Stalprijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 14:22

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn.
Het is sowieso absoluut niet de bedoeling om er een hoofdprijs voor te vragen, het is immers hobbymatig. Er is geen noodzaak om er andere mensen bij te betrekken, maar bijvoorbeeld voor iemand die zijn/haar pony op pensioen wil zou het een mooie plek zijn. Of een recreatieruiter. Dat is dan meer op basis van gunning dan met een winstgevend doel. Uiteraard moet de pony van een ander niet uit mijn zak betaald worden, dat begrijp ik ook wel, maar het is ook niet zo dat ik er rijk van hoef te worden. Absoluut niet.
Jerrycans zijn niet aan de orde gezien het water dus gepompt wordt. In het donker de weide in gaan is ook niet aan de orde gezien de paarden op stal gaan voor het donker wordt.
Het zal ook vast niet voor iedereen zijn maar dat hoeft ook niet. Voor sommigen is het wel een paradijsje omdat de dieren zoveel mogelijk buiten komen. Voor een sportruiter is het absoluut niet glansrijk.
Tevens hebben wij vaak dierenartsen over de vloer gehad maar nooit wat gehoord over tekortkomingen in de voorzieningen.
Ik was gewoon benieuwd wat mensen maandelijks ervoor zouden betalen. Ja, sommigen niets, omdat het niks voor hen zou zijn :D

Laura_

Re: Stalprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:29

Ik sta op een soortgelijke stal. Inmiddels hebben we wel stroom en waterleiding, wat wel heel fijn is. Met wondjes was het toch snel een gepuzzel met Jerrycans/flessen etc.

Wij hebben trouwens geen rijbak en verder alles zelf doen qua mesten, voeren (in toerbeurt) etc.

Paardlief staat er heerlijk, ik zelf zou wel wat meer luxe willen, maargoed, de prijs is daar ook naar.

Spoedjes kunnen dierenartsen bij ons wel uit de voeten op locatie. Voor kreupelheidsonderzoeken ga ik meestal wel direct naar de kliniek, omdat ik dan de dierenartsen wel betere onderzoeksmogelijkheden gun haha

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 04:57

Nadeel geen toilet( kleine boodschappen geen probleem)
Geen water wond uitspoelen etc maar ook is het water onderzocht qua waarden
Geen stroom , tandarts heeft dat ook nodig. Dus wat meer kosten voor pensionklant om naar da en tandarts toe te gaan ( indien nodig)
Voordeel all inclusief
Gebrek aan een plek waar veel buiten staan heb ik nooit als probleem ervaren.
Ik stond 14 jaar op een 24/7 stal met schuilstal do t zelf
Nu 24/7 buiten met heel goed en 24/7 beschikbaar hooi met schuilstal waar ook zacht in gestaan kan.
Dat miste wij bij vorige stal.
Dat maakt wel dat we nu een stuk meer betalen.
Ik vind persoonlijk het voerbeleid en open stalling weer belangrijk.
Dus wat je zou kunnen vragen zal denk ik 350/400 zijn want er is echt wel vraag naar, indien men dat specifiek zoekt en kan dealen met wat er niet is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 06:15

boedjang schreef:
Nadeel geen toilet( kleine boodschappen geen probleem)
grote boodschap kan in nood gewoon op de mesthoop

Geen water wond uitspoelen etc maar ook is het water onderzocht qua waarden
je kunt jerrycan/bidon schoon water ten aller tijden meenemen

Geen stroom , tandarts heeft dat ook nodig. Dus wat meer kosten voor pensionklant om naar da en tandarts toe te gaan ( indien nodig)
Dit is vaak maar 1x per jaar en kan je plannen, zie de link naar de stal hier niet in..

Voordeel all inclusief
Gebrek aan een plek waar veel buiten staan heb ik nooit als probleem ervaren.
Ik stond 14 jaar op een 24/7 stal met schuilstal do t zelf
Nu 24/7 buiten met heel goed en 24/7 beschikbaar hooi met schuilstal waar ook zacht in gestaan kan.
Dat miste wij bij vorige stal.
Dat maakt wel dat we nu een stuk meer betalen.
Ik vind persoonlijk het voerbeleid en open stalling weer belangrijk.
Dus wat je zou kunnen vragen zal denk ik 350/400 zijn want er is echt wel vraag naar, indien men dat specifiek zoekt en kan dealen met wat er niet is.

Verder mee eens.
Ik heb tijden op een heerlijke plek gestaan, jawel zonder stroom,water en bak.
Was prima te doen. In de winter ploeteren? Jep...
Maar als ik zag hoe vrolijk mijn toenmalige paard ervan werd. Dit was puur voor hem <3

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:03

Over de prijs kan ik niets zeggen, ik vraag me af of je jaarrond paarden ruim gras kunt bieden met 4 (kleine) paarden per hectare? Ik zit op zandgrond, dus snel last van droogte en ik red dat namelijk helaas niet. Paarden hier gaan ‘‘s nachts op stal en het hele jaar overdag in het land. Maar ze houden het daarmee superkort en ik moet bijna het hele jaar buiten ruwvoer bijvoeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:37

Popstra schreef:
Je zou dus werkloos moeten zijn om hier plezier van je paard te kunnen hebben want nu na je werk en even thuis eten is het rond 19.30 al donker.
Dan kun je dus niks meer!?

Vind dat nog geen 300 waard om eerlijk te zijn dan.
Vind het eerder afzien als ik hier zo lees

Of zelf je tijden kunnen indelen zoals mij nu. Ik werk smorgens 3 uur en savonds

Ts.

Als er stroom en water is dan kun je er alles uithalen. Als het zo mooi is als je zegt en in de randstad dan 500per maand. Met water en stroom. Zonder haken veel mensen af en zal interessant worden als het een stuk goedkoper is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:51

TS je kan je prijs als volgt samenstellen:

1) de waarde bepalen van een kale plek op jouw wei, dus zonder jouw diensten / krachtvoer / ruwvoer /... Wat is een weiplek waard in jouw omgeving, het gebrek aan voorzieningen meegerekend?

2) hoeveel wil je voor jouw diensten vragen? Een symbolische euro per dag? 5 euro per dag? Doe dit dagbedrag x 30.

3) wat kost het om een E-pony te stallen aan krachtvoer, ruwvoer, mestafvoer,... de kosten die erbij horen voor dat extra paard en daar een maandelijks gemiddelde van nemen

Zo krijg je een aardige richtlijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:57

4 paarden op 1HA wordt toch snel kaal is de ervaring hier.
Of die hectare moet opgedeeld zijn in 2 a 3 stukken?
Ik heb zelf 1 HA voor 2 paarden (1m55 en jaarling van nu 1m45) met de droogte was het snel kaal. Het is opgedeeld in 2 delen, en alleen het onderste stuk groeide aan omdat dat stuk ook nog bemest geweest is.

Verder zou ik geen probleem hebben met de nadelen van geen stroom en geen stromend water. Ik heb zelf een tijd zo gestaan, water moest ik zelfs met een emmer opvissen uit een waterput, dus nog heel intensief werk om paarden van water te voorzien.

Voor verlichting 's avonds kan je altijd ook lampen op zonne-energie of batterij plaatsen. Ik had er zelf ene op zonne-energie en gaf voldoende licht om een gewonde pony om 21u s' avonds na mijn werk te verzorgen (wonde doorspoelen en terug afdekken).
Je wordt vanzelf wel handig in bedenken van oplossingen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 06:40

Ik weet niet of het echt een hectare is, ik heb niet zo’n kijk op van die maten. Maar het is echt groot, en we hebben er wel is 5 pony’s gehad, ja jaarrond en het was nooit, maar dan ook nooit kaalgevreten. Er staat echt ontzettend veel gras en het groeit er ook erg hard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:16

Met google maps kun je lijnen om een perceel trekken en dan geeft hij de oppervlakte aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:24

Beemsterkaas schreef:
TS je kan je prijs als volgt samenstellen:

1) de waarde bepalen van een kale plek op jouw wei, dus zonder jouw diensten / krachtvoer / ruwvoer /... Wat is een weiplek waard in jouw omgeving, het gebrek aan voorzieningen meegerekend?

2) hoeveel wil je voor jouw diensten vragen? Een symbolische euro per dag? 5 euro per dag? Doe dit dagbedrag x 30.

3) wat kost het om een E-pony te stallen aan krachtvoer, ruwvoer, mestafvoer,... de kosten die erbij horen voor dat extra paard en daar een maandelijks gemiddelde van nemen

Zo krijg je een aardige richtlijn.

:j

Dit, het klinkt als een mooi plekje..ik zou zelf alleen niet willen dat de paarden slootwater drinken. Grondwater vind ik weer wat anders.
Voor de rest is er denk ik prima in oplossingen te denken qua verlichting.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:22

Eretria schreef:
Ik weet niet of het echt een hectare is, ik heb niet zo’n kijk op van die maten. Maar het is echt groot, en we hebben er wel is 5 pony’s gehad, ja jaarrond en het was nooit, maar dan ook nooit kaalgevreten. Er staat echt ontzettend veel gras en het groeit er ook erg hard.

Kaal vreten ze het nooit, er zijn altijd plekken gras die ze niet eten, dat zie ik hier ook, en dat gras eten ze zelfs niet als ik strook begrazing geef. Ofwel zijn ze gewoon te kieskeurig :+

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:53

BeFunny schreef:
Popstra schreef:
Je zou dus werkloos moeten zijn om hier plezier van je paard te kunnen hebben want nu na je werk en even thuis eten is het rond 19.30 al donker.
Dan kun je dus niks meer!?

Vind dat nog geen 300 waard om eerlijk te zijn dan.
Vind het eerder afzien als ik hier zo lees

Of zelf je tijden kunnen indelen zoals mij nu. Ik werk smorgens 3 uur en savonds

Ts.

Als er stroom en water is dan kun je er alles uithalen. Als het zo mooi is als je zegt en in de randstad dan 500per maand. Met water en stroom. Zonder haken veel mensen af en zal interessant worden als het een stuk goedkoper is.

Waar in de randstad willen mensen 500 euro betalen voor zulke faciliteiten? oprechte vraag hoor, ik sta in de randstad op een stal met geweldige faciliteiten voor een stuk minder dan dat.

Denk dat de prijs erg afhankelijk is van hoe groot de wei daadwerkelijk is. En waar in het westen/randstad het is; alleen als het zandgrond is kunnen ze jaarrond staan, want op de klei en het veen is het imo in de winter te nat. Als ze door slecht weer niet de wei op kunnen kun je als pensionklant dus ook niets met je paard doen toch?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:31

Wij hebben geen stroom en geen stromend water. Dus geen licht. Is dat jammer? Zeker wel. Wij hebben het opgelost met lampen van Shein. En potverdikkie wat werken die goed. Voor het water hebben wij een watervat op een aanhangertje gekocht dat we thuis of bij vrienden vullen om te drinken. En als we echt zouden moeten koelen, hebben we een waterpomp op accu gekocht van Bosch. Zulke problemen zijn altijd wel op te lossen natuurlijk. Ik heb het jaren met minder moeten doen dan dit ook. Dat heb ik wel overleefd, maar bijna niet, haha. Dat was echt niet leuk maar toen stond ik in pension. Nu is alles eigen beheer. Bak huren we per maand aan 50 euro, et voila. Een bijna luxueuze plek hebben we :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:16

Pallatin schreef:
BeFunny schreef:

Ts.

Waar in de randstad willen mensen 500 euro betalen voor zulke faciliteiten? oprechte vraag hoor, ik sta in de randstad op een stal met geweldige faciliteiten voor een stuk minder dan dat.

Denk dat de prijs erg afhankelijk is van hoe groot de wei daadwerkelijk is. En waar in het westen/randstad het is; alleen als het zandgrond is kunnen ze jaarrond staan, want op de klei en het veen is het imo in de winter te nat. Als ze door slecht weer niet de wei op kunnen kun je als pensionklant dus ook niets met je paard doen toch?

Ik ken plekken waar 600 plus betaald wordt. En ik gok dat dat in de hoek is waar ts zoekt zo rond Alphen a/d Rijn/Zoetermeer/Den haag misschien.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 08:31

Pallatin schreef:

Alleen komt jouw paard absoluut niet de hele dag buiten, in de winter misschien maximaal een uurtje. Dan heb ik het over vrije beweging in een paddock of weide, niet over rijden of longeren.

Tevens zie ik dat er niet zo goed gelezen wordt, de wei is haast altijd begaanbaar.
Daarnaast 500 euro per maand vind ik echt absurd, of dat nou voor zo’n plek is of voor een super deluxe pensionstal. Dus dat mag echt direct van de kaart geveegd worden :D het is echt hobby hier, dus geen winstgevend doel. Als je niet vies bent van wat regen kun je zeker wel gewoon rijden, de rijbaan wordt gedraineerd en was zelfs ongedraineerd haast altijd te rijden, alleen bij zware regenval was get echt nat.