Keuzestress over stalopties

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:28

Zoals ik het begrijp hebben staan ze alleen of met 2 in een aparte wei en per wei een schuilstal waar ze vrij in uit kunnen.
Van een gezamenlijke groep is dus geen sprake.

Hoe groot is dat stuk?
Hoe nat is dat stuk?
En hoe is die buitenkant van het hele perceel omheind?
Niets houd de wolf tegen.
Maar 2 draadjes lint maakt het wel makkelijker.

Ik kende iemand met hetzelfde principe.
Achterin was het weiland goed.
Maar voor bij de schuilstal natte modderbende. Waar ze echt diep door moesten.

Met uiteindelijk een pees blessure tot gevolg.

Binnen scheelt wel vaak ook waar ze staan.
Op een druk stuk waar iedereen steeds langs komt of een stal op een rustiger punt.

Die 14 uur binnen heb je helaas al snel.
Maar die hele dagen binnen vind ik ook kwalijk.
Helaas is dat op veel plekken zo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:30

Featherlight schreef:
Daar heb je volkomen gelijk in, er kan altijd wat gebeuren. Over de stal zijn we in principe super tevreden, dus een wissel is niet echt aan de orde. We zijn gewoon overbezorgde mensen met veel fantasie wat betreft doemscenario's en twijfelen daardoor vaak ontzettend over wat het beste is voor het beestje.

Zelfkennis is een groot goed _/-\o_

Als de omheining op de buitenweide in orde is, de schuilstal groot genoegen degelijk, de weide droog, er nu geen incidenten zijn, en het geen bekend wolfgebied is zou ik zeker voor die 24/7 buiten optie gaan. Klinkt fijner voor je paard.

En dat gevoel van controle: herkenbaar hoor. Maar het is een illusie.

Vaak is dat zorgen maken vooral vooraf, de eerste 3 nachten, de eerste keer dat het regent, de eerste keer dat het stormt etc. En dan rij je naar je paard toe en dan kijkt die je aan met een blik van: wat? ik sta hier heerlijk samen met mijn maatjes te genieten.

In de basis probeer ik altijd maar zo te denken: hoe fijner je paard zich voelt, hoe minder kans op problemen.
In een stal lijkt dan 'veilig' maar als het ze stress oplevert sluipen er allerlei andere problemen binnen. Minder zichtbaar maar nog steeds problemen.

En in het heel ver uitgezoomde: als er dan iets met mijn paard zou gebeuren, dan liever terwijl ik iets aan het doen ben wat ze gelukkig maakt. Dan bij iets wat we deden voor alleen mijn plezier/gemoedsrust/luiheid.

imaudy

Re: Keuzestress over stalopties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:40

Je loopt wel kans dat het paard teveel aan zijn maatje gaat hangen en in paniek raakt als dat paard eruit wordt gehaald. Maar zou toch de optie buiten met maatje doen als de andere weilanden ernaast liggen.
Verder went iets minder toezicht ook wel voor jezelf.
Ik heb eens meegemaakt dat mensen een paard brachten, ze er uren waren, ze weggingen en het paard binnen 5 minuten in de sloot lag :+ Op stal is ook niet super veilig, paard kan met rollen vast komen te liggen.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 08:49

Featherlight schreef:
Ir111 schreef:
Wat bedoel je met aangrenzende weilanden? Staat ze in de groep of alleen naast paarden in aangrenzende weilanden?

Als de schuilstal ruim genoeg is voor alle paarden en ze kan droog liggen dan zou ik kiezen voor 24/7 buiten. Er van uitgaande dat ze in een groep staat

Ik lees dat ze alleen in het land staat of met één ander paard en een eigen schuilstal hebben. Ik noem dat geen kuddeverband. :+
[/quote]

Ik ook niet, zoals ik aangaf is die optie er niet tussen de opties die we in de buurt hebben. De andere optie in de buurt is een grote manege waar ze overdag in een blubberwei met instabiele kudde en te weinig ruwvoer staan, waar om gevochten wordt. 24/7 buiten is daar ook geen optie.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 08:51

pol013 schreef:
Featherlight schreef:
Daar heb je volkomen gelijk in, er kan altijd wat gebeuren. Over de stal zijn we in principe super tevreden, dus een wissel is niet echt aan de orde. We zijn gewoon overbezorgde mensen met veel fantasie wat betreft doemscenario's en twijfelen daardoor vaak ontzettend over wat het beste is voor het beestje.

Zelfkennis is een groot goed _/-\o_

Als de omheining op de buitenweide in orde is, de schuilstal groot genoegen degelijk, de weide droog, er nu geen incidenten zijn, en het geen bekend wolfgebied is zou ik zeker voor die 24/7 buiten optie gaan. Klinkt fijner voor je paard.

En dat gevoel van controle: herkenbaar hoor. Maar het is een illusie.

Vaak is dat zorgen maken vooral vooraf, de eerste 3 nachten, de eerste keer dat het regent, de eerste keer dat het stormt etc. En dan rij je naar je paard toe en dan kijkt die je aan met een blik van: wat? ik sta hier heerlijk samen met mijn maatjes te genieten.

In de basis probeer ik altijd maar zo te denken: hoe fijner je paard zich voelt, hoe minder kans op problemen.
In een stal lijkt dan 'veilig' maar als het ze stress oplevert sluipen er allerlei andere problemen binnen. Minder zichtbaar maar nog steeds problemen.

En in het heel ver uitgezoomde: als er dan iets met mijn paard zou gebeuren, dan liever terwijl ik iets aan het doen ben wat ze gelukkig maakt. Dan bij iets wat we deden voor alleen mijn plezier/gemoedsrust/luiheid.

Klopt helemaal, thanks voor je antwoord, dat helpt zeker om de keuze te bevestigen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:52

Hmm toch zou ik zelf ook niet voor deze optie kiezen als ze nog alleen staan of met 2. Tevreden zijn over een stal terwijl de opties in huisvesting niet bij jou of je paard passen gaat wringen hoor..

Hoe is de bodem bij jullie eigenlijk? Kan me hier in de randstad niet voorstellen dat een stukje land goed genoeg blijft voor de hele winter. Ze zijn hier namelijk het land al af omdat het zo ontiegelijk nat geworden is. Zelfs de paddocks zijn alweer een natte modderbende. Zo jammer..

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 08:57

DuoPenotti schreef:
Zoals ik het begrijp hebben staan ze alleen of met 2 in een aparte wei en per wei een schuilstal waar ze vrij in uit kunnen.
Van een gezamenlijke groep is dus geen sprake.

Hoe groot is dat stuk?
Hoe nat is dat stuk?
En hoe is die buitenkant van het hele perceel omheind?
Niets houd de wolf tegen.
Maar 2 draadjes lint maakt het wel makkelijker.

Ik kende iemand met hetzelfde principe.
Achterin was het weiland goed.
Maar voor bij de schuilstal natte modderbende. Waar ze echt diep door moesten.

Met uiteindelijk een pees blessure tot gevolg.

Binnen scheelt wel vaak ook waar ze staan.
Op een druk stuk waar iedereen steeds langs komt of een stal op een rustiger punt.

Die 14 uur binnen heb je helaas al snel.
Maar die hele dagen binnen vind ik ook kwalijk.
Helaas is dat op veel plekken zo.

Klopt, ik bedoelde "groep" meer als het deel paarden dat ook buiten blijft 's nachts, en in elkaars zicht staan. Ik weet dat het geen echte kudde of gezamelijke groep is op die manier.

Het land is ruim, op zandgrond en we hebben ook de optie om modder/paddock platen en extra zand te leggen. Rondom is het stuk omheind met een houten hek, waarbinnen de weilanden zijn opgedeeld d.m.v. 3 rijen schrikdraad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:13

Hoe ruim is ruim? Zandgrond scheelt al iets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:34

maar dat zand en platen liggen er dus niet en moet je zelf doen dan?

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 09:44

karuna schreef:
Hoe ruim is ruim? Zandgrond scheelt al iets.

Ik heb geen exacte afmetingen, maar zou zeggen dat het een stuk van ongeveer 1000m2 betreft

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 09:45

DuoPenotti schreef:
maar dat zand en platen liggen er dus niet en moet je zelf doen dan?

Klopt, het weiland is momenteel niet in slechte staat, en blijkt in de winter ook mee te vallen qua modder. Platen of zand zouden waarschijnlijk niet noodzakelijk zijn hier, maar als we het echt mooi in orde willen maken is het een optie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 09:50

Is dit dan de enige weide voor het jaar rond? 1000 m² is iets ruimer dan een bak, wat heel prima is voor de winter, maar in de zomer kan je het vergeten dat hier enigszins gras op staat. Als ze in de zomer op grotere weides komen (als je paard tegen gras kan uiteraard) is dat natuurlijk dikke prima. Met weidegenootjes kan je wellicht afspreken dat ze bij een groepje kan aansluiten en dan heb je ook meer weide om in te wisselen.

Maar dit lijkt me een goede optie, zorg alleen dat je snel kan schakelen wat betreft modderplaten als het plots inderdaad erg modderig zou worden. Echter op zandgrond en als de stal een goede en ruime bodem heeft is het nog altijd beter dan 14 uur op stal en de andere uren ook buiten in modder-ish.

Soms moet het maar zoals het moet :+

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 11:44

Duhelo schreef:
Is dit dan de enige weide voor het jaar rond? 1000 m² is iets ruimer dan een bak, wat heel prima is voor de winter, maar in de zomer kan je het vergeten dat hier enigszins gras op staat. Als ze in de zomer op grotere weides komen (als je paard tegen gras kan uiteraard) is dat natuurlijk dikke prima. Met weidegenootjes kan je wellicht afspreken dat ze bij een groepje kan aansluiten en dan heb je ook meer weide om in te wisselen.

Maar dit lijkt me een goede optie, zorg alleen dat je snel kan schakelen wat betreft modderplaten als het plots inderdaad erg modderig zou worden. Echter op zandgrond en als de stal een goede en ruime bodem heeft is het nog altijd beter dan 14 uur op stal en de andere uren ook buiten in modder-ish.

Soms moet het maar zoals het moet :+

Dit zou dan inderdaad de weide voor het hele jaar zijn. Mevrouw kwam tonnetje rond bij ons binnen van enkel gras en een pluk hooi per dag en liep risico op hoefbevangenheid, dus staat sinds mei op onbeperkt ruwvoer, op een weiland met maar een klein beetje gras hier en daar. Dat werkt voor nu prima.

Met modderplaten e.d willen we inderdaad niet te lang wachten, vandaar ook de nood om nu een beslissing te maken.

Bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaringen, ik denk dat de keuze duidelijk is!
Laatst bijgewerkt door Featherlight op 16-09-25 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:50

Maar denk je echt dat je paard gelukkiger wordt van 24/7 alleen staan?

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 12:06

Elisa2 schreef:
Maar denk je echt dat je paard gelukkiger wordt van 24/7 alleen staan?

Ik vind dat er een verschil is tussen een paard dat alleen in een afgelegen weide staat, en dit geval, waar bij er rondom paarden staan die zich opzoeken bij de omheining en op hun eigen manier wel contact met elkaar hebben. De weidegang die ze nu heeft verloopt op dezelfde manier, en dit gaat goed. Zoals ik al aangaf heeft een kudde die 24/7 buiten kan de voorkeur, maar die optie is er niet in de buurt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:09

Als ze buiten ontspannen is, dan zou 247 buiten met schuilstal waar ze droog kan staan en liggen zeker mijn voorkeur hebben. Een wever kan niet duidelijker aangeven dat het opgesloten staan deze 'stalondeugd' haar ongelukkig maakt. Mijn paard ging rondjes draaien, en zodra ik dat merkte, meer buiten was niet bespreekbaar en ook daar stonden ze bij een buitje snel binnen, ben ik binnen een week gaan zoeken naar een andere stalling, en was weg. Hij staat al járen 247 buiten.

Is er een mogelijkheid om er een shet bij te zetten? Dan is ruwvoer en amper gras ideaal, en heeft ze gezelschap.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 12:21

Lindsey_99 schreef:
Als ze buiten ontspannen is, dan zou 247 buiten met schuilstal waar ze droog kan staan en liggen zeker mijn voorkeur hebben. Een wever kan niet duidelijker aangeven dat het opgesloten staan deze 'stalondeugd' haar ongelukkig maakt. Mijn paard ging rondjes draaien, en zodra ik dat merkte, meer buiten was niet bespreekbaar en ook daar stonden ze bij een buitje snel binnen, ben ik binnen een week gaan zoeken naar een andere stalling, en was weg. Hij staat al járen 247 buiten.

Is er een mogelijkheid om er een shet bij te zetten? Dan is ruwvoer en amper gras ideaal, en heeft ze gezelschap.

Ja, eens. Buiten is ze duidelijk relaxter, dus dat dat de oplossing is staat vast. We kunnen eens overleggen op stal of er mensen zijn die open staan voor het samenzetten. Een shet zou op den duur wellicht ook een optie zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:40

Toen ik mijn eerste pony kocht (25jr geleden := ) was winter op stal en zomer in de wei de norm.
Overdag kwamen ze een paar uurtjes buiten in een paddock maar dan stond ons prinsesje on het hardst te blèren dat ze naar binnen wilde.

Later kregen we eigen land en stallen en werd er meer bekend over veel buiten maar deze pony is nooit gelukkig geweest met vies weer buiten.

Op internet las ik toen alleen maar dat dat echt het aller allerbeste was maar ik zag wat anders.

Ik zou echt nooit kiezen voor de 24/7 buiten optie alleen of met een vriendje. Ik zou denk ik kijken of er een wat rustiger plekje op stal is waar minder prikkels zijn en kijken of het weef gedrag misschien onder controle te krijgen is met slowfeeders oid.

Hoe lang staat je paard hier nu?
Probeer alles ook even de tijd te geven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:41

First things first, eerst maar even kijken om die schuilstal in orde te maken en ze daar te zetten, dikke kans dat die al een heel verschil maakt. Als ze aangrenzend paarden staan en ze over de omheining kunnen kroelen is dat al een groot iets. Je kan van hieruit dan kijken of ze samen kan, er een shet bij komt ,of dat het zo ook wel goed is.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:46

Als ik het goed begrijp staat ze nu ook niet in een kudde buiten dus dat verandert niet.
De buiten optie klinkt het beste. Het klinkt eigenlijk wel heel goed, met een degelijke omheining en eigen schuilstal.
Als de paarden ernaast niet telkens eruit gehaald worden dan klinkt dit wel als een plek waar ze meer tot rust zou komen.

Wolven zijn wel een probleem, maar met paarden is het risico kleiner dan met kleine pony's. En zo te horen zijn ze niet echt in de buurt.

Dus op basis van wat je hier zegt zou ik het doen!
Fijn dat je ook nog aanpassingen mag doen. Dingen als paddock roosters kan je eigenlijk alleen leggen als de grond droog is (ook als ze zeggen dat ze op natte ondergrond kunnen).

Wat een geluk trouwens dat er een buitenplaats vrij is, kan me voorstellen dat dit niet vaak zo is? Dat zou ook wel een reden zijn om de kans nu nog te pakken.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 13:04

Duhelo schreef:
First things first, eerst maar even kijken om die schuilstal in orde te maken en ze daar te zetten, dikke kans dat die al een heel verschil maakt. Als ze aangrenzend paarden staan en ze over de omheining kunnen kroelen is dat al een groot iets. Je kan van hieruit dan kijken of ze samen kan, er een shet bij komt ,of dat het zo ook wel goed is.

Yes, dat wordt het plan :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:20

Polly schreef:
Toen ik mijn eerste pony kocht (25jr geleden := ) was winter op stal en zomer in de wei de norm.
Overdag kwamen ze een paar uurtjes buiten in een paddock maar dan stond ons prinsesje on het hardst te blèren dat ze naar binnen wilde.

Later kregen we eigen land en stallen en werd er meer bekend over veel buiten maar deze pony is nooit gelukkig geweest met vies weer buiten.

Op internet las ik toen alleen maar dat dat echt het aller allerbeste was maar ik zag wat anders.

Ik zou echt nooit kiezen voor de 24/7 buiten optie alleen of met een vriendje. Ik zou denk ik kijken of er een wat rustiger plekje op stal is waar minder prikkels zijn en kijken of het weef gedrag misschien onder controle te krijgen is met slowfeeders oid.

Hoe lang staat je paard hier nu?
Probeer alles ook even de tijd te geven

Maar dit paard kan toch gewoon naar binnen in de nieuwe situatiue? Dus is toch totaal niet vergelijkbaar met jouw oude situatie?
Waarom zou je 'er dan nooit voor kiezen'?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:37

Polly schreef:

Daarom hoort een goede schuilstal ook bij een huisvesting waar een paard niet in een stal wordt opgesloten. Zodat je paard zelf kan kiezen of hij binnen gaat staan of buiten. In TS haar geval kan haar paard daar voor kiezen dus is dit dilemma niet aan de orde toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:59

Misschien staat het er niet duidelijk maar er waren dus ook schuilstallen en ze kon altijd naar binnen (waar ze dus ook permanent stond) maar echt rusten en slapen wat ze eerder in de nacht op stal vaak deed maar in de schuilstal in de groep deed ze dat veel minder.
Later is ze verhuisd naar een pensionstal waar ze snachts gewoon op stal stond in haar eigen box (overdag meerdere uren buiten in een groep) en daar leefde ze echt op

En het is zeker niet hetzelfde maar wilde ook een ervaring delen waar 24/7 buiten dus niet fijn uitpakte

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:01

Polly schreef:

Oh maar het paard waar ik het over heb, die 247 buiten staat, die staat heel regelmatig binnen hoor, maar dan in een grote schuilstal. Een buitje en ik zie ze binnen staan. En de shetten als eerste. (dat geharde en robuuste ras, je weet wel... :D )

247 buiten was vroegah meestal zonder schuilstal, maar inmiddels is dat idee ook wel verandert en hoort (of zou behoren) bij 247 buiten ook een droge schuilstal waar ze bij zon/regen/sneeuw/en overig pokkeweer lekker kunnen kiezen waar ze willen staan, droog of elders.
Bij sneeuw zijn die van mij trouwens altijd buiten te vinden, dat boeit ze niets. Ze slapen er ook rustig in...