Ervaringen eigen pensionstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Ervaringen eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:51

Komt natuurlijk ook omdat ze een keuze moeten maken. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, en de ruimte kun je ook maar voor 1 ding gebruiken.

Feit is alleen dat je een bepaalde stal prijs moet vragen om je kosten te kunnen dekken als je het professioneel wil doen. En hoe meer mensen betalen, hoe meer eisen ze stellen aan de locatie.....

Wij hopen ze ook op niet al te lange tijd aan huis te hebben (en dan op een agrarisch bedrijf met oa koeien) maar weinig kans dat ik een pension stal zou beginnen......

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:38

Dat zijn een hoop paarden, met bijbehorend werk. Daar kom je snel op terug denk ik.
Wij hebben 11 paarden op 3,5 hectare, op een paddock paradise. Hadden er 16 dat ging ook alleen dat was echt niet werkbaar. Ik draaide 50-60 uren per week naast mijn baan in de kraamzorg.

Als je alleen de kosten wilt dekken, wil je echt niet zoveel uren werken. En alle bijbehorende eigenaren op je erf, zoals al eerder benoemd. Wees kritisch in wie je toelaat, en durf mensen weg te sturen als t niet bevalt. Niet altijd leuk, maar je wilt niet op eieren lopen op je eigen grond.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:01

Dertien jaar lang hebben wij onze eigen pensionstal met 25 paarden gehad. Sinds 2023 zijn we gestopt. Met wat ik nu weet, zou ik er niet weer aan beginnen. Het is veel en zwaar werk wat slecht betaald wordt. Je kunt het al je klanten nooit 100% naar de zin maken, dus er is altijd wel wat gemor. Met het aantal paarden ben je een groot deel van de dag bezig (ik werkte er ook nog buiten de deur bij), met als gevolg dat wanneer ik klaar was, ik geen puf meer had om mijn eigen paarden te rijden. Daarnaast geef je een groot gedeelte van je privacy op en moet je er tegen kunnen altijd mensen op het erf te hebben en altijd aan je bedrijf vast te zitten. Hebben we er wat aan verdiend? Nee, want alles wat je verdien gaat weer in het bedrijf (onderhoud/vervangen bak, onderhoud weiland, omheining etc. etc.).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:06

Wat me vooral opvalt is dat paardeneigenaren die hun dier altijd in pension hebben gehad geen idee hebben van wat alles eigenlijk kost. Eerlijk? Ik heb mezelf daar ook op verkeken toen ik net de paarden aan huis had.
Mensen willen alles, maar liefst niet veel betalen en al helemaal niet veel doen. En massaal roepen dat er geen fatsoenlijke pensionstallen te vinden zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik was daar zelf 1 van maar ik kijk er nu na 6jr paarden aan huis wel echt anders tegenaan.

Aanvulling: en ik vraag me steeds vaker af of een goede pensionstal waar de paarden écht goed staan wel commercieel haalbaar is.

Met heel m’n hart hoop ik het, want op gebied van huisvesting kan er voor paarden nog een hoop verbeteren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:18

Er is gewoon geen consensus over wat 'een goede stal' is. Voor de een is iets heel anders belangrijk dan voor de ander.

swatch

Re: Ervaringen eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 00:25

Even los van of het rendabel is, mag je op die locatie een pensionstal beginnen volgens het bestemmingsplan?
Want een pensionstal past niet altijd binnen een agrarische bestemming.
En als het evt wel zou kunnen dan moet je meestal bij een boerderij met agrarische bestemming meer eigen vermogen inleggen voor de hypotheek.
En denk ook aan alle verzekeringen, milieuvergunning, mestafvoer etc. die je moet regelen.
Het is meer dan alleen klanten x maandbedrag - kosten voer/stro.

De pensionstallen die het voor een schappelijke prijs kunnen aanbieden, die hoeven er meestal niet van te leven. Die hebben of andere inkomstenbronnen erbij of locatie van oudsher en geen dure hypotheek meer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:27

ruitje schreef:
Er is gewoon geen consensus over wat 'een goede stal' is. Voor de een is iets heel anders belangrijk dan voor de ander.

In elk geval waar de paarden worden voorzien in hun basisbehoefte. Dat is hier in hartje randstad al een uitdaging om te vinden. Dus: goede kwaliteit ruwvoer in de vorm van schimmelvrij onverpakt hooi, een droge plek om veilig te liggen op schoon strooisel, minimaal 12u p/d buiten met vriendjes in een stabiele kudde, toegang tot schoon drinkwater.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:44

_Nelleke_ schreef:
In elk geval waar de paarden worden voorzien in hun basisbehoefte. Dat is hier in hartje randstad al een uitdaging om te vinden. Dus: goede kwaliteit ruwvoer in de vorm van schimmelvrij onverpakt hooi, een droge plek om veilig te liggen op schoon strooisel, minimaal 12u p/d buiten met vriendjes in een stabiele kudde, toegang tot schoon drinkwater.

Regio waar ik woon / paard gestald had, is dit al onrealistisch. Ik ken werkelijk geen enkele pensioenstal, niet de goedkopere, niet de duurdere waar dit geboden wordt. Oké ik woon in de buurt van een (studenten)stad maar even goed is de gemeente waar ik woon / zijn de gemeenten waar mijn pony stond landelijk gebied.
Hooi was doorgaans verpakt en op bepaalde plaatsen ook beschimmeld, droge plek om te liggen op schoon strooisel was er in het begin vaak wel maar na verloop van tijd ook niet meer. Minimaal 12u per dag buiten: geen enkele pensioenstal waar ik ben geweest kon dit bieden, ook niet in het weideseizoen. 8u is al mooi hier. Laat staan dat ze in stabiele kuddes buiten komen. Het verloop bij de ene stal is al groter dan bij de ander, maar toch... Het enige wat wel overal geboden kon worden was schoon drinkwater.
Ja, het is super fijn als je een plek vindt waar dit geboden kan worden, maar het is niet overal haalbaar en dan ga je als klant je eisen bijstellen...
En zelfs dan nog heeft Ruitje niet ongelijk. Ik wilde mijn pony op zeker moment zo snel mogelijk verplaatsen omdat zijn welzijn aangetast was op de plek waar we toen stonden. We zijn zowat alle stallen die binnen de mogelijkheden lagen afgegaan toen. Daarbij kwamen we ook bij een stal waar de paarden - als ze niet buiten op de weide stonden ('s nachts en 's winters het overgrote deel van de dag) - in een stalgebouw stonden waar alle ramen dichtgetimmerd waren. Er was géén daglicht. En als er dan niemand in dat gebouw was, ging het licht nog eens uit. Resultaat: paarden stonden veel tijd in het pikdonker (zeker in de winter stonden ze in het beste geval 20u in het pikdonker). Voor mij een absolute no-go. Dan liet ik hem nog liever staan waar hij stond. En toch stond ook die pensionstal vol. Er zijn dus wel mensen die zich wel in dat management kunnen vinden...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:58

Soms is het ook gewoon roeien met de riemen die je hebt. Hier in de Noordoostpolder zijn ook geen stallingen die bovenstaande basis eisen bieden, en zo goed als elke pensionstal heeft nu een wachtrij. Hier is vette klei, dus sowieso is het een flinke financiële investering om de bodem jaarrond goed toegankelijk te houden. Ik heb de paarden aan huis staan 24/7 in een droge paddock. Niet gek groot, niet luxe en geen rijbak, en toch zijn hier al verscheidene mensen aan de deur geweest met de vraag of we stalling aanboden. De nood naar een plek waar ze jaarrond droog buiten kunnen met goed onverpakt hooi is blijkbaar dusdanig groot dat mensen zelfs hun eis van een rijbak al weglaten.

Afbeelding

Dus TS, mocht je besluiten om het toch te doen dan sta je waarschijnlijk binnen mum van tijd vol _O-