Zadel voor paard met erg hoge schoft(wond)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:47

Bij echt een hele extreme schoft helpt extra bespiering ook niet meer. Ik kon zelf kiezen uit Kieffer of Passier. In de Passier kreeg ik een stoelzit, dus toen maar de Kieffer genomen. Deze blijft ook absoluut niet liggen zonder een borsttuigje. Op zich zit de Kieffer (vzh) wel goed, maar ik heb ooit op een Kieffer dressuurzadel gezeten. Ik kreeg daarbij heel sterk het gevoel, dat als het paard zich een beetje zou misdragen dat ik er dan echt langs zou liggen.
Persoonlijk vind ik mijn Ainsley veel lekkerder zitten, maar ik die kan dus echt niet op een hoge schoft.

Er is natuurlijk ook de optie om een zadel helemaal voor jou te laten maken. Het is peperduur, en als je ooit het paard wilt verkopen, en de nieuwe eigenaren willen dat zadel er niet bij dan past het niet op een ander paard.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:25

Ik denk dat je of een mega dik pad met ruggegraad vrijheid onder je zadel moet doen want anders zal een "gewoon"zadel de ruggegraad afknellen doordat hij erover gaat zakken, dat komt door de schuin aflopende rug en daar zijn zadels gewoon niet voor gemaakt.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:32

Ik denk dat je je eens moet oriënteren op speciale pads/zadeldekjes met losse inlagen, die je kunt aanpassen aan de behoefte.
De ruggegraat moet iig vrij komen te liggen van het zadel en ook de schoft natuurlijk.
Boomloos zou ik op dit paard niet aanraden, want daarvoor is de ruggegraat veel te 'aanwezig'.
Kun je het paard niet als 'handpaard' meenemen naar buiten, want erop rijden zoals hij er nu uitziet is niet aan te raden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:10

De veearts heeft het paard gisteren gezien en raadde niet meteen af om er verder op te rijden. Hij kwam met het voorstel om een heel dik shabrak aan te schaffen en twee weken te wachten met rijden i.v.m. genezing.
Ik vroeg me dus af of dat alleen wel voldoende zou zijn (shabrak) en ben dan ook blij met alle genoemde suggesties.
Ik gooi het in de "vergadering" (eigenaresse, berijdster) Lachen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:26

Zoek op Google eens op shims , saddle pads en cush-in-air. Verder ken ik nog iemand die maakt speciale pads van memory-foam, misschien dat die ook nog iets voor je kan betekenen.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:27

Alleen een dik shabrak helpt absoluut niet! Er moet echt een ander zadel worden gekocht met teruggesneden kamer of een zadel op maat gemaakt. Bij mijn vorige pony was dit ook de enige oplossing. Meer, dikke dingen onder het zadel stouwen helpt niet. Nadat ik een nieuw zadel heb gekocht, heb ik het bontje eerst nog gebruikt, maar achteraf toen ik zonder bontje ging rijden bleek dit ook niet meer nodig te zijn. Een goed passend zadel is een pre voor de rug van het paard. De rug van mijn pony zag er beter uit dan die van Charlie en daar raadde de DA juist aan om een nieuw zadel aan te schaffen en raadde hij het af om er een dikker shabrak onder te leggen om maar door te kunnen rijden met een slecht passend zadel.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:42

ik zie net de foto en zie ook dat de wond vrij hoog boven op zit.
ikzelf heb voor mijn paard eenkiefer gehad,maar die paste voor geen 3 dubbele cm.. nu heb ik een passier en haleluja die past eindelijk.
bij mijn paard zat de wond altijd halverwege de schoft(die is ook nog eens extralang) dus dat is nog erger..
maar ik denk dat je met een passier een heel end geholpen ben..

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:22

Westernfreak schreef:
Alleen een dik shabrak helpt absoluut niet! Er moet echt een ander zadel worden gekocht met teruggesneden kamer of een zadel op maat gemaakt. Bij mijn vorige pony was dit ook de enige oplossing. Meer, dikke dingen onder het zadel stouwen helpt niet. Nadat ik een nieuw zadel heb gekocht, heb ik het bontje eerst nog gebruikt, maar achteraf toen ik zonder bontje ging rijden bleek dit ook niet meer nodig te zijn. Een goed passend zadel is een pre voor de rug van het paard. De rug van mijn pony zag er beter uit dan die van Charlie en daar raadde de DA juist aan om een nieuw zadel aan te schaffen en raadde hij het af om er een dikker shabrak onder te leggen om maar door te kunnen rijden met een slecht passend zadel.


Mee eens! Met een dikker shabrak bereik je alleen maar dat het paard de eerste paar minuten iets minder pijn zal voelen. Lijkt me dus ook nog schadelijk voor zijn rug. Bovendien wordt jouw contact met de paardenrug door een heleboel lagen onder het zadel er beslist niet beter op.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:36

Een kompleet dikker shabrak zal idd niet helpen, je moet het zoeken in deel-oplossingen. Het sjabrak moet alleen dikker zijn naast de ruggegraat zodat de rug wat minder hol komt te lopen. Hierdoor creëer je ruimte voor de kamer en heb je ook minder last van de schoft.

Als je op dit moment een nieuw zadel laat aanmeten en het paard gaat gereden/getrained worden dan zullen de spieren (deels) terugkomen en het zadel zal wederom niet meer goed passen.

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:47

Sugarmiss schreef:
Als je op dit moment een nieuw zadel laat aanmeten en het paard gaat gereden/getrained worden dan zullen de spieren (deels) terugkomen en het zadel zal wederom niet meer goed passen.


Ben ik het helemaal mee eens, nu een nieuw zadel kopen zal geen zin hebben. Dan kun je binnen een paar weken weer een nieuwe kopen, en dat is ook niet de bedoeling..
Oh, ik ben trouwens de berijder van het paardje in kwestie Haha!
Ik ga binnenkort met de eigenaar overleggen over dmv longeren rugspieren kweken, want dat lijkt me eerst de beste optie. Over dat zadel en eventuele aparte sjabrakken en weet ik waar hierover nog meer is gesproken kunnen we het later nog wel hebben, ik denk niet dat dat nu zin heeft. Een zadel met teruggesneden, brede kamer is volgens mij de beste oplossing. Ik denk niet dat een boomloos zadel een oplossing zal zijn, omdat naar mijn mening de schoft daar te hoog voor is, geloof niet dat dat er fijn op zal liggen...


Groetjes, Marieke

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:26

succes in elk geval en longeren enzo.. is eengoeie oplossing.. zo heb ik de bespiering in de rug vanmijn paard ookverbeterd..

je hebt nog zat oplossingen dus je kan weer ff vooruit Haha!