Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:01

Ik denk dat veel valt of staat met de verstandhouding en communicatie.
Ik sta al jaren bij iemand aan huis naar volle tevredenheid van beide kanten.
Ik help mee waar ik kan en haar paarden zijn 'mijn' paarden maar andersom is mijn paard ook haar paard.
We maken afwegingen op basis van de kudde, maar zij heeft het laatste woord.
Ik help mee met klusjes en als ze ergens heen moet met paarden dan rij ik mee.
Overleggen wat mogelijk is en vooral logisch en nuchter nadenken

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:05

Hoe wil je omgaan met bezoekers... Dus een keer een buurmeisje mee is waarschijnlijk niet erg. Maar wat als ze iedere dag de hele kudde luidruchtige neefjes en nichtjes mee nemen?
Als ze zelf moeten mesten, hoe wil je dat het gebeurt, of vind je het prima als ze een keer per maand de hele stal leeg trekken....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:19

Als klant zijnde op een kleine stal gestaan, waar ik uiteindelijk de enige klant was. Sta nu op een grote stal.

Openingstijden van de stal
In principe zijn er vaste afspraken, maar voor ziekte van paard mocht ik in overleg afwijken. Op de kleine stal ook als ik eens wilde dauwtrappen in mijn vakantie.

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar op de grote stal wordt hier ook uitzondering voor gemaakt. Helaas zijn zij dan weer 0 flexibel mbt dauwtrappen, dus dat doe ik nu alleen nog tijdens trekweekend.

Privacy van stalhouder
Op beide stallen was/ is er een paardendeel. Voor mezelf ook fijn: geen sociale verplichting naar de stalhouder. Gezamelijke oprit, maar dan 1 deel stal en rijbak, andere deel tuin.
Op de kleine stal was er alleen toilet in huis. Ik wilde daarvoor niet elke keer aanbellen, dus paste drinken en plassen thuis aan. En zakdoekjes mee om bij lange ritten achter een boom te hurken :') Bij de grote stal is er een toilet op de poetsplaats, en nu vind ik dat wel een opluchting.
Ik sprak op de kleine stal de stalhouder nooit aan met vragen. Ik mocht daar zelf hooi pakken als ik vond dat mijn pony niet voldoende had, zolang hij het maar niet door de stal uit liep. Had voor hem een hooinet naast de portie gevoerd door stalhouder. Ik ben ook nooit kritisch geweest op de rijbak. De keren dat ik met vragen kwam, was dus om te overleggen rond ziekte en mogen dauwtrappen. Bij de grote stal app ik ong 1 x in de 2 maanden: mogen en kunnen niet zelf hooi pakken, en als alles om 15.00 al op is dan app ik wel. Ook als er sterk beschimmeld hooi is gevoerd.

Je spullen
Bij de kleine stal moest ik zelf een zadelkast regelen. Bij de grote stal huur ik een zadelkast.

Verzorging
Hahaha, nee. :') Jouw probleem, en daarnaast zou ik nooit met medicatie op een stalhouder durven vertrouwen. Stalhouder van kleine stal hield er bijzondere meningen op na, van de grote stal doet de stalhouder zijn best maar is het geen paardenman. Op de grote stal helpen stalgenoten elkaar waar nodig.
Bij de grote stal kunnen paarden met boxrust een afgezet stukje weide krijgen naast de groep. Dat is dan wel weer perfect.
Dekens zelf regelen, vliegenkappen ook. Op de grote stal worden vliegenkappen wel omgedaan bij de stalpaarden die buiten gezet moeten worden, maar dan alleen de vliegenkappen zonder oren/ aparte oorgaten.

Toezicht
Zowel bij de kleine als grote stal zijn de stallen bij de woning, en is er camerabewaking op het erf.
Bij de kleine stal was er ook een camera in de stal zelf, en toen mijn paard ernstig ziek was, werd deze op zijn box gericht en kreeg ik app link. Zodat ik ook zelf vanuit huis kon checken hoe het ging. Was op initiatief van de stalhouder zelf, en ik was daar super blij mee. Het is heel naar te weten dat je maatje slecht gaat, maar jij er simpelweg geen zicht op hebt.

Trailer
Voor mij niet van toepassing. Op de kleine stal had een stalgenoot wel zijn trailer daar geparkeerd. Op de grote stal kan je trailerplaats huren.

Speciale behoeftes
Ruwvoer was zowel op de kleine stal als nu op de grote stal eten wat de pot schaft. De kleine stal was nog wel secuur op schimmel in het hooi, de grote stal roept heel hard 'eten ze wel om heen'. Disclaimer: paarden eten niet om beschimmeld hooi heen, zeker niet als ze niks anders hebben. Dat is voor mij ook echt wel een irritatiepunt naar deze stal.
Krachtvoer voerde ik zelf, zowel op de kleine stal als nu op de grote stal. Dat is een grote pluspunt, want nu krijgt mijn pony bijv alleen maar een balancer en geen onnodig krachtvoer.

Verzoeken vanuit de stalhouder
Op de grote stal verplicht vaccinatie 1 x per jaar. Ontworming/ mestcontrole is denk ik wel redelijk algemeen. Geen gekke andere regels. Heilige rieken staan buiten bereik van de klanten.
Op de kleine stal kwam net de overweging verplichting rhinovaccinatie, omdat zij ook fokten en rhino de kop op stak in de omgeving. Mijn pony is overleden voordat dat een ding werd.

Aanvullend:
Op de kleine stal stond pony in een box, met eigen weide. Ik hoefde niet zelf uit te mesten, maar toen hij ziek was, was het geen enkel probleem dat ik dit graag zelf deed (kon ik mest tellen en controleren). Ik had toen al regelmatig gewoon zo mee geholpen met mestdag, dus wist wat zij belangrijk vonden, en zij wisten dat ik normaal met stro om ging.
Op de grote stal staat de pony in een 24/7 buiten-groep met schuilstallen. Dit zijn potstallen, dus daar blijft iedereen van af. We willen nog wel eens de plaats schoonvegen tegen de vliegen en om hoeven schoner te houden. Wordt gedoogd door de stalhouder, onder voorwaarden dat we dit op een specifieke manier doen.

EDIT: op de grote stal is vrijdag alleen dierenarts voor spoed welkom. Alle andere zaken zoals zadelpasser, tandarts, dierenarts voor niet spoed is deze dag niet welkom. Ivm uitmesten. Begrijpelijk, want er wordt dan met sjofel op en neer gereden, dan zijn auto's en busjes op het erf onhandig.
Laatst bijgewerkt door Juut op 07-07-25 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:25

Jokonootje schreef:
Ik denk dat veel valt of staat met de verstandhouding en communicatie.
Ik sta al jaren bij iemand aan huis naar volle tevredenheid van beide kanten.
Ik help mee waar ik kan en haar paarden zijn 'mijn' paarden maar andersom is mijn paard ook haar paard.
We maken afwegingen op basis van de kudde, maar zij heeft het laatste woord.
Ik help mee met klusjes en als ze ergens heen moet met paarden dan rij ik mee.
Overleggen wat mogelijk is en vooral logisch en nuchter nadenken

Inderdaad zo.. in overleg kan veel en elkaar helpen. Zo gaat het nu ook hier en ben er zo blij mee. Het is super gezellig en mijn jaarling heeft een maatje hierdoor zodat ze niet naar de opfok hoeven.

Als ze iemand meenemen geven ze dat altijd door. Heel fijn is dat. We gaan ook wel eens samen wandelen met de jaarlingen. Als iedereen zo was dan zou ik zo meerdere mensen in pension nemen. Heb 5 grote boxen en ponystalletje met uitloop
Dus zou zo 2 erbij kunnen maar dat doe ik niet. Vind het zo heerlijk en heb ik tenminste ook voldoende gras.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:47

De pony’s van mijn dochter staan aan huis en mijn rijpaard staat bij iemand privé aan huis….

Nou heb ik niet op veel plekken gestaan maar ik vind hem en haar wel de fijnste staleigenaren ooit!

We mogen komen wanneer we willen, ik ben er eigenlijk altijd alleen…
Ik vind het namelijk een verademing om lekker met mijn paard bezig te zijn en even praten is prima maar daar heb ik niet de hele tijd zin in.

Op de vorige plek bleef de man van de stal altijd bij je staan en daar voelde ik me zo ongemakkelijk bij en voelde me ook zo verplicht om te praten terwijl ik daar voor mijn paard kwam natuurlijk :+

Trailerplek is voor mij niet van belang omdat die thuis staat.
Ik kom verder ook niet bij hun in huis, ook niet voor toilet bezoek. Dat wist ik van te voren en ik vind dat ook helemaal prima.

Maar ze zijn vooral heel lief en meedenkend en ook niks is ze teveel…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:02

Ik heb op veel verschillende soorten stalletjes gestaan, van heel groot tot vrij klein.

Wat ik in ieder geval zelf niet meer wil is geen toilet aanwezig. Ook niet in huis bij iemand. Dat vond ik zo onhandig. En bij voorkeur wel gewoon een eigen kast met slot. Vaak genoeg gezien dat dingen toch verdwijnen.

Als je overweegt om een pension klant aan te nemen zou ik kijken of er ergens plek is om een zadel kast neer te zetten. Die kun je zelf voorzien, maar je kunt ook vragen of iemand die zelf meeneemt. Dan heb je je eigen zadelkamer gewoon voor je eigen spulletjes. En ja.. Als je ergens een simpel toiletje kunt toveren is dat ook een enorme plus denk ik. Al zie je al dat niet iedereen er moeite mee heeft.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:05

Op mijn laatste stal waren er ip geen openingstijden. Beetje gezond verstand 8-22u en als je het maar aangeeft dan was het al snel goed. Waren welkom op zondag maar dan liever niet met een berg spelende kinderen mee vanuit huis die dan op hun erf gingen donderjagen. Was namelijk hun enige vrije dag.

Privacy van stalhouder
Ze hadden ook een garagebedrijf op hun erf dus waren gewend aan veel aanloop. Hadden daardoor ook een aparte wc in de schuur. Gezamenlijke oprijlaan en vaak was er ook wel iemand op het erf te vinden. Als er wat was, was app/telefoon vaak snel antwoord. Ben 1x hun huis binnen gelopen voor iets maar vind dat vanuit eigen fatsoen ook moeilijk dus zou dat sws al niet zo snel doen. Volgens mij was dat voor hun ook prima, even aankloppen als er wat was, maar vind dat zelf dus ook gewoon ongemakkelijk en gun iemand ook zijn privacy en rust :')

Je spullen
In eerste instantie eigen kast meenemen, maar vlak voor ik op stal kwam hebben ze vaste kasten gebouwd. Voor elke stal een zadelkast die op slot kon (maar dat bij de meesten niet ging) en 1 gezamenlijke kast met elk een paar toegewezen planken voor bijv. vliegenspray en snoepjes etc.
Ben ook wel op kleine stallen geweest met gezamenlijke zadelkast maar vind dat persoonlijk ingewikkelder. Maar dat komt ook meer vanuit de vraag, hoe zit het met diefstalverzekering van bijv. mn zadel? En ik heb gewoon nogal veel zooi :')

Verzorging
Op mijn laatste stal werden dagelijks dekens/vliegenmasker/halsters etc om en af gedaan. Nu hadden ze maar 2 pensionklanten dus vonden ze dat de moeite niet. Maar heb ook verzorgpaarden gehad op kleine stallen waar je dat zelf moest regelen en het meer DHZ op iemands terrein was, maar de staleigenaren zich er verder niet zo mee bemoeiden.
Maar het was hier ook wel een beetje "doe het samen", en deed je op andere momenten ook wel weer iets terug wat voor hun fijn uitkwam. Verder was het wel volpension trouwens, maar heb ook best wel eens geholpen met uitmesten als dat zo uitkwam.
Mijn paard zit nog in een revalidatietraject dus ze hadden een stuk wei afgezet en er was een mogelijkheid geweest om evt. een stuk bak af te zetten. Maar ik weet ook dat dat extreem luxe is. Waren iig heel erg bereid om hierin mee te denken. Eigen/iemand anders paard binnen houden deden ze (begrijpelijkerwijs) niet, maar is daarnaast ook niet te doen als je maar 3 paarden hebt staan. Ze gingen wel eens wat eerder naar binnen ivm 1 op stalrust.

Toezicht
Er was vrijwel altijd iemand thuis en schoonouders woonden op hetzelfde terrein, alhoewel die verder ip niks met de paarden deden. Verder was er cameratoezicht waar de staleigenaresse op in kon loggen maar wij als pensionklanten niet. Kreeg wel eens leuke filmpjes doorgestuurd, privé of in de gezamenlijke app.

Trailer
Dit was niet van toepassing, maar ze overwogen zelf een trailer en deze tzt voor een klein bedrag te verhuren. Een extra trailer op het erf was ook oa vanwege hun eigen bedrijf en beperkte ruimte niet heel praktisch.

Speciale behoeftes
We hadden eigen bakken met brok (die van Ikea zijn heel handig stapelbaar) en als je wat klaar zette in bakjes werd dat gegeven. Als er verder iets extra's nodig was dan had het er wrs aan gelegen wat dan en of ze er evt ruimte voor konden maken of niet. Zoals iemand eerder al aangaf, communicatie is belangrijk. En nee is ook een antwoord natuurlijk.

Je eigen rotzooi opruimen en de boel netjes achterlaten. En als je wat leent, leg het terug waar je het vandaan hebt. Ik zou willen zeggen "common sense", maar helaas is dat blijkbaar niet voor iedereen zo vanzelfsprekend := En iedereen kan een keer wat vergeten natuurlijk, maar laat dat even weten. En zo ruim je de volgende keer ook voor een ander een keer wat op als zij het per ongeluk vergeten.
Ijzers waren gelukkig geen probleem, en in mijn geval ook medisch dus zonder was op dat moment nog geen optie. Was het wel een probleem geweest had ik verder moeten zoeken.

Wat wel werd verwacht, en ook is benoemd bij het komen kijken, is dat als de hooizolder volgegooid werd, we dat met z'n allen zouden doen. En dan bijv. een BBQ achteraf. Hetzelfde met hun vakantie, dat het dan onderling geregeld werd met binnen/buiten zetten en mesten. En als er een keer iemand echt niet kan, dan konden de schoonouders bijspringen. Omdat het qua revalidatie met mijn paard helaas nog echt niet ging heb ik toch de keuze gemaakt haar ergens anders op stalrust te zetten waar meer paarden binnen bleven. En nadien op zoek te moeten naar iets nieuws. Maar zal wel (bijna) dagelijks hun paarden nog buiten zetten als zij binnenkort op vakantie zijn. Nu zal ook lang niet iedereen dat doen en veel zal ook afhangen van wat voor type mensen je op je erf krijgt, maar persoonlijk vind ik het de moeite niet voor de meedenkendheid die ik van hen gehad heb, en dat zij niet op tijd een andere huurder konden vinden vanwege mijn vertrek icm hun vakantie.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 07-07-25 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:08

Ik sta privé. Ik ben de enige pensionklant. Het zal niet helemaal overeen komen, ik ben ook kind aan huis en het voelt op stal net zo thuis als thuis, maar ik geef je toch even mijn blik er op.

Wat doe je als je vroeg op pad moet voor een wedstrijd? Mag je bijvoorbeeld regelmatig een weekend afwijken van de afgesproken tijden, omdat je op concours gaat en vroeg moet starten? Of kan het bijvoorbeeld alleen als je dan zelf de eerste voerronde doet (ik noem maar iets)?
Ik ben eigenlijk nooit eerder dan hun op stal. Ik ben er wel regelmatig 's ochtends vroeg en help dan met de stallen. Als ik vroeg op wedstrijd zou gaan vermoed ik dat dat geen probleem is, maar ik zou dan zeker wel de hele eerste voerronde (moeten) doen. Anders is er teveel onrust. Ik zou ze waarschijnlijk ook buiten zetten, maar dat komt er weer uit voort dat het als thuis voelt en ik bijspring waar kan. Er zijn ook niet echt openingstijden, maar ik hou er zelf niet van om nog laat op stal te zijn, dus echt later dan 20:00 zal ik het niet maken. Ik ga vaak direct uit het werk.

Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen? Of is het paardengedeelte volledig apart van de woning en kan je misschien zelfs via een aparte toegang bij je paard komen? Kan je naar het toilet bij de stalhouder in huis of is er een apart toilet beschikbaar? Bij geen toilet: ervaar je dit als groot probleem? Hoe vaak spreek je de stalhouder aan met vragen, al dan niet telefonisch of via app?
Ik kan bij mijn paard komen zonder iemand te hoeven storen. Ik kan zelfs door een eigen hek het erf op. Hun eigen tuin is nog weer afgezet en redelijk afgeschermd vanaf de voorkant van het erf. Als ik door de weides ga lopen dan heb ik wel direct zicht op de tuin, maar dat is hier dus niet zo'n probleem. Er is in de kantine een aparte toilet en keukentje mocht dat nodig zijn, maar ik kan, mag en doe hier dus inderdaad zo het huis binnen lopen. Dat zou ik bij minder bekenden zeker niet doen, dan plas ik wel ergens anders :+

Je spullen
Krijg je, zoals op veel pensionstallen, een eigen zadelkast toegewezen of moest je deze meenemen? Of liggen je spullen tussen die van de stalhouder in een gezamenlijke zadelkamer?
Wij hebben een gezamenlijke zadelkamer. Dat zou ik ergens anders ook geen probleem vinden als ik geen tot hooguit 1 mede pensionklant heb. Dan denk ik dat het gejat van elkaars spullen toch wat minder aanwezig is dan op een grote pensionstal.

Verzorging
Zorgt de stalhouder ervoor dat je paard met de juiste deken/bescherming/vliegenmasker naar buiten gaat? En wie geeft de medicatie? Stel dat het een langere periode nodig is om 's nachts (of in elk geval buiten openingstijden) nog een controle of medicatieronde te doen, doet de stalhouder dit dan? Hoe ver gaat die extra zorg? Of ben je zelf 's nachts op stal?
In hoeverre kan er rekening gehouden worden met een blessure? Stel dat jouw paard boxrust nodig heeft volgens de dierenarts en je wil dat als eigenaar ook, houdt de stalhouder dan een ander paard binnen om die van jou gezelschap te houden?
Dit zou hier allemaal geen enkel probleem zijn en zal de stalhoudster doen zonder moeite. Ik zal uiteraard mijn best doen om op te pakken wat ik kan, maar er word altijd heel fijn meegedacht. Dagelijks gaat de vliegenmasker op en af, en als ik het vraag wil ze ook rustig mijn dekens op en af doen. Maar ik voel me daar toch wat bezwaard bij, dus ik zorg dat dat eigenlijk nooit hoeft. Toevallig heeft die de afgelopen maanden met een blessure gestaan (nogsteeds) waarbij die niet bij de groep in kan, en ook daarin hebben we altijd samen tot een fijne oplossing gedacht. Maar er zou geen ander paard boxrust krijgen omdat die van mij dat moet, en ik zou dat zelf ook niet willen.

Toezicht
Dat brengt me meteen op het volgende: is er altijd toezicht op de paarden? Zo nee, misschien wel in de vorm van camera-bewaking?
Wat is altijd? Hier is er in ieder geval 's nachts altijd iemand thuis. Als de stalhouders op vakantie gaan, pas ik op. Overdag is er niet altijd iemand thuis, maar dat kan je volgensmij nergens verwachten. Er is geen cameratoezicht op de paarden.

Trailer
Mag jij je trailer neerzetten op de privéstal? Of misschien de trailer van de stalhouder lenen, al dan niet tegen een vergoeding?
Vast, maar die heb ik niet. En ik mag er ook niet mee rijden. En ik heb geen auto die er voor kan. Ik taxi vrolijk met hun mee als we wat leuks gaan doen.

Speciale behoeftes
Je paard heeft speciale behoeftes, bijvoorbeeld onverpakt hooi, geen gras of een bepaald soort krachtvoer. In hoeverre kan de stalhouder van een privéstal daarin voorzien? En als dit door jou als pensionklant wordt geregeld, mag het dan wel op stal worden opgeslagen?
Ook dit is geen enkel probleem vermoed ik. Mijn supplementen worden dagelijks gegeven en dit zet ik niet van te voren klaar. Zet gewoon de pot neer met de dosering erop en dan komt het goed. Ander voer zal in overleg ook geen probleem zijn, maar dit vind ik niet nodig dus ook nooit over gehad. Onverpakt hooi ou ik me wel bezwaard om voelen denk ik, maar als het medisch nodig is zouden ze het ook geen punt vinden. Dan mag ook alles vast wel op stal liggen.

Gaat dat niet verder dan iets 'normaal' achterlaten, zoals geen vieze wasplaats en de mest uit de rijbak halen? Of mag je bijvoorbeeld alleen de 'pensionklant-bezem' gebruiken en verder nergens aankomen. Zijn er bepaalde regels over de omgang/verzorging met en van je paard? Mag je paard bijvoorbeeld niet meer op ijzers of ben je verplicht om je paard 2x per jaar in te laten enten?
Nee, wij delen praktisch alles. Enten gebeurt 1x per jaar, en verder mag ik doen en laten wat ik wil. Het gaat niet verder dan normaal, maar ook als ik de wasplaats een keer vergeet schoon te maken zal niemand daar moeilijk om doen.

Vul gerust aan, zowel als eigenaar van een kleine privéstal/paarden aan huis als pensionklant daar. Ik heb natuurlijk al wel gekeken of er een soortgelijk topic was, maar ik kon alleen algemene stalregels vinden. Veel verder dan openingstijden en het schoon achterlaten van de wasplaats ging dat niet. Ik vind een pensionstal en een kleine privéstal dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Als laatste: elke situatie is natuurlijk anders. Er is niet zozeer een goed of fout. Het moet werken voor beide partijen. :)

-----------------------------

Het werkt hier dus prima, maar dat komt omdat mijn zicht op paarden houden aardig gelijk is als die van hun. En als ik iets anders wil, is dat meestal geen probleem. Ik zou niet weten waar ik mijn paard moest laten als die niet hier kon staan, want ik vrees dat ik weinig vind wat me aanstaat :=

Dat gezegd hebbende hebben hier in het verleden ook andere pensionklanten gestaan wat een minder groot succes was. Ik zou van te voren goed afspreken of je ook iets van hulp in de weides of stallen verwacht, dat was hier nog wel eens een knelpunt.

Ik neem eigenlijk nooit iemand mee naar stal, maar bedenk wel wat je daar mee wil. Ik zou hooguit iemand even meenemen om mijn paard te laten zien van kijk dit is 'm, maar sommige mensen nemen inderdaad hordes aan fans mee.

Wil je verzorgers van het pensionpaard op je erf? Wellicht ook goed om afspraken over te maken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 01:11

Mooie plek heb je TS.

In jouw geval zou ik zeker de optie 'pensioenpaard / -pony' overwegen. Het grote voordeel is dat je dan niet te maken krijgt met een eigenaar die dagelijks wil komen. Anderzijds kan dat sociale aspect net een pluspunt zijn voor jou, dan is een actieve pensionklant wel fijn natuurlijk.

Om op je vragen te antwoorden, als zijnde stalhouder:

Vroeger komen vanwege wedstrijd is altijd toegestaan.

Klanten hebben het liefst dat de stal 7/7 tot 22u00 geopend is, maar is dit voor jou realistisch?
Ik wilde toch een vast rustpunt in de week, een moment om lekker van de stal te genieten, zonder 'gestoord' te worden door klanten en een verplicht praatje te maken. Die rust is kostbaar. Maar dat is voor iedere stalhouder anders. Ik vind vroeger sluiten tijdens het weekend heel normaal.

Privacy van de stalhouder

Omdat het een professionele accommodatie is, is het paarden- en woongedeelte volledig van mekaar gescheiden. Desondanks wisten klanten in het eerste jaar toch makkelijk hun weg te vinden naar het privégedeelte, om dit en dat te vragen. Ook hier moet je goed over nadenken: wat wil je, wat is er mogelijk? Ik vind het zelf heel belangrijk om een duidelijke grens te trekken, hoe leuk en lief je pensionklant ook is, het zijn geen vrienden en soms wil je het even allemaal achter je kunnen laten.

Zoals iemand hier al zei, bedenk ook goed wat je wil met extern bezoek. Wie mag mee op stalbezoek? Hier duidelijke afspraken om maken kan helpen, want voor je het weet is jouw stal op zondag een ideale plek voor een familie-uitje. Sommige staluitbaters vinden dat helemaal geen probleem, ikzelf wel.

Een toilet vind ik persoonlijk wel een must... je bent toch makkelijk meer dan 2 uur bezig met je paard, en helemaal voor het rijden is het voor veel dames nodig eerst nog even een sanitaire stop te houden. Het hoeft geen Japans toilet te zijn met vloerverwarming, ik heb weleens op een wei een heel leuk geknutseld toilet gezien. Als het maar z'n werk doet.

Je spullen

Een zadelkamer delen zou ik nooit willen. De meeste mensen hebben véél spullen en zijn niet enorm ordelijk en netjes. Wil je rommel van een ander in je eigen, met liefde ingerichte zadelkamer?
Een zadelkast is dus wel echt belangrijk. Ik vind dat je dit als stalhouder zelf moet voorzien, maar er zijn ook stallen die de klant hun eigen kast laten aankopen.

Verzorging

Dit is echt een moeilijke...
Met beginnersenthousiasme wil je de best mogelijke, optimale service verlenen. Dus ga je braafjes aan de slag met dekens, peesbeschermers, springschoenen, vliegenmaskers, enzovoort. Maar klanten kunnen het behoorlijk ingewikkeld voor je maken, waardoor je er uiteindelijk mee ophoudt en het aan de klant zelf overlaat. Je kan ook hier duidelijke afspraken in maken: wat doe je wel en wat doe je niet? Met één klant zal het vast ook nog erg goed meevallen!

Medicatie is ook zo'n ding... er is een verschil tussen 5 dagen een ontstekingsremmer moeten geven, of jarenlang iedere dag 10 verschillende supplementen en olietjes moeten geven.

Een vriendin en collega die een grote manege houdt, geeft met liefde alle gevraagde supplementen aan haar pensionpaarden. Klanten zetten de nodige emmertjes klaar. Ik zou hier zelf het geduld niet voor hebben, dus doe dit niet. Alleen wat écht nodig is. Maar ook dat is dus erg persoonlijk.

Toezicht

Het werk op stal loopt door van 's ochtends tot middernacht, met onderbrekingen natuurlijk maar je bent toch heel vaak op stal. Daarnaast is er ook nog camerabewaking, om meerdere redenen. Of camerabewaking nodig is moet je ook weer zelf uitmaken. Ik heb weleens op een stal gestaan waar er camerabewaking was om o.a. over het hooi te waken, wat op grotere stallen ook wel terecht is.

Trailer

Heb je plek voor trailerstalling van een ander? Zo ja, hier mag je best een vergoeding voor vragen.
Zelf je trailer uitlenen, zou je even moeten checken wat verzekeringstechnisch mogelijk is.

Speciale behoeftes

Heel goed dat je hierover nadenkt, want hier mag je je tanden niet op stuk bijten.
Ik weet niet hoelang je je eigen paarden houdt op deze plek: maar je hebt wellicht een eigen structuur en voerbeleid ontwikkeld. Als ik een tip mag geven: hou deze aan. Zoek een paard dat mee in dit schema past.

Als je adverteert zal je sowieso aanvragen krijgen van mensen met paarden met stofallergie, of die niet op gras mogen, of die geen voordroog mogen, of of of...
Allemaal begrijpelijk, en lastig voor die persoon, maar als jij een goed werkend beleid hebt, moet je dat zo houden. Je vindt vast wel een paard dat gewoon past bij jouw beleid.

Ik ben zelf erg trots op mijn concept, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen het beste concept is.
Klanten zoeken wat voor hen het beste past, en stalhouders mogen op hun beurt zoeken welke klanten het best passen.

Let ook op met 'opslagruimte' aanbieden voor eigen voer etc, ook weer: voor je het weet stockeren mensen rommel die ze thuis niet kwijtkunnen bij jou op stal. Het kan hard gaan geloof mij, en vanaf wanneer zeg je er wat van? Allemaal niet makkelijk, hier wil je liever op anticiperen.

Ook dit ligt eraan hoe je zelf bent en wat je stalvisie is. Er zijn zat stallen waar het gewoon een gezellige bende is en waar orde en netheid niet zo belangrijk zijn. Zelf hecht ik heel veel waarde aan een schone en nette accommodatie. Iemand die dit niet zou respecteren, zou gewoonweg niet passen.

Klanten eraan herinneren dat ze hun mest moeten opruimen na het rijden of de navegen hoort er jammer genoeg wel een stukje bij, tenzij je gewoon geluk hebt en die ene perfectionist op stal treft. Na een tijd weet je klant het ook wel en hoef je niet meer te zeuren :Y)

Wat ijzers betreft: ijzers voor mag je nooit verbieden vind ik, achter wel. Maar als je op zoek bent naar een bv. een mededressuurruiter, dan is de kans op vierkant beslag groot. Ik heb dit zelf nooit verboden, maar let extra goed op bij het maken van combinaties op de wei.

Enten kies jij zelf: wat doe jij en wil je dat je klant je hierin volgt ?

Mijn sidenote

Het is leuk om pensionklanten te hebben. Wanneer je dacht dat je alles wist en alles kende over paarden, begint de leerschool pas echt als je voor andermans paarden gaat zorgen en met 100 verschillende meningen en visies in aanraking komt.
Echter kan het ook werkelijk een nachtmerrie zijn, ook dit heb ik aan de levende lijve mogen ondervinden.

Het is belangrijk heel selectief te zoeken naar de juiste mens(en), in deze tijd met een tekort aan stalling, heb je echt de luxe om naar de perfecte match te zoeken.

Bedenk op voorhand goed welke prijs je hiervoor wil en zet liever net iets te hoog in, zodat het goed blijft voelen. Als je liever een pony dan een paard wil op stal, moet je je staltarief wat lager houden. Er zijn nog genoeg pony's te vinden als klant, maar ze komen niet aan het volpensiontarief van een paard (logisch).

Succes in ieder geval, en ook alvast gefeliciteerd met het kindje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:09

Kortom: stel je alle mogelijke situaties voor. Ga er vanuit dat je alles dicht moet timmeren omdat iets als gezond verstand, goed fatsoen, respect voor je privacy en elkaar wederkerig helpen en wat gunnen enzo, vaak toch niet zo vanzelfsprekend blijken te zijn als je zelf denkt :=

Weet wat je wel of niet wilt. Communiceer dat duidelijk naar je toekomstige klant.
En dan maar hopen dat het een goede match blijkt te zijn...

Het kan echt ontzettend leuk zijn voor alle partijen :j

Ik heb altijd op kleine stalletjes bij mensen aan huis gestaan. Maar het blijft soms toch lastig qua wat verwacht iemand en wat kan de ander bieden zeg maar. Ook eerlijkheid is soms wel een probleem....

Eerste stal daar had ieder in principe een eigen stukje wei dat je zelf bijhield. Maarja als stalgenoot dan honden meeneemt en in jouw wei laat rondlopen en schijten en dat niet opruimt. En staleigenaar laat de kinderen hun paard loslaten in jouw wei omdat ze het niet naar de achterste wei kunnen brengen omdat kinderen te onervaren en paard niet opgevoed is.... dus wordt eerst jouw wei kapot gerend en als paard moe is dan zetten ze hem in hun eigen mooi groene stuk wei om te grazen.... en mijn pony en ik moeten het maar doen met de achtergelaten kapotgetrapte zooi -O-

Of jij spaart jouw stuk wei zodat pony hele jaar door kan grazen, en de anderen die hun dier 24/7 hun eigen weitje kapot laten lopen, gaan bij stalhouder klagen dat hun ponies geen gras meer hebben en dat niet eerlijk is.... dus worden ze op jouw nog groen gespaarde weitje gezet en moet jouw pony maar even naar binnen -O-

Andermans honden pissen tegen het hooi. Allerlei spullen verdwijnen uit je kast en stal en als je iets nodig hebt van een emmer of longeerlijn dan moet je gaan zoeken waar het vertrappeld in het zand achter gelaten is.... dat soort dingen -O-

Ik heb op verschillende stallen een keer of 4-5 een nieuwe mestboy gekocht omdat die op mysterieuze wijze altijd ineens kapot was. Net zo vaak een nieuwe longeerzweep gekocht omdat die spoorloos verdwenen of ook ineens kapot waren. En zelf gebruikte ik hem zelden :=

Stallen waarbij afspraken vergeten worden en er ineens nieuwe pensionpaarden staan in de stal die jou beloofd werd jaren geleden, wat de reden was waarom je daar bent gaan staan. Dat je in de zomer op de wei komt, en je pony van het normale stukje ineens verzet is naar een wei in de brandende zon, zonder water, en nieuwe pensionklanten ineens jouw stukje toe geëigend hebben, lekker handig met de schaduw en waterbak die jij die ochtend vulde voor je pony omdat het een hete dag zou worden en je de hele dag weg zou zijn.... en iedereen die het maar normaal vindt dat dat gebeurt en andermans dier zo zonder water staat de hele dag 8)7

Ineens een verwachting die blijkt te bestaan dat je overdag uitmest terwijl je dan gewoon bij je fulltime baan bezig bent en je niet voor half 6 op stal kan zijn, wat bekend was en volgens mij helemaal geen rare tijd is, menigeen zal pas veel later op stal zijn :=

Of als je dan op een gegeven moment je eigen plekje hebt, en iemand uit de brand helpt door een plekje aan te bieden maar dan wel op basis van wederkerigheid: als jij mij wat werk uit handen neemt, zet dan je pony er maar bij. En vervolgens gebeurt er zo weinig dat je alsnog méér werk hebt dan je had voor die pony er bij kwam -O-

Maar eigenaar maakt je schuilstal wel haar 2e huis en lijkt er wel altijd rond te hangen, alsof je erf en stal een vakantiehuisje is ofzo := Allerlei andere mensen erbij, er wordt zelfs thee gezet, er komen ineens tuinstoelen vanuit het niets om lekker te relaxen.... en als je zelf de wei op gaat voelt het net alsof je op bezoek gaat bij de nieuwe buurvrouw -O-

Bedenk van te voren dus goed hoe ver dat je wilt dat het gaat want blijkbaar moet je alles vastleggen / bespreken om te voorkomen dat mensen je terrein overnemen zeg maar :=

En dan wil je ook niet lüllig doen, je hebt best begrip en wilt een fijne plek / hulp bieden, maar voor je het weet wordt er finaal over je grenzen gegaan en voel je je de stalknecht op je eigen stekkie...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:44

Ik heb een tijdje iemand bij ons aan huis in pension gehad.

Ik had geen vaste openingstijden, in principe was ze altijd welkom. Ze liet het wel altijd weten als ze later kwam (met name in de winter), en dat vond ik wel fijn want dan wist ik waarom er licht aan was.

Privacy van stalhouder
Wij hebben een apart gebouwtje nog waar een toilet is en waar ze spullen mocht opslaan. Daar had ze ook zelf een sleutel van. We spraken elkaar wel echt regelmatig fysiek maar ook veel via de app.

Je spullen
Zij had zelf al een zadelkast van haar vorige stalling en daar hebben wij plek voor gemaakt.

Verzorging
Ik zorgde voor voeding (paard at hetzelfde als de mijne) en deed dekens en vliegenkappen etc op/af indien nodig. Ik gaf ook medicatie bij het voer als dat mogelijk/nodig was. Binnen de uren dat ik wakker ben, was ik bereid om nog een keer naar buiten te lopen als er iets nodig was.

Toezicht
Geen camera toezicht maar we zijn wel veel thuis. Paarden staan vanaf de weg ook niet heel erg in het zicht en zijn alleen toegankelijk vanaf het erf.

Trailer
Trailer hier stallen is niet echt plek voor, mijn trailer lenen is geen probleem.

Speciale behoeftes
Paard moet wel meekunnen in mijn hooi (onverpakt), krachtvoer kan naar keuze. Ik heb toch al meerdere soorten staan dus kan er nog wel eentje bij :+ Ik wil dat dan ook best aanschaffen mits mijn leverancier het heeft, dat rekenen we dan wel door in de stalkosten. Er is ruimte voor opslag van krachtvoer.

Ik denk niet dat ik hele rare eisen heb. Liever geen ijzers alleen. En verder alles netjes achter laten, melden als er iets stuk is etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:24

Ik zou voor zondag zeker een sluitingstijd doen. Bijv alleen in de ochtend open tot 12 uur. Je bent dan toch zelf ook bezig de boel dan te verzorgen.
Smiddags lekker rust!!

Dat middagje rust is ook heel wat waard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:50

als je je paard vol pension ergens stalt en niet dagelijks gaat, verwacht je dan van de pensionhouder dat die de hoeven gaat uitkrabben?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:29

juval schreef:
als je je paard vol pension ergens stalt en niet dagelijks gaat, verwacht je dan van de pensionhouder dat die de hoeven gaat uitkrabben?

Neee

Die verwachting mag je toch ook niet hebben?
Ik doe dat niet eens elke dag bij onze pony’s die aan huis staan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:38

Popstra schreef:
Ik zou voor zondag zeker een sluitingstijd doen. Bijv alleen in de ochtend open tot 12 uur. Je bent dan toch zelf ook bezig de boel dan te verzorgen.
Smiddags lekker rust!!

Dat middagje rust is ook heel wat waard.

Tenzij je natuurlijk graag op zondag met het gezin op stap gaat en het geweldig zou zijn als je in de ochtend alleen maar even hoeft te voeren en op de wei te zetten (ofzo) en dat een pensiongast dan die dag de rest doet terwijl diegene ook net de vrije dag heeft en lekker met knollie bezig wil zijn :)

Het is zo persoonlijk allemaal....

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:57

Leuk topic, ik sta op een iets grotere stal (6 personen) bij mensen aan huis maar kan je vragen wel beantwoorden:

Stal is in principe van 8-22 geopend. Als je keer extreem vroeg of laat bent om de een of andere reden kan dat in overleg.

Privacy van stalhouder
Woning is privé en afgescheiden. Daar mag ik als pensiongast uiteraard niet naar binnen en ik zou dat ook zeer ongemakkelijk vinden. Je kan wel overal op het erf komen maar in sommige schuren heb ik niks te zoeken dus daar kom ik ook niet. Er is helaas geen toilet dus dat ik goed theemanagement of plassen in een stal :D . Toilet zou overigens wel heeeeel fijn zijn. De stalhouder reageert heel vlot op whatsapp dus als er iets is app ik, tenzij het urgent is, dan bel ik even. De stal heeft geen momenten dat je niet mag komen, dat zou voor mij een no-go zijn. Maar door de indeling zijn privé en klantendeel heel duidelijk gescheiden en hoed je elkaar helemaal niet te zien. Dat is wel een must als stalhouder want anders wordt je gillend gek. En een goed aannamebeleid is nog belangrijker dan op een pensionstal. Je wil geen zeikerd die elke middag voor de deur staat.

Je spullen
Kast moest ik meenemen. Er is een aparte ruimte waar de kasten en spullen van de klanten liggen.

Verzorging
Zorg voor het paard is voor de klanten, ook dekens enz. Stalhouder zet binnen-buiten, doet de stallen en voert. Ik sta hier pas kort maar heb het idee dat wel veel bespreekbaar is. Als er medicatie gegeven moet worden op een tijd dat ik niet kan, is stalhouder denk ik wel bereid om bij te springen.

Toezicht
Er is niet 24/7 toezicht, wel veel omdat het een bedrijf is waar meerdere generaties wonen en veel bedrijvigheid is. Met 6 klanten die verspreid over de dag komen is er ook regelmatig wel iemand.

Trailer
Trailer kan je tegen betaling parkeren. Ik weet niet zeker of er een leentrailer is. Ik zou daar overigens wel voorzichtig mee zijn en heel goede afspraken maken over eventuele schade.

Speciale behoeftes
Mijn paard krijgt andere brok dan de standaard brok. Geen probleem zolang ik het klaar zet. Stalhouder heeft liever geen grote tonnen met voer op het erf dus ik heb kleinere emmers die ik wekelijke bijvul. Veel kan in goed overleg.

Naar mijn idee normaal. Ze wonen er dus dan is het wel zo netjes als je alles zo achterlaat zoals je het hebt aangetroffen. Netjes vegen en opruimen. Er zijn ook voldoende spullen om te kunnen opruimen.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:51

Even terug naar het verleden toen wij op een privestal stonden met een paar pensionplekken:

Van 7 tot 22.30. In overleg andere tijden mogelijk.

Privacy van de stalhouder
Wij zetten onze auto achter hun huis, hun tuin was ervoor dus daar hadden wij geen zicht op. Ze konden vanuit de keuken zien wat wij deden, wij konden eigenlijk niet in hun keuken kijken behalve als we ervoor naar binnen zouden loeren, wat je natuurlijk niet doet. Er was daar een toilet in de stallen, er was een zadelkamer voor hen en eentje voor de pensionklanten, er was een aparte koffieruimte waar je ook lekker even kon zitten. Als zij niet zouden willen, zouden we hen niet zien, maar meestal kwam de vrouw wel even gezellig buurten als we er waren, dus die zat best op een praatje te wachten. Maar als ze iemand had aangenomen als klant die haar niet zinde om de een of andere reden, was ze zeker niet te beroerd om te melden dat ze een ander plekje mochten gaan zoeken, daar was ze niet te flauw mee.

Je spullen
Daar was dus een aparte zadelkamer voor.

Verzorging
In principe zorgde je zelf voor dekenwissels, maar als ze zag dat het weer ineens omsloeg en er lag een deken bij de stal, deed ze die even aan. Of als het 's nachts koud was en overdag warm, zorgde zij dat de paarden lekker in hun blote kont naar buiten konden. Er werd gevoerd wat er was, als je iets anders wilde moest je het zelf kopen en kreeg je daar een goed afsluitbare ton voor en gaf ze dat. Medicatie werd gegeven als je het gedoseerd klaarzette.

Toezicht
Er was niet 24/7 toezicht. Meestal was er wel iemand, maar als ze de hele dag weg waren, zorgden ze voor iemand die de weides wisselde en voerbeurten deed (meestal iemand van de pensionklanten die ze daarmee vertrouwde).

Trailer
Tegen betaling mocht je de trailer daar wegzetten.

Speciale behoeftes
In overleg was bijzonder veel mogelijk. Dat werkte twee kanten op, als zij ooit met een probleem zat, losten wij het waar mogelijk op.

Zooi opruimen. Daar kwam het wel zo'n beetje op neer.

Nu hebben we onze eigen plek. We zouden in principe alle mogelijkheden hebben voor pensionklanten (wc, koffieruimte, zadelkamer) maar we hebben gekozen voor paarden in training. Ze staan dus een paar maanden bij ons en gaan dan weer. Eigenaren mogen op afspraak altijd komen om naar paard en vorderingen te komen kijken. Dat gebeurt verbazingwekkend weinig vind ik, meestal vinden ze filmpjes voldoende (vaak moeten ze ook wel een eindje rijden, maar toch). Bij de weinigen die wel kwamen kijken, heb ik er al een gehad waarvan ik dacht: zo hé, ben blij dat jij geen pensionklant bij ons bent :o . Ik geloof niet dat ik geschikt ben om als pensionstalhouder te fungeren, ben toch wel erg gesteld op mijn eigen plekkie met mijn eigen manieren.

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:34

En wat te doen bij een perfekte stal, perfekte ligging,

Maar een hardnekkige roddelende pensionhoudster die je zo claimt dat je niet van haar afkomt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:36

Hier een kleinschalige privéstalling op ons melkveebedrijf. Had eerst 3 eigen paarden, nu nog 1 en verhuur de andere 2 boxen. Belangrijkste is wie je bij elkaar zoekt, passen de paarden bij elkaar en wat zijn het voor eigenaren? Weet wie je op je werft haalt, ik vraag bij een bezichtiging ook altijd naar bijrijders en mensen wie eventueel mee komen naar stal op regelmatige basis. Daarnaast is onze boerderij ook een bedrijf waar bijv hygiëneregels gelden, niet iedereen mag zomaar overal komen.
Openingstijden zijn er niet, maar wil het wel weten als iemand na 22:00 komt ivm de laatste voerronde en afsluiten voor de nacht.
De paardenstal ligt tussen de andere koeienstallen in, op het erf is een parkeerterrein. Toilet bij ons in de bijkeuken, geen probleem en geen last van. Probeer zelf ook niet in de paardenstal te zijn als er iemand is, die komt voor zijn paard. We hebben weiland en paddock, en liggen in het groene hart van de randstad tussen diverse recreatiegebieden, dichtsbijzijnde is 5 min stappen van stal af. Rijbanen en longeercirkel is bij de rijvereniging in de buurt op 1 km/10 min stappen/2 min trailer afstand, daar ga ik zelf ook heen, dus rijden is sowieso niet op het erf.
De huurders hebben elk een grote stalkast en 2 dekenbeugels ter beschikking voor de spullen, en er is voor beiden plek in de grote voerkist om voer op te slaan, wil geen losse tonnen in de stal. Voer moet wel zelf voorzien worden naar eigen keuze, kan klaargezet worden of ik geef het, supplementen/medicatie geen probleem.
Voeren, mesten, opstrooien, binnen en buiten zetten incl dekenwissel/vliegenkap/beschermers doe ik zelf. Ook het onderhoud van de accomodatie. Veel gaat via de boerderij zoals mestafvoer, stro inkoop etc. Hooi maken we zelf van een perceel met speciaal kruidenhooi voor de paarden, hiervan voer ik 4x daags naar wens. Uiteraaard staan ze op de paddock ook met water/hooi, zorg dat ze zo lang mogelijk buiten in de paddock/wei komen, wat het weer toelaat in ieder geval.
We zijn altijd aanwezig, dat heb je als boer. Ik werk 2 dagen per week nog buitenshuis, mijn vriend neemt mijn taken dan over. Als er wat is hou ik de eigenaren van de paarden op de hoogte via de app.
Trailer kan gewoon ergens zonder extra kosten op het terrein gezet worden, enkel niet overdekt.
Er is veel bespreekbaar, is zo kleinschalig dat het makkelijk kan. Heb de stallen ooit naar eigen wens voor mijn eigen paarden opgezet, boxen van 4x4 m met buitenluik, veel ramen die open kunnen dus lekker licht en luchtig, kijkt zo de polder in. Doordat ik zelf alles doe kan ik het netjes houden, en heb ook het verbruik in de hand. Paarden staan dik in het stro en krijgen minimaal 12 kilo hooi per dag. Hoor van de dames die er nu staan dat ze het fijn vinden dat alles elke dag geregeld wordt, hebben beide een drukke baan en hoeven daardoor niet elke dag verplicht meer langs stal. Ook kunnen ze op vakantie zonder extra dingen te hoeven regelen. Hun paarden zijn beide wat ouder, en genieten nog van de buitenritten die ze kunnen maken.
Heb wel een soort overeenkomst gemaakt met overzicht van afspraken, gewezen wordt op bijv eigen aansprakelijkheid en verzekeringen, en lijstje van belangrijke nummers van geval van nood zoals een derde contactpersooon en dierenarts waar paard bekend is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:38

Vlekjes schreef:
En wat te doen bij een perfekte stal, perfekte ligging,

Maar een hardnekkige roddelende pensionhoudster die je zo claimt dat je niet van haar afkomt

Eh een andere stal zoeken. Van de stalhouder afkomen op een andere manier is moeilijk. :=
Misschien een keer zeggen dat je weinig tijd hebt doorheen de week en je de tijd op stal graag gewoon met je paard wil kunnen besteden?

Edit: even gemist dat het de stalhouder was geen klant. Bericht aangepast

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:52

_Lorette_ schreef:
Beemsterkaas schreef:
Waarom wil je een klant?

Omdat ik vanwege de gezinsuitbreiding een tijd of permanent terug zou willen naar 1 (rij)paard. Er zou een pony of iets bij kunnen als gezelschap, maar daar zou ik dan niks mee doen en ik wil geen bijrijders of iets. Vandaar dat een pensionklant (of 2) en optie is. Ik twijfel over het inleveren van privacy en wat andere zaken. Maar we kunnen natuurlijk altijd beslissen dat een situatie niet bij ons past en een andere weg inslaan.

Minder verdiensten maar ook minder privacy inleveren: een pensioen of opfok klant?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:20

Als je vanwege gezinsuitbreiding minder paarden wilt dan denk ik dat het juist wijs is om niet zelf de zorg voor die pensionpaarden op je te willen nemen maar het juist handig is als er iemand bij komt die je wat werk uit handen kan nemen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:31

Ik denk dat het heel erg ligt aan wie je op stal hebt, de ene hoef je niks uit te leggen. Die passen zich altijd netjes aan, ruimen alles op, houden alles netjes, en de ander heeft tig regels nodig en dan lukt het nog niet…
Basisregels en afspraken die voor jou belangrijk zijn zou ik zeker op papier zetten en bespreken.

Zelf zou ik wel heel graag eenwording op stal hebben, voor beide kanten.
Ik vind het fijn als ik voor het rijden even naar de wc kan gaan en jij zal het denk prettig vinden als ze niet steeds jouw huis binnen denderen om naar de wc te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:43

Als je de behoefte voelt om alles dicht te timmeren en je afsprakenblad komt in de buurt van een A4'tje, dan zou ik aanraden om er niet aan te beginnen.
Kans is groot dat je klanten dan snel als een irritatie gaat zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:08

Gini schreef:
Als je de behoefte voelt om alles dicht te timmeren en je afsprakenblad komt in de buurt van een A4'tje, dan zou ik aanraden om er niet aan te beginnen.
Kans is groot dat je klanten dan snel als een irritatie gaat zien.

Ons gaat voorbij een A4’tje. :+ ik heb juist geleerd dat goede afspraken irritatie voorkomen. Iedereen weet op voorhand wat er verwacht kan worden en wordt. Halfslachtige afspraken uit gaande van common sense zijn zelden een succes. Als er geen ruimte is voor ‘ja maar’ langs beide kanten weet iedereen gewoon hoe het gaat lopen.