Betaalde borg gebruiken als betaling laatste maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:43

Little_Gift schreef:
Borg dient om bij vertrek, als er gecontroleerd wordt of alles netjes en in orde achtergelaten werd, eventuele beschadigingen of niet nagekomen afspraken, te vergoeden.

Borg dient niet om de huur mee te betalen.

Dit mag geenszins met elkaar verrekend worden.
Ook niet met goedkeuring van beide partijen.

Wettelijk gezien toch niet.

Wat jij doet, is niet toegestaan en kan dus door de stalhouder aansprakelijk gesteld worden en inresten gerekend worden op de maand huur.

In feite moet de borg zelfs op een onafhankelijke rekening gestort worden ipv op de stalgeldrekening.

Dit klopt inderdaad.
Maar ik snap ook je terughoudendheid gezien de onproffesionele houding, en dat je het zo wil proberen.
Maar je staat zover ik weet niet in je recht.

Foaly

Re: Betaalde borg gebruiken als betaling laatste maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:50

Wat je ook doet, communiceer het vooraf. Houd niet zomaar je stalgeld in en zeg dan pas 'oh maar verreken maar met de borg' als ze ernaar vragen. Daar krijg je geheid nog meer gezeik mee.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:06

Ik vind het al behoorlijk kwalijk dat pensionhouder via een camera de gasten in de gaten houdt en afluistert. Camera's op zich zijn prima om ongewenste gasten of de paarden in de gaten te houden, maar daar moet het bij blijven.
Het mailtje sturen kan geen kwaad, zet er ook bij dat je aanneemt dat jullie samen nog even alles na gaan lopen of het bij oplevering netjes, opgeruimd en schoon genoeg is. Dat voorkomt ook mogelijk 'gedoe' achteraf.
Vergeet vooral niet alles te filmen zodra je de boel netjes hebt gemaakt, waar mogelijk achteraf verrekeningen of kosten van zouden kunnen komen als je al weg bent. Want bewijs achteraf maar eens dat het niet jouw paard, maar andermans paard is geweest.

Stel ze doet moeilijk dan kun je haar zeggen dat ze met het afluisteren strafbaar is, en je hebt nog bewijs ervan ook.
Citaat:
Nu kreeg ik 2 weken geleden vanuit het niets te horen dat ik en een stalgenootje weg moeten van de staleigenaresse. En waarom??? Geen idee! Het werd in de groepsapp medegedeeld en dat ze ons op de camera had horen zeuren en klagen.

Wees maar blij dat je er weg bent.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:26

Nou ze was het er niet mee eens
Ze maakte gelijk de aanname dat ik niks zou laten weten maar de maand is nog niet voorbij en zou dit sowieso appen.
Ik moest vooral niet voor haar nadenken en te rekenen.
Maar heb nu wel zwart op wit staan in de app dat ze de borg eind november overmaakt.
Ik ga zeker alles filmen eyc bedankt voor de tip!

Ja bij deze mensen wil ik zsm weg ja!
Zeer onprofessioneel en idd privacy schending door ons af te luisteren én dit ook nog gebruiken om mensen weg te sturen.

Maar wat ik nog het ergste vind is dat iets uit zijn verband wordt getrokken en dit via een groepsapp wordt gecommuniceerd ipv gewoon netjes persoonlijk face to face.

Maar ik heb gezegd geen probleem ik maak het vanavond over

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:54

Ik heb het ook zwart op wit gehad dat ik stalgeld zou ontvangen en schadevergoeding van 2 mensen. Beiden mensen hebben nooit betaald helaas en de politie heeft er nooit wat aan gedaan

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:05

Furst schreef:
Ik heb het ook zwart op wit gehad dat ik stalgeld zou ontvangen en schadevergoeding van 2 mensen. Beiden mensen hebben nooit betaald helaas en de politie heeft er nooit wat aan gedaan

Gelukkig heb ik iig nog de dreiging dat ik een zaak tegen haar kan beginnen ivm privacyschending mocht dat nodig zijn en we zijn met zn tweeën. Al hoop ik dat dat allemaal niet nodig is. Ze kan over mij niks negatiefs zeggen want ben in die maanden open, eerlijk en oprecht geweest maar dat heeft zij zelf nu verziekt!

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:07

Lindsey_99 schreef:
Ik vind het al behoorlijk kwalijk dat pensionhouder via een camera de gasten in de gaten houdt en afluistert. Camera's op zich zijn prima om ongewenste gasten of de paarden in de gaten te houden, maar daar moet het bij blijven.
Het mailtje sturen kan geen kwaad, zet er ook bij dat je aanneemt dat jullie samen nog even alles na gaan lopen of het bij oplevering netjes, opgeruimd en schoon genoeg is. Dat voorkomt ook mogelijk 'gedoe' achteraf.
Vergeet vooral niet alles te filmen zodra je de boel netjes hebt gemaakt, waar mogelijk achteraf verrekeningen of kosten van zouden kunnen komen als je al weg bent. Want bewijs achteraf maar eens dat het niet jouw paard, maar andermans paard is geweest.

Stel ze doet moeilijk dan kun je haar zeggen dat ze met het afluisteren strafbaar is, en je hebt nog bewijs ervan ook.
Citaat:
Nu kreeg ik 2 weken geleden vanuit het niets te horen dat ik en een stalgenootje weg moeten van de staleigenaresse. En waarom??? Geen idee! Het werd in de groepsapp medegedeeld en dat ze ons op de camera had horen zeuren en klagen.

Wees maar blij dat je er weg bent.

Ik ben er helaas nog niet weg. Al had ik t liefst diezelfde dag nog weggegaan

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:58

Skreiandor schreef:
Furst schreef:

Gelukkig heb ik iig nog de dreiging dat ik een zaak tegen haar kan beginnen ivm privacyschending mocht dat nodig zijn en we zijn met zn tweeën. Al hoop ik dat dat allemaal niet nodig is. Ze kan over mij niks negatiefs zeggen want ben in die maanden open, eerlijk en oprecht geweest maar dat heeft zij zelf nu verziekt!

Je wist dat er camera's hingen?
Dan lijkt me een claim over privacyschending niet haalbaar helaas.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:07

Skreiandor schreef:
Eerlijk gezegd ben ik geen gesprek meer aangegaam omdat ik geen energie meer wil steken in dit soort mensen. En wil ik hier al helemaal niet blijven staan.
Maar wat ik vooral wil weten is of ik in mijn recht sta om de betaalde borg te gebruiken als betaling van de laatste maand

En als er in die laatste maand dan iets gebeurd wat van jouw borg af zou gaan? Dan is die borg er niet meer.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:17

Ik zou zelf gewoon de borg laten verrekenen met de stalgeld. Ik heb vaak zat meegemaakt dat je je borg nooit meer terug krijgt. Toen ik uit mijn huurhuis ging heb ik ook per mail laten weten dat ze de borg met de huur mochten verrekenen.
Probleem hier is dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is.

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:23

Ik heb mijn ex huisbaas een proces aangedaan en glansrijk gewonnen. Hij moest alles, inclusief alle proceskosten betalen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:27

Liebe schreef:
Ik heb mijn ex huisbaas een proces aangedaan en glansrijk gewonnen. Hij moest alles, inclusief alle proceskosten betalen.

en wat heeft dat te maken met de vraag van TS?

ik denk dat het verstandig is je gewoon aan de regels te houden en dus gewoon je laatste maand stalgeld te betalen. Je borg is gereserveerd en moet weer terug komen. Komt die niet terug dan moet je dan maar kijken hoe je dat aanpakt.
Ik zou zaken niet door elkaar laten lopen.

Je borg is voor onvoorziene zaken en je stal geld is voor de stalling.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:42

Toch snap ik TS wel dat ze daar weinig vertrouwen in heeft gezien hoe alles nu gaat. Persoonlijk zou ik ook voor die keuze gaan. Stalhouder gaat er jammer genoeg niet mee akkoord en staat TS haar paard er nog dus moet ze vertrouwen op het feit dat de verzorging wel goed uitgevoerd wordt. Als ze dan nu haar poot stijf gaat houden kan het maar zo dat de stalhouder op de verzorging gaat beknibbelen, hoeft niet maar kan wel, zal niet de eerste zijn waar dat gebeurt. Laten we hopen dat stalhouder het woord nakomt en netjes de boel afhandelt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:47

En privacyschending? Op haar terrein en met zichtbare camera’s?
Dat is toch geen schending?

Of ben ik nu te simpel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:51

De borg mag wettelijk gezien idd niet verrekend worden met de laatste maand huur.... máár de borg mag wél verrekend worden met een huurachterstand!!

Dus als je de laatste maand huur niet betaald heb je een huurachterstand en mag de borg daar dus voor gebruikt worden }>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:51

Anomien schreef:
En privacyschending? Op haar terrein en met zichtbare camera’s?
Dat is toch geen schending?

Of ben ik nu te simpel?

De camerawet is inderdaad niet zo simpel. Het is niet zo dat een stalhouder zomaar beelden mag gaan bekijken zonder aanwijsbare reden. Zeker als er daaruit een contractbreuk volgt, gaat het juridisch wel verder dan 'je wist dat er camera's hingen'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:00

TS staat in een groepsstalling. Als er al sprake is van schade is natuurlijk niet aan te tonen wie daarvoor verantwoordelijk is. Dan blijft over dat er borg wordt gevraagd met als doel dat in te zetten als er niet wordt betaald. Dus ik denk wel dat te verantwoorden is om het zo te doen als TS voorstelt, ook al is dat niet helemaal correct.

Ik zou in het mailtje ook nog even uitleggen dat je hierdoor totaal bent verrast. Maar dat de manier waarop de eigenaresse nu handelt is strijd is met privacywetgeving en ook strafbaar is.
En dat een persoonlijk gesprek hierover altijd een betere optie was geweest.
Een verkaptje boodschap het hierbij dan maar te laten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:14

DubbelFun schreef:
De borg mag wettelijk gezien idd niet verrekend worden met de laatste maand huur.... máár de borg mag wél verrekend worden met een huurachterstand!!

Dus als je de laatste maand huur niet betaald heb je een huurachterstand en mag de borg daar dus voor gebruikt worden }>

Dat is inderdaad wel heel erg waar, goed gevonden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:19

Ze mag de stalling niet opzeggen per 27e van de maand. Als je per kalendermaand betaalt kan de overeenkomst per kalendermaand worden opgezegd, dus per eind november. Ze dient dat dan wel vóór eind oktober kenbaar te maken. 27 oktober is dus bij voorbeeld op tijd. Maar dat is daarmee niet zomaar de eerste dag van een maand opzegtermijn.

Waarom heb je zelf geen kopie van het contract?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:31

Heb je inmiddels wel andere stalling gevonden TS?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:44

Furst schreef:

Volgens mij is de politie daar ook niet voor, dit klinkt als een civiele kwestie en niet als een strafrechtelijk verhaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:52

Koper schreef:
Ze mag de stalling niet opzeggen per 27e van de maand. Als je per kalendermaand betaalt kan de overeenkomst per kalendermaand worden opgezegd, dus per eind november. Ze dient dat dan wel vóór eind oktober kenbaar te maken. 27 oktober is dus bij voorbeeld op tijd. Maar dat is daarmee niet zomaar de eerste dag van een maand opzegtermijn.

Waarom heb je zelf geen kopie van het contract?

Maar- de VERHUURSTER heeft de huur opgezegd! Niet ts! En dan nog om zeer discutabele reden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:02

Citaat:
Als je per kalendermaand betaalt kan de overeenkomst per kalendermaand worden opgezegd, dus per eind november...
Hoeft niet.
In een kontrakt kan ook staan dat de opzegtermijn 3 maanden is.
Immers de stalhouder wil ook wat tijd om de leegkomende stal weer te vullen zonder leegstand.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:29

Ik ben er helaas ook een keer ingestonken omdat de stalbaas de borg administratief anders niet kon verwerken. Dikke bullshit natuurlijk, maar had geen zin in gezeik. Heeft me voor 2 paarden borg gekost. Dus nee, ik zou geen stalgeld meer betalen. Kan ze mooi die borg voor gebruiken.

Kans is ook aanwezig dat jouw paard opeens in die laatste weken volgens haar iets gesloopt heeft en je alsnog naar het geld kunt fluiten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:38

MyChoice schreef:
Kans is ook aanwezig dat jouw paard opeens in die laatste weken volgens haar iets gesloopt heeft en je alsnog naar het geld kunt fluiten.

Kan ze dat mooi aantonen met haar camera beelden :=