Kudde van 4 merries, 1 ruin erbij gaat dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:05

Eigenlijk is dat ook best grappig toch. Als je vraagt: kunnen 'mannen' een vrouwen samenwerken of vrienden worden, wat zou dan je antwoord zijn?

Het lijkt mij dat het ongeveer net zo waarschijnlijk is dat dat bij paarden hetzelfde is. Het ligt aan de individuen en aan de omstandigheden. Maar algemeen gestel: ja dat kan.

Ik heb 2 merrie en 2 ruinen. En die trekken allemaal met elkaar op. Ze hebben voorkeuren maar er zijn ook momenten dat ze dan juist even met één van de andere paarden optrekken. Daar zit geen patroon van geslacht in.
En ja, in de begin fase kunnen ze heel heftig doen. Ik heb niet het idee dat de eerste dagen een goede voorspeller zijn voor de tijd daarna als ze aan elkaar gewend zijn. Ik heb al introducties gehad die heel rustig veliepen en een keer met weken van spektakel. En nu is de gehele groep een heel fijn cluppie samen.

Sanano

Re: Kudde van 4 merries, 1 ruin erbij gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:56

wij hebben drie merries en een ruin. Gaat prima merries zijn wel de baas hij staat onder aan de ladder maar dat interesseert hem niet.
Wordt wel stuitergek als een van hun weg gaat dan is het zijn kudde.
Zorg voor genoeg ruimte als je ze bij elkaar in doet komt vast goed.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:14

Bedankt voor de reacties en ervaringen. Het likt iets rustiger te worden maar het grote paard blijft heftig reageren. Morgenmiddag de ponyruin weer eens uit de paddock bij de anderen in de wei laten is het plan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Mijn merrie staat bij 2 andere merries en 1 ruin. Dat gaat prima, er is weinig heibel onderling. Mijn merrie is de enige die wel eens lelijk kijkt, maar dat doet ze naar de rest ook. Die is gewoon niet zo sociaal. De ruin is dikke vrienden met 1 van de andere merries en die zijn ook eigenlijk altijd samen.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Misschien morgen eerst de dames in de paddock en pony ruin in de wei. En dan eerst de dominante grote er bij in de wei zetten en wanneer er tussen die 2 rust is ,1 voor 1 de andere dames er bij zetten ?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Mijn ruintje staat bij 4 merries en is eerder one of the Girls. Als dat er een probleem is :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Kan je niet eerst 2 groepjes maken? Bijvoorbeeld ruin met merrie en de andere nog even apart. Doe je eerst de makkelijksten samen. En dan later eens een er bij. Ipv alles samen.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Momenteel een volledige merriekudde, maar eerder ook een ruin erbij gehad. Ging prima, die voelde zich helemaal het mannetje met zijn harem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Wij hebben nu alleen merries, maar ook wel ruinen gehad. Die stonden ook wel met merries in de wei. Weinig problemen gehad, maar ook wel eens een ruin gehad die in het voorjaar op de hengstige merries sprong. Niet fijn voor de merries en veel onrust in de kudde. Bovendien bezitterig gedrag, zeer irritant. Oplossing was hier dat we hem bij een drachtige merrie zetten, dan was het probleem over.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Muronia schreef:
Mijn ervaring met een ruin in een merriegroep is prutsmuts, kapotgebeten dekens en onrust in de groep. In mijn kudde komt geen ruin meer.

Maar jij hebt voornamelijk Groninger merries toch? In mijn ervaring zijn dat niet de meest sociaal-open paarden. De meeste Groningers die ik ken zijn niet mals naar andere paarden.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Hier een samengestelde kudde (3 om 3) wat eerder een merriekudde was. Ervaring hier is dat de leidende merrie afwijzend is tot de hengstigheid, en daarna is de ruin geaccepteerd. Na de hengstigheid kan ze wel eens wegsturen, maar gewoon rustig door oren naar achter te doen. Sommige andere merries lager in rang zijn wat sceptisch, maar die hebben tijd en ruimte nodig, wat ze hier ook hebben op de track. De eerste ruin die hier kwam was een onwijs zachtaardig dier, en alle merries waren helemaal gek van hem, bracht een hele fijne harmonie in de kudde. Bij een speelse ruin is het wel fijn om een extra ruin te hebben als speelmaatje, de merries hier kunnen het speelse gedrag niet altijd waarderen :')