Hoe lang paard maximaal op paddock (zonder water en hooi)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:10

Water geven buiten is toch niet zo moeilijk? Ik vind dat ze altijd toegang moeten hebben tot water. En een vierkante paddock zonder eten vraagt wat mij betreft om verveling/zand eten. Daarnaast 4 uur op een paddock zonder eten/drinken en de rest op stal is ook niet echt paardvriendelijk.

zorro

Re: Hoe lang paard maximaal op paddock (zonder water en hooi)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:21

Als paarden een uur op de trailer staan of een buitenrit van 2 uur maken kunnen ze vaak ook niet drinken, maar ik vind 2 uur zelf wel de max. Als ik langer (onder)weg ben neem ik altijd een jerrycan water mee. Dus ook in de paddock zou ik daar wel iets voor verzinnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:59

zorro schreef:
Als paarden een uur op de trailer staan of een buitenrit van 2 uur maken kunnen ze vaak ook niet drinken, maar ik vind 2 uur zelf wel de max. Als ik langer (onder)weg ben neem ik altijd een jerrycan water mee. Dus ook in de paddock zou ik daar wel iets voor verzinnen.

Mijn paard was wel hele dagen op wedstrijd en dronk geen druppel, ook al kon dat wel. Dus ze kunnen zeker wel langer zonder water. Maar ja, wil je dat ook?

Ik zou 4 uur zonder hooi eigenlijk geen probleem vinden, mits de paddock groot genoeg is. Dan gaan ze wel wat lopen en scharrelen. Geef je hooi, dan doen ze niets. Die van mij staat echt wel eens langer dan 4 uur zonder hooi op de paddock. Ze worden 's nachts op een paddock gezet, 3 paarden op 17 bij 120m en tja, 's morgens is het kuil dan geheel op. In de paddock liggen boomtakken om te knabbelen, er staat wel wat onkruid en nog wat gras, dus het is niet dat ze helemaal niets hebben.

En er staan genoeg paarden 12 uur op stal zonder hooi. Die worden dan om 5 uur gevoerd, hebben het om 9 uur op en de volgende voerbeurt is pas na 9 uur 's morgens. Ook niet ideaal, maar ja, als een stalhouder niet wil dat er hooi blijft liggen of verknoeid wordt krijg je dit soort dingen.

Er is geen stal perfect, zo moet je ook maar denken. Alleen als je alles in eigen beheer kunt doen kun je het regelen zoals je wilt.

Dus die 4 uur zou ik het probleem niet vinden. Maar ik zou het wel een probleem vinden als dat de enige 4 uur zijn dat de paarden buiten komen op een dag. En al helemaal als zo'n paddock maar iets van 10 bij 10m is.
Ik ken ook stallen met paddocks van 4 bij 4 m, oftewel een stal zonder dak, maar he, je paard staat niet op stal zegt men dan.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:09

Ik heb mijn paarden aan huis. In de zomer krijgen ze hooi op stal en daarna brok. Dan zet ik ze in de paddock met hooi en water staat er altijd. 3 uur later gaan ze de wei op. Hier staan ze 7-8 uur en dan komen ze binnen en krijgen ze weer hooi en voor de nacht krijgen ze nog een keer hooi.
In de winter krijgen ze meerdere keren hooi in de paddock. Want dan gaan ze de wei niet op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:15

Als je het aan huis hebt kun je het zelf regelen en dat is gewoon super fijn!
Helaas hebben we die mogelijkheid niet allemaal en moeten we het doen met de afspraken die gelden op de stal waar je staat.
Natuurlijk is het dan makkelijk te zeggen, dan zoek je toch een andere/betere stal, maar dat valt gewoon vaak echt niet mee…
Je moet moet echt roeien met de riemen die je hebt en er n combinatie met het stalbeleid het beste van maken.

Wij moesten noodgedwongen weg van een stal waar ze heel veel buiten stonden en dat konden we hier in de buurt niet meer vinden, ze staan nu de ochtend buiten (zomer wel langer) en we zorgen dan zelf dat we altijd (ook nog) eind van de dag gaan, dan zetten we ze zelf nog een tijdje buiten en gaan we wat met ze doen, zo komen ze er toch zoveel mogelijk uit.

En als TS haar paard 4 uur onder zonder hooi en water buiten staat is dat zeker niet ideaal maar het kan wel en het is geen ramp.
Als ze dan maar de rest van de dag wel voldoende hooi en water krijgen en TS zelf zorgt dat haar paard er ook nog een ruime tijd uit komt naast die paar uur paddock.
Je krijgt het nooit ideaal helaas als je het niet thuis hebt en zelf kunt regelen…

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:42

Op mijn vorige stal stonden ze ook alleen de ochtend buiten en kwam ik eind van de middag en zette haar dan buiten en zo kon ik ook rustig uitmesten. Gelukkig hadden ze hier wel een drinkbak maar ze kregen geen hooi buiten dus stonden dan ook een paar uur zonder maar daarvoor hadden ze wel hooi gehad.
In de winter kocht ik zelf stro en gaf ik elke middag een plakje zodat ze wat te doen had en wilgentakken.
Vaak deden we ook onderling voor elkaar de paarden buiten zetten dus als je dan kwam pakte je ook het paard van een stalgenoot en andersom zodat ze toch 2-3 keer buiten stonden.
Er zijn genoeg stallen waar ze maar een aantal uur buiten komen. Vaak ook omdat er te weinig gras is of dat er geen personeel is wat ze dan binnen kan zetten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:38

4 uurtjes overleven ze wel, maar het lijkt me vooral retesaai, buiten staan op zand en niets te doen hebben. Water is wel prettig, maar ze kunnen wel zonder als er geen hooi gegeven mag worden.

Is er geen ander onderkomen in de buurt waar ze overdag bijvoorbeeld op een track kunnen lopen of groter oppervlak dan een paddock? Het lijkt op een paar uurtjes luchten en meer inspanning mag het niet kosten.
Soms is het zoeken naar wat beters, maar je op een wachtlijst laten zetten kan nooit kwaad.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:46

Ik ben er geen fan van, 4 uur buiten zonder eten en drinken.
Veelal zeggen ze, ach is voor een paar maanden met de winterperiode. Maar dan nog niet.

Ik ken idd meerdere grote stallen waarbij dit zo gaat. Maar is niet mijn manier van paarden houden.

Eerder stond ze van 7 tot 19.30 buiten met de winter, en zomer 24/7
Nu helemaal 24/7
Altijd onbeperkt ruwvoer

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:59

Water vind ik altijd nodig.
Genoeg stallen gestaan zonder water aansluiting in/bij te paddock, dat ging dan met waterzakken in de kruiwagen en specikuip.
En anders uit een sloot, al vind ik met warm weer water uit de sloot best een risico.

Hooi ben ik dan weer ietsje milder in, als ze op stal onbeperkt hooi hebben kunnen ze buiten best wat uren zonder.
Gemiddelde stallen doen 3 voerbeurten per dag, waarbij, ze vaak maar 1 a 2 uur als een gek staan te eten en de andere 18+ uur niks hebben.

Mijn paarden hebben altijd hooi in de bakken in stal liggen, zomers ook weide.
Het zal je echt verbazen hoe weinig uren van de dag ze eten.
Drinken doen ze wel veel onregelmatiger.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 21:02

Nouvel schreef:
Als je het aan huis hebt kun je het zelf regelen en dat is gewoon super fijn!
Helaas hebben we die mogelijkheid niet allemaal en moeten we het doen met de afspraken die gelden op de stal waar je staat.
Natuurlijk is het dan makkelijk te zeggen, dan zoek je toch een andere/betere stal, maar dat valt gewoon vaak echt niet mee…
Je moet moet echt roeien met de riemen die je hebt en er n combinatie met het stalbeleid het beste van maken.

Wij moesten noodgedwongen weg van een stal waar ze heel veel buiten stonden en dat konden we hier in de buurt niet meer vinden, ze staan nu de ochtend buiten (zomer wel langer) en we zorgen dan zelf dat we altijd (ook nog) eind van de dag gaan, dan zetten we ze zelf nog een tijdje buiten en gaan we wat met ze doen, zo komen ze er toch zoveel mogelijk uit.

En als TS haar paard 4 uur onder zonder hooi en water buiten staat is dat zeker niet ideaal maar het kan wel en het is geen ramp.
Als ze dan maar de rest van de dag wel voldoende hooi en water krijgen en TS zelf zorgt dat haar paard er ook nog een ruime tijd uit komt naast die paar uur paddock.
Je krijgt het nooit ideaal helaas als je het niet thuis hebt en zelf kunt regelen…

Dit inderdaad. Je hebt het niet altijd zoals je het misschien zelf zou doen. Zelf komen we altijd in de middag inderdaad en dan is ze er ook een paar uur uit

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:28

Zonder water 0 uren.

Voer snap ik nog dat je je paard niet 24/7 in een paddock met weinig beweging wil laten eten. Ik vind 3 tot 4 uur zonder eten wel de max.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:45

Mijn paarden gaan echt niet naar buiten zonder water en hooi. Vind het ook echt cheapskate als een pension niet de moeite neemt om op zn minst een watervoorziening aan te brengen (al is dat met emmers/een bak met tuinslang) in de paddocks.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:57

Inderdaad.. ik had eerst speciekuipen staan maar sinds kort heb ik in de bak nu ook een automatische drinkbak. In de wei heb ik er nu zelfs 3. Ideaal als je de wei moet opsplitsen dat beide weilanden water hebben.