Vervelende staleigenaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:33

Dahlia85 schreef:
Probeer het (voor zover nog mogelijk) zo netjes mogelijk te blijven communiceren met de staleigenaar maar zoek met spoed een andere plek. Dit is voor alle partijen het best als ik dat zo lees, gezien de politie er al bij is geweest word het toch geen gezellig theeleuten meer samen.
Oproep op facebook/marktplaat/rondje in de regio en rondvragen

Dat is een goede tip! Thanx

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:34

veneri schreef:
Als tussen 10 en 14uur het hek open is, dan maar een keer om die tijd heengaan, en anders het slot forceren.
Paar sterke mannen meenemen, eventueel politie van te voren op de hoogte brengen. Pony en spullen meenemen en vertrekken.
Misschien kan je via bokt een noodplekje vinden?

Ook een goede optie. Thanx

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:38

janderegelaa schreef:
Jouw stalhouder heeft gelijk. Als het paspoort er niet is krijgt hij een bekeuring bij een controle. Een kopie volstaat zeker niet. En feitelijk is hij ook nog zo goed voor je pony dat hij je niet wegstuurt. Dat had ik allang gedaan namelijk.

Maar waarom komt hij er nu pas mee?
En niet vanaf het begin dat ik er sta?

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:41

prugelpiet schreef:
Inladen en wegwezen. Dit werkt van beide kanten blijkbaar niet. Gewoon gaan bellen en zoeken naar een plekje, het is er echt wel. Wellicht moet je dan wat verder fietsen, maar dat moet je er dan maar voor over hebben.

Dat heb ik er zeker voor over.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:45

Ik lees eerlijk gezegd weinig gekke dingen. De stal eigenaar is verplicht de paspoorten te hebben, dat ze in een kluis liggen is toch juist fijn? Liever dan laten slingeren.
Openingstijden zijn ruk, ben ik het mee eens. Maar dat had je misschien ook eerder kunnen vragen? Maar dat er dan ‘s avonds een slot omheen zit, fijn toch? Of wil je dat wie ook maar wil zomaar naar je pony kan? Bij ons gaat er ook een slot om het hek na de openingstijden. Gelukkig maar, mijn dierbaarste bezit en spullen liggen daar.
Dat je pony op het erf rond mag lopen, als ik lees dat jij tussen 10 en 2 amper kan, zou ik het fijn vinden dat de stal eigenaar zich bekommert om jouw pony en hem wat ‘te doen’ geeft.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 24-08-25 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:45

Elisa2 schreef:
verootjoo schreef:
Paspoort hoort op stal te zijn.
Eigenaar mag openingstijden instellen. Snap niet hoe je zegt dat de politie je vertelt dat je ten allen tijde daar mag komen. De meeste stallen zijn na een uur of 22.00u ook gesloten. De mijne was zondag na 17.00u gesloten en pas 10.00u open.
Je komt bij mensen thuis he, snap dat die niet altijd zin hebben in volk over het erf.
Van 9-14.00u open is wel karig, maar het lijkt alsof je het hier naar gemaakt hebt. Doorgaans krijg je niet uit het niets iedereen tegen je op stal.

Ik zou zeggen pony opladen en vertrekken. (En je zadel erbij meenemen)

Hier sluit ik me bij aan, dit verhaal rammelt aan alle kanten.

En zo moeilijk is het echt niet om een andere plek te vinden voor een Shetlander.

Nou, ik heb al op marktplaats gekeken en drachtige pony s nemen ze echt liever niet aan.
Misschien in Brabant maar dar is echt te ver voor mij.
Ik heb alleen een scooter.
Dus zo makkelijk is het niet.

Ik lees hier wel tips om ergens aan te bellen.
Dat ga ik zeker doen en had ik zelf nog niet aan gedacht.
Daar kan ik wat mee.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:51

Autumnn schreef:
Ik lees eerlijk gezegd weinig gekke dingen. De stal eigenaar is verplicht de paspoorten te hebben, dat ze in een kluis liggen is toch juist fijn? Liever dan laten slingeren.
Openingstijden zijn ruk, ben ik het mee eens. Maar dat had je misschien ook eerder kunnen vragen? Maar dat er dan ‘s avonds een slot omheen zit, fijn toch? Of wil je dat wie ook maar wil zomaar naar je pony kan? Bij ons gaat er ook een slot om het hek na de openingstijden. Gelukkig maar, mijn dierbaarste bezit en spullen liggen daar.
Dat je pony op het erf rond mag lopen, als ik lees dat jij tussen 10 en 2 amper kan, zou ik het fijn vinden dat de stal eigenaar zich bekommert om jouw pony en hem wat ‘te doen’ geeft.

De openingstijden zijn nadat we woorden hebben gehad zo karig geworden.
Dat ik in het weekend niet kan komen vind ik niet normaal.

Ik ging weleens savonds met de haflinger op pad en toen zei hij ook wil je dat nooit meer doen?!
Ik maakte me zorgen, zei hij.
Zo komen et steeds meer dingen bij wat ik wel of niet mag doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:54

Vlinder84 schreef:
Nou, ik was pas ergens wezen kijken voor een plekje (maar helaas geen plaats voor drachtige shetlander)en daar hoefde ik geen paspoort in te leveren.
Een foto was prima.
Het is ook niet zo dat ik het paspoort niet af zou willen geven maar niet aan hem. Paspoort komt dan achter slot en grendel te liggen waar alleen hij bij kan.
.

Dit staat op de website van de NVWA:

Het paardenpaspoort moet altijd in de buurt van het paard zijn. Een kopie is niet voldoende. Tijdens een controle moet het paspoort direct getoond kunnen worden. Degene die het paard verzorgt is hier verantwoordelijk voor. Dat hoeft dus niet per se de eigenaar te zijn, het kan bijvoorbeeld ook gaan om de houder van het pension, de manege of stal.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:56

Vlinder84 schreef:
Ik ging weleens savonds met de haflinger op pad en toen zei hij ook wil je dat nooit meer doen?!

Klinkt als een vriendelijke man maar ik ken hem verder niet natuurlijk.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:57

Lieser schreef:
Vlinder84 schreef:
Nou, ik was pas ergens wezen kijken voor een plekje (maar helaas geen plaats voor drachtige shetlander)en daar hoefde ik geen paspoort in te leveren.
Een foto was prima.
Het is ook niet zo dat ik het paspoort niet af zou willen geven maar niet aan hem. Paspoort komt dan achter slot en grendel te liggen waar alleen hij bij kan.
.

Het paardenpaspoort moet altijd in de buurt van het paard zijn. Een kopie is niet voldoende. Tijdens een controle moet het paspoort direct getoond kunnen worden. Degene die het paard verzorgt is hier verantwoordelijk voor. Dat hoeft dus niet per se de eigenaar te zijn, het kan bijvoorbeeld ook gaan om de houder van het pension, de manege of stal.

Ik kreeg een tip van iemand om het paspoort mee te nemen van huis als de nvwa komt controleren.
Dat is ook een optie.
En de politie zei dat ik het paspoort absoluut niet moet geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:58

Vlinder84 schreef:
janderegelaa schreef:
Jouw stalhouder heeft gelijk. Als het paspoort er niet is krijgt hij een bekeuring bij een controle. Een kopie volstaat zeker niet. En feitelijk is hij ook nog zo goed voor je pony dat hij je niet wegstuurt. Dat had ik allang gedaan namelijk.

Maar waarom komt hij er nu pas mee?
En niet vanaf het begin dat ik er sta?

Misschien omdat-ie ondertussen de NVWA een keer over de vloer heeft gehad en een waarschuwing heeft gekregen? "Regel het nu, we komen volgende maand terug, is het niet in orde dan krijgt u 2000 euro boete?"

Een hoop pensionhouders weten of wisten het niet, of wilden 'het gezeik' niet van klanten die om de haverklap hun paspoort nodig hebben voor DA of wedstrijd, en hebben geen mogelijkheden tot persoonlijke kluisjes of willen/kunnen daar niet in investeren.
Maar als ze dan een keer controle krijgen, dan moeten ze dus wel...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:59

Nee dat is geen optie als de stal hem op stal wil hebben. Je moet zelf ook niet zo dwars doen.

Melzazu

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:03

Nee dat is geen optie want je weet vooraf niet wanneer ze komen.

Verhuis naar een andere stal en neem het paspoort mee want die stal zal het paspoort ook willen hebben. Bij ons ligt het in onze eigen kast die op slot is maar daarvan heeft de eigenaar een loper mocht het nodig zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:05

Vlinder84 schreef:
Lieser schreef:

Ik kreeg een tip van iemand om het paspoort mee te nemen van huis als de nvwa komt controleren.
Dat is ook een optie.

De politie gaat hier toch niet over :? Die zijn ook niet op de hoogte van de regelgeving. En politie heeft met zo’n civiel ding niks te maken.

Paspoort hoort bij het paard te liggen, dat is de regelgeving van de NVWA, die de autoriteit is op gebied van het houden van dieren.
Als je een paard in jouw stal op jouw terrein hebt staan, moet er op die plek het paspoort aanwezig zijn van het betreffende paard.
Net zoals dat koeien gele oorklippen in moeten en er nog meer regels zijn rondom het houden van dieren.
De NVWA komt ook niet aangekondigd, dus je kan het paspoort dan niet even gauw halen.

Waarom ben je zo bang om het paspoort af te geven? Daar kunnen ze toch verder niks mee?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-08-25 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:05

Vlinder84 schreef:
Autumnn schreef:

De openingstijden zijn nadat we woorden hebben gehad zo karig geworden.
Dat ik in het weekend niet kan komen vind ik niet normaal.

Ik lees ook niks geks. Ik vraag me af wat hou rol is in het geheel. In het amdere topic geef je aan dat iedereen tegrn je is. Nu zeg je dat alleen de bijrijdster er staat. Ik heb z3lf veel b8jrijdsters en bij mij komt het ook regelmatig voor dat ik iets wijzig. Omxat ik een gevoelsmens ben en ik soms vantevoren niet kan inschatten hoe iets voelt/ hoe mensen ergens mee omgaan. Gaat prima. Ik vind het ook gek dat je je paspoort niet aan hem af wilt geven. Dat moet gewoon bij het paard zijn en ik kan me ook voorstellen dat jouw wantrouwen jegens hem ook wat met hem doet. Dat ie daaarom ook die tijden heeft aangepast: jij vertrouwt mij niet? Ik jou dan ook niet. En dat ie aangeeft dat ie het onprettig vind als je s avonds gaat wandelen en ongerust is vind ik alleen maar lief. Ik zou echt eens kijken naar je eigen rol in het geheel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:07

Dus je hebt trammelant met
- de koper van je paard
- de staleigenaar
- alle andere pensionklanten

Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van dit verhaal

En hou er rekening mee, je hebt een maand opzegtermijn. Dus als je je pony per direct weg gaat halen, zonder dat je ruim van tevoren hebt opgezegd, dan dien je de komende maand ook nog te voldoen.

Ik denk, ik meld het maar vast, voor je daar ook een topic over wilt of moet openen

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:09

Waarom heb ik het gevoel dat er hier een gedeelte van het verhaal mist?

Ook de politie gaf raar advies. Het paspoort hoort daar te zijn waar het paard zich bevindt.
Bij de stal waar ik jaren kwam lagen ze achter slot en mocht je hem waar dan ook voor nodig hebben dan kon de staleigenaar hem pakken. Mocht het zo zijn dat je vroeg moest vertrekken voor een wedstrijd dan werd hij de dag van te voren al gepakt voor je.

Ik hoop dat je snel een fijne andere stal vindt zal je drachtige shet vast ook fijn vinden als jij weer meer komt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:11

Ik vind de reacties best hard naar ts, natuurlijk speelt zij een rol er in maar de stal eigenaar zit in een machts positie en dat weet die maar al te goed.

Ik zou in dit geval ook niet het paspoort afgeven als ik een lopend conflict heb.
Hij verandert de openings tijden, naar tijden wanneer ts niet kan
Wilt opeens het paspoort, tijdens een conflict
Laat de pony loslopen over het erf terwijl ts heeft aangeven dit niet te willen
Bedreigt ts

Nee dit is allemaal niet oke maar helaas is het enige wat je kan doen verhuizen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:12

Pas nadat er gevraagd werd naar het paspoort werd het een lopend conflict naar ik lees :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-08-25 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:12

Vlinder84 schreef:

Klinkt als een betrokken man. Ging je buitenrijden en kwam je later op de avond pas weer terug?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:14

Vlinder84 schreef:

De politie gaat daar niet over.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:16

Vlinder84 schreef:
veneri schreef:
Als tussen 10 en 14uur het hek open is, dan maar een keer om die tijd heengaan, en anders het slot forceren.
Paar sterke mannen meenemen, eventueel politie van te voren op de hoogte brengen. Pony en spullen meenemen en vertrekken.
Misschien kan je via bokt een noodplekje vinden?

Ook een goede optie. Thanx

Dat is helemaal geen goeie tip van die sterke mannen en slot forceren, dan kan je nog gepakt worden voor inbraak en bedreiging.
Vergeet niet dat het paardenwereldje klein is en dat de kans bestaat dat je helemaal geen plek vind. Probeer het vooral netjes langs jou kant te houden ,ook al doet hij raar.

Mondy

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:23

Ik denk dat het verstandig is dat je beide topics hier weg laat halen en het persoonlijk op gaat lossen met alle betrokkenen als je nog een plekje wilt vinden op een andere stal...

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:27

Cayenne schreef:
Vlinder84 schreef:

Klinkt als een betrokken man. Ging je buitenrijden en kwam je later op de avond pas weer terug?

Ja, maar hij maakte zich zorgen om de haflinger, die toen verkocht was
Ik was tijdens het rijden iets verloren, wat ik dus ging zoeken in de schemering in het bos.
Dat vond hij prima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:27

Rocamor schreef:
Dus je hebt trammelant met
- de koper van je paard
- de staleigenaar
- alle andere pensionklanten

Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van dit verhaal

En hou er rekening mee, je hebt een maand opzegtermijn. Dus als je je pony per direct weg gaat halen, zonder dat je ruim van tevoren hebt opgezegd, dan dien je de komende maand ook nog te voldoen.

Ik denk, ik meld het maar vast, voor je daar ook een topic over wilt of moet openen

Zolang er geen contracten zijn getekend en er niks mondeling is afgesproken over opzegtermijnen ben je gewoon vrij om te gaan wanneer je wil