Recreatief paard: is 1x per week rijden voldoende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Re: Recreatief paard: is 1x per week rijden voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 22:13

Ze lopen op deze paddock gemiddeld 6 km per dag. Hoe denken jullie er dan over?

Wat betreft het bos: ze is super energiek en vind het heerlijk! Ze geeft inderdaad zelf aan waar ze behoefte aan heeft (behalve als ze continu wilt galoperen natuurlijk).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:25

Ik heb werkelijk nog nooit geweten dat dat een probleem was, en waar ik als kind opgroeide was het heel gewoon dat paarden altijd op de wei stonden en in het weekend 2 à 3 uur op (pittige) buitenrit gingen, soms zelfs op dagtocht.

Was nooit een paard kreupel, en nooit een paard die dit niet aankon.

Ik zie meer vermoeidheid bij paarden die 6x per week zwaar in training worden gezet.

Maar dit is slechts mijn eigen ervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:36

Beide is niet goed in mijn ogen, beste is regelmaat in de trainingen. Bijvoorbeeld drie keer per week met hersteldagen er tussen.

Ik zou dus zeker nog een keer longeren en wandelen tussendoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:55

Wat vinden jullie van deze hoeveelheid werk voor een recreatiepaard?
Best een risico op blessure...Paard wordt makkelijk vermoeid gereden, en een moe paard wordt slordig in beweging. Met 1 x per week bouw je ook geen conditie op, dus wekelijks neem je hetzelfde risico.

Denken jullie dat 1x per week rijden voldoende is voor haar lichamelijke en mentale welzijn?

Nee. 3 x per week een training vind ik minimaal. Daarbij kan je intensiteit aanpassen.
Mijn pony heeft 1 x baktraining van een half uur (les/ dressuur/ cavaletti), 1 tot 2 x korte buitenrit van 5 tot 7 klm, 1 x lange buitenrit van ong 15 klm. Altijd een hersteldag tussen 2 trainingen in, 1 x per week 2 hersteldagen aaneengesloten. Met dit schema kan ik haar constant houden, of verder opbouwen in klm

Mijn pony woont in een 24/7 buiten-groep van 15 paarden. Groot weiland gelegen op een heuvel, 3 schuilstallen. Het lopen op de weide alleen is heel duidelijk fysiek en mentaal onvoldoende voor haar.

Wie heeft hier ervaring mee – hoe reageren jullie paarden op zo’n ritme?
Zouden jullie extra beweging aanraden (bijvoorbeeld wandelen of longeren) of is dit zo prima?

Absoluut! Mijn ervaring is met een haflinger, fjorden, een fries en een new forest-welsh mix. Allen deden if doen het beter met meerdere trainingen per week ipv 1 x een lange rit.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:45

Door mijn huidige situatie gaat het hier momenteel ook zo en het is echt prima! Doet hij meer in een wek dan is dat hier ook uiteraard ook geen probleem. Ik zou me er dus niet druk om maken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:52

Precies, niet iedereen is in de gelegenheid om 3x per week wat met z'n paard te doen. Gelukkig kan dat gewoon.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:54

Ik vind dat een paard regelmatig gereden moet worden als je er anderhalf uur mee op buitenrit wilt. Dan moet er minimaal 2x per week bij naar mijn mening. En dan moet er wel serieus getraind worden, anders moet je nog niet te veel willen in due anderhalf uur.
Laatst bijgewerkt door Texas02 op 10-07-25 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:54

Hier ook kamp Ibbel en capopjekop.

Tante Taart is een poos maar twee a drie keer per week gereden en dat ging, maar als bijrijdster dan wat fanatieker in de bak ging rijden, merkte toch dat ze het qua conditie net niet lekker trok.

Daarom: regelmatiger (laten) trainen is beter voor het paard, in mijn optiek.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 00:02

Texas02 schreef:
Ik vind dat een paard regelmatig gereden moet worden als je er anderhalf uur mee op buitenrit wilt. Dan moet er minimaal 2x per week bij naar mijn mening. En dan moet er wel serieus getraind worden, anders moet je nog niet te veel willen in due anderhalf uur.

Moet, moet, moet...

Gelukkig is het maar een hobby :)

Anderhalf uur stelt niets voor voor een jong, gezond paard. Ik zou nu mijn 25-jarige merrie, die al jaren niets meer doet, zo kunnen opzadelen en makkelijk een staprit van een uur maken, met een drafje links en rechts.

Ja het klopt wat iedereen hier zegt, regelmaat is beter.
Maar soms kan het niet anders (of heeft iemand geen zin om vaker te rijden) en dat is écht het einde van de wereld niet, integendeel.

Met dit bericht hoop ik sommigen wat gemoedsrust te bezorgen :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 00:35

DorkyDweeb schreef:
Ze lopen op deze paddock gemiddeld 6 km per dag. Hoe denken jullie er dan over?

Zit er op die track ook iemand op?

Want het is hartstikke mooi dat je paard die afstanden loopt. Maar zelf bepalen of, wanneer en hoe snel je loopt zonder iemand op je rug is natuurlijk heel wat anders dan dat er een ruiter op je rug zit die je vertelt waar, wanneer en hoe. Net zoals voor een mens een wandeling door het bos wat anders is dan een mars met bepakking die tot 20% van je eigen gewicht weegt.

Als je op een paard gaat zitten is het je verantwoordelijkheid dat dat paard ook getraind is om je te dragen. Met één keer in de week een buitenrit train je een paard niet. De spieren worden daarvoor niet regelmatig genoeg belast. En dan bedoel ik inderdaad de spieren die het paard nodig heeft om gewicht te dragen.

Als je altijd op gympen rondloopt ga je ook niet ineens anderhalf uur rondrennen op hakken. Dan krijg je ook spierpijn. Nog afgezien van dat je balans dan waarschijnlijk niet optimaal is. Beide domweg doordat je op een andere manier loopt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 02:48

Beemsterkaas schreef:
Texas02 schreef:

Moet, moet, moet...

Gelukkig is het maar een hobby :)

Anderhalf uur stelt niets voor voor een jong, gezond paard. Ik zou nu mijn 25-jarige merrie, die al jaren niets meer doet, zo kunnen opzadelen en makkelijk een staprit van een uur maken, met een drafje links en rechts.

Ja het klopt wat iedereen hier zegt, regelmaat is beter.
Maar soms kan het niet anders (of heeft iemand geen zin om vaker te rijden) en dat is écht het einde van de wereld niet, integendeel.

Met dit bericht hoop ik sommigen wat gemoedsrust te bezorgen :Y)

Dat vind ik wel, dat dat moet. Omdat dat het beste is voor het paard. Dat het kan zonder training is leuk, maar dat betekent niet dat het goed is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 06:13

Zoals ik eerder zei: werkelijk nooit wat van gemerkt dat het niet goed is.

Heb je het zelf weleens geprobeerd?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:36

Mijn paard doet het er prima op om 1x per week of soms zelfs 1x per 2 weken mee het bos in te gaan en verder in zijn kudde te chillen. Hij ziet er fantastisch uit en zo gedraagt hij zich ook. Hou ik er rekening mee qua zijn conditie? Ja.
Denk ik dat het slecht voor hem is? Nee absoluut niet.

Ik ga er dus in mee dat het prima kan, mits je je tempo erop aanpast. Zie hieronder mijn ‘wekelijkse’ rondje. Soms rij ik m net wat anders, maar qua draf-galop tijden wel aardig hetzelfde.

Afbeelding

Gaat iemand mij overtuigen dat dit slecht is voor een paard? :’)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:42

Het is niet zozeer het geval dat het slecht is. Een gezond, fit en sterk paard zou dat prima kunnen. Zit er ergens een zwakke plek, dan kunnen daar sneller problemen ontstaan bij piekbelasting. Maar hoe erg die piekbelasting is, ligt sterk aan de omstandigheden, zoals de ondergrond, helling, snelheid, ruiter, etc. Er valt dus weinig van te zeggen zonder allemaal aanvullende info en dan is het een kwestie van luisteren naar je paard.

De dierenarts van mijn kliniek gaf altijd aan dat het totale onzin was om een minder gezond paard wel goed te keuren voor recreatie en niet voor de sport, omdat een paard met een bemerking waarschijnlijk langer goed blijft als hij met enige regelmaat op een vlakke ondergrond wordt getraind en niet alleen voor die ene bosrit in de zoveel tijd wordt ingezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:54

Amado schreef:
Mijn paard doet het er prima op om 1x per week of soms zelfs 1x per 2 weken mee het bos in te gaan en verder in zijn kudde te chillen. Hij ziet er fantastisch uit en zo gedraagt hij zich ook. Hou ik er rekening mee qua zijn conditie? Ja.
Denk ik dat het slecht voor hem is? Nee absoluut niet.

Ik ga er dus in mee dat het prima kan, mits je je tempo erop aanpast. Zie hieronder mijn ‘wekelijkse’ rondje. Soms rij ik m net wat anders, maar qua draf-galop tijden wel aardig hetzelfde.

[ Afbeelding ]

Gaat iemand mij overtuigen dat dit slecht is voor een paard? :’)

Zo te zien stap jij merendeel, dat geeft alweer een ander beeld en belasting.

Alles valt of staat met hoe iets gedaan en opgebouwd wordt maar dan nog heeft het niet mijn voorkeur om 1x p/w iets met een paard te doen en dat dan vrij lang te doen.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:59

Ik zou ook wat regelmatiger trainen, mijn paard dealt nog elke mag met de gevolgen van eens per week of 1x in de maand het land uit gehaald te worden voor een mooie rit... Heel erg leuk en hij vind werken ook echt geweldig maar zijn lichaam is oa daardoor dusdanig beschadigd dat hij er blijvend last van heeft en we gewaarschuwd zijn dat hij in de toekomst problemen gaat krijgen moment dat we stoppen met trainen zal hij helaas ook zeer hard achteruit gaan.

Tevens hoe rij je haar dan in het bos? Ook wat dressuurmatig? Want ook dat maakt natuurlijk wel uit. Ook haar bouw is van belang mijn paard loopt vanzich zelf niet zo handig en is overbouwd waardoor het allemaal nog erger aankwam

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:28

Ik zou ook liever iets vaker laten bewegen.
6km per dag op een paddock rond banjeren is bar weinig. Wel fijn dat ze vrij kan bewegen overigens maar als je net wat te enthousiast een leuke rit maakt kan het best wat pijntjes krijgen.
Keertje longeren ter afwisseling. Vooral daags na een lange rit om de evt verzuring van de spieren er even uit te lopen.