Weidegang tot wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:36

Hier heb ik ze het hele jaar door op gras, de natste stukken zet ik af, en ook wat stukken mogen ze nu niet in, die bewaar ik voor als ht gaat vriezen zodat ze dan de benen niet breken :+ de rest mogen ze op en vertrappen.
M'n man is daar niet altijd zo blij mee haha maar ik vind ht een fijn dat ze lekker de wei op kunnen

pateeke

Re: Weidegang tot wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:50

Op de voorlaatste stal waar ik gestaan heb met mijn pony stonden ze buiten vanaf eind april / mei tot en met in het beste geval oktober. Maar soms was dat midden / eind mei tot en met september of zo en dan nog regelmatig dagen dat ze niet buiten gingen.
Op de laatste stal hing het heel erg af van het weer. Als het heel slecht weer geweest was, stonden ze eind oktober of zo al op stal, bij beter weer bleven ze staan tot eind december of zo. Zodra het kan gaan ze weer buiten. En tijdens de "winterstop" mogen ze soms ook nog buiten op de weide als het weer het toelaat.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:54

Ik heb ze het hele jaar in de weide, bij mij aan huis. Ik zit op lage grond en “bewaar” een wat hogere weide voor als het nat is. Momenteel staan ze nog volop in het gras.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:57

Sintara schreef:
Ik heb ze jaarrond op het gras, maar ze moeten op het moment wel een paar meter even ploeteren om erop te komen.

De wei zelf en de schuilstal zijn prima, dus het is niet dat ze in de moeder hoeven blijven staan. Maar dat doen ze soms wel omdat het blijkbaar een leuk uitzicht punt is :+

Dit is bij ons ook ...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:11

Hier jaarrond op gras. Zijn afgelopen week net overgegaan op de "winterweide", deze blijft het meest droog en kunnen ze de hele winter mee doorkomen (wel met bijvoeren van hooi op een gegeven moment). Vaak gaan ze dan in april (soms maand eerder, soms maand later) weer op de andere wei.

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:39

24/7 op het land.2 weides.Maar bij lang nat weer gaan ze in de paddock wei omdat ze anders de wei stuk lopen.2 jaar terug met de regenwinter hebben ze bijna 3 maanden in de paddock gestaan.Toen met 2 paarden nu met 3.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:48

Hier zitten we op veen en klei, landseizoen begint vaak begin mei, en eindigt vaak halverwege oktober als het land te nat wordt. Vorig jaar hebben ze tot ongeveer 15 november buiten gestaan, dit jaar 15 oktober

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:50

Miss_Mii21 schreef:
Voor de paarden die weidegang hebben, hebben jullie dit jaarrond of tot een bepaalde tijd in het jaar?

Bij ons staan de paarden vanaf ongeveer eind maart op de weide. Op dit moment is hij ook nog niet dicht, maar volgens mij wel wat gladder. Ik verwacht dat bij ons een deze weken de weide dicht gaat.

Hoe is dat bij jullie?

Hier is de wei sinds 2 weken dicht. Te modderig, te glad. Eind april zal de wei weer open gaan.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:52

Hier staan ze op kleigrond dus zodra er voldoende gras staat en het land is droog gaan ze naar buiten, meestal in mei. Eind oktober weer van het land af

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:55

Ze gaan van de wei af als t te nat wordt. Ze gaan erop zodra t gras flink lang is, meestal in juni. Komend jaar ga ik dat anders doen, dan gaan ze erop zodra de bodem droog genoeg is.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:59

Afhankelijk van het weer. Ze staan er nu nog op en heb geen modder en gras houdt zich nog goed.
Als het natter wordt, ga ik grootste deel dicht doen.

Ze staan ‘s nachts wel in nachtpaddock met schuilstal o.a. vanwege veiligheid mbt de wolf.
Ik laat ze wel pas vanaf mei/juni op het gras.
En heb nog een winterweide waar ze deze zomer niet op gestaan hebben. Mocht het weer redelijk blijven, mogen ze daar in de wintermaanden overdag op.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:10

De pony’s (zonder ijzers) proberen we jaarrond op de wei te hebben, grens ZH/UT. Stal heeft een paar hogere stukken land die ook in de winter goed te doen zijn. Ze gaan dan alleen geen hele dagen meer maar zomaar een paar uurtjes en de middag in de paddock.

Nu staan ze nog allemaal op de wei. De weilanden zijn droog genoeg ondanks een nattere oktobermaand.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:36

Hier in de zomer de grote weides, en in de winter blijft er 1 weide over waar de kudde een uurtje op mag grazen :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 06:53

Tot ze alles aan snot lopen. De eerste 2 staan al een 3 weken in de paddock. Die bleven rennen en racen, dat trok de wei niet, dus die staan al in de paddock. Nog 3 op het gras nu. Maar ik zag voor morgen echt veeeel regen, dus maar even zien hoe dat dan gaat… of ik ze dan misschien wat later buiten zet en eerder binnen haal, zodat ze al met al langer op het gras kunnen staan. Ipv nu in 1 dag alles zwart lopen, waardoor iedereen op de paddock moet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:04

Kleigrond: meestal van april t/m oktober.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:29

Jaarrond (vers)gras. Maar dat kan lang niet overal (en elk jaar).

Bij ons kan het alleen omdat we veel grond hebben (dus lage druk aan paarden/ha), op zandgrond zitten en tov de omgeving redelijk hoog. Maar in de winter van 2024 hebben wij zelfs de wei de halve winter niet kunnen gebruiken.
Daar hebben we nu wel van geleerd dat er ook binnen ons perceel drogere en nattere stukken zijn. En nu sparen we dus de hogere stukken zodat we die eventueel nog kunnen gebruiken als de regen weer nooit ophoud.

Klinkt geweldig, is het ook, maar dit kan op een pensionstal niet makkelijk uit qua kosten. Dus ik ben ook niet verbaasd dat er maar beperkt stallen zijn die dit kunnen aanbieden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:23

Hier ook kleigrond, in natte periodes gaat die dicht.
Vandaag gaan we een laatste keer de mestplekken maaien ,en dit weekend wordt er regen uitgegeven dus wss gaan ze dan dicht voor de winter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:36

Die van mij staat altijd jaarrond op de wei, ook toen we nog op kleigrond stonden. Destijds deed ik wel in het voorjaar de wei in twee delen splitsen en een voor een wat bijzaaien en op rust laten komen. Die wei werd nooit volledig kapot gelopen, maar bij de doorgang was er dan wel een stuk omgeploegd.
Nu dat we op zandgrond staan kan hij dag en nacht op wei, jaarrond. Ook hier is een paar vierkante meter bij de poortjes redelijk kaal, maar er staat hier bijna nooit meer echte modder en de weides zelf blijven heel netjes en groen ondanks dat ik maar 3000m2 wei heb.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:19

Ik ga ze vanmiddag er af halen. Het is koud en nat en ze vinden er niks meer aan.
Gras staat er nog zat maar er zit geen voeding meer in ook.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:21

Hier staan ze nog immer op de wei, weliswaar niet de hele dag, maar het kan nog wel.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:27

Zo lang als het gaat, juist de herfst lopen ze relatief lang hier op de wei maar zitten op zandgrond. Het suiker is nu geen probleem en kun de hele winter vaak ook nog elke dag wat uren de wei op, vaak gaan ze vanaf eind maart eraf, dan komt er eerst mest op daarna kunnen ze ivm suikers maar max 1 uur per dag er op tot ongeveer eind juni. Na de langste dag gaan we pas weer echt langer de wei op.