Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:22

Lindsey_99 schreef:
Nee, op de eerste locatie waar ik ooit stond, stond alles door elkaar, beslagen en onbeslagen. Mijn paard had diepe krassen op z'n rug van voorijzers.
Later, in een kleine kudde ging het wel prima met een bevriende rustige ruin, maar in een grotere kudde; nee. Nooit weer.

Hoe? Is die van jou gedekt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:56

Maar wat is dan precies de reden dat mensen geen paarden met ijzers in een kudde willen?

Zouden ijzers echt zo veel meer schade opleveren? Als een tik van een paard echt hard en verkeerd terecht komt denk ik dat dat allerlaatste beetje impact van ijzer vs geen ijzer niet zo heel gek veel meer verschil meer uitmaakt.

Dan zou een tik hartje zomer ook veel harder aan komen dan in de herfst in een kudde. Zo zacht zijn paardenvoeten nou ook weer niet. Ik geloof niet dat een ijzer meer dan 10% verschil kan maken.

Ik heb mijn paarden voorheen altijd in kuddes gehad met oa paarden op ijzers. En er was nooit een probleem. Ik denk dat vooral voldoende ruimte en een goed intro impact hebben op de veiligheid van je paard.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een aangepraat risico is. (en het totale plaatje van risico's die je sowieso loopt met de lompe hamsters)

Cioccolato

Re: Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:03

Tuurlijk maakt dat ernstigere verwonding. Dat men die vraag nog moet stellen of zich afvraagt wat t verschil is in beslagen of onbeslagen.

Met ruinen zijn voorijzers al een grote nee vanwege de speelmanier met voorbenen.

En inderdaad ts, vanwege de nog grotere risico's met ijzers. Maar moet erbij zeggen dat ik mijn paarden sws nooit in grote kuddes met verloop wil. Jong spul in de opfok in groepen dikke prima, verder hoeft het voor mij niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:06

Cioccolato schreef:
Tuurlijk maakt dat ernstigere verwonding. Dat men die vraag nog moet stellen of zich afvraagt wat t verschil is in beslagen of onbeslagen.

Met ruinen zijn voorijzers al een grote nee vanwege de speelmanier met voorbenen.

En inderdaad ts, vanwege de nog grotere risico's met ijzers. Maar moet erbij zeggen dat ik mijn paarden sws nooit in grote kuddes met verloop wil. Jong spul in de opfok in groepen dikke prima, verder hoeft het voor mij niet.

Ja? Kun je dat onderbouwen dan?
Hoeveel meer impact maakt het dan?

Want de input is bij beide hetzelfde. Het verschil zit hem alleen in de hardheid van het oppervlakte waarmee de impact gemaakt wordt. En ik ben wel eens benieuwd of dan een paardenhoef nog zo veel verschil maakt tov een ijzer. Die voetjes zijn in de zomer nou niet bepaald zacht te noemen. Ik gok zomaar dat ze harder zijn dan een stratemakers hamer.

En anders hoor ik heel graag de uitleg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:10

IJzers geven een veel hardere impact bij slaan dan zonder. Vraag maar eens je hoefsmid. Of test het zelf.

Als je een beetje slim paard hebt weet ie dat ook. Jaren terug in zo’n groep gestaan, waren 8 paarden op 2 hectare. De IJslander in die groep stond in de winter als ie geen ijzers had onderaan in rangorde en zodra het zomer werd en weer ijzers onderkreeg bovenaan. En die heeft er echt genoeg flink stuk gemept.
Dus nee voor mij echt gewoon niet onder geen enkele voorwaarde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:12

:+

Zet je eigen voet er maar onder. Ervaar je het zelf, beste manier van begrijpen.

En dat is nog geen eens een klap.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:14

Bij ons zijn de kuddes, gemiddeld 8-12 paarden ook met en zonder ijzers.
Mijn vorige ruin was rondom en mijn huidige ruin is alleen voor beslagen.
Het zijn wel stabiele kuddes, die in het voorjaar worden gevormd en er is amper verloop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:20

Cioccolato schreef:

Zet je eigen voet er maar onder. Ervaar je het zelf, beste manier van begrijpen.

Daar heb ik dus nou nog nooit een verschil in ervaren. Bij allebei piep ik het uit. Beide genoeg uitgeprobeerd.

Ik hoef het ook niet aan mijn smid te vragen. Ik bepak het spul zelf. En voel dus prima hoe kei hard een hoef kan zijn.
Ja ijzer is nog iets harder. Maar zoveel meer impact kan dat ijzer volgens mij nooit maken. Er zit ook nog steeds een zachte structuur boven.
Ik zeg niet dat een ijzer niet harder is. Maar het verschil is echt niet zo groot als mensen voor doen komen volgens mij.

Maar meer dan die anekdotische onderbouwing heb je dus niet? Aangezien je er zelfs een clown geizhtje bij plaatst?

Er zijn heel veel andere zaken die veel méér invloed hebben op het risico dat je paard loopt. Daar zou ik meer naar kijken bij het uitzoeken van een geschikte stal voor je paard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 05-08-25 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:22

Het enige wat ik mij als duidelijk verschil kan bedenken is dat een hoefijzer dezelfde kracht over een kleiner oppervlakte verdeeld.

De hardheid, die zal vast harder zijn, maar als het om serieuze verwondingen gaat, zoals gebroken botten, vraag ik mij af of dat het verschil nog gaat maken.

Met spelen van ruinen onderling heb ik nog nooit krassen gezien door de ijzers.
Wel heel veel haren kwijt door het bijten onderling.
Een brokkelhoefje heeft denk ik wel eens scherpere randen.

Bij een dekkende ruin zal dat ook anders kunnen zijn, maar die wil je sowieso niet bij je merrie, ook niet zonder ijzers.

Wat ik wel zie is dat de weide met hoefijzers meer te lijden heeft dan zonder.
Ik heb ze hier jaar rond op het gras staan en zie dat verschil dus wel echt.
Ik kan mij voorstellen voor de pensionstallen die dat ook aanbieden liever geen ijzers in de winter zien.
Al heb ik dat in mijn pensiontijd ook nooit als eis gezien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:25

Het maakt de wereld ook zeker niet. Het is ook een overweging waard. Net als veel verloop, gemengde kudde, grote of kleine kudde, introductie, plek, voer. Het past gewoon in het rijtje.

Een gewone hoef op mijn voet vind ik niet zo spannend, maar bij verkeerd terecht komen of op m'n kleine teen doet t ook mega pijn. Maar met een ijzer doet t overal pijn.

Er is wel echt een aanwezig duidelijk verschil Maar het zal ook te maken hebben met hoe ze elkaar raken. Denk aan ruinenndie slaan met voorbenen tegen hoofden, hals, rug. Ruinen die dekken en daarmee op de rug komen. Dan heb je al andere impact dan een mep naar achter waarbij de hoef gewoon netjes recht op de huid komt.

Nee gewoon een harde nee voor mij. Maar zoals ik al zei is het houden in kuddeverband voor mij eigenlijk al een nee. Als je daar al begint met een nee kan het natuurlijk lastiger een ja worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:45

Met inscharen van een nieuw paard in de groep, geeft het wel veel risico op schade als je paard getrapt wordt door een ander paard met ijzers.

Bij mijn pony kwam ook een andere pony met ijzers nieuw in de groep. Alleen deze nieuwe pony was nogal brutaal en beet flink van zich af.

Mijn pony had op den duur toch behoorlijk een soort klein gat in de been. Zelf behandeld want het leek heel erg mee te vallen, maar achteraf gezien was het denk ik toch erger dan ik dacht want er zit nu een keiharde verdikking die ook niet meer weggaat. Nu is mijn pony al oud en hoeft ze verder niet zoveel meer, maar als mijn pony een stuk jonger was, had ik daar wel vreselijk van gehaald. Nog een andere pony had ook een flinke tik gehad met een wond tot gevolg.

Mijn pony liep ook met een boog om de nieuwe heen. Terwijl mijn pony hoog in de rang stond en ook geen lieverdje is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:50

Meegemaakt dat een paard nageltred had opgelopen door het afgetrapte hoefijzer van een ander paard, een hoefijzer dat vast zat rondom hoef en zich in de kroonrand had geboord. Beide behoorlijke blessures van gezien. Dus nee, liever geen paarden met ijzers in de kudde waar mijn paarden lopen. Afgezien nog van de klappen die harder aankomen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:53

Nee ik heb ook liever geen ijzers in de groep. Nu is mijn alfa-merrie het paard waar ik mee men en eigenlijk zou ze een ijzer onder moeten. Ik denk erover om dat dan alleen voor te doen. Ze wil in de groep nog wel eens andere paarden op hun plek zetten dus achter ijzers zijn sowieso no go.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:57

roekes schreef:
Ik zou het geen probleem vinden.
Een klap van een paard met of zonder ijzers maakt geen enkel verschil toch?
Ik zou goed kijken naar de samenstelling van de groep, of er ruimte genoeg is en vooral gedrag onderling.

Eh jawel… met ijzer komt een stuk harder aan.
Heb hier eentje met ijzers en ondanks dat hij de lichtste van ze allemaal is is hij toch degene die ik het minst graag op mijn voet heb. De gemiddelde smid kent het verschil tussen een trap met ijzers of zonder ook. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:00

Mijn nagel is er eens helemaal afgegaan en dat was toch door een paard zonder ijzer.
En ook eens een totaal blauwe voet door een jaarling die haar ruimte verkeerd inschatte.
En dat met dikke leren schoenen (geen stalen neus)

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:02

DuoPenotti schreef:
Mijn nagel is er eens helemaal afgegaan en dat was toch door een paard zonder ijzer.
En ook eens een totaal blauwe voet door een jaarling die haar ruimte verkeerd inschatte.
En dat met dikke leren schoenen (geen stalen neus)

Ik zeg nergens dat het geen pijn doet zonder ijzer. Als ze genoeg wegen/‘goed’ staan breken ze zonder ijzer ook wel wat. Met hoeven ze veel minder rekenwerk te doen in mijn ervaring.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:08

Ik vind verloren ijzers in het land in principe een groter probleem dan rondom beslag. Verder denk ik dat een klap met een ijzer niet per se veel meer schade hoeft te geven. Het wordt vervelender wanneer er widia punten op zitten of het paard gaat niet regelmatig genoeg naar de smid waardoor die op scheermessen staat. Daar kunnen ze zichzelf en anderen wel heel ernstig mee verwonden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:28

Wat iedereen er ook van vindt, staleigenaar bepaalt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:45

Cioccolato schreef:

Nog een 'zelftest': geef met je vuist een harde klap op je knie en herhaal dat met een stuk metaal in je hand en ervaar het verschil zelf.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:17

Dees schreef:
Lang geleden had mijn paard achter ijzers en het paard van de pensionhouder heeft daar toen een klap van gehad. Op de binnenkant van het bovenbeen.
Leek eerst goed te gaan, maar een paar dagen later lag het dier in de stal.... bovenbeen gebroken.

Nooit, maar dan ook nooit een nieuw paard in een kudde introduceren als daar ook maar 1 tussen staat met achterijzers. Juist bij een introductie kunnen er rake klappen vallen.

Heb ik ook meegemaakt.Wij waren op vakantie en de stalhouder had toen een nieuw paard bij de kudde gezet.Gevolg mijn paard moest ingeslapen wegens bovenbeenbreuk. Je zag ook echt overal de hoefafdrukken staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:21

Belangrijker dan wel of geen ijzers (alhoewel ik vrijwel overal waar ingeschaard wordt in een stabiele groep wel weet dat men tijdens die periode de achterijzers verwijderd): hoe gaan ze inscharen?

Vooral de manier waarop dit gedaan wordt bepaalt de mate van succes.

Mensen die hun paarden zomaar in een groep donderen zonder idee of visie, ja…. Dan kan er veel verkeerd gaan.

Tenzij het gebied ECHT groot is, maar in NL vinden mensen een hectare al groot…. Met een flinke groep paarden daarop is er dan niet zoveel ruimte om uit te wijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:23

CharleyT schreef:
Cioccolato schreef:

Nog een 'zelftest': geef met je vuist een harde klap op je knie en herhaal dat met een stuk metaal in je hand en ervaar het verschil zelf.

Nog een zelftest
Pak in de zomer een mes en snij die in je vuist of in een onbeslagen hoef....

vergelijking van niks maak je dus

Smid moppert niet voor niets in de zomer en raad aan de hoeven te weken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:26

Ninx schreef:
Belangrijker dan wel of geen ijzers (alhoewel ik vrijwel overal waar ingeschaard wordt in een stabiele groep wel weet dat men tijdens die periode de achterijzers verwijderd): hoe gaan ze inscharen?

Vooral de manier waarop dit gedaan wordt bepaalt de mate van succes.

Mensen die hun paarden zomaar in een groep donderen zonder idee of visie, ja…. Dan kan er veel verkeerd gaan.

Tenzij het gebied ECHT groot is, maar in NL vinden mensen een hectare al groot…. Met een flinke groep paarden daarop is er dan niet zoveel ruimte om uit te wijken.

Wie betaald de smid die vind dat achterijzers af moeten? Ik heb op 3 pensionstallen gestaan en niet een vroeg naar ijzers. Ik zou eerlijk gezegd niet speciaal naar een smid gaan om even tijdelijk 2 weken de ijzers er af te halen en daarna weer naar smid gaan om ze er weer onder te slaan. Duur grapje

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:28

Nog nooit gehoord van speciaal bij inscharen de ijzers er af idd

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:34

Mijn paarden staan in de kudde waar paarden met ijzers tussen staan.
Mijn vorige paard ook.
Altijd zo gehad en nooit problemen mee gehad.

Mijn eerste merrie was behoorlijk dominant. Maar sloeg alleen als een paard echt niet luisterde naar lichaamstaal. zij stond 4-kant op ijzers. Kon niet zonder ivm brokkelhoeven.

En mijn tuiger ruin is ook zo. (Hij heeft geen ijzers)
Mijn tinker dame loopt eerder weg bij een confrontatie. (heeft ook geen ijzers)