Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:36

Miss_Mii21 schreef:
Misschien een gekke vraag, zijn er ook dieren die eventueel je paarden overdag kunnen beschermen tegen wolven, waar wolven bang voor zijn en die wel goed samen gaan met paarden? Dan zou dat 'bij wijze van' een overdag- optie kunnen zijn en dan hoef je niet zo heel veel aan hekwerk te zetten voor 's nachts.

Ik weet niet of er hekwerk was bij de plekken waar dieren gepakt worden, maar er moet flink stroom op en ze moeten ook richting 2 meter hoog zijn dacht ik. Weet niet hoe dat op de plekken was waar dieren gepakt zijn. Wellicht is het interessanter om een kleiner stuk goed af te zetten, als je overdag een plan b zou kunnen hebben. Maar ik weet niet of dat kan en hoe of wat. Was maar een idee.

We hebben hier 2 honden lopen voor bij de schapen maar het probleem is vervolgens weer dat mensen bang zijn voor de honden. Die hebben geklaagd bij de gemeente en moet ik ze dus binnen opsluiten of vastleggen in de wei. Dan kan ik net zo goed de honden weer verkopen. Dit dus ondanks dat we gewoon aan de regels voldoen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:53

Little_Gift schreef:
josien_m_ schreef:
Ik woon helaas in wolvengebied en leef zeker 3 jaar met de dreigingen. Ik ben begonnen met de paddock inderdaad. Met gaas, winddoek voor het zicht aan de meest kwetsbare kant en stroom erboven. Maar dat vertrouw ik onvoldoende. Ze hebben de tijd rond te lopen en te zoeken terwijl die lekkere hapjes hun jachtinstinct opwekken door te bewegen, zo stel ik me voor. Toen ons eigen perceel, anderhalve ha omheind met 1.20 gaas en schrikdraad erboven. Veel bramen laten groeien tegen het zicht en het bemoeilijken te springen of te graven. Waar het kon schuin de greppel in plat gaas 60 cm neergelegd en laten ingroeien. Afgelopen voorjaar ook het gehuurde land ernaast van 1 ha helemaal met gaas omheind. Geen stroom, dat lukt daar niet, maar 's nachts is er geen directe aanleiding omdat de dieren daar dan niet lopen. Aan de inrit kant bouwhekken die ik iedere avond sluit met een laag schrikdraadje ervoor. De geiten en de schaapjes sluit ik iedere avond op in een nachtkraal en ook die zijn met windbreekgaas zoveel mogelijk uit het zicht gehouden. Maar gerust ben ik er nog steeds niet op. Stallen heb ik niet voor 11 pony's, alleen een kapschuur/inloop met stukje paddock waar ik ze 's nachts in laat. Dus ja, beginnen met de paddock is al iets, daarna ga je vast verder omdat je zorgen blijven.

Lijkt helaas heel veel werk, tijd en geld gekost te hebben aan helaas weinig zinvolle aanpak dit :(:)

120 CM is een lachertje voor een wolf en zichtbreekdoeken of bramen al helemaal. Een wolf jaagt niet op zicht maar op geur en bramen deren een wolf niks, ze komen van oorsprong uit beboste gebieden, bramen zijn hun thuisomgeving.

Zonde van de tijd en het werk en geld die je erin gestoken hebt.

Gingen ze pas niet ergens over een hek van 1.40-1.50 heen? Ik zou hem echt wel minstens 1.60 , flink stroom er op en weinig ruimte tussen de 1.60 hoogte en stroomdraden, pas op een filmpje gingen ze tussen het prikkeldraad en het hekwerk door. Als daar een flinke klap stroom op had gestaan, verwacht ik dat ze dat niet hadden gedaan...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:55

pluisje88 schreef:
pien_2010 schreef:
Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Dit omdat echt wolfwerend maken een hele dure investering is!
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.

Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.

Je snapt hopenlijk wel dat je volgens de gemeente niet hoger mag dan 1.10 meter? Als ze er lucht van krijgen mag je je kool
Gewoon afbreken. Daarbij gaan paarden aan het rennen in je kooi en bezeren zich daarmee. Dus veilig heb je ze dan nog niet.

Dan zou ik daar eens actie voor gaan voeren. 1.10 meter doet helemaal niets. Minstens 1.60 meter met flinke hoeveelheid stroom. Kan er niet gelobby'd worden voor beter beleid? Dit is wel een lachertje, 1.50 meter gingen ze pas nog ergens overheen. Zat wel geen stroom op, want het ging best makkelijk. Met flinke klap stroom hadden ze dat niet gedaan gok ik. Kunnen we niet een petitie starten daarvoor ofzo? Ik heb geen idee wat er al wel of niet gedaan is hoor, maar 1.10 heeft echt geen zin.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:58

Als het echt te dichtbij komt; de paddock afdoende afrasteren.
Neemt niet weg dat ook rondom de weide een hogere afrastering met voldoende stroom erop afschrikt, maar niet afdoende is.
Ook meidoorn, braam, stekelrozen, en andere rottige struiken met stekels helpen om het zicht weg te nemen.
Ergens in de buurt heeft iemand tot 2 meter hoog de weitjes van de shetjes afgerasterd. Met een stroomdraad erlangs hier en daar. Maar dat is geen 2 hectare, meer 2 a 3 x paddocksize.

Het gaat inderdaad erom het zo moeilijk mogelijk te maken, met zo min mogelijk zicht, want 100% lukt eigenlijk nooit. Dus zinvol is het wel, alleen niet helemaal afdoende.
Hopelijk wordt binnenkort pepperspray gelegaliseerd; daar wordt nu over gesproken in de 2e kamer. Dan hoeft het niet meer uit duitsland opgehaald te worden.

Amado

Re: Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:26

Ik zou beginnen met het nacht gedeelte. Hier hebben we wel de complete omheining gedaan. Op dit moment 170 hoog waarvan de laatste 2 draden schuin naar buiten lopen. Op elke 15-20cm hoogte zit een draad met stroom. De grond moeten we nog in. Het is ongelofelijk veel werk en het kost wat, maargoed.. wij zitten dan ook in het vuur rode gedeelte van de wolven: de veluwe

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:59

Hier dezelfde situatie. Paarden aan huis in een dorpskern met bos naast ons (is ook ons bezit) maar geen beginnen aan om dat te omheinen. Ik heb ervoor gekozen de paddock onaantrekkelijk te maken voor de wolf.
Ik heb een dubbele omheining. De binnenste variant is dik 1,50 hoog met van die verlengers naar buiten gekeerd. 6 draden en tevens gaas (staat geen stroom op) tegen het graven. Buitenste variant is met prikpalen met 6 draden en staat een afzienbare afstand van de binnenste omheining zodat het onaantrekkelijk wordt qua breedte en hoogte. Maar nogmaals, als ie echt wil....
Ik zoek alleen nog een oplossing voor mn stal, die open is. Stal zit achterin de schuur en ze kunnen via een opening naar de paddock. Die opening kan ik dichtmaken maar heeft nu weinig zin gezien die kant van de schuur open toegankelijk is nog.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 18:04

Miss_Mii21 schreef:
Little_Gift schreef:

Lijkt helaas heel veel werk, tijd en geld gekost te hebben aan helaas weinig zinvolle aanpak dit :(:)

120 CM is een lachertje voor een wolf en zichtbreekdoeken of bramen al helemaal. Een wolf jaagt niet op zicht maar op geur en bramen deren een wolf niks, ze komen van oorsprong uit beboste gebieden, bramen zijn hun thuisomgeving.

Zonde van de tijd en het werk en geld die je erin gestoken hebt.

Gingen ze pas niet ergens over een hek van 1.40-1.50 heen? Ik zou hem echt wel minstens 1.60 , flink stroom er op en weinig ruimte tussen de 1.60 hoogte en stroomdraden, pas op een filmpje gingen ze tussen het prikkeldraad en het hekwerk door. Als daar een flinke klap stroom op had gestaan, verwacht ik dat ze dat niet hadden gedaan...

Het is totaal ook wel 1.60 met de stroomdraad erboven en de greppelkant veel lager, misschien zelfs wel meer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:32

Lindsey_99 schreef:
Als het echt te dichtbij komt; de paddock afdoende afrasteren.
Neemt niet weg dat ook rondom de weide een hogere afrastering met voldoende stroom erop afschrikt, maar niet afdoende is.
Ook meidoorn, braam, stekelrozen, en andere rottige struiken met stekels helpen om het zicht weg te nemen.
Ergens in de buurt heeft iemand tot 2 meter hoog de weitjes van de shetjes afgerasterd. Met een stroomdraad erlangs hier en daar. Maar dat is geen 2 hectare, meer 2 a 3 x paddocksize.

Het gaat inderdaad erom het zo moeilijk mogelijk te maken, met zo min mogelijk zicht, want 100% lukt eigenlijk nooit. Dus zinvol is het wel, alleen niet helemaal afdoende.
Hopelijk wordt binnenkort pepperspray gelegaliseerd; daar wordt nu over gesproken in de 2e kamer. Dan hoeft het niet meer uit duitsland opgehaald te worden.

En wat dan? Bij je ponies leven en elke wolf besprayen met pepperspray? Sorry maar ik snap 'm effe niet denk ik :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:34

josien_m_ schreef:
Het is totaal ook wel 1.60 met de stroomdraad erboven en de greppelkant veel lager, misschien zelfs wel meer.

Maar die stroomdraad doet niks hé. Een springende wolf maakt geen contact met aarde en krijgt dus geen schok

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:08

Misschien is het handiger om het topic samen te voegen met het al langer lopende topic?
Dat topic staat als verwijzing in het algemene wolveninfo topic.

[VSW] Omheining aanpassen ivm wolf

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 22:22

Little_Gift schreef:
josien_m_ schreef:

Maar die stroomdraad doet niks hé. Een springende wolf maakt geen contact met aarde en krijgt dus geen schok

Aardedraad ernaast? Dat is toch logisch? Dan krijgen ze gewoon een oplawaai. Maar dat is meer hoe werkt stroomdraad etc. dat weten veel paardenhouders wel neem ik aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 22:41

Op 1m60 zie ik een wolf nog niet te snel een oplawaai krijgen.
Maar dat is meer "hoe sprint een wolf" en dat zouden veel paardenhouders beter wel weten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Little_Gift schreef:
En wat dan? Bij je ponies leven en elke wolf besprayen met pepperspray? Sorry maar ik snap 'm effe niet denk ik :')

Zo ongeveer :) ze staan aan huis, 50 meter bij ons slaapkamerraam vandaan. Ik word echt wel wakker bij onraad en om mijzelf te beschermen is een spray met gerichte straal, dus geen nevel, best handig. Misschien snap je 'm nu?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Zo klein mogelijk, maar niet zo klein dat de paarden echt 'opgesloten' zitten.
Er omheen kun je dan nog een flexibel raster (met stroom) in stervorm zetten, zodat een wolf niet vlak langs de paarden rondjes kan rennen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Lindsey_99 schreef:
Little_Gift schreef:

Zo ongeveer :) ze staan aan huis, 50 meter bij ons slaapkamerraam vandaan. Ik word echt wel wakker bij onraad en om mijzelf te beschermen is een spray met gerichte straal, dus geen nevel, best handig. Misschien snap je 'm nu?

Zo dat niet te snel zeggen.
Zijn al meerdere dieren tussen huizen gepakt en niemand die wakker werd.

Even ter vergelijking. Ik woonde in een uitbouw, in het verlengde van de oprit.
Mijn huisbaas is met een auto thuis gekomen, volkomen in de prak.
Auto zal niet normaal hebben geklonken zoals een auto hoort te klinken.

Ik kwam er de volgende ochtend achter toen ik naar de wc liep.

Hij had niet veel later een nieuwe auto. Liep ik 's morgens naar de wc en wat zie ik? Is er ingebroken in de auto.
En ik? Ik heb heerlijk geslapen.
En nee het was niet super geisoleerd, zat ook een deur in en ik sliep met mn hoofd een halve meter van het raam vandaan (ramen en deur van boven tot beneden)
Auto stond op nog geen 3 meter van mijn hoofd.

Dus nee, tenzij je een hele lichte slaper bent ga jij niet wakker worden van een aanval 50 meter verderop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Daar waar afrasteren echt niet kan is het volgende mss ook een idee:
Er zijn geuren die wolven als onaangenaam ervaren en die dus afwerend kunnen werken, zoals de geur van tijgerurine, urine van roofdieren en de geur van vuur
Schapenhouder Henry Hoiting heeft met succes tijgerurine gebruikt in een pilot om schapen te beschermen, en hij experimenteert ook met de geur van vuur. Het idee is dat de geur van een onbekend roofdier of vuur de wolf afschrikt en weghoudt van de kudde. Niet alleen de geur van urine, maar ook de geur van vuur schrikt volgens Vanvoorden wolven af. “Dieren zijn heel bang van vuur. We verspreiden dus naast urine ook een brandgeur rond de weiden.
Ook de geur van andere wolven schijnt af te kunnen schrikken (wolven zijn territoriaal).

Nu denk ik dat een brandgeur verspreiden ook voor de paarden ook niet fijn is. Maar het is wel interessant die experimenten met geuren.

In de VS worden Lama's ingezet als bewakers tegen wolven.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... t-een-wolf
Laatst bijgewerkt door Babootje op Gisteren, 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Lindsey_99 schreef:
Little_Gift schreef:

Ik neem aan dat je bij het spuiten van de pepperspray niet even rustig gaat kijken hoe de wind staat?
Bij een klein beetje tegenwind krijg je het zelf ook in de ogen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Babootje schreef:
Daar waar afrasteren echt niet kan is het volgende mss ook een idee:
Er zijn geuren die wolven als onaangenaam ervaren en die dus afwerend kunnen werken, zoals de geur van tijgerurine, urine van roofdieren en de geur van vuur
Schapenhouder Henry Hoiting heeft met succes tijgerurine gebruikt in een pilot om schapen te beschermen, en hij experimenteert ook met de geur van vuur. Het idee is dat de geur van een onbekend roofdier of vuur de wolf afschrikt en weghoudt van de kudde. Niet alleen de geur van urine, maar ook de geur van vuur schrikt volgens Vanvoorden wolven af. “Dieren zijn heel bang van vuur. We verspreiden dus naast urine ook een brandgeur rond de weiden.

Nu denk ik dat een brandgeur verspreiden ook voor de paarden ook niet fijn is. Maar het is wel interessant die experimenten met geuren.

Opzich kun je paarden daar natuurlijk prima aan laten wennen zodat ze er een positieve associatie mee krijgen. Mijn paard is ook niet bang voor fakkels. Maar ik denk dat dat weer zo'n tijdelijke oplossing is. -O-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Onali schreef:
Dus nee, tenzij je een hele lichte slaper bent ga jij niet wakker worden van een aanval 50 meter verderop.

Denk het toch echt wel... ik hoor de uilen roepen. Laat staan dat ik 500 kilo die aan het rennen gaat over de roosters niet zou horen... _/-\o_

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Lindsey_99 schreef:
Onali schreef:

Denk het toch echt wel... ik hoor de uilen roepen. Laat staan dat ik 500 kilo die aan het rennen gaat over de roosters niet zou horen... _/-\o_

Oke maar dan?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Wanneer er eentje gepakt wordt en direct neergaat, wordt er niet meer gerend.... Ik hoor ze zelf echt alleen als ik in een tentje slaap in de wei, terwijl ik er schuin boven slaap. De uilen hoor ik wel trouwens. Maar al zou je ze horen, het is dan al te laat, denk maar aan die boer die werd aangevallen terwijl hij zijn schapen wilde redden. Je jaagt een leeuw of een tijger ook niet weg bij zijn prooi moet je maar denken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Lindsey_99 schreef:
Little_Gift schreef:

Voor sinterklaas is dit misschien wel effectief ja :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:07

mysa schreef:
Zo klein mogelijk, maar niet zo klein dat de paarden echt 'opgesloten' zitten.
Er omheen kun je dan nog een flexibel raster (met stroom) in stervorm zetten, zodat een wolf niet vlak langs de paarden rondjes kan rennen.

Ja, dat was een beetje mijn vraag, welke afmetingen zijn nog comfortabel? Ik dacht dus aan de afmetingen van een rijbak (40 meter op 20 meter) voor drie ijslanders en een warmbloedpaard.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Lijkt mij prima voor de nacht.
Niet voor 24/7 uiteraard maar voor 's nachts helemaal prima. Voor de paarden misschien ook een veiliger gevoel als ze een kleiner oppervlak in het oog moeten houden.