Bodembedekking inloopstal winter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:58

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een schuilstal met zandbodem.
In de zomer ligt er niks op het zand, toevallig heb ik afgelopen vrijdag weer houtkrullen in de schuilstal gereden, als het land natter wordt, heb ik dat bovenop het zand liggen.
Mijn paard mest niet in de schuilstal, een heel enkele keer plast hij er wel in als het heel slecht weer is, maar doorgaans wordt het echt als leefgebied beschouwd en de w.c. is buiten :))

Ik vul dus alleen maar houtkrullen aan, voer er verder niks uit af.
Bodem blijft nagenoeg droog, in dit jaar getijde wordt het wel een beetje vochtig, al is het maar omdat hij met natte voeten de schuilstal in loopt en er met een natgeregende deken in gaat liggen, maar meer dan dat wordt het niet.

Oh wat heerlijk, erg jaloers! Mijn paarden gebruiken een bodembedekking helaas speciaal als wc. Ze lopen er echt speciaal voor naar de schuilstal om te mesten en plassen. En er dan met z'n allen lekker doorheen lopen natuurlijk. Op die manier is het gewoon niet schoon te houden, zeker niet als ligplek.

Ik heb al zitten peinzen over een 'verlaagd plafond' oid (middels buizen eventueel). Dat ik een plek zou maken waar ze alleen kunnen liggen en niet als wc gebruiken. Maar ik geloof niet dat zoiets bij paarden (veilig) zou werken dus het blijft helaas nog bij een hersenspinsel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:16

billy3105 schreef:
Ik heb nu gehakseld stro, maar ze gebruiken het idd als pis hok.

Ergens vind ik het ‘zielig’ als ik ze enkel een rubber tegel geef om op te liggen? Hoe is dat bij jullie in de praktijk? Mijn stal zelf is verhard

Ik accepteer dat als het hoort erbij, ik wil dat ze goed slapen en moet dus wat meer kruiwagens scheppen. Hier plassen en poepen ze er ook in, maar ze liggen er ook elke nacht heel prettig op.

Ik wip dus dagelijks de drollen eruit, vaak 2x per dag en schep de natte plekken weg wanneer nodig (dat is behoorlijk afhankelijk van het weer en wel of geen toegang tot de wei, soms 2x per week, soms weken niet).

Ik heb niet de hele stal bedekt, momenteel heb ik in de schuilstal van de grote pony's een stuk van 3x4 met een dik gehakseld strobed en bij de kleintjes een stuk van 2x5.
Het bed van 3x4:
Afbeelding
Ik heb ook 1 pony die liever buiten slaapt, maar bovenstaande twee slapen het liefst binnen op een zacht bed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:01

billy3105 schreef:
Ik heb nu gehakseld stro, maar ze gebruiken het idd als pis hok.

Ergens vind ik het ‘zielig’ als ik ze enkel een rubber tegel geef om op te liggen? Hoe is dat bij jullie in de praktijk? Mijn stal zelf is verhard

Nou die van mij hebben in de stal een zacht plekje waar ik speciaal hooi en houtkrullen gelegd heb om lekker te liggen. Maar ze kiezen ervoor om buiten te liggen op het gras/zand. (ik zit op zandgrond en het is zeker niet mul dus echt wel hard).

Waar ik voorheen stond hebben ze rubber tegels in de stallen met een klein beetje strooisel voor de urine en wordt elke dag uitgemest. Paarden gaan ook gewoon liggen erop.
Maar de rubber tegels zijn juist om minder strooisel te moeten gebruiken geven de fabrikanten ook aan.