Stalling zonder rijbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Stalling zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:12

Zonder trailer ben je natuurlijk wel heel beperkt, gaan rijden in een andere bak is dan eigenlijk niet mogelijk?

Als die paddock beetje goede bodem heeft kan je daar heus wel in trainen (of toch voldoende om bijv vandaag even te longeren als je morgen naar buiten wil zeg maar.)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:15

Is er een rijvereniging in de buurt waar je heen kunt? Zo heb ik het altijd gedaan. Was 15-20 minuten rijden, maar dan kon ik ook wel meteen aan de slag in de bak. Paard was dan toch al warm. :) Ik was echter niet anders gewend. Als je vanuit een luxe stalling komt en je moet je zien te redden met een paddock om je paard in training te houden, dan lijkt me dat een uitdaging.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 15:25

@duopennoti, dat ik er nachten wakker van lig. Ik stap niet zo graag buiten mijn comfortzone :)

@Gini, niet dat ik weken niets doe. Maar rijden doe ik niet altijd elke week. We wandelen veel, ze loopt naast de fiets, longeren met dubbele lijnen, spelen, kort teugelen. We doen van alles. Ik hoef dus niet perse te rijden, maar ik zou het wel missen als ik de halve winter niet kan. En fijne stalling is hier schaars dus als ik het niets vind is het echt lastig weer iets anders te vinden.

@Loretta, nee dichtstbijzijnde rijvereniging of grotere pensionstal is meer dan 5 kilometer rijden.

@Duhelo, vandaar dat de enige opties de kliniek of de mensen thuis was. Kliniek is blijkbaar ook een hengstenstal, dus daar mag ik niet komen als buitenstaander.

Ik had in principe tegen vriendin gezegd, als ik geen rijbak kan vinden kom ik niet. Maar nu twijfel ik of ik toch genoeg heb aan alleen de paddock. Maar dat is misschien ook gewoon omdat het me heel gezellig lijkt om met haar samen te staan. Ik wil er dus niet 'te licht' over nadenken. Ik heb die pony niet om er het halve jaar niets mee te kunnen :).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:34

En kan haar pony/paard alleen staan als jij een buitenrit aan het maken bent? Of andersom? Want meer paarden staan er niet toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:41

kan je dan niet even het shetje afwachten en kind aan huis zijn daar voor een paar maand?
dan ga je snel zien hoe de bak er bij ligt en of die werkbaar is/blijft.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 15:42

@bellatrix, de mijne kan dat wel. Zij zal niet zo snel zonder mij gaan, ze vinden het allebei vrij spannend om alleen het erf af te gaan. Misschien dat ze het straks wel weer durft. Die van haar kan niet zo goed alleen staan, er zal dus uiteindelijk nog een shetlander bij komen. Of als ik niet kom, misschien iemand met 2 kleinere ponies bv.

Ik zal eerst zelf moeten beslissen of ik wel of niet wil. Het is nu bijna af dus ik zal wel enigszins snel moeten beslissen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:47

Ik zou de voordelen en de nadelen op een rijtje zetten en dan kijken welke langer is en of je kan leven met de nadelen. Zou je spijt krijgen als je zou verhuizen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:51

Ik sta momenteel zonder rijbak. Om te longeren is de paddock meestal wel goed te doen, om te rijden niet geschikt. Qua maat net wat aan de kleine kant, maar bodem is daar te ongelijk voor. Longeercirkel even gelijk harken is goed te doen, hele paddock gaat hem niet worden.

Om te rijden of als de paddock ook voor longeren te zwaar wordt (bijvoorbeeld dit hele droge voorjaar), ga ik naar de rijvereniging. 2 grote binnenbakken en een enorm buitenterrein met perfecte bodems, zo goed krijg je het thuis niet snel. Bedoeling is ook dat ik buiten ga rijden, maar dan moet het weer ook een beetje meewerken.

Mijn paardje staat daar prima. Het is dicht bij huis (<2km), paard heeft het er goed naar haar zin en mooi grof laag in het suiker hooi, niet te lang op de wei. Dit is voor die van mij echt een prima regime. Het is ook nog eens goedkoop en hele aardige mensen, dus ik pieker er niet over om voor een bak een andere stal te zoeken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:53

Wandelen, fietsen etc kan ook buiten toch? Hoe zijn de uitrij mogelijkheden?

Ik heb met mijn pony jarenlang bij iemand aan huis gestaan in de stad. Ze hadden alleen een klein paddockje waar je wat in kon longeren en verder reed iedereen altijd buiten, worden ze mooi mak van ook.

Ik heb meer spijt gehad dat ik daar ooit weggegaan ben, ik heb dat eindeloos buiten dwalen daarna echt zo ontzettend gemist.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:05

Ik heb 10 maanden op een plek gestaan zonder rijbak, we reden in een wei met prikpaaltjes als omheining. Maar ik was ZO blij toen we verhuisden en een echte goede bak hadden. :o Ik ben verre van een wedstrijdruiter oid maar ik had het vreselijk gemist. Ook om gewoon lekker grondwerk te kunnen doen.. Ik zou niet meer naar een plek willen zonder bak.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:12

DuoPenotti schreef:
Het klinkt als een fijne plek, op de bak na dan.
Het zou jammer zijn als je jezelf op extra kosten zet omdat je te schijterig bent om aan te bellen, om je eigen woorden te gebruiken :)
Misschien een mooie oefening om zulke dingen te leren?

Wat kan je hoogstens gebeuren, dat ze je opvreten?
Oh nee, dat ook niet :D

:z als je er dan toch wakker van ligt probeer een te bedenken van alle voordelen als ze wel ja zeggen? :j

( je kan er ook vaak langs rijden/ fietsen en hopen dat ze een x buiten lopen dat je zo een praatje kan maken...? Al kan dat natuurlijk lang duren voor het lukt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:15

Na een aantal stallingen met bak 20x40 mtr heb ik jaren gestaan bij mensen aan huis met een bak van 20 x 30 mtr. Prima te doen, alleen in galop is het wat kort. Ben recreatierijder, dat scheelt natuurlijk wel.
Ik heb een bak, zelfs een overdekte, eigenlijk nooit gemist. Ging bij minder mooi weer of een natte bak lekker buiten rijden. Buienradar wordt je beste vriend.
Het is wel zo dat een overdekte bak in de winter een stuk makkelijker is. Maar het is voor mij nooit doorslaggevend geweest. Een prettige en gezellige plek vond ik belangrijker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:18

Geen goede rijbak is voor ons in het verleden al 2 keer reden geweest om van stal te verhuizen. Ik zou er dus goed over nadenken.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:24

Ik zou het juist ABSOLUUT niet doen. Als er alleen maar 1 grote paddock/weide is en niks anders. En vooral als je net van een luxe pensionstal komt. Ja, je gaat nu denken; ik rij toch maar 1 a 2 keer in de week in de bak. En wie weet is het ook wel zo. Maar vergeet niet: De winter komt er zo aan. En wie weet valt het allemaal hartstikke mee. Maar ik zou het niet kunnen. Ik was ooit 1x van mijn luxe pensionstal naar een stal gegaan zonder binnenbak. Ik hield het vgm maar 3 maanden vol. :') Ik moet wel eerlijk zeggen, ik ben echt een luxe persoon en als er geen binnenbak is zou ik niet eens willen komen. Maar denk er aub goed over na. Het klinkt alsof er bijna geen faciliteiten zijn. En je wilt niet heen en weer gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:43

Lenexa schreef:
@Gini, niet dat ik weken niets doe. Maar rijden doe ik niet altijd elke week. We wandelen veel, ze loopt naast de fiets, longeren met dubbele lijnen, spelen, kort teugelen. We doen van alles. Ik hoef dus niet perse te rijden, maar ik zou het wel missen als ik de halve winter niet kan. En fijne stalling is hier schaars dus als ik het niets vind is het echt lastig weer iets anders te vinden.

Ah zo, het is niet dat je niet rijdt omdat je geen motivatie vindt? Het is eerder dat je heel veel afwisselt?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:51

Ik denk dat je in die ruimte van 18.5 bij 28 best wel wat kunt doen om je paard beweging te geven.
Maar wil je dat je paard zijn leven lang op zo,n kleine ruimte moet leven?
Daar zou ik veel meer moeite mee hebben.
Stel dat het andere paard ondanks de shetlander toch flipt als jij het erf af gaat. Zou de eigenaar dan nog willen dat je het erf af gaat?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:08

Ik zou niet verhuizen. Het klinkt als downgraden. Geen bak, maar met 1 ander paard samen en misschien een shetlander..

Stalling/paarden is nou eenmaal duur.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:52

Ik zou het niet doen, mijn paard keek ook nooit naar andere paarden tot ik ze aan huis ging houden in setjes van 2 of 3. Dat hechten is echt niet grappig, ik hoefde niet meer te rijden maar zelfs als ik wilde zou ik het echt niet meer gedurfd hebben om er met 1 weg te gaan. Even lekker je hoofd leeg maken en een rondje rijden is er dan niet meer bij, dan kost het misschien minder maar de meeste mensen die een paard hebben hebben ook een paard voor het rijden en dat gaat extra moeite opleveren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 14:00

Verschillende paarden in duo gehad, alleen achterlaten natuurlijk wel rustig opbouwen, maar dan op een hinnikje na geen enkel probleem. Ze kunnen er echt wel aan wennen als ze maar weten dat die andere wel weer terug komt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:04

Hier ook twee duo’s. Ze roepen altijd even als weidemaatje weggaat maar gaan dan weer rustig gaan eten.
Zelfs als er drie van de vier weggaan is dat even 5 minuten druk doen en dan gaan ze weer eten. Kwestie van ze nieuw stukje gras of wat voederbieten oid te geven…

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:34

Ik ben niet bang dat de mijne niet alleen achter kan blijven, ze heeft vanwege blessures 2 hele zomers alleen achter moeten blijven terwijl de kudde telkens uit het zicht het land op gingen. Dat vond ze een paar keer niet leuk maar daarna was ze er aan gewend. Die ander heeft altijd verlatingsangst gehad, dat heeft hij op zijn huidge stal ook. En op de plek hiervoor ook.

@monsera, ik vind niet dat ze de rest van haar leven op 'zo'n klein stukje' staat. De combinatie van het harde deel, de stalling en de paddock zijn gezamenlijk prima groot genoeg. Daarnaast komt ze ook nog op weiland, behalve misschien de 3 echte wintermaanden.
@cioccolata, ja het is een downgrade. Maar daar is de prijs ook naar. Ik betaal nu denk elke maand in totaal zo'n 650 euro voor m'n paard. Met alleen stalling, brok en hoefsmid, dus daar zit niet eens iets raars bij. Daar wil ik best wat luxe voor inleveren om dat wat om laag te krijgen. Ik weet alleen niet of ik een bak wil inleveren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:40

In die paddock kan je prima dressuren als de bodem wat oke is, ik zou het doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:10

Kan jij wel weg met je paard en raakt het andere paard dan niet in paniek omdat het paard alleen achter blijft.Mijn paard heeft ook verlatingsangst en de eigenaar van het pensionpaard die bij ons aan huis stond kon dus nooit met haar paard weg.Haar paard was met pensioen en de prijs was daardoor ook lager natuurlijk.Ik zou eerst zeker willen weten dat er nog een pony bijkomt anders heb je wel een probleem.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:23

In een paddock van 18 bij 28 kun je toch prima rijden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:44

Wat is het bezwaar behalve dat je rijbak een wat kleinere afmeting heeft dan? Dat lijkt me eigenlijk helemaal geen probleem.