Xandyandme schreef:Saar4 schreef:Ik ben juist bewust niet begonnen met andere paarden erbij. Uiteindelijk wil ik er alleen mee op stap kunnen dus ik ben begonnen met samen aan de hand stukjes naar buiten. Eerst bij wijze van 10 meter het erf af en steeds een stukje verder. Daarna flinke wandelingen aan de hand en volgende stap was erop. Eerste keer onder het zadel eerst weer een klein stukje gedaan enz. Mijn man gaat voor de veiligheid nog mee maar we oefenen ook dat ze bij hem weg moet lopen en stukken voorop moet lopen. Gaat hartstikke goed en als we andere paarden tegenkomen stampt ze er vrolijk voorbij.
Je kan kijken of je iemand kan vinden die je kan helpen met grondwerkles. Want ook volbloeden kunnen leren om hun vluchtinstinct te beteugelen. Ik geloof niet zo in obstakeltraining, wel in je paard leren hoe hij zelf met zijn angst kan omgaan. Een goede instructeur is daar heel fijn bij.
Dat is net het doel van obstakeltraining...je paard met zijn angst leren omgaan zonder op de loop te gaan of in achteruit te vliegen. Sommigen hebben iets meer uitdaging nodig dan een wapperend vlaggetje en zo...
Ik zie te vaak dat bij obstakeltrainign paarden langs enge objecten geleid worden zonder dat ze er nou echt wat van leren. Het doel is er langs komen en niet rustig worden en je hersenen weer gebruiken. Als dat wel gebeurt kan het best een goed hulpmiddel zijn.