Jong paard blijft schraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlberdinaT

Re: Jong paard blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:55

Ik gaf de mijne destijds Fibrebeet en paardenmeel van de Dungense molen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:59

Sereen is prima brok, maar het is duidelijk dat jouw grote jonge paard niet voldoende heeft aan dit dieet.
Hij is nog in de groei. Moe zijn na een galopje is een duidelijk signaal.

Hij heeft meer voer nodig. Bietenpulp kan helpen, maar ik zou zelf zeker gaan voor meer eiwitten in het dieet.
Voermeesters Sport Torso is een fijne brok. Geef hem.daar maar 2kg daags van bij voorlopig (dus naast wat hij nu al krijgt). Zien of hij dan wat aankomt. Zodra die dan minder schraal is kun je dat wat afbouwen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-07-25 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:00

DuoPenotti schreef:
Knoflook niet gezond voor een paard.

Waarom voer je sereen?
Dat is toch voor onrustige paarden?

Waarom niet een gewone basisbrok of sportbrok?
Hij is nog volop in de groei.

Sinds wanneer is knoflook niet goed voor een paard?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:39

Voermeesters rust en herstel vind ik zelf erg prettig.
Maar wellicht voor de jouwe ook net wat weinig.
Mijn jonge warmbloed is er geweldig op bijgetrokken en doet het er goed op; maar is wel stukje kleiner..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:42

Sanano schreef:
DuoPenotti schreef:
Knoflook niet gezond voor een paard.

Waarom voer je sereen?
Dat is toch voor onrustige paarden?

Waarom niet een gewone basisbrok of sportbrok?
Hij is nog volop in de groei.

Sinds wanneer is knoflook niet goed voor een paard?

Sinds altijd al :)

Knoflook en paarden – Den Hoek https://share.google/RQopgDRH5D33UohPk

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:58

Oehlala schreef:
De meeste adviezen gaan uit van een standaard warmbloedpaard. Niet van een Shetlander.

Voor een warmbloedpaard zijn dat véél te hoge adviezen, dat weet jij zelf ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:24

Bielsje schreef:
Duhelo schreef:
@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Cavalor strucomix zit op 600gr brok per 100 kilo paard.

basismengeling van aveve zit ook op 500 gram per 100 kilo paard.
Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.

Equifirst stelde 600-1000 gram per 100 kilo :j.

Na de fusie zijn ze naar 300-800 gram gegaan al weet ik niet of dat door de samenstelling komt of iets anders.

Ik schrok er redelijk van :')

Ja! deze was het, ik heb een hele tijd Equifirst gegeven,
Mijn trekpaard had volgens de richtlijnen 9 kilo krachtvoer moeten krijgen :')

Dus ik prefeer altijd als basis een goede vitaminebrok (ik geef meestal Lexa winter cob of Lexa Weide cob, die zijn in snoepvorm dus kan je prima als beloning gebruiken, en dan eventueel krachtvoer aangevuld maar puur voor de energie / dikmakend / ...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:28

Beemsterkaas schreef:
Oehlala schreef:
De meeste adviezen gaan uit van een standaard warmbloedpaard. Niet van een Shetlander.

Voor een warmbloedpaard zijn dat véél te hoge adviezen, dat weet jij zelf ook.

Dat klopt , maar jij vergelijkt het direct met een heel ander uiterste namelijk een shetlander.
Daar ging mijn reactie over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:45

MyWishMax schreef:
Duhelo schreef:
Waarom wordt een groot paard, die nog slungelig is, en pas 4, dan nu al gereden?

Het tam zijn heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat die zo groot is en momenteel al zijn energie nodig heeft om te groeien en breder te worden. Ik zou durven gokken dat de hoeveelheid werk dan momenteel nog teveel is. Zeker als die na de galop moe is, dan is dat stukje simpelweg te zwaar nog.

Ik ben sowieso fan van pas later (5-6 te gaan rijden en de jaren ervoor eerder te focussen op grondwerk en buiten gaan stappen.) Dus ik zou starten met het rijden te laten voor wat het is, beginnen met handwerk (zijgangen, begin van verzameling) en buiten rechte lijnen te gaan stappen aan de hand.

Betreft het voer:
Erg veel paarden reageren op luzerne, dus dat zou ik er even gaan uitlaten. Ik zou dan eerder een goede grasmix bijvoeren (alhoewel dat niet veel nut zal hebben als hij voldoende gras en hooi van goede kwaliteit krijgt.)

Een basisbrok voorziet bijna nooit in de hoeveelheid vitamines en mineralen dat een paard nodig heeft (vaak moet je ongeveer een kilo per 100 kilo paard gaan voeren daarvoor, dus dan kom je op 5-6 kilo per dag uit). Dus ik zou starten met de luzerne weg te laten, een goede vitaminebrok bijvoeren (bv lexa vitaminebrok, dat merk met Oer in de naam of een andere goede vitaminebrok of balancer.).

Als hij schraal in de spieren staat kan je wat sojaschroot of erwtenisolaat gaan bijvoeren.

En dat is dus niet gebaseerd op onderzoeken. Het is juist beter om ze wel licht te belasten op jongere leeftijd op de manier waarop ook de lichaamsdelen worden geprikkeld die je later nodig hebt bij het doel. Want juist door lichte belasting kunnen diet botten, spieren en pezen sterk worden. Dat worden ze juist niet door tot 5 of 6 er niet op te gaan.

Je vind verzameling voor een 3 of 4 jarige niet zwaar? Ik vind dat weer niet horen bij een jong paard, ook niet aan de hand.

Verder, ook heel erg veel paarden reageren niet op luzerne en kan je perfect voeren. Ook is jouw opvatting van basisbrok erg ouderwets. Zat basisbrokken die juist helemaal geen 6 kilo meer hoeven voor de vitamines enzovoorts, maar al bij 2 kilo oid genoeg leveren. Ook merken ontwikkelen zich en waar dat vroeger soms een probleem was, ook al heb ik er nooit 1 gehad waarbij je 6 kilo moest voeren, is dat tegenwoordig echt bij heel veel niet meer. Dus dan nu en het krachtvoer weghalen wat hij nodig heeft en vervangen door vitaminebrok waar je alsnog bij moet gaan voeren zie ik het nut niet van in. Dat deze basisbrok niet bedoeld is voor dit type paard klopt, maar er zijn er zat die dat wel zijn waardoor je geen 100 losse dingen hoeft te voeren.

Ik denk niet dat jij mijn post goed gelezen hebt.

- ik zei: Even wachten met rijden (als je meerdere keren per week rijdt met stap,draf én galop, is dat heel intensief voor een jong paard.) Je kan ook de lichaamsdelen prikkelen door 1 keer per week een rondje stap en draf te doen, je hoeft ze daarmee niet persé meerdere keren doen wérken.
- ik heb niet gezegd: zet hem volledig stil. Zet hem aan het werk aan de hand, ga lange lijnen buiten gaan stappen.
En nee, verzameling is voor een jong paard niet zwaar. Sowieso dien je eerst naar een horizontaal evenwicht te gaan. Dat bereik je ook door korte (en dan spreek ik over drie pasjes) verzameling.
Zijgangetjes, mits correct aangeleerd en geen 10 tallen meters na elkaar in een verzamelde houding, zijn super goed voor jonge paarden. Puur het aanleren waar ze hun benen moeten zetten, ze tonen dat ze dat ene been toch wel eens wat meer kunnen buigen, dat ze leren op hun zwakkere been wat meer gewicht te plaatsen en op het sterkere been meer ruimte kunnen nemen, etc.
Ik spreek niet over een 4 jarige in een piaffe te gaan duwen hé.. (oh, wacht, nee, dat is de reguliere topsport waar ze met een 4 jarige al ingewikkelder werk gaan doen en op 5-7 jaar op topniveau dienen te lopen ... )

- ik heb ook niet gezegd: haal het kracht voer wég. Ik heb wél gezegd: Vul aan met een vitaminebrok.

Je hebt inderdaad gelijk dat de hoeveelheden voor het krachtvoer inmiddels bijgesteld zijn en het geen kilo per 100 kilo paard meer is. Maar gemiddeld zie ik toch wel 500 gram staan, wat dus neerkomt op 3 kilo voor een paard van 600 kilo. 3 kilo is trouwens ook niet persé gelijk aan drie scheppen...

Beemsterkaas schreef:
Duhelo schreef:
@beemsterkaas: hangt een beetje af van het merk natuurlijk.
Cavalor strucomix zit op 600gr brok per 100 kilo paard.

basismengeling van aveve zit ook op 500 gram per 100 kilo paard.
Ik heb ooit een voeding gehad die effectief 600-1000 gram per 100 kilo aanraadde, al weet ik nu niet meer precies welke dat was.

Een halve kilo brok aan een mini shetland, weet je het zeker?

In ieder geval, voor mensen die meelezen: die hoeveelheden kloppen uiteraard niet.

https://www.aveve.be/nl/p020052139-basi ... &utm_term={matchtype)_&network=g&device=c&placement=&gad_source=1&gad_campaignid=19573258551&gbraid=0AAAAABUpMOWMQykw-SQW7Doshnevgpwhc&gclid=CjwKCAjwyb3DBhBlEiwAqZLe5Lj06CgXrQw488qe4rwgD30DKLc3Jc6YJqvJ5bIPPcBoLJblXNA7RhoC9JYQAvD_BwE
Voedingsadvies
300-500 g krachtvoeder/100 kg lichaamsgewicht. Deze gehaltes kunnen variëren naargelang het type paard en de hoeveelheid beweging. Krachtvoeder wordt steeds gegeven naast kwalitatief ruwvoeder zoals hooi of stro (1 kg tot 1,5 kg DS ruwvoeder per 100 kg lichaamsgewicht). Voorzie steeds vers drinkwater.

https://www.aveve.be/nl/p020000535-avev ... zero-20-kg
Voedingsadvies
600-850 g krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht. Bij rust de hoeveelheid met 1/3 tot 1/2 verminderen.
Moh ... :')

https://cavalor.com/nl/paardenvoer/krac ... mix-sport/
Voeradvies Cavalor Strucomix Sport
Wij adviseren om, per 100 kg lichaamsgewicht, minimaal 250 gr en maximaal 450 gr per dag te voeren

https://cavalor.com/nl/paardenvoer/krachtvoer/perfomix/
Wij adviseren om, per 100 kg lichaamsgewicht, minimaal 450 gr en maximaal 800 gr per dag te voeren.

https://equilannoo.eu/nl/producten/condition-mix/
CONDITION MIX: 0,3kg - 0,6kg / 100kg lichaamsgewicht met een maximum van 2kg per voederbeurt

Gemiddeld zitten de meeste brokken op 0.5 kilo per 100 kilo paard.

Voor een shet is dergelijk voer sowieso niet geschikt, dan ga je eerder naar dit:
https://cavalor.com/nl/paardenvoer/spec ... ilhouette/
Wij adviseren om, per 100 kg lichaamsgewicht, minimaal 150 gr en maximaal 250 gr per dag te voeren.

Van al deze voeders heb ik niet bekeken of de inhouden wel voldoen aan hetgene een paard effectief nodig heeft (wat ook niet zo evident is omdat je hooi en gras moet bijrekenen. cavalor heeft hier wel een leuke calculator voor als ik me niet vergis.)

Maar ik denk dat dat dan misschien wel nog eens kan tegenvallen.

Los daarvan: als het eigenlijk puur om wat spek op de ribben te krijgen is, dan vind ik Pavo Fibrebeet ook een heel fijn product. Mijn oude trekpaardmerrie hield ik de laatste jaren van haar leven niet meer op gewicht, ondanks onbeperkt hooi, drie kilo droge pulp, drie kilo droge lucernebrok, 2 kilo merriebrok, vitaminebrok, gras waar kon, 200 ml olie.

Ik heb ze uiteindelijk op 1.5 kilo fibrebeet, vitaminebrok, scheut olie en een beetje sojaschroot (500 gram ) gezet, en daarmee is ze de laatste 2 jaar perfect op gewicht gekomen én gebleven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:51

Als we zo gaan beginnen. Jij hebt duidelijk ook geen ervaring met de topsport, want nergens mogen ze überhaupt met die leeftijd topsport lopen. :+ alleen de hele slechte gaan een 5 jarige zulke dingen laten doen. En die slechte heb je ook aan de hand hoor, lekker met 5 jaar wel die piaffe laten doen en als je pech hebt ook nog vastgeknoopt tussen palen of bijzet.
En dat lichte belasten kan je met 1 keer per week doen en ook met vaker. Er zijn zat paarden waar dat vele stappen mentaal juist niet goed werkt en je dus afwisseling wilt dus ook rijden ernaast. Je kan ze evengoed overbelasten met alles wat jij schrijft. En in je vorige bericht vraag je waarom die überhaupt al bereden wordt en dat jij zou wachten met rijden en het helemaal zou laten voor wat het is. Wat dus niet beter is en precies waar ik op reageer. Dus niet beter lezen hoor.
Ik heb nergens gezegd dat jij zegt stil zetten, wel stoppen met rijden en dat is alsnog, wat ik hiervoor al zei, juist niet beter.
Maar jij hebt het over verzameling in die post en niet over een pasje. Daarbij is het nog steeds jouw mening en waarom bepaal jij dat rijden wel zwaar is maar verzameling niet. Voor verzameling heb je energie en kracht nodig en dat is wel zwaar. Helemaal als je het gewoon zo roept zoals jij deed in post. Je hoeft mij niet uit te leggen dat werken aan de hand nuttig kan zijn, maar stellen dat het niet zwaar is negeer je dus ook hoop signalen mee. Een goede instructeur waarschuwt daar juist voor.

Waarom aanvullen met vitaminebrok als ze genoeg krachtvoer krijgen of nodig hebben omdat ze schraal zijn? Vitaminebrok is ideaal als ze niet genoeg brok kunnen krijgen doordat ze te vet worden/het niet nodig hebben. Anders heeft het geen toegevoegde waarde.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:18

Maar 0,5 kilo per 100 gram, dan zit je op 3 kilo voor een gemiddeld paard van 600 kilo. Vind ik echt geen gekke hoeveelheid. Ik lees ook 250 en 350 gram, dat is dan 1,5 tot 2 kilo voor een paard van 600 kilo. Dikke prima. Juist de balancers/vitaminebrok geeft nogal eens problemen. Slechte vacht, diarree etc. Zo geconcentreerd voeden, is ook niet natuurlijk, de vraag is of je dan wel alles opneemt.

Ik vind zelf havens draversbrok heel fijn. Voeradvies 200-500 gram per 100 kilo :+. Zeg het er maar bij. Als de hele stal liever voermeesters voert en je daar liever bij blijft, dan is voermeesters sport torso een fijne optie.
Mocht het wisselen van krachtvoer problemen geven op stal. Dan zul je iets aanvullends moeten zoeken waar in elk geval veel eiwit in zit. Er zijn verschillende opties, ik ken alleen de pavo topsport, laat je even niet leiden door de naam. Het is een topping, dus geen volledig voer. Speciaal om in eiwitbehoefte te voorzien en net wat extra te geven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:20

Rust en herstel zit dus ook heel erg hoog in eiwit.
Je zou die ook kunnen combineren met een andere brok eventueel.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:26

Ik heb een 5 jarige 1,80+ slungel. Die nu wat meer begint aan te zetten. Ze krijgt 2 kilo basisbrok van stal. En zelf voer ik dagelijks een volle emmer luzerne, 1 kilo Havens Draversbrok, 120 gr Amino muscle supplement van Marstall en 5 pompjes lijnzaadolie + 10 gr magnesium bij. Maar dat matte herken ik. Ze begint nu ze wat sterker wordt en hopelijk uitgegroeid steeds wat frisser te worden.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 13:33

Thanks allemaal voor de adviezen. Ik heb gebeld met de leverancier en die adviseerde van 2 naar 3 kilo te gaan en evt als hij wat meer gaat doen over te stappen naar Masters Spierplus. Ik verwacht dus wel dat dit verschil gaat maken :)
Hij is overigens in een jaar tijd maar 1-2 cm gegroeid dus ik heb niet het idee dat hij heel erg in de groei is op dit moment. Zijn groeispurt was dus al eerder.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:15

Heel goed TS. 3 à 4 kg zou mogen in dit geval.

Maar test je hem ook op leverbot? Dat slome / vermoeide vind ik niet passen bij een jong paard.

@Duhelo, wat een werk heb je ervan gemaakt. Dat hoefde natuurlijk niet, het was geen persoonlijke aanval naar jou toe.

Die hoeveelheden zijn toch echt overschat. Met hondenvoer merk ik dat ook. Van katten heb ik te weinig verstand :+

De reden waarom ik dit wil benadrukken, is omdat er erg krom gedacht wordt op deze manier.

"Je moet x kg brok geven om aan de benodigde hoeveelheid vitamines te komen. Dat is ongezond, dus geef liever een balancer in de plaats".

Deze foute info domineert bokt en het is misinformatie voor mensen die ook op zoek zijn naar antwoorden wat voerbeleid betreft.

Voeren is veel complexer dan 1 vaste richtlijn, best laat je dit over aan iemand die hier een goed oog voor heeft (bv. je stalhouder).

Maar brok ontzeggen omdat het ongezond is, is zonde en om problemen vragen.

Sinds mensen dit doen, zijn er ontelbaar veel magere paarden bijgekomen, want wat we hier op bokt te lezen krijgen is maar een kleine greep uit de realiteit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:36

haha, ik nam het ook niet op als een persoonlijke aanval hoor!

Voedingsrichtlijnen zijn idd gewoon erg divers. Ik vind de aangeraden hoeveelheden ook vaak over the top. Maar ik heb dan ook sobere paarden die kijken naar gras en dik worden :+. Dus hier niet anders gewend dan een halfje basismeusli en een vitaminebrokje + voldoende/onbeperkt hooi.

Het is idd vooral kijken naar wat je paard nodig heeft, maar ik denk wel dat als je de voedingsrichtlijnen volgt en je paard blijft er mager / futloos / ... bij, je verder moet gaan kijken, dan is dit ofwel niet het goede voer, ofwel scheelt er iets onderliggends aan.

Daarnaast heb ik wél ervaring dat meer niet perse beter is of helpt. Mijn hond was vel over been als ze jong was, kon je zo alle ribben tellen.
Ze kwam aan 22 kilo waar ze eigenlijk toen 30 moest wegen. Op een bepaald moment stak ik er 2 kilo vlees in en nog zette het niet aan.
Ik heb het toen afgebouwd, en op 1 kilo bleef ze perfect op hetzelfde gewicht. Ze kwam op dat moment nog niet aan, maar werd ook niet magerder. De hoeveelheid was gewoon zoveel dat haar lichaam het simpelweg niet verwerkte. Ik ben toen ook eerder gaan inzetten op spieropbouw ipv vetopbouw zeg maar, en inmiddels is ze een luie 11 jarige hond die de 37 kilo aantikt :+. Soms heeft het gewoon wat tijd nodig. (Nota: ze was wel altijd actief, voelde zich duidelijk goed en was zeker niet lusteloos of sloom!)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:51

Goed bezit TS.

Los van dat er van alles mis kan zijn. En je daar altijd alert op moet blijven.
Zou ik voor nu eerst even het meest voor de hand liggende doen: de brokken opvoeren naar een verder compleet normale hoeveelheid voor een opgroeiend warmbloed paard. Je zit nu normaal/aan de onderkant.

Voordeel daarvan is dat je maar één element aanpast. Als het dan werkt weet je waarvan het komt. Als het niet werkt kun je deze optie voor nu afstrepen. Als je met allerlei andere losse voedermiddel aan de slag gaat wordt het later complexer te achterhalen waar succes of falen vandaan komen.
Niet dat dat persé slecht is. Maar ik zou het zelf eerst even simpel houden. Ingewikkeld kun je altijd nog gaan doen als dat nodig is.