Handigheidje wei mesten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:14

Keizerinnnn schreef:
Kijk wat een toppers zijn jullie! Zoveel reacties en tips al!

Bij het langere gras doe ik inderdaad ook wat meer schudden zodat de poep erop rolt en ik niet helemaal in het gras moet steken. Ik zal eens een metalen mestvork gaan proberen, die heb ik helaas destijds na verkoop eigen paard op pensionstal achtergelaten maar zijn de kosten ook niet om alsnog te halen.

Er staat een hogere mestboy, maar op een of andere manier als ik die bak optil en moet omkiepen in de kruiwagen dat is voor schouder nog erger. En nu staan ze op de wei naast de mesthoop dus slinger ik alles rechtstreeks de mesthoop op, dat is natuurlijk weer makkelijker met een mestvork :')

Ik ben redelijk pietje precies, zeker omdat ze maar 3 weitjes hebben waar ze het hele seizoen moeten doen. Wat echt niet lukt, lukt niet en er wordt veel gesproeid als ze weer naar nieuwe wei gaan waardoor het ook geen ramp is als er wat blijft liggen. Maar ik ben er wel te gast natuurlijk dus doe gewoon mijn best het zo goed mogelijk weg te halen.

Ik denk dat ik gewoon beide opties eens ga proberen! Het kinderharkje is ook niet duur, ik denk dat de eigenaar me al ziet aankomen :')

snorkel1986 schreef:
Een trimmer kopen en zorgen dat je mest plek kortgras houdt.. :):) werkt hier.. maar geen strook begrazing wel schouder probleem ( hoop dat ooit over gaat) maar ik gebruik een kinder vlas vork en heel veel mijn been als hulp/ kantel punt ( minder belasting op schouder) en zorgen voor kort gras waar ze mesten

Ja als ze vast op een grote weide zouden staan zou dat een optie zijn. Maar ze hebben telkens een nieuwe wei en dan ook nog via strookbegrazing. Het ligt dus altijd overal en vooral in het lange gras }>. Wat moet ik me voorstellen bij een kinder vlas vork? krijg het zo gauw niet gevonden.

Licht gewicht vlas vork( alu en plastic) korte steel ( ik had ze ooit voor de kinderen gekocht maar gebruik ze zelf het meeste

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:16

Sommige fietshandvaten kunnen misschien helpen? En anders misschien van dat griptape dat je om tennisrackets en hockeysticks kunt doen? Zelf maken van stevig schuim en de juiste lijm kan misschien ook nog wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:16

Handschoenen en een emmer, emmer kiep je zo leeg in de krui. Werk al jaren op die manier en heb ook (al veel langer dan dat) schouderproblemen. Gereedschap is altijd wrikken en dat merk je in je lijf. Alle mooie hulpjes zien er heel functioneel uit op kort geschoren perfect egaal glad gras/ondergrond, maar dat is niet de praktijk voor echte mensen.

Keizerinnnn

Re: Handigheidje wei mesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 12:19

Aah thanks dan heb ik beeld haha.

Ja ik zie dat toch niet zitten om op mijn knieën door het gras te gaan en handmatig alles weg te halen. Het is niet superveel, maar denk dat ik dan toch best lang bezig ben. En als het helemaal uit elkaar gevroten is door mestkevers dan lijkt me het ook niet handig. Kende iemand op mijn vorige stal die vlasstal ook zo deed mesten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:31

Ik gebruik zo’n kunststof vlasvork, maar een kleiner maatje qua afmeting van de schep. De steel is wel mooi lang. Ik heb het onbreekbare type, die zijn niet zo slap als de variant waar binnen de kortste keren een tand (altijd de middelste :roll: ) tussenuit breekt.
Ik leg het mestboybakje op z’n kant ernaast en neem kleine schepjes ipv proberen de hele hoop in één keer mee te nemen. Schepje legen in de mestboy en dan in de kruiwagen. Ipv de mestboy kun je ook een emmer(tje) gebruiken.

En die kleine stukjes: vaker uitmesten, dan droogt het niet zo uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:41

Ik vind een mesrboy met langere steel ook niks, dan wordt het moment van de bak optillen en leeg kieperen in de kruiwagen groter, door die langere steel en dat kost meer kracht dan dat ik het vervelend vind dat de steel niet zo lang is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:08

Ik vind de combinatie van een korte mestboy en lang harkje heel fijn. Makkelijker te tillen en te kiepen, zeker als je niet zo lang bent als ik, maar ook niet hoeven bukken om de mest in de bak te schrapen. :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:11

Misschien is een gladde kant als van een spa of schep wat makkelijker in de mestboy te vegen.
En je kan afwisselen tussen links en rechts scheelt toch iets.Let goed op je houding is belangrijk.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:16

Sellyxx schreef:
Ik gebruik een metalen mestvork. Wij hebben ook een kunstof mestvork staan en ik weet niet hoe die van jou is (het zal wellicht ook per kunstof vork verschillen) maar die vind ik echt veel minder fijn werken, omdat die een stuk ´slapper´ is. Met die metalen mestvork kan ik beter scheppen en eventueel gras komt dan gewoon mee.

Hier hetzelfde. En ik ben een muggenzifter. Ik wil het laatste er uit. :+

Er onder steken. Even wiebelen en het komt los in 1 plak als de zon het op gedroogd heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:00

Drico schreef:
Ja, een metalen kinderharkje inderdaad! Maar het blijft sowieso een ramp dat lange gras :=

Die hebben wij ook. Ideaal :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:01

Drico schreef:
Ja, een metalen kinderharkje inderdaad! Maar het blijft sowieso een ramp dat lange gras :=

Die hebben wij ook. Ideaal :j ik vind juist dat verse lastiger. Als het al wat ingedroogd is hark je het makkelijker bij elkaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:30

Toen ik mijn paarden nog aan huis had gebruikte ik deze:
https://www.welkoop.nl/welkoop-paardens ... cm_1096293
Op de plek waar ik nu sta gebruikten ze ook eerst een mestboy en harkjes. Ik vond dat echt niet handig.
Ik heb toen zelf zo'n vork gehaald voor de momenten dat ik hielp. Inmiddels hebben ze alleen nog maar deze vorken.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:47

Een mestboy is zo slecht voor je rug en polsen. Een vork is dan beter.

Maar ik gebruik een sneeuwschep en mijn voet. Bij lang gras kan je de mest er zo op wiebelen en voor restjes en bij kort gras schuif ik het erop met mijn voet.Blijven ook geen restjes achter omdat hij vlak is.

Voordeel is ook dat je vrij rechtop kan werken en je rug minder belast. Nadeel is of aparte laarzen aan of rondlopen met vieze schoenen.

Je moet er wel even handig mee worden maar dan werkt het sneller ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 15:22

vierspan schreef:
Waarom zijn het handvat en de hark van de mestboy toch zo kort, ik ben niet eens erg groot en erger mij al aan hoe ver ik moet voorover buigen, anders zou het daar prima meegaan.

Je hebt ook een langere versie. Maar die tilt dan weer ellendig vind ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:12

vierspan schreef:
Waarom zijn het handvat en de hark van de mestboy toch zo kort, ik ben niet eens erg groot en erger mij al aan hoe ver ik moet voorover buigen, anders zou het daar prima meegaan.

Je hebt ze te koop die langere steel hebben. Die hebben wij ook maar kort werkt wel prettiger. De langere zijn zwaarder en op de een of andere manier onhandiger

Hier laten we het gras maaien als het te lang is om poep te ruimen. De mest plekken maaien we zelf kort.
Wij ruimen ook dagelijks

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:26

pjer schreef:
Heeft iemand misschien ook al een oplossing voor het volgende: dat handgreepje van de mestboy-hark is te dun. Dat doet pijn aan mijn handen. Ik zoek een dikkere stevige handgreep daarvoor.

Overigens doe ik nu op langer gras dus de mestboy tussen mijn voeten en buik klemmen en dan met 2 handen dat vorkje bedienen.
Met de kinderhark blijf ik alleen maar meer in het gras haken.

Ik heb wel een kinderhark ook, want zelfde probleem maar red me eigenlijk wel met lange gras, de meeste handgrepen van mestboys zijn te dun en als ze dan ook wat zwaarder zijn(maar wel steviger...) is het helemaal een ramp.
Ik heb ook ooit in een ver verleden een gardena hark gehad met een wat langere steel, dat was voor mij echt top.
Maar gezien ik maar sporadisch meer een weide hoef uit te mesten is mn kinderhark van 3 euro dikke prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:35

Het mestboy bakje haalt het sowieso niet bij de grotere bak die ik jaren geleden heb gekocht... hoe heette dat ding ook alweer, Pooper Scooper ofzo....? Of ben ik nu met iets in de war....

Is in ieder geval een grotere bak, met een fijnere handgreep. En aan de bovenkant van de kunststof bak is er een hapje uit waar je dan heel fijn je soort van bladerharkje in kon hangen en het geheel fijn in 1 keer kon verplaatsen.

Deze lijkt er nog het meeste op:
https://millbryhill.co.uk/cdn/shop/coll ... 1692957120

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 17:53

Pmarena, zoiets had ik in de horta gezien. Twijfelde toen nog tussen die en de gewone ordinaire mestboy.
Vond de ordinaire lichter qua gewicht dus die gekozen.
Heb alleen probleem, ik zet graag 1 voet bovenop de mestboy om die goed tegen het gras te duwen, maar m'n voet schuift er nogal snel vanaf omdat de bovenkant niet recht is. :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:51

Misschien moeten we gewoon allemaal onze handige techniek even filmen :')
Al is kort gras wel makkelijker als onkruid,riet of dat lange poepgras :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:58

cinniz123 schreef:
Misschien moeten we gewoon allemaal onze handige techniek even filmen :')
Al is kort gras wel makkelijker als onkruid,riet of dat lange poepgras :Y)

Behalve als de mestkevers de mest helemaal tot pulp verwerkt hebben... Dat valt alle kanten op :+

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:14

gewoon met handschoenen vindt ik prima te doen *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:17

Maar dan moet je toch heel veel bukken? Ik heb na 1 dag al een bija volle krui van 2 paarden. Moet er niet aan denken dat ik alles met mijn handen op moet rapen. Dan hou ik geen rug meer over :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:21

Ik heb een xl mestboy en een hark met lange steel en 12 tanden.
In lang gras is het handig dat je het dieper eronder haakt en dan gewoon het gras omhoog wipt zodat de mestballen in je mestboy vliegen . Niet gaan kammen, dat is ellendig idd.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:23

SusanH schreef:
Maar dan moet je toch heel veel bukken? Ik heb na 1 dag al een bija volle krui van 2 paarden. Moet er niet aan denken dat ik alles met mijn handen op moet rapen. Dan hou ik geen rug meer over :=

klopt , jaren gedaan en deed het graag , geen dag dat ik ook oversloeg door weer en wind

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:25

Met de handen oprapen gaat ook niet lekker wanneer de mestkevers erin gezeten hebben, of wanneer de mussen de zaadjes eruit hebben gesnoept.
Dat werkt alleen met mooie ronde drollen.

Harken met metalen kinderharkje werkt dan beter.