Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:47

Ik heb lagere maandlasten want ik woon nog thuis maar ben ook veel minder kwijt aan mijn paard. Ik sta wel in een goedkopere regio

Amado

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:14

Ik heb mijn paarden veel goedkoper, gemiddeld per paard 400 per maand kwijt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:24

Tja, ik heb ze aan huis. Huis is afbetaald, hooi komt van eigen land (pak voordroog van 400 kg kost me 3 tientjes), 24/7 buiten met inloopstal, dus bodembedekking is ook minimaal qua kosten. Ik ben voor 4 paarden samen nog niet eens 400 euro per maand kwijt :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:25

Ik heb aan mijn paarden deze kosten:

Voer/mnd +- 20,-€
Stalling: 200,-€ (huurweide van 1HA)
Ze staan 24/7 weidegang met grote koele inloopstal. Dus geen kosten aan bodembedekking.
Smid elke 8 weken: 50€,- (25,-€/paard)

Verder heb ik geen hypotheek, wel geef ik wat af aan mijn ouders.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:27

Ghostattack schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Hier over het algemeen om en nabij de 500-550 euro per maand. Mijn hypotheek is minder dan mn stalling :+ Kom met gemak rond maar dit is wel mn laatste paard. Ik vind de prijzen steeds minder leuk worden en mijn grens van wat ik wil betalen maandelijks komt steeds dichterbij.

Ik ben ook veel minder kwijt, maar ik snap wel hoe mensen er aan komen.
600 stalling, iedere week 1 keer lessen a 45-60 euro per keer, hoefsmid ( ijzers) dan ben je er al.... Dan heb je nog niks aan extra voer een andere zaken zoals wedstrijden,dekens of dierenarts...

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:37

Hier ook veel goedkoper, paarden staan aan huis (ouders). Ik denk dat ik zo'n 350 euro kwijt ben per maand voor voer, hoefsmid, lessen en vereniging (Grove inschatting)
Krachtvoer + supplement: ca 100 euro
Vlas: ca 50 euro per maand
Hooi: ca 20 euro per maand
Smid 35 euro per maand (70 per 7 weken)
Privelessen en contributie vereniging: ca 150 euro per maand

Kosten voor enten, mestonderzoek, ontworming, fysio, tandarts en zadelmaker etc niet meegerekend. Ik denk even grof geschat dat dat gemiddeld op 50 euro per maand uitkomt. Wedstrijden en KNHS niet meegerekend .
Al met al dan zo'n 400 euro per maand,
Hooi komt dan van eigen land, kosten per baal 20 euro, trekker en uren etc niet meegerekend. Geen kosten meegerekend van eens in de zoveel tijd inzaaien, bijzaaien, omheining etc. Daarnaast vaste lasten voor stroom/water etc gaat via mijn ouders.

Verder qua hypotheek en andere vaste lasten zit ik niet zo hoog. Wat kleiner huis en in de goede tijd gekocht.
Het is dat de stallen bij mn ouders vol zijn, anders had ik er wel een 2e paard bij willen kopen
Laatst bijgewerkt door melis_93 op 01-07-25 17:41, in het totaal 4 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:38

Volgens mij zit ts niet in de dure kant van het land hoor. In andere topics was het altijd extreem veel hooi zelf kopen en bijvoeren en bleef het paard telkens maagzweren krijgen.

Want sorry, ik zit in de randstad en sta op 1 van de minder dure stallen, hoewel dat bijtrekt jammer genoeg, en betaal ruim 500 euro aan stalling. De enige reden dat wij op zulke bedragen komen is door breuk van paard en duur beslag. Dan komen we gemiddeld zelfs hoger als 1200. Maar niet in de normale tijden met lessen, extra voer, wedstrijden en alles.
1200 is echt extreem veel hoor. Daar zit veel meer bij als normale vaste kosten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:52

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:01

Ibbel schreef:
Tja, ik heb ze aan huis. Huis is afbetaald, hooi komt van eigen land (pak voordroog van 400 kg kost me 3 tientjes), 24/7 buiten met inloopstal, dus bodembedekking is ook minimaal qua kosten. Ik ben voor 4 paarden samen nog niet eens 400 euro per maand kwijt :+

Aan huis is niet persé goedkoper helaas. Ik heb er 3 (shet, 1x d pony en 1x e pony).
Ik was afgelopen jaar gemiddeld 900,- nog wat per maand kwijt voor deze 3.
En dan is mijn hypotheek, water en elektriciteit nog niet eens meegerekend (+nieuwe stallen/paddock/omheining).

Veel DA kosten, 2 pony's met PPID, moeilijk jaar qua hooi etc.

Het loopt zo op.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:07

Ik vind dat pittig. Ik zat er vorig jaar boven qua gemiddelde maandelijkse kosten, maar dat is voor 4 pony's in totaal, inclusief een maandopname kliniek met intensieve zorg, wat andere kostenposten pech en aankoop veulen. Zo'n duur jaar had ik in 15 jaar paarden houden nog niet gehad. Maar als ik het deel door 4 zodat ik per pony per maand kan kijken zit ik er niet aan.

Een precieze vergelijking kan ik niet trekken, omdat we ze aan huis hebben dus een deel van de kosten zit verstopt in de hypotheek.
Maar zonder hypotheek mee te rekenen en de grote onderhoudsprojecten/verbeteringen aan het terrein of heftige medische kosten, denk ik dat ik met mijn viertal niet boven jouw maandbedrag uitkom.
Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn pony's niet op ijzers staan (ik bekap momenteel onder toezicht, dus dat scheelt ook), ik (momenteel) geen instructie heb en er ook maar 1 onder het zadel is op dit moment.
Hoe meer diensten je nodig hebt, hoe sneller het bedrag natuurlijk oploopt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:07

Tussen 800 en 1200 vind ik ook nog wel heel wat verschil zitten. Met wat duurdere stalling zit je zo aan 800. Maar structureel meer dan 1000 per maand zonder wedstrijden, dat moet echt goedkoper kunnen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:11

De kosten voor mijn paard zijn gemiddeld genomen zo'n 20% van mijn netto salaris inclusief een deel onverwacht. Als hij veel heeft gaat een groter deel van mijn salaris eraan op.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:19

melis_93 schreef:
Hier ook veel goedkoper, paarden staan aan huis (ouders). Ik denk dat ik zo'n 350 euro kwijt ben per maand voor voer, hoefsmid, lessen en vereniging (Grove inschatting)

Kosten voor enten, mestonderzoek, ontworming, fysio, tandarts en zadelmaker etc niet meegerekend. Ik denk even grof geschat dat dat gemiddeld op 50 euro per maand uitkomt. Wedstrijden en KNHS niet meegerekend .
Hooi komt dan van eigen land, kosten per baal 20 euro, trekker en uren etc niet meegerekend. Geen kosten meegerekend van eens in de zoveel tijd inzaaien, bijzaaien, omheining etc. Daarnaast vaste lasten voor stroom/water etc gaat via mijn ouders.

Verder qua hypotheek en andere vaste lasten zit ik niet zo hoog. Wat kleiner huis en in de goede tijd gekocht.
Het is dat de stallen bij mn ouders vol zijn, anders had ik er wel een 2e paard bij willen kopen

Maar dit is ook niet echt realistisch gerekend natuurlijk... Want 20 euro voor een pak hooi maar vervolgens meer dan de helft van de kosten niet mee rekenen geeft niet echt een eerlijk beeld ...
En dat je ouders dingen betalen wil niet zeggen dat dat niks kost

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:21

Ik woon nog thuis, pony staat op een doe-het-zelf stal. Vaste maandelijkse kosten is het stalgeld en bekappen. Samen ongeveer 20% van mijn loon.
Als ik les, stalhulp en spaarpotje meereken is het zo’n 30-40% van mijn loon totaal , maar dit wisselt per maand een beetje. Tikt dus wel behoorlijk aan, maar met een simpele parttime baan verdien je natuurlijk ook niet zoveel :=

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:22

Ghostattack schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Oh dat was hier niet zo moeilijk :') maar dat kwam ook ivm jong paard en dus nieuw tuig/zadel/dekens, kosten voor les/training maar vooral veel, heel veel dierenartskosten en daaruit voortkomende voerkosten/supplementen zoals kilo's psyllium.

En ook dit jaar zijn we helaas met dikke DA rekeningen begonnen dus ik ben een beetje bang dat ik dit jaar niet heel veel goedkoper uit ga zijn. Het revalidatietraject is helaas nog lang niet afgelopen ;( Maar in de maanden dat ik weinig bijzonders had, dan zat ik meestal op 500-600eu per maand, waarvan ruim 400-450 aan stalling.

Ik hou alles bij in een app, en weet eigenlijk niet of ik dat nog zo'n goed idee vind, of niet :')

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:29

Sky_As schreef:
melis_93 schreef:

Maar dit is ook niet echt realistisch gerekend natuurlijk... Want 20 euro voor een pak hooi maar vervolgens meer dan de helft van de kosten niet mee rekenen geeft niet echt een eerlijk beeld ...

Mijn ouders betalen niet wat voor de paarden, ik heb dan echt over de energiekosten en denk niet dat dat zo heel spannend is met 3 stallen. 20 euro per baal is wel realistisch, alles wordt zelf gedaan op het persen na, de kosten die we maken is voor het persen van de balen en daar betalen we 20 euro voor. En het klopt, het is niet te vergelijken met een pensionstal.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:42

Mijn paard woont duurder dan ik. Hij is met pensioen en verdiend dan ook het beste! Zo n 500 euro voor stalling alleen al.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:14

Bij mij was m’n paard 12% van een gezamenlijk inkomen. Vorig jaar veranderde het naar 50% van m’n inkomen en heb ik m’n paard moeten verkopen. Dus ik kon het alleen door het samen met een partner te doen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:17

Hier €400-€500 per maand kwijt aan ons paard, een hypotheek die ietsje hoger is dan die van jou, en denk qua benzinekosten dat we wel redelijk gelijk zitten. Wij hebben alleen 2 inkomens (een parttime en een fulltime) en dat scheelt zoooveel. Van 1 inkomen was dit niet te doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:18

Paard is zo'n 700 in de maand, huis bijna 1600. Gelukkig blijft er nog redelijk wat over, anders was het niet te doen :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:11

Sky_As schreef:

Zal het sterker maken..

16 euro voor een grote ronde pak in plastic.

Maaien, draaien en in de pak doen meegerekend.

Het op de plaats zetten niet.
Dat doet mijn vriend zelf.

Uiteraard komt dat erbij maar dat is in een uur klaar.

En het weide onderhoud.
Maar er word ook een gedeelte verkocht. Dus dan kost het in totaal niets meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:22

Mijn paard staat aan huis, en is min of meer met pensioen. Ik heb er niet veel kosten aan.
Gemiddeld over de afgelopen 10 jaar zit ik op €87 en over het laatste jaar gemiddeld €95 per maand.
Hij is de laatste jaren wat gevoeliger geworden voor oogontstekingen, is een aantal kiezen kwijt en moet dus wat vaker naar de tandarts en krijgt Hartog grasmix in plaats van hooi ‘s winters.. Maar ‘s zomers leeft ie dan ook bijna volledig op gras, wat de kosten een stuk lager houdt.

We zitten goedkoop gehuurd, en hebben samen een elektrische auto waar we pakweg 40.000km mee rijden, voornamelijk op stroom uit de zonnepanelen, dus dat rijdt super goedkoop per km.
Ik heb geen heel dik loon, maar kan het gelukkig goed betalen en ook nog best wat sparen meestal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:12

Even opgezocht: Lis_Ol @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Leef je uit, kun je het allemaal vergelijken.

Mijn tip: doe mee in dat topic en schrijf precies uit wat je waaraan uit geeft. Dan heb je beeld of het klopt, je wellicht idiote dingen doet en of er eventueel ruimte is voor het beheersen van de kosten.

Let er daarbij op dat je jezelf vergelijkt met mensen uit je regio want als ik mijn oost-Nederlandse kosten naast iemand uit de randstad leg, dan heb ik twee voor de prijs van een maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:03

Vind dit wel interessant, dus ik volg even! :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:14

Gemiddeld genomen zo'n €400 per maand.
Staan in eigen beheer.
Nu met de zomer wat minder dan in de winter.

E pony, onbeperkt ruwvoer, vitamine korrel, luzerne, supplement, hoefsmid ( iedere 8 weken maar gedeeld), enting eb wormen kuren ( ook gedeeld). En met de winter gehakseld koolzaadstro in de stallen welke meestal open staan, tandarts.

Geen lessen, zadekmaker meer ivm pensioen door blessure