Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:04

Gizeppie schreef:
Dat doen ze helaas niet. Is een andere stal genoot die ook haar eigen hooi in koopt en die betaald ook het volle bedrag.

Jammer, je zou nog een zandkuur kunnen doen.
En anders, dan is het eenmalig zelf dokken voor een aantal weken overpakt hooi. De test is simpel. Je kunt voor honderden euro's aan supplementen kopen, ontwormen tot hij een ons weegt, als de oorzaak aan de voordroog ligt, en niet weggenomen wordt helpt dat niet.

Wat Beemsterkaas schrijft; de basis is altijd het ruwvoer, als deze niet past bij het paard dan gaat het vroeg of laat mis met de spijsvertering.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:43

Tancreda4 schreef:
Eens dat je een hoop kunt voorkomen. Maar feit is dat zand heel langzaam opbouwt. En het ook IN je hooi mee man komen. Een paard kan ook door gras en hooi zand mee krijgen, ook als ze genoeg krijgen.

Hier meer dan onbeperkt hooi, in bakken, op verharding en toch een pony die alle mini gras sprietjes vind in het zand, en m'n grote die de weide erg kort afgraast. Er gaan nog te vaak paarden dood aan zand koliek ondanks alle preventies. Mijn pony krijgt nu zeer regelmatig een kuur want meerdere malen zand gehad ondanks de manier van houden, en ze ziet er super uit, evenals haar mest. Ik moet het juist geven om problemen te voorkomen, dus scheer niet alles over 1 kam.

Dat jij het probleem zand niet kent is alleen maar super. Maar feit is ook dat je zand niet merkt tot dat het al te laat is en het een probleem wordt. Ken ook een paard wat nooit problemen had, 1x koliek op latere leeftijd, bleek darmen gescheurd door mega hoeveelheid zand. Mogelijk jaren ophoping waar niemand iets van heeft gemerkt, werd ook gewoon goed gehouden en gevoerd.

Er zijn maar weinig paarden die bewust zand eten. Maar linksom of rechtsom krijgen kunnen ze wel iets binnen krijgen.

@Ts vooordroog weg zou mijn eerste tip zijn... verder lees ik mee.

We hebben paarden die al meer dan 20 jaar bij ons zijn. Ik herken het écht niet, dat langzaam opbouwen van zand en dan plots koliek krijgen. En zoals ik al zei: ik heb echt al veel paarden incl. voerbeleid voorbij zien komen. Meer dan de meeste voedingsconsulenten, die hun aantal cases nog kunnen tellen.

Mijn oudste paard had vroeger bijzonder vaak koliek, ik zat met de handen in het haar. Dat was in de tijd van te weinig ruwvoer op stallen, te weinig tot geen weidegang en stress bij stalpaarden.

Doorheen de jaren was koliek bij andere paarden van stalgenoten altijd te linken aan het voerbeleid, stalmanagement en/of stress.

Ik blijf erbij, psyllium is symptoombestrijding en er wordt niet volledig over geïnformeerd (de gezondheidsvoordelen worden op internet zeer sterk benadrukt, er wordt te weinig gefocust op het mogelijk overprikkelen van het spijsverteringstelsel).

Een paard is geen zandeter.
Een wei kort afgrazen is nog steeds niet hetzelfde als graswortels met zand eten.

Ik loop / werk hele dagen tussen de paarden dus heb er al uren en uren observatietijd opzitten. Een paard weet om te gaan met kort gras, de wortels blijven in de bodem. Als het gras wel met wortel en al wordt uitgetrokken tot het een zandvlakte wordt, staan er gewoon veel te veel paarden op een te klein stuk grond.

Ik zou maar al te graag overtuigd worden van mijn ongelijk: wie heeft er ondanks een perfect voerbeleid toch met zandkoliek te maken gehad?

Meestal geven mensen zandkuren preventief, zonder eerst zandkoliek te hebben meegemaakt.

En mensen die wel zandkoliek hebben meegemaakt, vraag ik me af hoe het algehele beleid was - en eerlijk dan.

Wat ook vaak op stallen gebeurt en wat klanten niet weten, is met een bladblazer (onbedoeld) enorme hoeveelheden zand en stof op het hooi blazen. Ook dat valt onder slecht stalmanagement.

Wat voordroog betreft: al jarenlang veel verschillende soorten voordroog gehad van verschillende leveranciers, van arm tot rijk, droog tot nat, bemest tot onbemest,... nog nooit paarden met mestwater gehad. En dan heb ik het over alle soorten pony's en paarden.

Ook toen we vroeger onze paarden droog hooi gaven, nooit mestwater.

Mestwater is niet normaal en mag niet meer dan enkele dagen duren.
Duurt het langer, is de kans groot dat de eigenaar iets verkeerd aan het bijvoeren is.

En als kanttekening: er zullen paarden zijn die écht niet tegen het fermentatieproces van voordroog kunnen. Maar er wordt te vaak en te snel naar voordroog verwezen als boosdoener.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:23

Om echt te weten waar het vandaan komt, zul je alles op een rij moeten zetten.
Ruwvoer (soort, hoeveelheid, structuur, suikers, enz), krachtvoer, aanvullende voeding/supplementen. Maar ook wormen(kuren), zand, antibiotica, andere medicijnen, lichamelijke ongemakken (problemen met maag, lever, nieren kan ook mestwater geven).

Pallatin

Re: Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:46

Lang pleidooi Beemsterkaas, maar wat is nu jouw advies aan TS?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:06

Ik zal het voor je samenvatten.

1) Jet benoemt dat het belangrijk is zandkuren te geven en verontschuldigt zich daarbij voor haar felle reactie.

2) TS geeft aan van kritische antwoorden te houden, dat ze reeds zandkuren geeft maar eventueel bereid is een extra kuur te geven.

3) Ik geef mijn tegenreactie waarom nog meer zandkuren niet de goede oplossing is, wat een secundaire discussie op gang trekt, omdat iemand anders buiten Jet of TS hierop reageert.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:16

TS zit nu met het probleem van dunne mest en mestwater, dus daar zal iets aan gedaan moeten worden. Droog hooi is daar belangrijk tegen, dat is zeker zo. Ongefermenteerd ruwvoer is altijd beter dan gefermenteerd. Maar daarnaast zou een stevige zandkuur ook goed zijn, als er teveel zand in de mest zit.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat er iets met de dunne darm is, waardoor de darmwand verdikt is, waardoor die minder voedingsstoffen opneemt. Als gevolg daarvan kan de dikke darm ook minder goed gaan werken, minder vocht onttrekken, waardoor de mest dunner blijft.

Misschien is het wel het beste om even met een goede paardenarts te overleggen en te kijken of een echo en een foto van de darmen mogelijk zijn.

En ik hamer op die zandkuur omdat er zandkuren zijn die amper wat doen, waar bijna geen psyllium in zit en er vaak te weinig van wordt gegeven.

Als je je paard op pension hebt, heb je helaas niet alles in de hand en kom je er soms pas laat achter dat het beleid van die stal niet past bij jouw paard ( dit in het algemeen gezegd hoor, niet speciaal naar TS toe).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:32

Dat klopt helemaal, dat het stalbeleid niet altijd past of dat dit pas te laat wordt opgemerkt.

Maar het is je taak als eigenaar om te blijven zoeken naar een geschikte stal / voerbeleid, waar de problemen zich minder tot niet voordoen. Al wil ik ook niet zeggen dat dit voor TS de oplossing is.

Jij en ik hebben een verschillende mening als het om zandkuren gaat, maar het is belangrijk dat op een forum verschillende ervaringen / opvattingen worden gedeeld, zodat paardeneigenaren zelf aan het denken worden gezet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:51

Mijn paard krijgt mestwater van echt grofstengelig hooi. Ik denk dat je veel goed in orde hebt, TS, maar als je paard wat ouder wordt, kan de voedingsbehoefte anders worden. Mijn paard staat ook op een pensionstal met hooi van eigen land. Een groot deel daarvan is voordroog. Daar heeft hij nooit last van gehad, dat kreeg hij dus, toen de stalbaas toch wat hooi moest inkopen vlak voor het weideseizoen: heel grofstengelig….meteen foute boel. Terug naar het hooi/ voordroog van eigen land, maar echt goed werd het niet. Yeasacc hielp ook niks. Ik heb hem een kuur veendrenk gegeven en diatomeeënaarde. Dat deed wel wat. En de stalbaas verzocht geen grof hooi meer te geven, maar zijn eigen hooi. Uiteindelijk lekker op de wei, ik hoop dat het bij jou stal ook snel zover is. Gras deed de rest. Rustig opgebouwd, natuurlijk.
Ook de rest van zijn voer bekeken. Hij is 18 en krijgt nu een granenvrij mineraalvoer voor oudere paarden. Daarnaast wat granenvrije slobber en wat bietenpulp gemengd. Voor de wintertijd denk ik aan iets als esparcette. Mijn paard wordt al jaren granenvrij gevoerd. Doet ie het goed op, dat verander ik niet. Het soort voer verander ik wel, hij doet het goed.Ik ben ook niet zo iemand die even vanalles uitprobeert.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:22

Beemsterkaas schreef:
Ik zal het voor je samenvatten.

1) Jet benoemt dat het belangrijk is zandkuren te geven en verontschuldigt zich daarbij voor haar felle reactie.

2) TS geeft aan van kritische antwoorden te houden, dat ze reeds zandkuren geeft maar eventueel bereid is een extra kuur te geven.

3) Ik geef mijn tegenreactie waarom nog meer zandkuren niet de goede oplossing is, wat een secundaire discussie op gang trekt, omdat iemand anders buiten Jet of TS hierop reageert.

Leuk…een samenvatting maar ik lees nog steeds geen advies voor het probleem? Meer zandkuren zijn niet de oplossing zeg je maar wat dan wel?

prugelpiet

Re: Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:19

Die van mij heeft vaak mestwater in de wisseling weide / paddock seizoen. Ik voer dan probiotica bij, en daarmee gaat het de laatste +- 2 jaar eigenlijk prima.

Of ik er nou voordroog of hooi in stop, bij de wisseling van paddock naar weide en andersom is het even van slag. Eenmaal gewend is er niks meer aan de hand.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:20

Pallatin schreef:
Je ziet ook niet alles, ze kunnen het ongemerkt binnen krijgen. Die van mij krijgt in de winter als ie op de paddock komt gewoon een paar keer een preventieve kuur vlozaad. Ook krijgt ie sinds een paar maanden silicium voor z’n hoeven en dat schijnt ook zand eten tegen te gaan.
Maar goed, zoals eerder gezegd TS denk ik dat de makkelijkste manier idd een maand op hooi zetten is. Helpt dat dan weet je iig dat de voordroog de boosdoener is en kun je van daaruit verdere beslissingen nemen.

Dat lijkt me goed.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:20

Lindsey_99 schreef:
Gizeppie schreef:
Dat doen ze helaas niet. Is een andere stal genoot die ook haar eigen hooi in koopt en die betaald ook het volle bedrag.

Jammer, je zou nog een zandkuur kunnen doen.
En anders, dan is het eenmalig zelf dokken voor een aantal weken overpakt hooi. De test is simpel. Je kunt voor honderden euro's aan supplementen kopen, ontwormen tot hij een ons weegt, als de oorzaak aan de voordroog ligt, en niet weggenomen wordt helpt dat niet.

Wat Beemsterkaas schrijft; de basis is altijd het ruwvoer, als deze niet past bij het paard dan gaat het vroeg of laat mis met de spijsvertering.

Helemaal eens.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 06:33

Beemsterkaas schreef:
Dat klopt helemaal, dat het stalbeleid niet altijd past of dat dit pas te laat wordt opgemerkt.

Maar het is je taak als eigenaar om te blijven zoeken naar een geschikte stal / voerbeleid, waar de problemen zich minder tot niet voordoen. Al wil ik ook niet zeggen dat dit voor TS de oplossing is.

Jij en ik hebben een verschillende mening als het om zandkuren gaat, maar het is belangrijk dat op een forum verschillende ervaringen / opvattingen worden gedeeld, zodat paardeneigenaren zelf aan het denken worden gezet.

Even voor jullie beeld vorming. Ik sta hier meer als 1,5 jaar. Het is altijd goed gegaan met zijn mest. Alleen nu 2 weken niet. Er is nooit wat in zijn voer veranderd. Alleen de balen verschillen enorm van kwaliteit.

Ik ben gestart met vlozaad bij geven. En wellicht eens een periode proberen op droog hooi.