Tancreda4 schreef:Eens dat je een hoop kunt voorkomen. Maar feit is dat zand heel langzaam opbouwt. En het ook IN je hooi mee man komen. Een paard kan ook door gras en hooi zand mee krijgen, ook als ze genoeg krijgen.
Hier meer dan onbeperkt hooi, in bakken, op verharding en toch een pony die alle mini gras sprietjes vind in het zand, en m'n grote die de weide erg kort afgraast. Er gaan nog te vaak paarden dood aan zand koliek ondanks alle preventies. Mijn pony krijgt nu zeer regelmatig een kuur want meerdere malen zand gehad ondanks de manier van houden, en ze ziet er super uit, evenals haar mest. Ik moet het juist geven om problemen te voorkomen, dus scheer niet alles over 1 kam.
Dat jij het probleem zand niet kent is alleen maar super. Maar feit is ook dat je zand niet merkt tot dat het al te laat is en het een probleem wordt. Ken ook een paard wat nooit problemen had, 1x koliek op latere leeftijd, bleek darmen gescheurd door mega hoeveelheid zand. Mogelijk jaren ophoping waar niemand iets van heeft gemerkt, werd ook gewoon goed gehouden en gevoerd.
Er zijn maar weinig paarden die bewust zand eten. Maar linksom of rechtsom krijgen kunnen ze wel iets binnen krijgen.
@Ts vooordroog weg zou mijn eerste tip zijn... verder lees ik mee.
We hebben paarden die al meer dan 20 jaar bij ons zijn. Ik herken het écht niet, dat langzaam opbouwen van zand en dan plots koliek krijgen. En zoals ik al zei: ik heb echt al veel paarden incl. voerbeleid voorbij zien komen. Meer dan de meeste voedingsconsulenten, die hun aantal cases nog kunnen tellen.
Mijn oudste paard had vroeger bijzonder vaak koliek, ik zat met de handen in het haar. Dat was in de tijd van te weinig ruwvoer op stallen, te weinig tot geen weidegang en stress bij stalpaarden.
Doorheen de jaren was koliek bij andere paarden van stalgenoten altijd te linken aan het voerbeleid, stalmanagement en/of stress.
Ik blijf erbij, psyllium is symptoombestrijding en er wordt niet volledig over geïnformeerd (de gezondheidsvoordelen worden op internet zeer sterk benadrukt, er wordt te weinig gefocust op het mogelijk overprikkelen van het spijsverteringstelsel).
Een paard is geen zandeter.
Een wei kort afgrazen is nog steeds niet hetzelfde als graswortels met zand eten.
Ik loop / werk hele dagen tussen de paarden dus heb er al uren en uren observatietijd opzitten. Een paard weet om te gaan met kort gras, de wortels blijven in de bodem. Als het gras wel met wortel en al wordt uitgetrokken tot het een zandvlakte wordt, staan er gewoon veel te veel paarden op een te klein stuk grond.
Ik zou maar al te graag overtuigd worden van mijn ongelijk: wie heeft er ondanks een perfect voerbeleid toch met zandkoliek te maken gehad?
Meestal geven mensen zandkuren preventief, zonder eerst zandkoliek te hebben meegemaakt.
En mensen die wel zandkoliek hebben meegemaakt, vraag ik me af hoe het algehele beleid was - en eerlijk dan.
Wat ook vaak op stallen gebeurt en wat klanten niet weten, is met een bladblazer (onbedoeld) enorme hoeveelheden zand en stof op het hooi blazen. Ook dat valt onder slecht stalmanagement.
Wat voordroog betreft: al jarenlang veel verschillende soorten voordroog gehad van verschillende leveranciers, van arm tot rijk, droog tot nat, bemest tot onbemest,... nog nooit paarden met mestwater gehad. En dan heb ik het over alle soorten pony's en paarden.
Ook toen we vroeger onze paarden droog hooi gaven, nooit mestwater.
Mestwater is niet normaal en mag niet meer dan enkele dagen duren.
Duurt het langer, is de kans groot dat de eigenaar iets verkeerd aan het bijvoeren is.
En als kanttekening: er zullen paarden zijn die écht niet tegen het fermentatieproces van voordroog kunnen. Maar er wordt te vaak en te snel naar voordroog verwezen als boosdoener.