Eerste keer naar buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Xandyandme schreef:
Saar4 schreef:
Ik ben juist bewust niet begonnen met andere paarden erbij. Uiteindelijk wil ik er alleen mee op stap kunnen dus ik ben begonnen met samen aan de hand stukjes naar buiten. Eerst bij wijze van 10 meter het erf af en steeds een stukje verder. Daarna flinke wandelingen aan de hand en volgende stap was erop. Eerste keer onder het zadel eerst weer een klein stukje gedaan enz. Mijn man gaat voor de veiligheid nog mee maar we oefenen ook dat ze bij hem weg moet lopen en stukken voorop moet lopen. Gaat hartstikke goed en als we andere paarden tegenkomen stampt ze er vrolijk voorbij.

Je kan kijken of je iemand kan vinden die je kan helpen met grondwerkles. Want ook volbloeden kunnen leren om hun vluchtinstinct te beteugelen. Ik geloof niet zo in obstakeltraining, wel in je paard leren hoe hij zelf met zijn angst kan omgaan. Een goede instructeur is daar heel fijn bij.

Dat is net het doel van obstakeltraining...je paard met zijn angst leren omgaan zonder op de loop te gaan of in achteruit te vliegen. Sommigen hebben iets meer uitdaging nodig dan een wapperend vlaggetje en zo... :D

Ik zie te vaak dat bij obstakeltrainign paarden langs enge objecten geleid worden zonder dat ze er nou echt wat van leren. Het doel is er langs komen en niet rustig worden en je hersenen weer gebruiken. Als dat wel gebeurt kan het best een goed hulpmiddel zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Miss_Mii21 schreef:
Xandyandme schreef:
Ik zou eerst inzetten op grondwerk in de piste en daar schriktraining of obstakeltraining aan koppelen.
Als dat goed lukt en je paard geleerd heeft om niet meer op de loop te gaan als hij schrikt van iets dan ga je op een veel veiligere manier aan die buitenrit kunnen beginnen.
Ook voor jezelf is het een goede training om vertrouwen te hebben in je paard.
Hij heeft de eerste keren een ruiter nodig die rustig blijft en niet op voorhand al in de stress schiet van mogelijke "gevaren".

Blijft een volbloed met een renbaan achtergrond, eerste reactie is gáán. Weet niet of je dat er uit krijgt. Het is al een heel stuk beter dan toen we hem net hadden. Maar ik denk ook: hij moet meer ervaren om het te leren. Maar het moet wel veilig zijn.

Alleen de jouwe heeft niet gekoerst. Te traag.

Jouw paard stond in Newmarket voor de training, die is verkeer gewend. In denk dat je het bij jezelf moet zoeken in deze. Neem goed les, ga aan de hand naar buiten met iemand anders erbij.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Je hebt niet de gemakkelijkste weg gekozen door een renbaanvolbloed te kiezen. Daar zitten veel schatten van paarden bij, met massa’s ervaring, maar beginnerspaarden zijn het zelden. Ik had 10 jaar ervaring met renbaandravers maar toen ik een volbloed kocht, ontdekte ik dat dit toch nog een ander niveau is: nog sneller in hun reactie, slimmer, enz.
Ik heb er erg veel van geleerd.

Qua weg naar buitenrijden.
- het is een totaalpakket:
Management: het paard moet echt vele uren in liefst een grote weide. Naast een drukke weg is dubbel winst, maar het hoeft niet. Ook met het voer moet je verstandig omgaan: ruwvoer altijd beschikbaar en net krachtvoer genoeg om niet te mager te staan.
Als hij teveel energie heeft, laat je hem eerst in de bak los. 5 a 10 minuutjes doen lopen en als hij "warm" krijgt en gek begint te doen, mag je rustig een half uurtje iets gaan drinken. Daarna steek je hem rustig op stal om af te koelen ( en op te drogen) en pas nog ee n half uur later kan je beginnen poetsen en werken.

Training
Alles is goed, behalve op stal staan en koersjes rijden. In groep galopperen in de open ruimte doe je pas na veeeel tijd (jarenq?)
Grondwerk is prima maar zo chill als bij een tinker mag je niet verwachte n. Jouw paard is nu eenmaal sneller, slimmer en actiever. Pas je daaraan aan, uiteindelijk is het een kwaliteit.
Schriktraining is goed maar ga met beleid te werk. Niet alles ineens. Overprikkelen lijkt me met een volbloed geen goed idee. Verwacht er ook geen wonderen van. Je paard ziet perfect dat de tractor op het erf een andere is en anders beweegt dan op de weg.
Rijden in de bak, binnen en buiten, met en zonder andere paarden mag natuurlijk niet ontbreken. Een volbloed werkt graag, geef hem werk. Langdurig voorwaartse arbeidsdraf op voortdurend andere lijnen werkt het meest ontstressend. Je lesgever kan je daarbij helpen.
Buitenrijden pak je aan in vele stapjes:
- buiten een de hand stappen, steeds langere toertjes. Vb na je rijuurtje in de bak.
- buitenrijden er op terwijl een ervaren vriend hem aan de hand (touwtje natuurlijk) heeft. Bv. Hetzelfde toertje als hierboven, ook als uitstappen na de les. Het mag gerust lang duren hoor, van stappen gaan ze nooit kapot.
- idem, met een ervaren voetganger mee zonder dat hij het paard vast heeft.
- idem maar met een fietser mee. Die kan voorrijden, achterrijden, het verkeer verwittigen enz. Nu kan je ook stukjes draven.
- idem met 1 ervaren paard/ruiter mee die meegaat in functie van jou.
- alleen op weg.
- paard als dit alles prima gaat, durf ik een grotere groep aan en dan nog moet de afspraak zijn dat men zich aanpast aan het moeilijkste paard ( eigenlijk meestal de slechtste ruiter, maar dat klinkt niet)

Zo, een hele boterham.
Met mijn zelfgefokt 3jarig dressuurpaard ben ik als veulen begonnen ( af en toe een beetje) en die loopt nu eigeblijk beter alleen op buitenrit dan in de baan. Samen met andere paarden heb ik nog niet gedaan.
Veel plezier!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Het paard van TS is geen renbaanvolbloed... Heeft 7 maand in Newmarket gelopen voor training, alleen maar verkeer en groot materiaal daar.

Doe nu niet net alsof dit een speciaal paard is dat een heel speciale aanpak behoeft. Het is gewoon een 13-in-een-dozijn volbloed die geen track van dichtbij heeft gezien omdat hij niet goed genoeg was, die vervolgens omgeschoold is en verkocht.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Saar4 schreef:
Saar4 schreef:
Ik ben juist bewust niet begonnen met andere paarden erbij. Uiteindelijk wil ik er alleen mee op stap kunnen dus ik ben begonnen met samen aan de hand stukjes naar buiten. Eerst bij wijze van 10 meter het erf af en steeds een stukje verder. Daarna flinke wandelingen aan de hand en volgende stap was erop. Eerste keer onder het zadel eerst weer een klein stukje gedaan enz. Mijn man gaat voor de veiligheid nog mee maar we oefenen ook dat ze bij hem weg moet lopen en stukken voorop moet lopen. Gaat hartstikke goed en als we andere paarden tegenkomen stampt ze er vrolijk voorbij.

Je kan kijken of je iemand kan vinden die je kan helpen met grondwerkles. Want ook volbloeden kunnen leren om hun vluchtinstinct te beteugelen. Ik geloof niet zo in obstakeltraining, wel in je paard leren hoe hij zelf met zijn angst kan omgaan. Een goede instructeur is daar heel fijn bij.

Dat is net het doel van obstakeltraining...je paard met zijn angst leren omgaan zonder op de loop te gaan of in achteruit te vliegen. Sommigen hebben iets meer uitdaging nodig dan een wapperend vlaggetje en zo... :D

Ik zie te vaak dat bij obstakeltrainign paarden langs enge objecten geleid worden zonder dat ze er nou echt wat van leren. Het doel is er langs komen en niet rustig worden en je hersenen weer gebruiken. Als dat wel gebeurt kan het best een goed hulpmiddel zijn.[/quote]

Jammergenoeg zijn er inderdaad veel slechte voorbeelden, zoals bij alles in de paardensport.
Ik probeer me te focussen op de goede voorbeelden. :)
(Nu nog deftig leren quoten op Bokt :D )

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Citaat:
Dan gaat hij ook aan de kletter. In de vlucht-stand.
--------------------------------------------------
Dan ga je dus nog niet naar buiten want jij hebt niet de leiding.
Hij voelt zich dus niet zeker bij jou anders gaat hij niet aan de kletter en al helemaal niet in vluchtstand.

Helemaal eens. Ik zou het bijna in vette letters onderstrepen.

Het zou zomaar een goed idee kunnen zijn om bij het begin te beginnen; schriktraining.

Daar is een opbouw voor, en als hij niet meer schrikt van de kleine en grotere dingen die voorbij komen. Een stuk wapperend zeil of een parasol is ongeoefend een grote uitdaging onderweg.
Denk aan simpele dingen om te oefenen; balonnen, plastic flessen, paraplu's, over een zeil lopen, borstels, emmers etc. die naast hem vallen, vlaggen die wapperen, ook over hem heen kunnen, een brommer die langs hem heen rijdt, een tractor waar hij langs durft, een snoeischaar die aan is, een opblaasbeest aan een touwtje met je mee trekken, en ga zo maar door. Allemaal te oefenen in een bak.
Door daarmee aan de slag te gaan leert het paard dat enge dingen niet zo eng zijn.
Het verstevigt de band met jou, hij leert op jouw vertrouwen dat het allemaal goed komt.

Ik ben erg fan van clickertraining met beloning als het op schriktraining aankomt. Na 10 jaar weet mijn paard nog feilloos wat hij toen geleerd heeft. Ook met buitenrijden gebruikte ik het.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

_San87_ schreef:
Het paard van TS is geen renbaanvolbloed... Heeft 7 maand in Newmarket gelopen voor training, alleen maar verkeer en groot materiaal daar.

Doe nu niet net alsof dit een speciaal paard is dat een heel speciale aanpak behoeft. Het is gewoon een 13-in-een-dozijn volbloed die geen track van dichtbij heeft gezien omdat hij niet goed genoeg was, die vervolgens omgeschoold is en verkocht.

Ok. Ik geloof dat TS zelf van die renbaan begon.

Maar dan nog zijn mijn tips niet verkeerd,
Behalve dat vooraf vrij laten uitrazen zijn ze voor elk jong paard en elke minder ervaren ruiter nuttig.