_Nelleke_ schreef:In elk geval waar de paarden worden voorzien in hun basisbehoefte. Dat is hier in hartje randstad al een uitdaging om te vinden. Dus: goede kwaliteit ruwvoer in de vorm van schimmelvrij onverpakt hooi, een droge plek om veilig te liggen op schoon strooisel, minimaal 12u p/d buiten met vriendjes in een stabiele kudde, toegang tot schoon drinkwater.
Regio waar ik woon / paard gestald had, is dit al onrealistisch. Ik ken werkelijk geen enkele pensioenstal, niet de goedkopere, niet de duurdere waar dit geboden wordt. Oké ik woon in de buurt van een (studenten)stad maar even goed is de gemeente waar ik woon / zijn de gemeenten waar mijn pony stond landelijk gebied.
Hooi was doorgaans verpakt en op bepaalde plaatsen ook beschimmeld, droge plek om te liggen op schoon strooisel was er in het begin vaak wel maar na verloop van tijd ook niet meer. Minimaal 12u per dag buiten: geen enkele pensioenstal waar ik ben geweest kon dit bieden, ook niet in het weideseizoen. 8u is al mooi hier. Laat staan dat ze in stabiele kuddes buiten komen. Het verloop bij de ene stal is al groter dan bij de ander, maar toch... Het enige wat wel overal geboden kon worden was schoon drinkwater.
Ja, het is super fijn als je een plek vindt waar dit geboden kan worden, maar het is niet overal haalbaar en dan ga je als klant je eisen bijstellen...
En zelfs dan nog heeft Ruitje niet ongelijk. Ik wilde mijn pony op zeker moment zo snel mogelijk verplaatsen omdat zijn welzijn aangetast was op de plek waar we toen stonden. We zijn zowat alle stallen die binnen de mogelijkheden lagen afgegaan toen. Daarbij kwamen we ook bij een stal waar de paarden - als ze niet buiten op de weide stonden ('s nachts en 's winters het overgrote deel van de dag) - in een stalgebouw stonden waar alle ramen dichtgetimmerd waren. Er was géén daglicht. En als er dan niemand in dat gebouw was, ging het licht nog eens uit. Resultaat: paarden stonden veel tijd in het pikdonker (zeker in de winter stonden ze in het beste geval 20u in het pikdonker). Voor mij een absolute no-go. Dan liet ik hem nog liever staan waar hij stond. En toch stond ook die pensionstal vol. Er zijn dus wel mensen die zich wel in dat management kunnen vinden...