Veiligheidsstijgbeugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:08

Ik zou voor die openklapbare gaan waar Kawa het ook over heeft.
Die met elastiekjes heb ik niet zulke fijne ervaringen mee. Ik heb ooit iemand zelfs een flinke duik zien maken boven een sprong toen die beugel brak...

Smurf ik moet heel eerlijk bekennen ik dat de beugel die jij liet zien echt oerlelijk vind. Bloos Veilig is 1 ding maar een beetje om aan te zien mag wel. Het lijkt een beetje Fischer Price... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:15

mandymonica schreef:
...Nadeel van de één is volgens mij, dat hij ook los schiet als je je voet er tegen schrap zet (en aangezien ik na langere ritten die plek op mijn voet kan voelen, doe ik dat blijkbaar zo af en toe)...

(...)

En zijn er nog andere opties, zoals beugels met een korfje of ijslandse stijgbeugels? Wat zijn de voor- en nadelen daarvan?

Ik heb beugels met een korfje, de zgn. FlexRide-beugels. Zal eens kijken of ik er een duidelijke foto van kan vinden. Er zijn iig veel enduranceruiters die ermee rijden, en ze zijn ook ideaal voor trektochten.

Vooral omdat je schrijft dat je op die plek je voet kunt voelen na lange ritten zou ik zulke beugels aanraden. Het gedeelte waar je voet op steunt is breder dan bij gewone beugels, wat minder vermoeiend is voor je voeten. Ik krijg met gewone beugels bij een lange rit ook last van de zijkant van mijn voet en ook van mijn kuitspier. Met die korfbeugels heb ik nergens last van.

Enige nadeel is dat ze nogal prijzig zijn, ik heb volgens mij 80 euro betaald voor een setje. Maar er zit bij normaal gebruik levenslange garantie op en ik heb er inmiddels al zoveel plezier van gehad dat ik echt geen moeite meer heb met het aankoopbedrag! Lachen

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:16

Op de manege waar ik rijd hebben ook alle paarden beugels met een elastiekje. En in de zeven jaar dat ik daar rijd is er maar 1 keer een elastiekje bij mij geknapt zonder dat ik eraf viel. Als je blijft hangen in de beugel schieten ze direct kapot, heb ik al vaak genoeg gezien. De elastieken worden gewoon vervangen door van die bruine standaard dingen, die je gewoon in de supermarkt kan kopen. Je vouwt die dan dubbel en maakt ze vast. Kwaliteit maakt schijnbaar niet veel uit, want deze dingen doen ook prima dienst.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:18

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:45

Citaat:
Weet alleen niet of dat nou aan de vorm van de beugels of nou juist aan die fenders ligt

ik kan ook niet rijden met westernbeugels, ik knoopte gewone Engelse beugels aan mijn (ex)westernzadel, geen gezicht, maar ik vond het lekkerder rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:14

Ik knoop deze lompe beugels ook gewoon aan mijn dressuurzadel, staat best eh... apart. Nou ja, als het maar functioneel is. Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:43

treffer schreef:
Op de manege waar ik rijd hebben ook alle paarden beugels met een elastiekje. En in de zeven jaar dat ik daar rijd is er maar 1 keer een elastiekje bij mij geknapt zonder dat ik eraf viel. Als je blijft hangen in de beugel schieten ze direct kapot, heb ik al vaak genoeg gezien. De elastieken worden gewoon vervangen door van die bruine standaard dingen, die je gewoon in de supermarkt kan kopen. Je vouwt die dan dubbel en maakt ze vast. Kwaliteit maakt schijnbaar niet veel uit, want deze dingen doen ook prima dienst.

Dat is dan een manege die goed nadenkt!!!Super!!.
Mijn dochter heeft ze ook, die elastiekjesbeugels, en bij een valpartij is al meerdere malen het elastiek meegekomen. Als er dus geen elastiek was geweest, was er waarschijnlijk wel iets ergers gebeurt.
De elastieken uit de winkel knappen bij ons direkt, vaak te lang in de winkel gelegen of in de zon. We hebben nu zwarte haar-elastieken van het Kruidvat. Goedkoop, heel zakje vol en gaan nooit stuk, alleen maar zoek in het zand van de bak.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 10:01

Wat een stapel reacties! Bedankt voor al het commentaar!

Karin, ik had ook al verzonnen dat bredere beugels misschien prettiger zouden zijn. Of een scheef blokje in je beugel, maar dan wordt je enkel weer in een kreukel geduwd vrees ik. Die FlexRides zien er goed uit, maar zijn inderdaad zo prijzig! Ik hoopte voor een eurootje of 40, 50 toch wel klaar te kunnen zijn... Ik ga eens even in de linkjes neuzen die je hierboven hebt neergezet!

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:12

Ann schreef:
Deze lijken mij prettig, EZRide's met een breed voetbed en warme voeten, de prijs is alleen iets minder Geld, geld! ...159 euro Verdrietig

Die prijs is inderdaad een afknapper
Maar dat brede voetbed lijkt me wel prettig voor mijn man, die heeft maatje 47 en gewone beugels zitten soms wat strak.
Ik denk toch dat ik maar voor een korfje ga. Dan kan ik er zelf een lapje leer of bont ombinden indien gewenst en 's zomers de neus openlaten, lekker koel!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 16:47

Heb inmiddels een beetje geneusd bij Goedhard en Equestrian Nomads. De prijzen beginnen al een beetje te wennen Knipoog

Toch vraag ik me af of er niemand met IJslandse beugels bekend is? En ik zag op 1 van de site ook Camarque-beugels staan. Dat zijn metalen korfbeugels, doe een beetje middeleeuws aan... kent iemand die? Zijn ze niet vreselijk zwaar bijvoorbeeld? Het ziet er wel apart uit, niet zo "high-tech" als veel van die andere veiligheidsbeugels en toch duidelijk heel "anders dan anders"...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:11

ik heb Ijslandse beugels geprobeerd, maar die kreeg ik niet aan de fenders van Barefoot geprutst, dus heb ik ze weer teruggebracht.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:30

mandymonica schreef:
Heb inmiddels een beetje geneusd bij Goedhard en Equestrian Nomads. De prijzen beginnen al een beetje te wennen Knipoog

die prijs is idd niet leuk, nee . maar we willen allemaal veilig en komfortabel rijden in een goed zittend/passend zadel, en dat kost een bóm! dan konden die beugels er voor mij ook nog wel bij Haha! , en tot mijn hééééél grote tevredenheid! ze zitten zalig komfortabel, ik had áltijd problemen met beugels die ik verloor of verkeerde houding van mijn voeten.....die EZ-rides plákken gewoon aan mijn voeten, en ze richten ze ook af om de gewenste positie aan te nemen *LOL* !

het juiste zadel en de juiste beugels, en je hoeft geen les meer te nemen Haha! Tong uitsteken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:10

Ik heb een tijd Quick-outs gehad, maar verkocht wegens geldgebrek, en ze toch niet meer gebruiken (heb ander zadel). Maar ik vond het fijne beugels, ben 1 keer van mijn paard afgevallen, en toen zaten die beugels eraan. Ze weigerde, voor een hindernis, en ik viel en die klapte gelijk open. Zijn wel veilig naar mijn mening Piepen, doen ze bij mij niet, maar ik heb ze ook nooit schoongemaakt ofzo, enkel het voetbed schoongeborsteld.

Ann schreef:
Deze lijken mij prettig, EZRide's met een breed voetbed en warme voeten, de prijs is alleen iets minder Geld, geld! ...159 euro Verdrietig
Afbeelding

Die lijkt mij ook erg prettig. Heb je een site van waar ze te koop zijn? Dat brede voetbed is echt geweldig, geeft zoveel steun en rust. Echt, een verademing om mee te rijden. En dat front, is ook wel mooi, past goed bij m'n westernzadel Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:44

mandymonica schreef:
Toch vraag ik me af of er niemand met IJslandse beugels bekend is?

Susan heeft ze, ik zal haar even naar dit topic sturen. Ik heb laatst op haar paard gereden met haar zadel en die beugels, en om de een of andere vage reden verloor ik steeds mijn rechter beugel. Wat er precies veilig aan is, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat je ze makkelijk aan en uit krijgt, omdat ze recht hangen en je dus zo je tenen er in kunt schuiven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:48

Ik rijd met Ijslandse beugels, en eerlijk gezegd merk ik het verschil niet met gewone beugels
Ik ben er sindsdien nooit meer afgevallen, ws vindt Bill er nu geen lol meer aan Clown

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:58

ik rijd dus idd met ijslanderbeugels, dat van je beugelsverliezen is even wennen ka, je moet dus idd druk op de beugels houden, dat is ook gelijk het veilige ervan zodra je de druk kwijt bent laat je beugels dus ook los
voor lange afstandsritten zal ik tch de beugels die Ka heeft aanraden door het brede voetbed is het wat meer ontspannen rijden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:38

amargith schreef:
Ik heb ook veiligheidsbeugels. En moet zeggen, ben er tevreden van. OK dan! Ze hebben geen elastiek ofzo, maar wel stevige plooibare rubber aan de zijkanten. Indien je valt plooit de rubber mee en kan je voet er gewoon uitglijden. OK dan! Ze zijn vrij stevig en vallen van prijs nog wel mee. Ben echt blij met die van mij. Ze zien er verder trouwens uit als gewone beugels. *LOL*
Groetjes

Ik heb die beugels ook *LOL* ze zijn super fijn OK dan!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 09:46

susan schreef:
ik rijd dus idd met ijslanderbeugels, dat van je beugelsverliezen is even wennen ka, je moet dus idd druk op de beugels houden, dat is ook gelijk het veilige ervan zodra je de druk kwijt bent laat je beugels dus ook los
voor lange afstandsritten zal ik tch de beugels die Ka heeft aanraden door het brede voetbed is het wat meer ontspannen rijden.

In IJsland zijn ze toch ook gewend om fikse stukken te rijden! Maar goed, die hele stijl is vermoedelijk weer anders: op je billen zitten en tölten maar! Dat is toch anders dan galop in de verlichte zit en veel draf-lichtrijden. Eigenlijk zou ik het eens moeten kunnen uitproberen...

Maar voorlopig moet ik nog wel even op het zadel wachten, dus tijd genoeg om dé oplossing te zoeken! (of voor leuke verjaardagscadeautjes natuurlijk Knipoog )

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:15

mandymonica schreef:

Toch vraag ik me af of er niemand met IJslandse beugels bekend is? En ik zag op 1 van de site ook Camarque-beugels staan. Dat zijn metalen korfbeugels, doe een beetje middeleeuws aan... kent iemand die? Zijn ze niet vreselijk zwaar bijvoorbeeld? Het ziet er wel apart uit, niet zo "high-tech" als veel van die andere veiligheidsbeugels en toch duidelijk heel "anders dan anders"...

Deze bedoel je, je kunt er zelf evt. ook nog foam in doen voor een betere demping Lachen

Afbeelding

Deze beugels wegen 1.5 kg.
Ze zijn 16 cm hoog, 14 cm breed en 16 cm diep.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:24

Maar ik neem aan dat je nieuwe beugels wilt voor je eigen veiligheid? Waarom dan besparen op de kosten?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:58

Voor 50 euro zijn er heus wel Engelse veiligheidsbeugels te krijgen, wil je iets specialer zoals bv. endurancebeugels, die naast veilig ook erg comfortabel zijn, ben je wat meer kwijt.

Irish_Lady, niet iedereen kan zomaar beugels van meer dan 100 euro kopen, is niets mis mee Clown

snepje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:01

Een vriendin van me heeft gisteren nieuwe veiligheidsstijgbeugels gekocht van sprenger 115 euro Wow! , jawel.
Het zijn gewone stijgbeugels maar aan de zijkanten zit buigzaam rubber dat meebuigt als je valt waardoor je voet niet kan blijven haken.

Nu vertelde een klasgenootje me (ze heeft in een ruitersportzaak gewerkt) dat dezelfde veiligheidsbeugels ook voor 50 euro te koop zijn. Bijna elke ruitersportzaak heeft ze, gewoon even naar vragen.
De meeste ruitersportzaken bieden eerst de sprenger aan om daarna pas te zeggen dat ze ook een goedkopere variant hebben, tja een beetje commercieel ingesteld dus *LOL*

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:08

Er zijn idd ook goedkopere veiligheidsbeugels te koop die bijna indentiek zijn aan de duurdere Sprenger beugels, van Global zijn ze er ook, maar je moet ook rekening houden met de kwaliteit Clown

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:39

ik zou die met stiek niet nemen.. Me vriendin had die en die had het regelmatig dat er een stiekje losschoot of napte ofzoiets.. lijkt me best irritant Scheve mond

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:47

Ann schreef:
Er zijn idd ook goedkopere veiligheidsbeugels te koop die bijna indentiek zijn aan de duurdere Sprenger beugels, van Global zijn ze er ook, maar je moet ook rekening houden met de kwaliteit Clown

Die goedkopere zijn lang niet zo buigbaar als die van sprenger. Als je zulke beugels koopt, raad ik wel echt de sprengers aan, krijg je veel meer voor je geld Lachen
En zoals ik al eerder zei, er zijn 2ehands sprengers op marktplaats te koop. Prijs van 40 tot en met 70 euro. Niet duur voor die beugels Lachen