buiten zetten, maar hoe lang? Wat als de weer/bodemomstandigheden volgens de pensionhouder dusdanig zijn dat buiten zetten niet verantwoord worden geacht etc. Of jouw paard goed gedijt bij hoe de pensionhouder dit interpreteert dat valt niet in een contract te vangen.

Ik denk dat je voor wat betreft gezondheidsklachten alleen heel misschien een case hebt als de pensionhouder aantoonbaar bedorven voer geeft, niet bv omdat hij een goedkope brok met veel suiker en weinig vitamine/mineralen voert of heel suikerrijk kwalitatief slecht ruwvoer.

Dus wat Pol ook zegt, dat ga je niet veranderen, dus als je paard er onder lijdt, maak dat je wegkomt.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Je hebt echt nog zat mogelijkheden voor stallen ( oude equidutch , zit nu Debbie van aar, m&m Stables o.a. ). Jaa deze stallen zijn een stukje duurder ( je betaald nu eenmaal voor goede serves ). Je had dus makkelijk al weggekunt, zo hoog is de nood dus niet.
En zo zijn er nog meer stallen in de omgeving die plek hebben , maar dan kun je niet verwachten voor weinig te staan.
Dat er geen plek is in deze regio is echt onzin.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

In die regio zijn er best wat stallen, heb je al geadverteerd op facebook groepen/ marktplaats met je vragen? Kan me niet voorstellen dat daar nergens een plekje beschikbaar is.

Als de stal echt zo slecht is zal iedereen wel weg willen? Of is dit alleen bij jou paard?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Ik vind dat sommigen wel erg simpel omgaan met het probleem van de ts. Ik snap haar heel goed. Ik denk echt niet dat ze perse haar gelijk wil halen over de rug van haar paard of dat het gaat om ego. Ze stelt geen onredelijke eisen. Het is echt balen waar sommige pensionhouders mee wegkomen en ze weten heel goed dat ze in een machtspositie zitten. Het is echt een heel vervelende situatie om je in te bevinden.

Ik ben het er wel mee eens dat je zulke pensionhouders niet gaat veranderen en dat je niet veel andere keus hebt dan te vertrekken. Het is jammer genoeg de realiteit. Ik heb geen idee hoe sterk je zou staan als je een rechtzaak aan zou spannen, je zou eens kunnen informeren als je een rechtsbijstandsverzekering hebt oid. En dan vooral kijken wat er in een contract staat en wat je kunt bewijzen dat er niet nagekomen wordt. Heb je iets qua appjes of mailtjes? Of stalgenoten die dezelfde ervaring hebben?

Ik zou daar wel pas mee starten als je weg bent bij die stal. Geheid dat zo'n stalhouder het je paard moeilijk gaat maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:53

SensyTassie schreef:
Wauw, hopelijk brengt de rechtszaak je uiteindelijk toch iets. We doen ons best om snel een plek te vinden. We denken aan de ene kant ook niet dat juridische stappen iets opleveren, echter heeft ons gevoel van onrechtvaardigheid zo sterk de overhand momenteel dat we eigenlijk vinden dat ze hier niet mee weg moeten kunnen komen, zo lastig deze situatie.
Hopelijk kun je de rechtszaak winnen, dat zou ook een goed statement geven in de wereld naar pensionstallen hopelijk

Juridische stappen leveren alleen een dikke portomonee op voor de juristen. Gelijk hebben en krijgen is echt een verschil. Ga dat maar bekijken als je paard goed wordt verzorgt. First things First.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:36

Missy

Ja het is zeker een nare situatie.
Maar zoals je zelf ook al opmerkt de stalhouder gaat niet veranderen.

Een rechtzaak duurt jaren.
Want er zijn meer zaken dan rechters om af te handelen.

Daar dan blijven staan want je betaalt netjes en je wilt je recht, terwijl je weet dat je paard er zwaar onder lijd is dan wel over de rug van het paard.

Daar bewijzen dat je paard er ziek van word is een moeilijke.

Vertrekken is voor het paard de eerlijkste oplossing.

Kijk desnoods daarna of je iets op papier krijgt om die man aan te pakken. Of zet een duidelijk Google review.

Maar willens en wetens laten staan want hij moet maar beter het paard verzorgen. Nee dat kan echt niet

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

Speelt je budget een rol in het snel verhuizen van je paard?

Verder ga ik mee met de rest, paard verhuizen, er is echt wel plek maar je budget als het klopt op 400 is in die regio wel erg krap helaas.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Vaak zie je aan stallen waar een grote wisseling is al of het goede of slechte stallen zijn. Hier in de buurt zijn er stallen waar je zo terecht kan en stallen met een wachtlijst... Dus stallen die direkt kunnen zeggen kom maar hier staan ,altijd even kijken waarom dat je er zo terecht kan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Verhuizen, in tussentijd de zorg zelf opnemen. Geen principekwestie van maken. Er zijn nu eenmaal goede en slechte pensionstallen. Helaas.